Vecka 9 2008

Förskolan

Vårt vattentema fortsätter och vi har den här veckan fått höra i samlingen i salan lite om miljöförstöringen och kommer under nästa vecka fortsätta och prata om den i gruppen.

Barnens ordbok fylls på mer och mer och denna vecka har de ritat sina favoritdjur och skrivit namnen på dem. På Mattekul har vi lagt sifferbingo, vi har använt oss av våra remsor med siffrorna 1-6 och sedan slagit med tärning och lagt prickar eller snäckor på rätt siffra, något som barnen tyckte var mycket kul.

På Röris jobbar barnen på som vanligt och har kul till alla rörelser. Vi skiftar mellan att ha Miniröris och vanlig Röris.

Vi har  under veckan tränat in en teater tillsammans med förskoleklassen och det är Petter och hans fyra getter som spelades upp på fredagssamlingen i stora salan inför alla de andra baren på skolan och de flesta föräldrar. Barnen var jätteduktiga och gjorde detta på ett bra sätt.

Veckans alfabetssånger G som i gräslök och H som i humle. Veckans Ramsa: Opsis Kalopsis

Cathrine Ingebrigtsen, förskollärare

Förskoleklassen

Vi hälsar Julia välkommen till förskoleklassen, hon började hos oss i måndags.

Under veckan har vi jobbat med våra egna böcker, rim-ramsor, ordboken och ”vattenboken” som handlar om vårt temaarbete.

I torsdags var det 1-3:an och 3-4:an som visade oss vad som händer när vårt vatten blir förorenat med olja. Uppgifter vi fick var; vad händer med djuren och växtligheten och hur kan vi undvika miljöföroreningar?
Barnen har många bra idéer och visar ett stort engagemang.

Veckans KIWI-bok handlade om –Vad är det som flyger.
Allt som flyger från maskrosfrön till jetplan, hur det flyger och vad som behövs för att flyga. En rolig bok som skapade många olika funderingar hos barnen.

Under veckan har vi också tränat på vår lilla teater som handlade om,
Petter och hans fyra getter. Denna framförde barnen i Salan på fredagens avslutning. Ett härligt framträdande som framfördes med stor inlevelse och glädje. Ett stort tack till alla barn som deltog.

Veckas högläsningsbok: Snöhögens hemlighet,  av P Hagmar.

Marie Andersson, lärare förskoleklassen

1-2:an

Den här veckan har varit lite annorlunda eftersom vi har haft vikarie i 1-2:an, onsdag var Helena hos oss och torsdag och fredag hade vi Julia. Elisabeth har nämligen sina barn och barnbarn här på besök och är ledig några dagar för att ”ta hand om” dem.

När det gäller arbetet så har vi förstås ändå jobbat på som vanligt. Alla har ju sina egna planeringar som de jobbar med vissa stunder men så jobbar förstås också med mycket gemensamma saker.

Den här veckan har vi t ex skrivit till och ritat bilder om cashewnötter – vi lärde ju oss en massa på utflykten. Tvåorna har pratat om och jobbat med hur man stavar ng-ljud.

Vi har också pratat en del om hur man skall vara mot varandra – hur är en juste kompis?

Veckans tema vatten handlade om vatten och miljön och hur vårt agerande påverkar vattenkvalitén och vattentillgången. I klassen har vi gjort en del experiment som handlat om vattnets egenskaper.

På engelskan jobbar vi på med våra böcker.

Fredagen avslutades med teater: Petter och hans fyra getter. En bejublad föreställning som framfördes av förskolan och förskoleklassen..

Julia Engström & Helena Johansson, lärare åk 1-2

1-3:an

Två nya elever har vi välkomnat denna vecka, Oskar och Elsa. Nu kommer det inte några fler nya elever till vår klass.

I måndags kväll var det strömavbrott på Koh Lanta. Vi hade många intressanta detaljer att berätta i samlingen i tisdags. Det var allt lite spännande när det blev mörkt nästan överallt.

