Vecka 7 2010

Förskolan Fjärilen

Måndagen inleddes med vår engelska samling tillsammans med Annika. Det är verkligen roligt att se hur barnen uppskattar detta. De är väldigt intresserade och snappar upp många ord som vi säger eller sjunger. Barnen kan många färger, siffror och har nu börjat nosa på kroppsdelarnas namn. Dessutom har vi översatt några av de svenska veckoramsor som barnen lärt sig, till engelska också. På det sättet får de engelska orden en betydelse för barnen eftersom de känner igen och förstår ramsan redan innan.

Under måndagen ritade vi teckningar till Rebecca som brutit armen. Vi saknar henne i förskolan och hoppas att hon snart kommer tillbaka till oss. Teckningarna som barnen ritade innehöll bland annat både brutna armar, monster, bilar och en tuc-tuc. Barnen beskrev vad deras teckningar föreställde och Albin förklarade med sin bild att det kommer rök från bilar men inte från ”tuc-tucar”.

Tisdagsmorgonens samling har fått ett nytt spännande inslag från och med förra veckan. Det är en hemlig snäcka som innehåller något som barnen ska göra, lyssna på eller få uppleva. Det är fixaren som kollar vad som finns i snäckan. Den här veckan var det Lucas som fann en ”vägbeskrivning” som ledde till en stor tärning. Barnen räknade antal prickar på tärningen och hoppade därefter lika många hopp som den visade. Under tisdagen skedde även en annan överraskning. Då blev vi bjudna på semlor som Agneta och Helena bakat åt oss. Det smakade jättebra och alla tyckte att det blev en mysig fikastund. Vi ritade semlor och gjorde ett tackkort som tack för överraskningen.

Som vanligt hade vi gymnastik på onsdagen och efter uppvärmning och slalom runt koner så letade barnen efter fjärilar som hörde ihop med larver i olika färger. De tyckte att det var väldigt roligt och ville leta flera gånger.

Nu har vi äntligen fått ett brev från Larven Valdemar igen. Det var så länge sedan men i torsdags skickade han ett nytt brev till barnen. Denna gång hade Larven Valdemar skojat med oss och skickade först ett brev där det stod att barnen skulle få varsin egen karta. Detta för att de själva skulle få leta efter uppdraget på stranden. Barnen blev väldigt nyfikna och jätteglada då brevbäraren kom. Sedan fick de vänta ända till fredagens morgonsamling innan de fick sin karta. Kartorna låg under en duk på golvet och även det skapade en viss spänning. Alla barn var stolta då de höll i sina kartor på väg till stranden. Vi jämförde kartans symboler med verklighetens. Vad kunde det vara för ett uppdrag som väntade? Vi gick en bit på stranden och fann till slut några tuppstatyer som var ett av riktmärkena för att veta var uppdraget fanns. Alla barn gick in i restaurang- och barområdet och letade en stund tills Bror upptäckte ett paket som låg där. Veckans fixare Lucas öppnade paketet och det visade sig innehålla varsin rulle med ett uppdrag till varje barn. I brevet stod det att Larven Valdemar vill lära sig hur han ska bli en bra kompis. Barnen får fundera över helgen tillsammans med mamma och pappa och ta med ett svar till förskolan på måndag. Förskoleklassens barn hittade också de ett uppdrag och det var att blanda ihop ingredienser och göra en vulkan i sanden. Vi hade tur och fick vara med och se hur det fungerade. Den gröna ”lavan” pöste ut i sanden och det tyckte alla var märkligt. Samma experiment testade Maritha och barnen även i vår sandlåda, när vi kom hem från stranden.

Det är alltid tråkigt när någon ska sluta hos oss och denna fredag var det Emils tur. Vi tackar dig för den här tiden och hoppas att du får det bra när du kommer hem till Sverige igen.

Vi önskar alla en trevlig helg!

Karin och alla fjärilsbarn

Förskoleklassen Mangon

Välkommen Ella till oss på Mangon, hoppas du ska trivas toppenbra hos oss. Det är fantastiskt att se hur väl barnen tar emot nya elever i klassen och hur snabbt alla blir vänner. Framför allt genom leken finner alla varandra.

