I klassrummen

Bilder ifrån 3-4:an Hajens klassrum. Här jobbar vi med att efterarbeta skolresan, det blev varsin fin bok.


Albin arbetar med frågorna och svaren från akvariet.


Rasmus skriver fakta om besöket hos gibbonaporna.

Några exempel på vad som hände i klassrummen under vecka 18.


Nationella prov hos Hajarna och koncentrationen är total på uppgiften…


…som är att skriva en berättelse om ämnet rädsla.


F-klassen och årskurs 1 jobbar vidare med temat om popcornmannen Poppe.


Vi pratade om vad vi är rädda för och ritade spöken


På högstadiet lyser flitens lampa fortfarande med starkt sken!


Sofia Distanseleverna arbetar via sina datorer…


…medan andra arbetar utifrån sina planeringar.

 
Här laboreras det för fullt i kemi och denna gång handlar laborationen om rost.

 
Det är viktigt att märka provrören så att man sedan kan hålla isär dom.

 
Det orange memoryt visar frukter på engelska.

 
Det rosa memoryt innehåller saker på engelska som finns i klassrummet.


Med det röda memoryt lär vi oss om grönsaker på engelska.

En vanlig dag hos 7-9:an Bananen.


På tisdagar har vi thaiundervisning…


…tillsammans med Rich som kommer till oss.

 
Vi har även bild…


…och denna gång handlar det om byggnader.


När vi går till kl. 16 så blir det också ett besök på 7-eleven…


…så att vi kan fylla på med lite ny energi!


Här har vi 2 glada elever i köpartagen.


Så här kul är det att gå till 7-eleven!

 
Sedan går det lätt att jobba på en stund till!

5-6:an och 7-9:an i olika studiesituationer.


Några elever arbetar inne på sina kontor. Tankekartor struktureras upp.

 
En del jobbar med sina arbetsböcker och andra letar information på nätet.


Ibland flyttar vi ut klassrummet till Salan på skolgården.

 
Det är bra att arbeta ihop då man vill utveckla sina tankegångar.


Idéer och tankar diskuteras då man vill finna svar på vissa frågor.

Arbetsvecka hos 3-4:an Hajen.


Rita och skriv om din allra första kompis.


10 saker som jag tycker om att höra någon säga till mig…


Om man hjälps åt att rita går det väldigt bra.


Beskriv din figur för din kompis, så får ni se om ni byggt likadana.


Bygg en figur efter ritning.

Detta har bland annat hänt i 1-2:an Snäckans klassrum.

 
Här håller eleverna på att sätta ut klockslagen.


Så här skall siffrorna vara när klockan är klar.


Emma hjälper Olivia, så att siffrorna hamnar på rätt avstånd.

 
Det är tur det finns mallar att gå efter. Alda visar början på sin klocka.


Sedan är det full aktivitet på de roliga thailektionerna också.


Det gäller att lyssna upp ordentligt, så att man förstår vad hon menar.

 
Här håller vi på att lära oss kroppsdelar.  Alda och Oliva frågar klassen.


När vi säger rätt så klappar vi händerna.

Ny termin – ny klass 4-6:an Kobran.


11 st elever i år 4-6 har börjat på sina planeringar.


Koncentrerade och nöjda.


En del har gott om plats vid bordet.


Alla jobbar hårt.


Bilduppgift: Ett ord till varje bokstav i sitt  namn.

3-4:an Hajen läser tomtesagor för förskoleklassen.


Hur ska det gå för tomten?


Publiken är väldigt intresserad.

 
Tänk att det kan finns så många varianter på tomten.


Var bor tomten egentligen i Nordpolen, Finland eller Thailand?

I 1-3:an Geckon


Affischer till skolans luciatåg tillverkar Jenny och Selma.


Digitaltid är lite knepigt i början. Ett spel för träning om detta är alltid bra!


Karl älskar att räkna i sin bok.


