Vecka 6 2018

 

HELÅRSSKOLAN

Sedan två veckor tillbaka, samt de två kommande veckorna, har vi arbetat med momentet dans i ämnet idrott&hälsa. Varje klass får två lektionstillfällen i musiken och rörelsens tecken

Lektionen startar med på att vi tränar på att klappa och röra oss i olika takter. Vi leker till exempel taktkull, där alla måste röra sig i takt till den musik som spelas.

Första passet får alla klasser arbeta med social dans/ pardans. De yngre åldrarna har lärt sig schottis, polka och jenka. De äldre åldrarna fokuserade på foxtrott och bugg. Det andra lektionstillfället har vi fokuserat på att göra ett eget träningsprogram/koreografi. Eleverna delas in i grupper och får utifrån ett antal grundsteg skapa en egen dans. Gruppen visar sedan upp sin dans för de övriga. En bra träning både för att våga stå för vad man gjort, visa upp sig inför andra samt att träna på att vara en bra publik.

Alla lektioner har avslutas med en jazzdans, där eleverna lär sig en koreografi till låten ”I´ve got a feeling” med Justin Timberlake.

Under vår Sala-samling v 6 så visade två av våra äldre grupper upp vad vi lärt oss, under temat ”Let´s dance”. Lite pirrigt att dansa för övriga klasser samt föräldrar! Samlingen och dagen avslutades med att alla bjöds in att delta i vår gemensamma jazzdans! Att alla, från förskoleklass till årskurs nio, lärt sig en och samma koreografi ger en härlig samhörighetskänsla!

Under veckans Thailektioner har eleverna även fått lära sig Thaidans!

Vi fortsätter att göra utflykter varje vecka. Vi tycker att dt är väldigt viktigt att eleverna får upptäcka och lära sig av det som finns omkring oss. Genom de utflykter vi gör hoppas vi att eleverna utvecklar hon sitt kunnande i att samspela i möten med andra människor utifrån kunskap om likheter och olikheter i livsvillkor, kultur, språk, religion och historia.

En populär utflykt som de flesta grupperna på båda skolorna gjort är besöket på Greenfarm. Där får eleverna titta, känna, lukta och smaka på många växter.

De får bland annat lära sig att Rosa flower är en medicinalväxt, att det finns han- och honträd av papaya och att gurkor kan användas som tvättsvampar när de torkat.

De får se hur peppar växer och fick berättat att pepparn behöver hjälp av ett annat träd för att växa, eftersom det är en klätterväxt.  Några av oss funderade även kring uttrycket ”dra dit pepparn växer”. Det låter ju inta så illa att göra det!

 

Förskolan Fjärilen

Fredag betyder thailektion på Fjärilen och den här gången sjöng Doeramon med oss om djur. Trots att det var varmare än vanligt lekte barnen en härlig jaga lek utomhus på vår gård, det går åt en del vatten när man leker ute på Koh Lanta.

Någon råkade tappa melon på fruktstunden så äntligen fick vi användning för vårt USB mikroskop igen. Vi filmade myror som åt och sprang runt på melonen. Man kunde se att myrorna var randiga och detaljer i deras ansikten. Vi hittade flera små insekter som vi skall undersöka

På måndagen var det dags för utflykt igen, denna gång till Green Farm. Det var spännande att se hur de olika örterna, växterna och frukterna som vi äter här växer. Vi fick smaka på sötpotatis, banan, sockerrör och rosetea.

Veckans bokstav är Ö så nu sjunger vi om ögonljus för full hals.

Några barn har skapat med det vi tog med oss från stranden förra veckan. De flesta gillar att samla snäckor och fundera vad de skall göra med dem men väl på förskolan är det inte alltid intressant längre.

Onsdag är vår nya stranddag och vi hade en härligt mysig och kreativ förmiddag i sanden. När bygget var klart flyttade alla våra skor in i det fina hotellet som var byggt med hjälp av youghurtkoppar. Vid hemgång checkade alla skor ut.

Under veckan har det varit en härlig vind och vi har lekt ute mer än vanligt. Inomhus har leken varit fortsatt kreativ och nu är fler barn involverade i lek med kompisar.

Vi har fortsatt att jobba med våra Thailandshäften, några barn mer än andra då vi säger hej då till två kompisar den här veckan.

