Vecka 7 2008

Förskolan

Veckan började med en studiedag och barnen var lediga.På tisdagen välkomnade vi en ny flicka till förskolan som heter Tilda.

Vi har fortsatt med vattentemat och den här veckan har vi pratat om vattnets funktioner – vad man använder det till. Barnen har ritat och skrivit till detta i sin vattenbok. Vi fortsätter sen med djuren i haven och Jennie och jag har bland annat valt att berätta om de största fiskarna här: Valhaj och Mantaray. Vi demonstrerade med barnens hjälp hur stora dessa fiskar blir genom att ställa upp alla barnen i den storlek fiskarna är på gården.

Vi har även denna vecka växlat med att köra miniröris istället för vanliga röris på gymnastiken.

I barnens ordbok har barnen denna vecka fått skriva ner några av sina kompisars namn och även ritat dem.

Medans 5-åringarna var på engelska, hade vi Mattekul med de mindre barnen och denna vecka använde vi prickarna och snäckorna att lägga rätt antal till rätt siffra, de tycker det är så kul och spännande varje gång vi plockar fram korgen med sakerna till mattekul.Femåringarna har också under veckan fått instruktionsmåla en bild, bilderna blev riktigt fina och var prydligt gjorda.

På torsdagen så tillverkades det många fina Alla Hjärtans dagskort till nära och kära.

Veckans sånger: D som i daggkåpa och E som i Eken.

Cathrine Ingebrigtsen, förskollärare

Förskoleklassen

Vi hälsar Samuel välkommen till förskoleklassen på Lilla Svenska Skolan och passar samtidigt på att önska Sebastian lycka till som slutat hos oss denna vecka.

Under veckan har vi pratat om var i Sverige vi bor och märkt ut på Sverigekartan, barnen fick då klart för sig att de bodde ganska så nära varandra.

Sammanhållningen i gruppen har blivit starkare och de leker mycket tillsammans i gemensamma aktiviteter, roligt att se att de har funnit varandra.

Det har varit mycket lek och arbete med siffror denna vecka och matteteckningar har blivit poppis.

På torsdagen använde vi mycket av tiden att göra ”Alla Hjärtans dag” kort där barnen fick skriva sina hälsningar själv, de har blivit duktiga att forma bokstäverna.

Vattentemat förevisades av förskolan denna vecka, det handlade om djuren i vattnet. Vi fick bla. se hur stora valhajarna och den största mantran är i verkligheten, mycket imponerande.

Vi har nu läst ut boken ”Rädda Sefira” till barnens stora besvikelse, den var mycket spännande. Det finns fyra böcker till i denna serie, som handlar om Anton och spökena. Detta var den första boken i serien. Böckerna är rekommenderade för 6-9 åringar. Tyvärr finns inte de andra böckerna här hos oss. Är någon intresserad av titlarna på böckerna, hör av er.

Det har varit en trevlig och bra vecka med glada och positiva barn.

Önskar er en trevlig helg.

Marie Andersson, lärare förskoleklassen

1-2:an

En kort vecka genom att måndagen var studiedag för oss lärare. Då rubbades jag i rutinerna och glömde både läsläxa och veckans ord (för 2:orna). Barnen tyckte INTE det gjorde något.

Annars har veckan gått i bokstaven X´s tecken. Vi började med att samla så många X-ord vi kunde hitta på. Det finns fler än man tänker på och barnen var jätteduktiga. De började tänka på X-ord, när de läste i sina böcker och listan med ord fylldes på.
Nästa uppgift blev att vi tillsammans skulle göra en saga, där så många X-ord som möjligt skulle vara med. Det blev en häx-saga förstås, vad annars? Sedan fick barnen en bit av sagan att skriva av och illustrera.  Vi blev inte riktigt klara, så vi får fortsätta nästa vecka. Hittills ser det bra ut och resultatet kan ni höra och se nästa fredag, då vi ska framföra den vid samlingen.

Vattentemat fortsätter och vi fick veta lite om bland annat valhaj . Det var spännande och tydligt när vi alla fick ställa oss på skolgården och bilda ring för att visa hur stora dessa djur är. Barnen (och även vi vuxna) blev imponerade!