Se så glad jag är! Mitt diagram är klart.

I 7-9:an lyser flitens lampa.


Här tillverkar Malin en PowerPointpresentation om livet i haven.

 
Zätha  gör en skiss över en fantasidusch i ämnet teknik.


Här är det full koncentration under provet.

Full fart i 1-2:an Snäckans klassrum


De yngre barnen lär sig vad olika plagg heter på engelska.


Vi använder en mall för att rita upp kläderna och klistra in dem i boken.


Hur stavas byxor…..?


De äldre barnen får jobba med vokal- och konsonant ljud.


Här ska ett brev översättas från engelska till svenska.

I 1-3:an Geckon har vi bland annat gjort detta.


Hela klassen på väg till Mons restaurang för att äta.


Arbetslusten är stor och barnen arbetar mycket flitigt.

 
Ludwig syr en bok. Läslusten är stor. Vi samlar på sidor.


Att räkna eller skriva – allt är lika roligt!


Vårt läsprojekt går undan. 2000 sidor läste klassen på knappt 2 veckor.

 
Läshungern är stor. Boken om Vitnos är riktigt bra.

I 5-6:ans Kokosnötens klassrum har vi gjort detta

 
Här jobbas det med matte och här jobbar han med bild.


Vi målar bilder med thailändska motiv.


De inspireras av thailändska frukter.

Huller om buller svenska i 3-4:an.


Vi jobbar med meningar där orden har kastats om.


Alla är koncentrerade på att få meningarna rätt!


Huller om buller-meningar. Hur ska det vara egentligen?


Orden har hamnat huller om buller även i boken, men det fixar vi!

Här har 3-4:an har praktisk engelska.


Vi lär oss kroppsdelar på engelska, både bak och fram!

 
Nose to leg, hand to stomach. Hur många kan vi fixa tillsammans?


Samarbete krävs för att vi ska klara så många kroppsdelar som möjligt!


Det gäller att lyssna noga när en ny lek presenteras på engelska.


Vilken kroppsdel fattas?


Vi turas om att gömma ett kort och de andra får gissa vilket som fattas.


I ”Simon says” får vi instruktionerna på engelska, lite klurigt blir det allt!


Leken är i full gång. Vi tränar ord vi redan kan och lär oss samtidigt nya!


Här är vi olika kroppsdelar som ska byta plats med varandra.

Sofia Distanselevena i 7-9:an jobbar på.


Här är det Sofia Distanseleverna som sitter och jobbar vid var sin dator.


De är ju praktiskt att få sina uppgifter via internet.


Natalie jobbar på med matten i sina böcker.


Undra hur det var jag skulle göra här?


Eleverna verkar vara fokuserade.


Och även koncentrerade och motiverade.

I 1-2:an Snäckan jobbar vi på med skolarbete i klassrummet


Här håller Emilia på med motsatsord.


Anneli hjälper Karl med att sätta ihop motsatsord.


Cornelia i full koncentration med engelska på datorn.


Det är kul med engelska.

Det här händer inne hos 3-4:an Hajen


Så här börjar firandet av Albins födelsedag.


Albin bjöd på god fika, mums.


Albin valde att vi skulle spela Monopol som aktivitet på födelsedagen.


Här tillverkas fingerdockorna till teatern.


De här ska bli kulisser till premiären på ”Hajtanic”.


Många kulisser blir det…


Hajpiraterna till teatern.


Repetition av den nyskrivna teatern ”Hajtanic”.


Redovisning av hajarna inne hos 1-2:an Snäckan.


Oliva redovisar en av sina hajar.


Filippa redovisar om hammarhajen.

1-2:an Snäckan har matte

 
Här klipper de ut tandgramfigur.


Av dessa tandgramfigurer gör vi sedan egna figurer.


Figurerna klistrar vi sedan upp på färgade papper.

 
Se vad många olika figurer det kan bli.

Comments are closed.