Vecka 7 2015

Förskolan Fjärilen

Vi hälsade fem nya förskolebarn välkomna till fjärilen. Vi har haft våra väljarstationer med aktiviteter och fokuserat på lärakänna lekar. Vi har målat av oss själva då vi alla gjort självporträtt.

Den här veckan turas vi om i små grupper att baka på Slow Down. Barnen har bakat chokladbollar som vi sedan bjudit varandra på. På idrotten fick vi lära oss thaidans till traditionell thailändsk musik. Vi lärde oss en klassisk risdans och hur man visar sin respekt till sin tränare. Vi har haft engelska och lärt oss om olika djur. På thailektionen fortsatte vi med vår nya fruktsång. Vi har gjort hjärtan av ståltråd och pärlor och smyckat vår dörr.

På dramastunden fortsatte vi med övningar som handlar om kommunikation. En favoritövning som heter bussen fokuserade vi på. Vi avslutade veckan i Salan med kramruta och uppträdande.

Tack för en trevlig vecka! Ha en mysig alla hjärtans dag!

Lill, Sharon, Elin och Malin 

Förskoleklassen Mangon

Veckan började med att vi hälsade Hannah, Mira och Moltas välkomna till oss på Mangon. Tre nya, fina kompisar. Vår gympa på tisdagen utgick, istället fick vi prova på att dansa thaidans med Sharon, kul och lite svårt.

Nu är vi igång med simskola på Mangon! Det var fem väldigt nöjda barn som kom tillbaka från Slow Down. Vi fortsätter med simskolan två veckor till.

På språksamlingarna har vi lekt olika lyssnarlekar, lyssnat efter första ljudet i ord. Ord som börjar med vokaler. Vi har också jobbat med bokstaven Jj. På mattesamlingen fortsätter Alexandra att prata om klockan med barnen.

Eftersom det är Alla Hjärtans Dag på lördag har vi gjort fina kort att ge till någon man tycker om. De som vill har fått göra vänskapsband. Vi har också pratat och skrivit om hur en bra kompis ska vara. Flera stycken barn har lekt djurlekar tillsammans, silat sand och sparat på stenar och tränat på pois förståss!

Veckan avslutades i vänskapens och kärlekens tecken med kramruta i Salan och snälla ord till varandra på tavlan utanför. Papayan gjorde sin lite twistade version på temat.

Nästa vecka kommer vi att åka till det buddistiska templet i Old Town. Där kommer vi att träffa en munk som berättar om Buddha och om sig själv. Barnen får ställa frågor till munken, som Sharon översätter. En mycket uppskattad utflykt bland både små och stora.

Vi önskar er alla en fin helg i vänskapens och kärlekens tecken.

Marion

1-2:an Snäckan

Jupiter är störst av alla. Saturnus vackra ringar bär. Uranus har tre månar kalla…. Detta är några rader av planetvisan som vi övar varje dag på. För nästa fredag har vi vår avslutning i salean. Vi har också tittat på filmer om  månen, solen, Big Bang, rymdraketer, stjärnor och planeter. På bildlektionen tillverkade eleverna de olika planeterna av ballonger, lim och silkespapper.

I dag har vi firat ”alla hjärtans dag”. Det har varit  aktiviteter i kärlekens tecken. Vi har haft en kramruta, stod man i kramrutan fick man kramar och gav kramar till kompisar och lärare. Alla elever var lite blyga i början för att ställa sig i kramrutan, men efter ett tag blev det mycket trångt. På anslagstavlan kunde man skriva fina kärleksfulla ord. Vi lärare hade skrivit den första meningen och den ljöd så  här.” Vi har världens finaste elever på vår skola.”

Ha en bra helg!

Lovisa och Bevylin

1-3:an Kobran

Den här veckan har sju nya barn börjat i Kobran. Veckan har flutit på bra och alla barn har kommit igång med både sitt arbete från Sverige och med Thai-tema. Vi har haft en del gemensamma lekar och samarbetsövningar för att få ihop den nya gruppen. Eleverna har också i mindre grupper tränat läsförståelse samt hur man skriver en berättelse med början, innehåll och slut. Detta arbete kommer att fortsätta ett par veckor framöver.

I tema Thai har vi arbetat med världsreligionerna buddism och islam. Barnen har lyssnat till berättelser och återberättat efter förmåga på temapapper. Hela skolan har haft som bilduppgift att rita och måla hjärtan i olika färger som nu pryder Salan eftersom det är ”Alla hjärtans dag” på lördag.

Lena och Sofie

3-4:an Hajen

Ännu en formidabel vecka i Hajarnas klassrum har lidit mot sitt slut… Flitiga små hajar har slitit med istidsarbeten, forntidsarbeten och med Sverigearbeten med fokus på Götaland. Vi har tränat oss på att förklara och definiera olika räkneoperationer såsom multiplikation och addition. Vi hittade på fiktiva personer som inte känner till hur man räknar och tränade på att förklara för dem. Vi fokuserade på att använda oss av matematiska termer och begrepp och hur man på bästa sätt kan förklara.

