I klassrummen

Förskoleklassen Mangon provar på att arbeta med 1-2:an Snäckan. Vi jobbar med
bokstäver. Tristan vet att clown börjar med c.

 
Alla bokstäver skriver man uppifrån och ned, ner med hissen..


Ordet dinosaur.. hmm, var finns det på andra sidan?

 
Cornelia kämpar på med pennfattning medan Thea läser och letar ord.


Nu skriver vi så snyggt så snyggt, uppifrån och ner…

 
Zeb och Astrid kan redan, så de skriver dagbok under tiden.


Jamie klurar, vilken färg ska jag välja till min drake???

Bilbygge på tekniken i 5-7:an Bananen


Ska detta bli en bil? Hmm!


Hur ska man börja?

  
Fyra hjul ska vi i alla fall ha – annars är det ingen bil.


Sådär ja, men hur ska den drivas framåt?

 
Batterier som energikälla, dvs elenergi.

 
Sen ska vi ha en motor som snurrar och kan driva hjulaxeln.


Titta så bra det blev! Fort går den. Bra jobbat!


Se själva!

I 5-7:an jobbar var och en nu efter sin planering.


Vid detta tillfället jobbar alla med olika ämnen.

 
Träna engelska glosor eller skriva fakta om planeter…

 
…ett bildspel om Thailand på ämnet bild att visa upp när man kommer hem.


Det är full koncentration och man hinner mycket kul på en dag.


Skönt att få tillbaka ett glosförhör som är bra.

Eleverna i 3-4:an Hajen arbetar flitigt i klassrummet. En helt vanlig dag!


Gottfrid funderar över ett matteproblem.

 
Maja ritar fina geometriska figurer. Maximiliam avrundar tal.

 
Benita tränar på algoritmer. Felix tränar läsförståelse.


Edvin skriver och berättar om sitt ”hemlandskap” Norrbotten.

Skrivtema hos 1-2:an Snäckan.


Alicia tittar på sin bild, som hon sedan beskriver i text.


Hmm, vad hittade jag mer på den öde ön?

 
Joshua skriver sida på sida… Talula är klar och tar sig en lässtund.


Mattelektion, ett datorpass och Olivia spelar ”Flygande mattan”.

Så här såg schemat ut för 3-4:an Kobran denna veckan.

Programmet är späckat. Dags att sätta igång.


Här gäller det att jobba på för att hinna med sina planeringar.

 
Philia skriver så att pennan glöder och Malva är helt försjunken i sin bok.

 
Evelina jobbar med Sveriges naturtyper och Julia skriver dagbok.

 
Oliver räknar målmedvetet och Philip tränar Europas länder på Seterra.


Men plötsligt avbryts undervisningen av ett oväntat besök.


En färggrann fågel flög in i rutan och vilade sig på trappan ett tag.


Axel och Isak jobbar vidare med svensk historia och ordlisteträning.

 
Emil tränar matte på datorn och Klara läser upp sin spännande berättelse.


Sen kommer Sharon och vi får lära oss en rolig sång om elefanter på thai.

Så här kan det se ut i klassrummet en vanlig skoldag.


Nu ska vi gå in i 1-2:an Geckons klassrum och se vad som händer där inne.

 
Embla räknar i sin mattebok ”Fisken”. Sanna har arbetat med bokstaven C.

 
Nelli tränar matte på datorn. Meja räknar i ”Eldorado”.


På bildtimmen gör vi kollage till framsidan på vår Thailandsbok.

 
Arvid undrar vilken broschyr han ska välja! Oscar har redan valt.

 
Sanna vill skriva fint! Oscar är nöjd med sitt bildval!

7-9:ans Bananens elever i nytta och nöje.


Här är elever i 7-9:an i samspråk i en konversationsövning…


Här redovisar Emma i 5-6:an och Maja i 7-9:an sina franska realiaarbeten.

 
Emma pratar om Eiffeltornet och Maja om Notre Dame – på franska!


Eleverna i 5-6:an Kokosnöten och 7-9:an Bananen försöker hänga med.


Vår engelsktalande elev, Dean, blir avtackad av Kersti och klassen.


Maja i  8:an och Victor i 9:an arbetar med samma kemiområde.


Vi laborerar. Vi eldar på etanol och butan för att se vad som bildas.