I onsdags var vi på en intressant studieresa. Vi besökte en gummiodling och fick lära oss hur man får fram gummimaterialet som man sedan tillverkar skosulor och bildäck av. Dessutom såg vi hur cashewnötter växer. Det går åt många frukter för att tillverka en liten påse cashewnötter. Inte så konstigt att de är ganska dyra där hemma. Vi såg även hur bananer, mango, Jackfrukt (brödfrukt) och ananas växer. Vi såg tamarindträd med frukter. Frukterna kan användas till godis om de blandas med t.ex. kanel. Man använder också tamarind som en krydda i såser. Den smakar lite sött.

Därefter besökte vi en tigerräkodling. Räkorna lever i stora dammar, men vi kunde inte se några räkor. Det tyckte vi var tråkigt.

Vi fick också promenera in i mangroveträsket. Många vattenlevande djur kommer in dit när det är dags att få ungar. Där inne är det lugnare än ute i öppna havet. Det är nästan som ett dagis.
Vi besökte också en liten ”byfabrik” där man tillverkar olika sorters currypasta. Den säljs sedan på marknader.

Vattentemat i torsdags handlade om miljön. Det är tyvärr inte alla som är rädda om vår miljö. Stora oljetankers släpper ut olja i vattnet. De djur som lever vid ytan far mycket illa. Fåglarnas fjädrar förstörs när oljan fastnar och fåglarna dör.

Vi har gjort ett experiment med papper och vatten. Vi tog två burkar med vatten. I den ena la vi vanligt toapapper och ritpapper och i den andra la vi en pappersnäsduk och en våtservett.

En dag fick detta ligga sedan studerade vi resultatet. Vi kunde konstatera att det är mycket olämpligt att slänga våtservetten i toan. Den påverkades inte alls av att ligga i vattnet som de övriga. Ritpapperet löstes inte upp så mycket som toapapperet.

Efter skolan i torsdags fick de som ville, lära sig att göra Pojs tillsammans med Pas. Nästan hela vår klass deltog i detta. Det var svårt, men så fina de blev.

Treorna har haft mattekul tillsammans med 3-4:an. De fick lösa sfinxens gåta.

Det var inte bara mattekul utan också jättekul.

Torgerd Adolphsson, lärare åk 1-3

3-4:an

Veckorna rinner på. Nu har vi kommit in i mars månad. Det verkar som om klockorna snurrar på fortare här på Koh Lanta. Elever kommer och går. Förra veckan slutade Hugo i gruppen och den här veckan började Ottilia hos oss. Vi önskar henne välkommen till Hajen och hoppas att hon kommer att trivas hos oss.

I måndags målade vi med vattenfärger till en dikt om havet. Det blev många olika tolkningar. Dock inte någon med thailändskt motiv.

Vi testade en ny aktivitet på idrottslektionen på stranden. Eleverna delades in i olika grupper. Det gällde, för varje grupp, att komma upp till 21, med hjälp av tärningskast, så fort som möjligt. Efter varje kast fick gruppen en övning som de skulle utföra gruppvis. Det blev en uppskattad idrottsaktivitet med matteinslag. Vi avslutade, som vanligt, lektionen med ett svalkande dopp i det Andamanska havet.

Den här veckan fick eleverna i årskurs 4 kolla av sina kunskaper i engelska. De fick sitt första skriftliga prov i engelska. Resultatet blev väldigt bra. Så alla kan känna sig nöjda. På Talking activities lektionen övade vi oss på att ställa frågor till varandra.

Det är en ständig önskan, i gruppen, att göra multiplikationsleken Burr. Eleverna är duktiga på multiplikationstabellerna. Den här veckan var de verkligen koncentrerade och lyckades komma upp i höga tal.

Det var 3-4:ans tur att hålla i torsdagens vattenexperiment. Vi hade fått i uppdrag att introducera miljöproblemen. Det gjorde vi genom att bl a visa vad som händer när spillolja hälls i vatten. Varje grupp fick i uppdrag att fundera över vilka djur som skadas värst av detta. Är det fiskarna som simmar vid botten eller fåglarna som håller till vid vattenytan?

På Mattekulspasset försökte vi lösa sfinxens hemlighet. Inte helt så lätt. Men det gäller att inte ge upp i första taget. Det var mycket pysslande och diskuterande och det gav resultat.

