Vi planterar på skolgården!

1-2:an och Mangon planterar tamarindväxter. Fröken Inger visar växternas rotsystem inför intresserade elever.

 
Detta är ett fullvuxet tamarindträd. Så här ser frukten ut.

 
Hur går det till när det blir nya plantor?  Titta, här syns det tydligt.


Från kärna till ny växt.

 
För att växterna ska få normal växtmiljö blandas jorden med sand.

  
Här behövs jord, vatten och omvårdnad.

 
En får stå ljust. Den andra mörkt.


Den tredje torkas ut. Vad händer med växterna? Vänta och se!

Här är Mangobarnen utrustade med en ananasplanta och en spade.

 
I hård jord grävde vi…och grävde…

 
…till slut kom den ner i jord och vattnades ordentligt!


Vi fortsatte sedan med att så solrosfrön.

 
Först jord i krukan…sedan ett litet hål…

  
…där de små fröerna ska stoppas ner i krukorna.


Här står krukorna på tillväxt i långa rader!


Då ska vi se vad som hänt med våra växter. De små solrosfröerna har redan efter några dagar blivit så här stora.

 
Annanas plantan ser ut att trivas bra och får vatten när det regnar.


En planta är blöt och en är torr. Det syns väl vilken som trivs bäst?


Denna plantan har inte fått vatten men ljus, men den klarade sig inte.

Snart är solrosplantorna så stora så att de kan planteras ut i rabatten.

 
Här har vi jämfört de två som fått vatten men inget ljus, de klarade sig.


Denna fick ingen luft eller vatten, men skapade sig sitt eget ekosystem.

 
Om plantan ska överleva behöver den vatten och ljus.

Comments are closed.