Slöjd

Denna gången gjorde vi pois på slöjden. Sådana här stavpois ska vi göra på slöjden idag, säger Marcus.


Här klipper Isabella till fransarna till sin stavpoi av en innerslag från en cykel.

 
Först mäter vi till rätt längd och sedan sågar till det isärtagbara röret.


Sedan mätare man fram var handgreppet ska sitta och så dekoreras poisen.

Idag ska det göras ett bollplank på träslöjden.


Vi har mätt ut alla bitar, sågat , slipat kanterna och borrat hålen.

 
Så, nu är det dags att skruva i skruvarna. Kom igen, en liten bit till!


Hoppsan! Undrar var skruven tog vägen?


Alla hjälper till att skruva in skruvarna. Härligt kämpat!

 
Dags att testa! Både fotboll och tennisboll funkar jättebra! Vad kul!

På träslöjden så ska vi göra ett labyrintspel tillsammans.


Ritningen på vårt stora labyrintspel. Det ska bli 105 cm brett och 105 cm långt.

 
Har är det listtillverkning på gång och många mått att hålla reda på!

 
Slätt och fint ska det vara, så det vill till att vara noggran när man slipar.


Blev listen lagom lång?

 
Hur ska vi kunna markera hålen? Dokumentation av arbetet.


Noggranna mätningar för var handtagen ska placeras.

 
Alla lister ska skruvas fast.  Vi borrar nästan 70 hål!


Tur att vi har flera skruvmejslar och att vi är många när vi ska skruva!


Då var vi klara så här långt och det kan vi vara riktigt nöjda med!


Kul att pröva trots att lite arbete återstår! Fortsättning följer.

 
Arbetet med labyrintspelet går vidare, här av eleverna i 5-7:an.


Undra hur många skruvar som skruvats i detta labyrintspel?


Så där ja, nu börjar det bli färdigt. Elever i 5-7:an testar först.


Därefter kan både stora och små spela med labyrintspelet ute på rasten.

Den 28/3 hade 3-4:an Kobran en syslöjdsdag med Helena.


Vårt slöjdprojekt krävde en massa garn i olika färger.

 
Först mätte vi upp garnlängder av de färgerna vi hade valt.

 
Albin målar klart ett tidigare träslöjdsprojekt och tittar spänt på…


Alla jobbar på fokuserat med garn, både högt och lågt.

  
Garnlängderna används på olika sätt, en del flätas och andra gör vi bollar av.


När bollarna är klara så kan man alltid frisera dom lite om man vill.

 
En massa pysslande senare så kunde eleverna stolt visa upp sina fina alster.

 
Boll, garn, matskedar, matpinnar, fiskelina & mycket lim = cool struts.


Det här gjorde ni bra, alla elever i 3-4:an Kobran!

 
Några av eleverna hann med och göra makraméarmband också.

Här har 7-9:an Bananen syslöjd.


Fritt val, då startas många projekt.


Min flaggkudde är snart klar!


Tänka, tänka för att konstruera en datorväska.


Först syr jag ihop fodret.

 
Detta blir mitt lock. Egna pois – vilken grej!


Slöjden skall dokumenteras, förstås.


Nu är vi färdiga!

 
Fodrade datorväskor av thailändska rispåsar – återanvändning!

Här har 5-6:an Kokosnöten syslöjd.

 
Stjälkstygn – lättare att sy än att stava till. Fingerbyxor är små.

 
Sista handtaget sys på. Nu är väskan helt klar!


Sista stygnen på tsunamiväskan.

 
Spel i påse – ska utmana dig sen. Fingerbyxor skall det bli här.

Här har 3-4:an Kobran och Hajen slöjd vid lite olika tillfällen.


Hanna börjar bli färdig med sin egentillverkade slöjdloggbok.


Douglas syr på kardborreband på väskhandtaget.


Lyckliga eleverna i 3-4:an Kobran som har slöjddag med Lasse.


Oliver sågar med kraftfulla tag.

 
Axel hyvlar och Isak mäter. Det gäller att vara noggrann när man slöjdar.


Då kan resultatet bli så här fina båtar och elefanter.