På läsvilan har vi läst ett kapitel om Ronja Rövardotter varje dag, den gillar barnen. Vi pratar om vad olika fraser betyder och alla små väsen som finns i Mattisskogen.

På Salasamlingen dansade de äldre eleverna och Fjärilarna tittade på med stora ögon.

Tack för en härlig vecka
Mona och Sharon

 

Förskoleklass Mangon

Vi har ritat den thailändska flaggan och lärt oss att den röda färgen på flaggan står för livet, den vita för buddhismen och den blåa färgen står för kungen. Vi har pratat om ätbara fiskar i Thailand och fiskar i havet som många elever sett när de snorklat. Vi tillverkade ett jättefint akvarium med fiskar från havet och koraller! Samtidigt lyssnade vi på låtar om vatten och hade det mysigt.

Veckans bokstav har varit F f och som vanligt har vi gjort många saker kring bokstaven. Vi har letat ord med F i början, mitten och slutet av ord och tittat på Livet i bokstavslandet. Spårat, byggt med lera, ritat och läst ord och kortare texter med F.

Vi har i matematiken arbetat med mätning på olika sätt och övat begreppen lika långa, längst, kortast, längre än, kortare än och de har lärt sig m och cm. Idag hade vi en “legobitsutmaning” med de begreppen som vi lärt oss.

Barnen har jobbat vidare med sina individuella planeringar som ser olika ut.

Vi har läst ut två böcker om serien med Jack – Drakar i Globen och Bergatrollet i källaren. Den här veckan har vi inte kunnat sluta läsa, för boken har varit så spännande att det bara inte har gått. Nu har vi påbörjat den tredje boken Sjötrollet i slussen och ska även läsa den sista och fjärde efter det.

Ha en härlig helg!
/Maria

 

1-2:an Snäckan

Veckan startade med idrott och nu är vi tillbaka på stranden. Denna vecka hade vi bollsport på schemat.

Vi har även lagt stort fokus på arbete i våra böcker denna vecka. Vi har arbetat med massor av olika saker. I svenska har vi arbetat med faktatexter, berättandetexter för år 2 och meningsuppbyggnad och handstil i år 1.

I matematiken arbetar vissa i år 2 med multiplikation och division. Andra med klockan, och olika geometriska former. I år 1 har vi också fokuserat på klockan och addition och subtraktion med tiotalövergångar.

Vi har haft en fantastisk vecka och eleverna har arbetat koncentrerat och fokuserat och arbetsmiljön i klassrummet har varit jättebra.

Nu har vi helg och njuter av solen och det varma vädret.

Ha en fin helg

Mvh Bella

 

1-2:an Geckon

Vi har börjat med en ny rutin denna vecka. Tidigare läste vi varje morgon, men nu kommer vi att skriva en stund varje morgon istället för att träna på att bilda meningar, finmotorik samt att använda oss av skiljetecken. Det ska bli spännande att se resultaten om några veckor.

Den här veckans höjdpunkter var besöket på Greenfarm, eleverna tyckte att det var spännande eftersom de fick känna och smaka på många olika saker, och restaurangbesöket på ”Restaurant Shell”. När det var dags för engelska gjorde vi iordning några bord med plats för 4 och satte igång. Varje sällskap bestod av 3-4 elever, varav en var servitris/servitör som tog emot beställningarna. Alla elever fick prova på att ta emot och beställa frukost. Det var full aktivitet i klassrummet, nej jag menar i restaurangen, och eleverna pratade engelska efter bästa förmåga. Det var en riktigt rolig stund! Framöver kommer vi lära oss ord som hör ihop med lunch och middag. Efter det har jag lovat att vi ska besöka restaurant Shell igen!

Vi ses nästa vecka igen!

//Stina

 

3-4:an Hajen

Hej!

Den här veckan har vi i 3-4:an Hajen jobbat mycket med berättande texter. I det arbetet utgår vi från fabler och med det som grund tittar vi på strukturen hos en berättande text, vilket tempus den skrivs i, hur en inledning ser ut, vilka händelser som följer, problem som uppstår och hur en lösning och en avslutning kan formuleras. Vi har lärt oss om verb – infinitiv, presens (vilket vi även behandlade mycket när vi arbetade med faktatexter) och preteritum (många verb böjs enligt ett mönster, regelbundna, medan vissa har andra former av böjningar, oregelbundna).