Lektemat denna vecka har handlat om Nicko, han har varit sjuk och fått en egen rullstol. Barnen har inrett ett eget rum till honom där de byggt en säng till den sjuke. Skyltar har skrivits att han inte får störas, knacka inte han är sjuk stod det. En egen teater har barnen skrivit tillsammans som heter Sagan om den borttappade ringen.Barnen bjöd in förskolebarnen till premiären och de tyckte föreställningen var rolig.

Fredagen började med att vi fått ett brev i skattkistan från vår vän Labolina. Hon skrev

Hej hopp mina vänner. Det var länge sedan ni skrev till mej. Kan ni skriva och berätta hur ni mår. Är Nicko snäll eller busar han hela tiden hi hi. Jag saknar honom lite. Här ska ni få en karta och hitta något kul på stranden Puss puss Labolina.

Denna vecka har vi arbetat med bokstaven Kk, letat och ritat ord som börjar med denna bokstav. Kims lek med bokstäver har varit en av lekarna denna vecka.

Matteuppdraget har varit att ställa sig storleksordning och åldersordning.
Thailandstemat har handlat om cikador som man ofta hör men skrämmer man dem så tystnar de. Det har några av barnen redan testat.

Vi har ritat och målat vackra blommor som vi sedan vikt in blombladen på. Vi la sedan ner dem alla i en skål med vatten där de öppnade sig. Oh va coolt kan vi göra det en gång till sa ett barn och det gjorde vi.

Vi gick tillsammans med förskolan ner till stranden med kartan i handen. Barnen följde den och hittade snart skatten med ett meddelande det stod. Detta är ett experiment hi hi, var försiktiga det kanske smäller bom bom hälsningar Labolina.

Alla barnen tyckte det var spännande och startade genast med att bygga en vulkan av sand. En burk placerades i mitten där ett barn hällde i bakpulver. Sedan blandades diskmedel med ättiksprit och karamellfärg. Nu smäller det nog sa ett barn och alla flyttade sig bakåt. Men det blev ingen smäll utan istället som en grön lava som rann ner över vulkanen. Va häftigt, nästa gång tar vi dubbelt med bakpulver då kanske det smäller.

Trevlig helg på er alla önskar Mangobarnen och Maritha

1-2:an Snäckan

Den här veckan har gått i Thailands tecken. Vi har studerat landdjur, läst och skrivit om Islam och målat vackra Papegojblommor. I läxa har barnen läst och skrivit om Thailändska ormar och havssköldpaddor. Havssköldpaddor är det flera av barnen som har sett när de har varit på snorkelturer. Spännande!

Vi har också följt våra OS-deltagare och hyllat Tilda och Albin som har tagit GULD i sina grenar längd och skidskytte och Jakob som tagit BRONS i superkombination i utförsåkning.

På mattepassen har vi tränat klockan, både på datorn och med spel. Alla kan nu kvart i och kvart över. En del kan också den digitala tiden.

På idrotten tränade vi handstående, hjulningar och volter. Ingen bryr sig om att hela kroppen blir full av sand, det går ju att duscha bort i skolans vattenslang när man är tillbaka på skolan igen.

Idag har vi haft bokfest igen. Barnen läser och läser och nu hade de nått gränsen 2500 sidor. Det firades med diplom, glass och kakor och tillverkning av något ur favoritboken i lera.

Vi vill också tacka Helena för de goda semlorna vi fick på fettisdagen. De var verkligen smaskiga.

Idag har vi sagt hej då till Samuel och Kalle som slutar hos oss. Jag vet att de har trivts bra här hos oss i klassen och jag blir så glad när jag ser hur bra barnen tar hand om varandra. Vi önskar dem lycka till i Sverige när de kommer hem igen.

Trevlig helg

Sussi

1-3:an Geckon

Det här har varit en vecka där mycket skulle göras färdigt. Vi var väldigt nära vårt Läsmål på 1500 sidor och därför läste alla lite extra. Belöningen kunde vi njuta av under den sista lässtunden.

På tisdag var det dags för 4 barn att baka på Baan Café. En härlig kladdkaka vispade barnen ihop och den smakade säkert alldeles utmärkt.