William sågar i den hårda trädbiten. Det blir nog en båt det här också.


I klassrummet visade Helena hur man tillverkar monster.


Först gör man en ritning som läggs på tyget och sen gäller det att klippa.


Många olika färger finns att välja på och mönstret varierar också.


Några valde att fixa till i kaninburen. Tänk så glada kaninerna blev.

7-9:an Bananen har haft en heldag med slöjd.


Det ska bli precis rätt, detta.


Mäta, tänka och konstruera.


Korsstygnen är klara, så nu blir det efterstygn.


Nästan färdigt – Farmor kommer att bli glad!

 
Jag syr och syr… Jag tänker och planerar…


Thailändskt hantverk – vad kan vi titta på och vad ska vi fråga om?


Hade jag inte nålen här nyss?

 
Jag klipper väl här? Så här skall knappnålarna sitta


Tänk att det skall kunna bli en mössa av detta…


Najs, nästan färdig! Min väska med thailändska plastpåsar på.


Fusion – jag har smält ihop plastpåsar och sytt en väska!


Härligt att få bestämma allt själv.


Jepp, jag får sy min favoritflagga.


Så var vi klara med detta – båda två!


Tre väskor med egen design, som får oss att minnas Thailand.

 
Våra egna fusionkassar blev precis som vi ville!

 
Väska av rissäck – klar! Kuddfodral – klart!


Titta så mycket fint några av elerverna i 7-9:an har skapat!

Eleverna i 1-2:an Geckon påtar på slöjden.


Titta så vackra färger jag har valt!

 
Det gäller att få rätt på det här direkt i starten.

  
Nu funkar det!


Titta, jag valde lila!

 
Runt, runt, runt, ska man göra.

Här är det eleverna i 3-4:an Hajen som har slöjd.


Här tillverkas det bokryggar till loggböckerna.


Det vill till att slipa ordentligt så att man inte får flisor i händerna.


Våra symaskiner används flitigt på syslöjden.


Titta, vilka fina figurer som sys på väskan.

Olika saker sys på slöjden beroende på ålder.


För att kunna sy behöver man ett mönster, säger Maja i 7-9:an.

 
Av använda rissäckar syr vi jättefina väskor.


Vackert ska det bli!


Axel syr fast applikationer på en av tsunamiväskorna.

 
Korsstygn är inte det lättaste!

 
Vi städar undan våra saker och dokumenterar vad vi har gjort på slöjden.

5-6:orna syr tsunamikassar och 7-9:orna jobbar med återbruk


Här syr vi med stor precision.


En applikation till kassen. Fin va?


Jag syr några korsstygn emellanåt.

 
Jag skriver in ”applikation” i slöjdloggen.

 
En väska av en rispåse, häftigt! Ny symaskin från Bangkok.

 
Sy och skriva, allt gör man på slöjden.


Nu klipper jag i den återvunna rispåsen.


Skönt att dokumentera direkt på datorn.


Fusion – jag stryker ihop plastpåsar. Ibland går det fort…

 
Göra mönster och mäta.

I syslöjden skall vi göra nya tsunamikassar, en till varje klassrum.


Här i 3-4:an Hajen får fantasin fritt spelrum.

 
Så här designar vi i 1-2:an Snäckan.


Ingen bränner sig när vi stryker på Vliseline.

 
Så här skall mitt E se ut, tror jag.


Tungan rätt i mun…


Vänta nu, i loggboken skall ” Fnisselinet” vara med. Det låter kul, tycker vi!

3-4:an och 5-7:an gör en kluring på syslöjden.

 

Det är bäst att jag klipper rakt! Var är ögat på nålen?


Så här syr man langettstygn, det är inte svårt.

 
Jippi, jag kan sy langettstygn! Det här blir ju riktigt bra!


Här har vi ett problem! Hur ska vi lösa den här knuten?


En kluring var ju klurig att göra, men det går.


En kluring. Hur kan man få bort de två klossarna ?


Dokumentation över vad vi har gjort den här lektionen.

 
Jag har mätt alldeles rätt! En fläta behöver jag till min kluring.


Vilken färg ska jag välja?

Comments are closed.