Fablerna ger också många tillfällen till att diskutera talesätt och ordspråk samt även adjektiv då vi kommer in på vilka egenskaper djuren ofta tillskrivs i fabler. I samma veva ges också möjlighet till reflektioner om hur man är mot varandra och vilka egenskaper som är positiva och negativa OCH att samma egenskap kan vara både positiv och negativ beroende på sammanhanget. Barnen har många kloka funderingar.

Vi, företrädesvis åk 3, har även jobbat med rymden, bland annat varför vi har sol- och månförmörkelse, stjärnor och stjärnbilder. Vi har lärt oss skillnaden på astronomi och astrologi, att det ena är en vetenskap och att det andra är mer spådomskonst och tro.

På musiken har vi tittat närmare, och lyssnat på, jazz. Både Miles Davis, Monica Zetterlund, Ella Fitzgerald och Louis Armstrong har hörts från vårt klassrum. I musiken kunde vi ofta urskilja instrument som klarinett, trumpet, trummor (med vispar istället för trumstockar), piano, saxofon och bas.

Ha det bra!

/Nettan

3-4:an Rockan

Hejsan!

Den här veckan hade vi besök av prästen Eric från svenska kyrkan som berättade för oss om hur det är att vara präst, och hur man jobbar som präst i Thailand.

Eric berättade att människor kommer för att prata med honom om saker som de inte vill berätta för andra, folk gifter sig och döper sig, men också om sorg och begravningar. Eric berättade vidare att han reser runt i hela Thailand med bil och besöker även fängelser där svenskar sitter.

På bildlektionen den här veckan fortsatte vi att arbeta med one-point perspective, men nu var uppgiften att göra sitt drömrum. Många fina rum blev det.

På torsdagen var det dags att säga hejdå till våra klasskompisar Freja och Wilma och eftersom det är planeringsdag på Fredag så bjöds det på glass då istället, vilket vi tyckte passade bra i samband med att vi önskar Wilma och Freja en trevlig resa hem till Sverige. Smakerna den här veckan blev Lime och Jordgubb.

Ha en fin långhelg/ Terese

 

4-5:an Palmen

Vi har verkligen jobbat med allt möjligt denna vecka i Palmen. Vi har påbörjat ett intensivarbete med multiplikation så nu om några veckor ska alla tabeller sitta hos alla elever! Eleverna tränar för fullt. Vi har också arbetat med problemlösning i matematik. Eleverna har fått olika problem som de ska lösa tillsammans i grupp. Sedan har varje grupp redovisat sina lösningar för klassen. Många elever drar slutsatsen att ett problem kan lösas och visas på en massa olika sätt. På idrotten har eleverna haft dans vilket var mycket uppskattat och eleverna hade verkligen roligt! Denna vecka och några veckor framöver har eleverna musik i lite olika grupper, även detta har eleverna tyckt varit roligt!

Vi har även fortsatt vårt tema med drama. Denna vecka har vi arbetat med mobbning och sett filmer och diskuterat. Eleverna är väldigt engagerade i ämnet. Sedan har eleverna fått spela små rollspel med ämnet mobbning. Många bra diskussioner har vi haft och det finns ett stort engagemang hos eleverna kring detta.

Nästa vecka är vi återigen redo att anta oss nya utmaningar i Palmen!

Trevlig helg!
Jessica

 

4-5:an Kobran

Denna veckan har vi varit och bakat kakor på Lanta Noi hos en kvinna som heter Off. Hela hennes familj var med och det kom vänner och tittade på oss när vi bakade.

Det var så otroligt roligt och häftigt att komma direkt in i ett thailändskt hem. Kakorna vi bakade var typiskt thailändska frityrkakor. De var så vackra och smakade så sött.

Vi har även dansat i Salan. Först fick eleverna träna på olika takter och dansa till dessa takter. Sedan fick pröva på schottis. Alla fick dansa med varandra som olika par. Det var så roligt att se dem koncentrera sig på takten och röra sig till den.

Ha en fin helg, Lovisa

 

6:an Kokosnöten

Den här veckan har vi haft musik. De elever som har med sig planering från sin hemskola har fått vidare handledning och lärt sig spela både gitarr och piano. Långtidseleverna i vår grupp hade tillsammans med övriga långtidselever i åk 4-6 en temadag med musik i onsdags. Då fick de lära sig läsa noter, spela Cajon, spela ukulele, analysera hur en låt är uppbyggd, göra musikquiz och som avslutning skrev de en låttext som de sedan gjorde musik till. Det blev en toppenbra låt som handlade om en svart katt som bor på Koh Lanta och som skadade benet och fick åka till Lanta Animal Welfare, det gick dock bra för katten, så han kunde fortsätta njuta av fruktshakes och bad i havet. Eleverna var verkligen duktiga under dagen och hade en massa bra idéer till låten!

