Simning

Simmning141518,1

När vi skulle åka till bassängen hittade Nai den här lille rackaren. Det är en cikada. De låter högt i buskar och träd på eftermiddagarna.

Simmning141518,2

Innan vi hoppade i bassängen hade vi teoretisk genomgång och diskuterade varför man måste lära sig ryggsim, för och nackdelar med olika simtekniker och hur man gör när man genomför livräddning.

Simmning141518,3

På Lanta gym Muai thai har de en 25 meters simbassäng där vi genomförde simprov med elever från årskurs 1 till 8. Det finns bara kunskapskrav i årskurs 6 och 9 men man skall ju kunna simma långt innan dess. Därför är det viktigt att se till att man har en effektiv teknik med riktiga arm- och bentag. Sträckorna eleverna simmade var naturligtvis olika beroende av vilken årskurs man går i.

Simmning141518,4

Vi tittade på teknik, uthållighet och kondition eftersom allt detta påverkar när man simmar långt. Samtliga våra elever är mycket vattenvana men många upptäckte att man ändå blev väldigt trött efter många varv.

Simmning141518,5

Att kunna simma långt, på djupt vatten och i öppet hav kan innebära skillnaden mellan liv och död. Från och med årskurs 6 skall man kunna simma 200 meter, varav minst 50 meter på rygg. Man skall dessutom behärska livräddning ha bad- och is-vett samt kunna hantera en nödsituation. Därför är det viktigt att man börjar träna tidigt.

Simmning141518,6

Vi lärde oss att ryggsim är viktigt att kunna av många anledningar. Det är viktigt för att kunna hjälpa andra som inte kan eller orkar simma själva, det är ett sätt att vila om man blir trött och det är ovärderligt om det går hög sjö och man möter vågorna.

Comments are closed.