Under vårt Thailandtema hade nu turen kommit till att lära oss mer om Islam. Vi lärde oss om muslimernas grundpelare och alla barn skrev och ritade till sina böcker.

På tisdag var det ju Fettisdag och det firade vi med att äta en semla. Ja, det var en semla med riktig mandelmassa och grädde! Helena gick runt och delade ut semlor till alla. Mycket uppskattat av barn och lärare.

På bilden arbetade vi med att måla av en blomma som heter Papegojstjärt.
Blomman lyser så härligt röd med gula kanter. Målningarna blev riktigt bra.

Idrotten på stranden höll Sussie och Danne i och barnen var riktigt svettiga och varma när de kom tillbaka.

På vår musikstund, Hela skolan sjunger, så invigde vi vårt nya piano. Jag det kändes verkligen så detta mirakel till Keyboard.

På eftermiddagen skrev vi så en liten saga samt arbetade på i våra matteböcker.

Fredagsavslutningen som 5-6: an höll i var en härlig uppvisning av alla. IDOL- uttagningen var lika krävande som i verkligheten och de olika aktörerna skötte sig med den äran. Barnen går in för sin uppgift och det är så roligt att vara publik.

I vår klass var det fyra barn som nu sa hej då. Vi önskar Julia, William, Karl och Wilhelm lycka till hemma i Sverige. Det kommer att kännas tomt efter er…

Jag hoppas att ni alla får en skön helg önskar

Agneta

3-4:an Hajen

Vi har haft en intensiv arbetsvecka. Alla landskap är redovisade och nästan hela Sverige har målats och många symboler är uppsatta. Lisebergskanin, dalahäst vindsnurra, linblomma, fiskebåt, röd näckros, akvedukt, lappkåtor och fjäll och många fler symboler är rätt placerade. Flera målningar föreställande skogen, som är så viktig för Sverige har kommit upp på vår anslagstavla.

Fredag morgon inleddes med Jepardy. Vi tävlade i lag om allt som handlar om Sverige.

Vårt skrivprojekt pågår för fullt. Nu är det skrivande elever, som vi hittar på alla möjliga ställen.

Engelskan den här veckan har handlat om ing-form. Vi inledde med att rappa ”I´m thinking about tomorrow”. Språkkänslan övas, när vi rabblar i kör. Därefter skrev barnen två och två tillsammans olika påstående. Då gällde det att svara med I don´t eller So do I.

På EQ-lektionen läste vi Rödluvan och vargen. Nåja, inte den vanliga versionen utan den som är skriven ur vargens synvinkel. Den lät inte alls som vi är vana vid.. Vi jämförde senare med originalet för att jämföra och försöka förstå. I grupper skrevs sedan nya versioner av sagan. Vi diskuterade när det är lätt att förstå någon annan och när det är svårt. Hur gör man för att förstå någon annan? Det är en svår fråga både för vuxna och barn.

När barnen kom upp från idrotten på stranden hade många en härlig ansiktsfärg och kön till duschen var lång. Fotbollsövningar inledde lektionen och handstående, hjulningar och volter övades flitigt i sanden. Mottagarna blev lika trötta som barnen.

På musiken sjöng eleverna Grubbel-smurfen.  Flöjterna togs fram och toner tutades. Det är inte helt lätt att delta i en orkester. Att pricka tonerna på rätt ställe kräver sina flöjtister. När ”hela skolan sjunger” utökade vi vårt visförråd med Per Olsons Bonnagård och Vår tupp är död. Barnen har verkligen blivit jätteduktiga att sjunga kanon.

Denna vecka tog vi adjö av Klara och vi önskar henne lycka till med studierna hemma. Det är alltid lika sorgligt att ta farväl av en medlem i vår klass.

Varma hälsningar
Elisabeth

5-6:an Kokosnöten

På idrotten, som nu Danne och Peo håller i, fick klassen prova på en ny, rolig typ av brännboll där halva planen var på land och halva planen var ute i vattnet och fyra i klassen var koner. Innelaget fick sparka eller kasta ut en boll och utelagets uppgift var att fånga bollen och kasta på de i innelaget som sprang. De som agerade koner fick försöka skydda de som sprang. ”Konerna” roterade efter hand och när de roterat fyra gånger så fick de komma in i laget och nya ”koner” kom ut på planen. Alla tyckte att det var en jättekul variant av brännboll och kämpade och slängde sig i vattnet!