 
Fantastiska elever bjuder fantastiska kompisar på fantastiskt god tårta..

Eleverna i 3-4-an Hajen tränar bråkräkning med pizzaspelet.


Tärningarna bestämmer hur stor del av pizzan du får måla.

 
Fem femtedelar – en hel pizza! Tyvärr… alla fjärdedelar är slut.


Vad bra, nu fick vi en bit till! Dessutom har vi lärt oss om bråk!

1-2 Snäckan arbetar med rymdentema 1:a uppdraget.


Linus och Johanna rapporterar hem till sin planet om hur det är på Tellus.


Första uppdraget klart och se så fin bokens framsida blev!

 

Eleverna sa om människornas utseende: några är bleka, andra är mörka och en del är piercade.

NO i klassrummet hos 5-6:an Kokosnöten


Just nu jobbar många med teoretiska uppgifter i NO.

 
Här studerar vi vad som händer med ljuset om vi gör hål för en vattenstråle.


Elever som arbetar med olika saker. Färdigt arbete mailas hem.

 
Vad händer med temperaturen när vattnet får koka ett tag?

 
Dokumentation av laborationen är superviktigt.

I 1-2:an Geckon har vi bland annat jobbat med tidsuppskattning!


Hur många jämfotahopp tror du att du hinner på en minut? Bra motion också!

 
Elin skriver sitt namn under en minut! Alla hoppar fler hopp än de tror!

 
Tora funderar på vad som tar en timme eller mer att göra!


Leiah redovisar för Tilly hur hon har tänkt, om vad man hinner på en timme!

På tema Thailand lär vi oss en massa om elefanten i 1-2:an Geckon.

 
Lilly läser en saga om en elefant och Tilly läser faktatext om snabeldjuret!

 
Hur ser elefanten ut? Swea målar ett fint djur med olika mönster på.

Här är det lite bilder från vecka 3 i 3-4:an Kobran.


Vi ska måla självporträtt. Här har vi svampat bakgrundsfärgen.

 
Thea vässar pennan innan hon ritar vidare och Tindra målar för fullt.


Albin är klar med sitt porträtt. Visst blev de lika?


Många fina porträtt blev det. En del ville likna vampyrer.


Vi redovisar våra böcker. Den här var inte så bra, tycker Alexandra.

 
Tindra och Philip har också läst ut var sin bok och berättar gärna.


Nu är det dags för eq-lektion och lite massage.


Väldigt skönt, tycker Albin, när Tess masserar.


Tyra och Alex kör handmassage samtidigt som de får ryggmassage.

Vi startar vårterminen 2012 och hälsar nya klasskamrater välkomna!


Titta så bra saker du har hittat!

 
Jag vet precis var jag skall börja. Planering skall skrivas in, så man vet!


Problem är till för att lösas. Det gör vi tillsammans.


Grovplanering idag och veckoplanering i morgon – fina grejor!

 
Internet når över allt. Tummen upp för den nya terminen!


Jag kan det där med atomer, så jag kan hjälpa er…

1-2 Snäckan arbetar med ng-ljudet.


Här kämpar tjejerna med att hitta på meningar där ord med ng-ljudet ingår.


Stavningsreglerna tränas in och även att bokstäverna ska ligga på linjen.


Elsa var så snabb att hon fick träna extra på klockan..


..det gjorde Linus också! Hmm hur är det nu.. 11:30, ska det vara halv tolv??


Johanna och Elsa låter fantasin flöda…

Kemiexperiment med pH-papper i 5-6:an Kokosnöten.

 
Har surt i kemi med sur smak att göra? Går  ”kemisurt” ta bort med socker?

 
Vi späder och testar pH igen. Dokumentationen är central.


pH-papper används flitigt.

 
Om man vill ha det mindre surt kan man späda med vatten.


Här jobbas det med fakta om vattenrening.

Ellära i 5-6:an


Elläralaboration med extralärare på besök.


Seriekopplade batterier och lampan lyser starkare. Yes!


Här fick man låna in händer som kunde hjälpa till att hålla sladdar på plats.

Här har några elever i 7-9:an ellära och livsmedelskemi på schemat


Ellära åk 7: Något är fel – lampan lyser inte. Jag vet att den ska lysa.


Hade behövt ett par extra händer eller helst ännu fler.