Vi har firat vår Jamie som fyllde 10 år i onsdags och vi passade på att fira lite extra eftersom det är Alla hjärtans dag imorgon. Vi har smyckat Salan extra fint med mängder av hjärtan och jobbat upp en riktigt romantisk stämning här på skolan. I kramrutan kunde man få kramar och alla fick skriva fina saker om nära och kära på svarta tavlan.

Nu önskar vi er alla en härligt romantisk helg i Amors tecken!

Linda 

3-4:an Geckon

Den här veckan har vi välkomnat två nya elever till klassen, Thea och Hugo, och vi är 12 elever i klassen.

I veckan har vi tittat på ett bildspel om historien bakom Valentine’s day, alla hjärtans dag, och sedan pysslat och gjort fina kort och figurer av hjärtan. Eleverna var väldigt kreativa och kom med många egna idéer som resulterade i vackra skapelser.

Förra veckan var samernas nationaldag och därför har vi pratat om, tittat på bilder och lärt oss om samerna. I NO har vi repeterat solens betydelse och pratat om näringskedjor och fotosyntesen.

Vi har börjat i en ny högläsningsbok som verkar väldigt spännande. Vi har varit spågummor för att förutspå vad den ska handla om, detektiver för att reda ut olika ord och begrepp, reportrar för att ställa frågor till texten och konstnärer för att föreställa oss hur miljön ser ut.

På fredagen firade vi en tidig ”Alla hjärtans dag” på skolan. Allt som eleverna skapat satte vi upp på klassrumsdörren så att alla kunde se våra skapelser. I salan fanns den spännande ”kramrutan” där många varma kramar delades ut och på en tavla skrev eleverna små trevliga hälsningar.

Happy Valentine’s day!

Karin

5-6:an Kokosnöten

Vårt skrivprojekt Den magiska dörren har fortsatt med kapitel 3 och parallellt med detta har Frida även introducerat En läsande klass för några elever. Syftet med detta arbetsområde är att eleverna ska utveckla sin läsförmåga genom att lära sig använda fem olika läsförståelsestrategier. Under arbetet så läser eleverna enskilt och tillsammans med Frida olika texttyper och samtalar sedan gemensamt om texterna med hjälp av de olika läsförståelsestrategierna.

Alla hjärtans dag uppmärksammades och efter en genomgång av denna dags historia och tillkomst tillverkades hjärtan i mängder och kärleken flödade i Kokosnöten.

Veckan avslutades i vanlig ordning med nyhetsrapportering och Veckans ord. På tisdagen hade vi även en frågesport hämtad från mediekompass.se, vilken behandlade några av de viktigaste händelserna från 2014. En givande repetition.

Tack för en härlig vecka. Trevlig helg!

Olof och Frida

5-6:an Papayan

Den här veckan har papayorna varit fokuserade på fredagens uppträdande i salan som kommer gå i hjärtats tecken. Vi har fått se prov på många nya talanger och förmågor hos eleverna vilket har varit riktigt roligt.

Det märks att det är lite omsättning på elever i klassen nu då vi fick tre nya till oss i måndags som har kommit bra in i gruppen. Som vuxen är det härligt att se hur de tar hand om varandra och hjälper in de nya i klassen på ett bra sätt.

I övrigt har skolan flutit på med många olika aktiviteter och jobb i klassrummet. Det är Gustav Vasa, Norden, elektricitet, substantiv, pianoackord, kedjestygn, algoritmer, variabler och en massa annat som vi jobbar med just nu.

Trevlig helg!

Johan och Micke

7-9:an Bananen

Denna veckan har vi välkomnat två elever i klassen, Moa och Jesper. Vi här lärt känna varandra och eleverna har återigen fastnat för att spela King tillsammans.  Studierna går stadigt framåt, kul att se hur eleverna gör enorma framsteg på sina prov ibland annat matte. Klass-storleken ger stor möjlighet till att svara på elevernas frågeställningar, resonemang och diskussioner. Detta är mycket utvecklande för eleverna.

På onsdagens argumentation argumenterades för och emot skoluniform och eleverna börjar bli vana att vässa argument till ställningstaganden, som de blir tilldelade.

Vi har experimenterat vidare på bilden och det har skapats såväl uttrycksfulla akvareller, perspektivteckningar och valörteckningar. En hel del hjärtan i olika stilar inför Alla Hjärtans Dag har vi stolt tejpat upp ute i Salan inför fredagens festligheter. På fredagen tackade vi av en klasskamrat, Emma, med den sedvanliga medaljen och ett mycket fint personligt diplom. Eleverna engagerar sig mycket i varandras omdömen. Härligt! Tack för en fin tid!

Nästa vecka ska vi åka till templet på torsdagen, vilket vi ser fram emot. Det passar så bra eftersom flera elever studerar buddhismen just nu.

Gabriella