På tisdagens mattelektion arbetade de med sina nöjesparker. De valde karuseller, räknade ut kostnaden i baht från svenska kronor och sen så ritade de karusellerna i rätt skala på sin ritning. Det är härligt att se hur de
går in för det och samtidigt får syssla med många olika saker inom
matematiken.

Efter lunch på tisdagen fick vi en trevlig överraskning! Helena knackade på och hade med sig ett helt fat med semlor! Oj, så gott det var!

På no:n började vi läsa om djurrikets indelning och klassen fick ut en karta över vilka olika grupper det finns och hur många arter i varje grupp. De fick
bland annat veta att i gruppen ryggradsdjur, t.ex. människa, fåglar och ormar, finns det ca 45 000 olika arter medan det finns ca 1 000000 olika arter i gruppen leddjur, t e x fjärilar, spindlar och räkor. Många bra och intressanta frågor om livets utveckling och olika sorters djurgrupper gjorde att halva lektionstiden gick åt till att diskutera.

Den här veckan har det lagts en del tid åt att öva till fredagssamlingen. Klassen kom själva på vad de ville göra och alla har varit mycket engagerade, oavsett vilken roll de skulle ha i ”Idol 2010”. Vi hade givetvis en mycket duktig jury, bestående av Sofie, Evelina, Aron och Kevin, suveräna programledare var Louise och Sofia och de enastående tävlande var Nathalie, Linnéa och Jakob och den fantastiska värdinnan och ljudteknikern var Liv. Efter framträdandet fick alla eleverna på skolan rösta och de röstade fram Linnéa till vinnare. Grattis! Alla var jätteduktiga och samlingen blev mycket lyckad!

Denna vecka sa vi hejdå till Evelina, Aron och Jakob. Tack för den tid ni har varit här och ha det så bra hemma!

Trevlig helg önskar 5-6:an, Sophie och Helene

7-9:an

Så var det dags att säga tack och hej till en elev i klassen. Det var dags för Anton att få sin medalj och diplom, där hans klasskamrater skrivit om honom, eftersom det var hans sista vecka här.Vi tackade honom för denna tid, önskade han lycka till i framtiden och sa hejdå.

På idrotten i tisdags hade de vattenbrännboll där en del av banan var ute
i vattnet och det fick vara levande koner. De tyckte det var riktigt kul att slänga sig och springa i vattnet. Det var verkligen en härlig stämning och alla kämpade på stenhårt i värmen.

Matematiken denna vecka har ägnats fullt ut åt att repetera inför kommande prov och det var många som skulle skriva prov senare i veckan.

På svenskan har klassen fortsatt att jobba på med sina planeringar och en del av dem har gjort prov, som hemskolorna har skickat. Klassen har också arbetat på med sina kärleksböcker och flera av eleverna är mycket duktiga på att skriva egna dikter.

På no:n har det arbetats på flitigt för även där var det dags för prov för många. Några av de kurser som läses nu är: krafter, livsmedelskemi, kemiska reaktioner, atomfysik och ekosystem.

För att få lite paus fick de lyssna på citat som när de sades lät helt rätt men som visade sig var långt från hur det blev. T ex skrev Popular mechanics år 1949 (en stor känd tekniktidning) följande: ”Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1.5 ton”. Tänkvärt nu när man vet hur det blev.

Av veckans nutidsfrågor har vi lärt oss att Costa Ricas första kvinnliga
president heter Laura Chinchilla samt att Christian Olsson hoppade 17,07 i
tresteg i Globen förra veckan.

I engelska jobbar alla aktivt med sina uppgifter och de som är klara gör muntliga övningar.

På musiken har det övats till veckoavslutningen nästa vecka. Många idéer och glada skratt, så det blir något att se fram emot!

På bilden har eleverna avslutat sitt reklamprojekt och det blev en fin
affisch och förpackning, så att man blir riktigt sugen på chipsen Krisp.

Trevlig helg önskar Peo och alla i klass ”Bananen”