Kemi åk 8: Här ska det kollas om ett livsmedel innehåller stärkelse.


Man ska värma i vattenbad och droppa i jod.

3-4:an har tema Thailand och buddismen

 
Nathalie målar Buddha så fint. Inget slarv här inte, tänker Olivia


Nu är bilden snart klar – det har du gjort bra Ebba!


Oscar är också noggrann och målar manteln orange, precis som munkarna har.

Biltillverkning på tekniken i årkurs 7-9.


Först skulle det tänkas och planeras, sedan tillverkas…

 
Så här blev det. Bilen rullar och motorn är en uppblåst ballong.


I uppgiften ingick att bilen skulle rulla 1 m. Denna rullade längre.


Bäst att testa på golvet också. Roligt när det blir som man tänkt.

Elevenra i 3-4:an Hajen gör tankekartor om en upplevelse.


Jag vill också komma på vad jag ska skriva!


Här flödar idéerna fritt!


Tankekartan är klar och berättelsen ska skrivas.


– Fröken kan du läsa min berättelse?

I 1-2:an Geckon har vi gjort fina böcker om oss själva.


Spännande att få lära känna barnen lite och att de lär känna varandra.

  
Vilka redovisningar! Kamraterna fick berätta vad de hörde och kom ihåg!

V44 började många ny elever på skolan, så också i 7-9:an.


Så här glad kan man bli om man ska börja i 7-9:an Bananen.

 
Multiplikationsträning som lek och tävling. Koncentration på högsta nivå.


Det gäller att vara beredd.


Dean is having English with the ”Bananas”.

3-4:an Hajen har skrivit spännande berättelser.

 
Jag och min kompis var ute på haloween… Det var en hemsk natt…


Det är spännande och inspirerande att få höra kamraternas berättelser!

 
Bu, hoppade jag fram och skrek! Jag såg en skugga bakom huset…


Spänd förväntan över hur det ska gå i berättelsen!

Förberedelser inför 5-7:ans fredagsavslutningen i Salan.


Fullständig koncentration.


Detta ska göras mycket noggrant.


Eleverna tar stort ansvar. Detta är på riktigt!


…och roligt är det också.

Thailektion för 1-2:an, vi tränar färger och spelar bingo med Sharon


Hmm, får se nu… har jag röd på min bingobricka?


Bara en plopp, men det blir nog strax fler Hoppas  Sharon ropar gul…


Vad var det nu grön hette på Thai? Nu minns jag, snart bingo!

Eleverna i 3-4:an Hajen skriver dagbok.


I dagboken får eleverna berätta om vad de har gjort under dagen.


Hmm, vad var det nu vi gjorde på svenskan?


Det är skönt att få samla tankarna vid skoldagens slut.

På besök i varandras klasser.


Det är spännande med allemansrätten. Jag kan, jag kan!


Här jobbar vi så att pennan glöder.

 
Några elever från Snäckan är på besök och även de uppskattar lässtunden.


Här tränar vi tiokompisar. De stora kan dem jättebra och de små tränar.


Intressant att se vad 1-2:an jobbar med, tycker 5-7:an och deras lärare.

3-4:an Hajen gör många roliga saker, som man lär sig jättemycket på.


Målning på bronsåldersvis… hällristningar.

 
Skönt att få måla på papper istället för att rista i berg!


”Hajarna” har mysig lässtund varje dag.


De första eleverna i Hajen har satt sina spår.

Här lär vi oss thailändska i 5-7:an Bananen.


Och så har vi thai igen. Lika roligt varje vecka.


Fröken Sharon lär ut jättebra.

Flitens lampa lyser i alla klassrummen – hos små och stora elever.


Vissa moment ska rapporteras hem till läraren i Sverige.

Ida räknar och räknar och räknar…


Klockan måste man ju kunna. Vi tränar på många olika sätt.


Vi är bra på att skriva monstersagor och på en massa andra saker förstås.


Att göra en intervju är ett bra sätt att lära känna varandra!


Vad ska jag nu svara på den här frågan…


Vad behöver vi äta och varför – det finns mycket fakta att välja bland.

 
Det jobbas med ”Kråkslottet” i 5-6:an i svenska och grekerna i SO i 7:an.


Här fantiseras det ihop ett annat ”Kråkslott”. Det ritas och skrivs.


Irma fyllde år!

Comments are closed.