Den här veckan har många av eleverna tillverkat sina egna pojs. Detta syntes verkligen under rasterna då det jonglerades febrilt. Lilla Svenska Skolan påminde nästan om en cirkusskola. Härligt att se så många duktiga jonglörer!

Veckan avslutade vi med att städa skolgården. Alla eleverna på skolan hjälptes åt med detta.

Ann-Sofi Ericsson, lärare åk 3-4

5-6:an och 7-9:an

Vi hälsar Arvid varmt välkommen till vår klass. Arvid och hans familj stannar här på Koh Lanta fem veckor för att sedan styra kosan vidare på sin resa Jorden runt. Arvid  berättar att han har en egen blogg och att intresserade jättegärna får gå in och läsa om hans äventyr. Adressen är: http://arvidekelow.blogg.se/

Skolarbete

Några elever har lärt sig tre-fyra ackord på gitarr. Musik ger sån glädje i alla åldrar, vi har kört vår egen variant av ”Så ska det låta” i klasserna. Det är otroligt vad många låtar ni kan!!

Annars jobbar vi på efter individuella planeringarna. 7-9:an har kommit på ett roligt och snabbt sätt att lära sig huvudstäder. Det går utmärkt att sitta två och två framför datorn och hjälpas åt. Vi använder även kartan och pekar ut länder och städer. Jag tycker ni lär er mer och mer. En adress som är värd att läga på minnet är: http://burkar.nu Glöm inte att läsa böcker och fortsätta prata engelska på restaurangerna, ni kan väldigt mycket.

Vattentema

Den här gången pratade vi om miljöförstöring och vad som händer om det blir ett oljeutsläpp i havet. Hur drabbas växter och djur? Hur skadas fåglarna och fiskarna? Lärarna visade ett experiment och hällde olja i en vattenfylld genomskinlig skål. Det är ganska otäckt när man tänker på att många båtar släpper ut spillolja i våra hav.

Vi fick en uppgift att ta reda på vad Greenpeace är för något och varför Världsnaturfonden valt en panda som sin symbol. Läxan i 5-6: an var att komma på ett nytt transportmedel som ska fungera i mörker och ljus, på vintern och sommaren och dessutom inte förstör miljön. Resultaten blev väldigt fantasifulla och kluriga. Ni lyssnar uppmärksamt på varandra och ställer också kluriga frågor. Bra redovisning i Salan!

Eleverna i 5-6an har denna veckan dissekerat fisk. Det är roligt för många av eleverna tycker detta är roligt. Vi lärde oss hur fisken äter, andas och luktar. Vi tittade på hur fisken såg ut inuti och lyckades hitta fina simblåsor, hjärtan och linser.

Studiebesök för 7-9:an

Denna veckan var det 7-9:ornas tur att åka på studiebesök. Första stoppet tittade vi på ett träd som man kan göra tak av. Andra stoppet var vid ett gummiplantage där vi fick se hur gummi framställs. Vi fick reda på hur mycket en thailärare kan tjäna på sina gummiträd och hur man skulle blanda för att få det bästa gummit. Vid plantagen fanns ananas, tamarind, cashewnötter och bananer. Många av dessa frukter kommer bara en gång om året och varje buske kanske ger en enda skörd. Nästa stoppet var mangroveträsket. Här fanns det många olika krabbor. Krabborna var i fina färger och hanarna hade en stor klo. Vi gick på en tunn spång av brädor och guiden berättade om bevaringen av mangroveträden. När vi sedan åkte till räkodlingen började det spöregna. Vi fick se det mesta från bilen men förstod att denna odling var viktig och gav thailändarna som hade ett kapital en hel del pengar tillbaka. Vi avslutade utflykten med att titta på hur de blandar olika sorters currypasta. Eleverna var duktiga på att anteckna och fotografera.

Veckan avslutades i Salan med bejublad teaterföreställning av de yngre. Vi sjöng Thailändska nationalsången så det dånade… Vi tackar för den här veckan för ett gott samarbete och önskar alla en trevlig helg! Hoppas vi slipper regnet…

Mia Jonsson, klassföreståndare åk 5-6

Maria Nilsson, klassföreståndare åk 7-9