I klassrummet gjorde vi ytterligare ett experiment som handlade om hur luften i ett glas hindrar vattnet från att tränga in, när du håller det upp och ner i vattnet. Återigen: Fråga era barn, så kanske de kan berätta.
Tyvärr städade vår städerska bort förra veckans experiment, som vi skulle se resultatet av denna veckan, men vi får göra om det. Det var inte lätt för henne att förstå, att ett fat med saltvatten skulle stå där och skräpa.

Nästa vecka ska vi åka på studiebesök. Vi ska se bl.a gummiträd, cashewnötter, ananasodling. Ni får en separat lapp om det på måndag.

Elisabeth Lundmark, lärare åk 1-2

1-3:an

Det har varit en kort vecka eftersom det var studiedag i måndags och alla elever var lediga.

På torsdagen besökte vi ett buddhisttempel. Det var spännande. Vi fick komma in hos en munk och se hur han bor. Han har en madrass på golvet som han sover på. Där sitter han också och mediterar. Det finns inga möbler, men han har en fläkt och ett myggnät i taket.

Idag slutar Emma, Melina, Filip A och Filip J. Det blir konstigt att så många lämnar oss samtidigt.Vi kommer att sakna dem. Vi kommer att bli lika många i klassen eftersom Johan, Cassandra, Amanda och Smilla ska börja på måndag. Vi hälsar dem välkomna och hoppas att de ska trivas hos oss.

Denna vecka var det vår tur att ha program till fredagssamlingen i Salan. Vi läste dikten om Herr Vattendroppen. Den passade till vårt vattentema på skolan. Dessutom sjöng vi
en sång.

Torgerd Adolphsson, lärare åk 1-3

3-4:an

3-4:an började sin arbetsvecka med hemkunskap för fyrorna och idrott på stranden för treorna. Treorna hade olika friidrottsaktiviteter på stranden. Det hoppades längd och sprangs 60 meter. Fyrorna bakade chokladbollar som avsmakades vid eftermiddagsfikat på Islanders.

Vi har arbetat med adjektiv under den senaste arbetsperioden.  Detta avslutade vi med att skriva en adjektivsaga i smågrupper. Grupperna utgick från samma saga men använde sig av olika adjektiv. Det blev många glada skratt när eleverna läste upp sina sagor för varandra.

Under tisdagens musiklektion testade vi på det populära musikunderhållningsprogrammet ”Så ska det låta”. Här visade killarna i klassen på en härlig sångaktivitet. Det var inte sista gången som ”Så ska det låta” stod som en punkt på musiklektionen.

Killarna har börjat tillverka geobräden på slöjdlektionen. Flickorna stickar på samtidigt som de har möjlighet till lite tjejsnack. Slöjdlektionerna är ett positivt och välbehövligt avbrott från de ordinarie lektionerna inne i klassrummet. Under tiden som 3-4:orna har slöjd arbetar förskoleklassen med matte och svenska inne i Hajens klassrum.

Vår ”Vattenberättelsebok” börjar fyllas med sagor om vårt vattenrike. Det är både spännande och roliga små berättelser som varje elev har författat. Nu ska vi bara komma överens om hur vår förstasida ska se ut. Det får bli en av nästa veckas bilduppgift.

Den här veckan var det förskolebarnen som hade hand om torsdagens vattenexperiment. De berättade för oss om valhajar och mantarockor. Hela skolan visade med två olika ringar av elever hur enormt stora dessa vattendjur är. Frågorna vi ska fundera över under nästa vecka är: Varför kan inte fiskar vara på land? Varför lever vissa fiskar i saltvatten och andra i sötvatten? Är alla djur i havet fiskar? Det ska bli intressant att se vad våra elever kommer fram till.

På torsdagens almanacka stod det Alla hjärtans dag den här veckan. Eleverna tillverkade gulliga kort med söta små ord till nära och kära. Personalen blev uppvaktad av rektorn med vars en röd ros och en påse Ahlgrens bilar. Vad kunde vara bättre så här i slutet av en arbetsvecka?!