På SO:n jobbar vi vidare med stormaktstiden. Några elever har skrivit en pjäs på temat stormaktstiden som de övat på under veckan. Nästa vecka ska de spela upp den för övriga gruppen.

Flera av eleverna i vår grupp har under veckan gjort prov i matte och NO. De har verkligen kämpat på bra och är nu väl värda en långhelg!

Pop kan mai!

Malin

 

7:an Ananasen

Ananasen har den här veckan testat på Yoga! Där fick eleverna verkligen visa upp sina balanskunskaper. Lärare Annica, gammal gymnast, imponerade på oss alla med sin styrka och balans :) Vidare har klassen haft en vanlig skolvecka med inslag av högläsning av noveller, labbar, examinationer och nutidsfrågor. Vi uppmuntrar eleverna att hänga med i omvärlden genom att se nyheterna och läsa tidningar – målet är att eleverna ska få alla rätt på Nutidsfrågorna! Veckan avslutades med att Ananasen tillsammans med Papayan höll i Sala-samlingen i form av ”Let´s dance”.

//Annica

 

8:an Papayan

Papayan har den här veckan testat på yoga där eleverna fick visa upp sina balanskunskaper. Lärare Annica, gammal gymnast, imponerade på oss alla med sin styrka och balans :) Vidare har klassen haft en vanlig skolvecka med inslag av högläsning av noveller, labbar, examinationer och nutidsfrågor. Vi uppmuntrar eleverna att hänga med i omvärlden genom att se nyheterna och läsa tidningar – målet är att eleverna ska få alla rätt på Nutidsfrågorna! Papayan har även börjat med dans den här veckan – foxtrot och bugg stod på agendan. Veckan avslutades med att klassen tillsammans med Ananasen höll i Sala-samlingen i form av ”Let´s dance”.

//Sara

 

7-9:an Bananen

Den här veckan har flera av eleverna i Bananen haft en hektisk vecka med inlämningar och prov. Under veckan var David här och hade musik med klassen. Dessutom har de fått prova på att dansa bugg och foxtrot på idrottslektionen.

//Fredrik och Annika

 

SLOW DOWN SKOLAN

Förskolan Korallen

På Korallen har vi varit iväg på utflykt till en getfarm. Vi fick mata dom hungriga getterna med bananer. Vi fick även klappa en liten nyfödd get som var 4 dagar. Vi har förberett salansamlingen denna vecka. Barnen fick rösta på vilka låtar vi skulle uppträda med. Detta blev synliggjort med hjälp av ett stapeldiagram. Barnen har även målat en varsin frukt till vår samling. Vi har gjort ett experiment på stranden (cola utbrottet). Därefter pratade vi om bubblorna i kolsyra – koldioxid och bubbelbildningen som sker när dom kommer i kontakt med godiset Mentos. Denna vecka har vi arbetat med bokstaven R och vi har fortsatt arbeta med matematik.

 

1-2:an Krabban

Krabborna jobbar vidare med sina planeringar, vi har dessutom börjat så smått med lite engelska. Vi har också haft en förmiddag på stranden där vi gjorde sandskulpturer. Här hade vi också med oss lite föräldrar och vi tackar för ett fint samarbete. Vi målade lite fina akvarium med vattenfärg.

3-4:an Varanen

Varanerna har varit på Lanta Noi och bakat kakor typiska för Thailand. De fick vara med i alla moment, göra degen och sedan fick varje elev fritera kakor. Vi gjorde två sorter. Flower cake och Byebye cake. Kakorna blev fantastiskt goda och varje elev fick en påse kakor med sig hem.

5-6:an Skorpionen

Skorpionerna  har varit på Lanta Noi och bakat kakor typiska för Thailand. De fick vara med i alla moment, göra degen och sedan fick varje elev fritera kakor. Vi gjorde två sorter. Flower cake och Byebye cake. Kakorna blev fantastiskt goda och varje elev fick en påse kakor med sig hem.