På fredagens Mattekul gnuggade vi våra geniknölar. Det gällde att komma fram till det angivna svaret med hjälp av fyra olika tal genom att använda sig av de tre vanligaste räknesätten addition, subtraktion och multiplikation. Varje tal fick bara användas en gång. Inte helt lätt, men eleverna kom fram till en hel del olika lösningar som visades på tavlan.

3-4:an avslutade skolveckan med att vara tillsammans med förskolebarnen. Det var planerat vattenlek med vattenspridaren på skolgården. Men, tyvärr, strömmen var borta hela dagen på Koh Lanta så det blev högläsning och utelekar.

Det har varit Josefins första skolvecka hos oss i Hajens klassrum. Vi hälsar henne välkommen till Lilla Svenska Skolan och hoppas att hennes vecka har varit bra.

Ann-Sofi Ericsson, lärare åk 3-4

5-6:an och 7-9:an

Vi hälsar en ny elev vid namn Jennifer varmt välkommen till oss!
Hoppas du ska trivas i gruppen i 7-9:an.Jennifer var elev här förra året så det ska nog gå bra.

Eftersom eleverna var lediga på måndagen (studiedag) blev det att rivstarta veckan på tisdagen med veckans planering! Eleverna arbetar med allehanda ting som att skriva artiklar, sagor, annonser, tidningsnotiser. De jobbar även med vattentema. Visste ni att det finns djur i havet som kallas nässeldjur, svampdjur, tagghudingar, blötdjur eller leddjur?

De äldre eleverna arbetar med avancerade avsnitt inom ellära,ekologi och teknikhistoria.

Vi har haft en kort genomgång om vad egentligen Buddhismen innebär. Är  Buddhismen en religion eller filosofi? Det var nämligen dags för studiebesök till ett buddhistiskt tempel här på ön där vi fick möta en munk. Han berättade för oss att han levt som munk nu i sexton år. Det var intressant att få se hur munkarna bor och vilka regler de måste lyda. De måste vakna väldigt tidigt på morgonen 4.30, för att gå ut och tigga mat, kanske är det därför de inte får ha bekväma sängar? I buddhismen är respekt ett väldigt viktigt ord och vi visade tydligt respekt genom att sitta på ett visst sätt och lyssna länge. Under några minuter fick vi pröva hur man mediterar genom att sitta i lotusställning, blunda och tänka på – ingenting. Det kan vara väldigt svårt, men alla gjorde detta väldigt bra.Det var tystnad och alla satt så fint på golvet och blundade.

Vi hade sedan turen att få delta i en ceremoni inne i templet, ungefär som en kristen gudstjänst, där vi även överlämnade en insamlad penninggåva från Lilla Svenska Skolan. Det var mycket uppskattat. Vi satt på golvet och  bugade oss tre gånger när munken hade tagit emot gåvan. Det sista vi gjorde var att samlas utomhus vid ”Buddaträdet” Trädet påminde om en svensk lind med sina hjärtformade löv. Ett sådant träd satt Buddha under när han blev upplyst,enligt sägnen.

På skolan var det andra aktiviteter för dem som inte deltog i studiebesöket. En tuff match i volleyboll och spännande pingiscup. Därefter tog orken slut – värmen tar väldigt här! Bäst att fylla på vatten…

Vi firade alla hjärtans dag med godishjärtan från vår rektor Helena. Vi skickar en KRAM till dig här!

I slöjden har eleverna kommit igång med stickning, virkning och någon syr  dockkläder.

Fredagen avslutades med samling i klassrummet där vi lekte Så ska det låta. Vi har fina sångfåglar i klassen. Några elever läste upp varandras vattendikter. Två elever Lucas och Pontus slutade så vi säger  Bye, bye …. Tack för den här tiden och Välkommen tillbaka!

Vi ser fram emot en ny vecka med spännande, lärorika timmar med våra nyfikna och trevliga elever!

Mia Jonsson, klassföreståndare åk 5-6

Maria Nilsson, klassföreståndare åk 7-9