Vecka 6 2008

Förskolan

Under denna veckas vattentema har vi gjort en gubbe som vi sedan ritat och färglagt. Hur mycket vatten människan består av och vi har pratat om, vattnets funktioner, något som vi ocks ska fortsätta med nästa vecka.

På veckans Mattekul har vi sorterat snäckor efter storleksordning och letat upp snäckor som är lika stora.Vår ordbok har fyllts på med nya ord och denna vecka har det varit favoritleksaker som de först skrivit och sen ritat och målat.Vi har också jobbat med de fyra formerna: Cirkel, Kvadrat, rektangek och triangel, barnen har fått leta upp dessa former i rummet och sen ritat av dem och färglagt dem.

Femåringarna har även fått ett papper där de ska fylla i och leta efter två former som är likadana på samma rad och färglägga dessa i samma färg och de mindre barnen har fortsatt att jobba med prepositionerna och fått rita olika saker på givna platser på pappret som jag talat om för dem tex. Rita en cirkel mitt på pappret, rita en sol överst på pappret osv

Veckan slutade med att vi åkte och hälsade på den andra svenska skolan och hade en mycket trevlig dag på stranden med lekar och bad.

Veckans sånger: Majas alfabetsvisor, C som i champinjon och D som i daggkåpa.Veckans ramsa: Formerna

Cathrine Ingebrigtsen, förskollärare

Förskoleklassen

Vi hälsar Max välkommen till oss i förskoleklassen, han kommer att vara hos oss hela vårterminen.

Denna vecka har vi börjat läsa i boken ”Rädda Sefira” med underrubrik Anton och spökena. En fängslande bok om rädsla, trygghet, mod och att övervinna svårigheter.

Barnen tycker den är mycket spännande och de har under veckan fått göra små spöken som vi plastat in och ska använda som bokmärken.
Vi jobbar på som tidigare i våra egna böcker, har musik, Röris och engelska.

Det var vår tur att ha förevisning om vatten denna torsdag i Salan. Vi berättade om vad vi kan använda vattnet till, barnen visade genom att agera personligen i de olika företeelserna, dricka, tvätta, bada, vattna blommor mm. Sen uppmanade vi de andra klasserna att komma på så många olika användningsområden som möjligt med vårt vatten.

På fredagen hade vi en utflykt till den andra skolan nere vi Relax Bay. Vi åkte dit med hjälp av föräldrar och en minibuss. Vi hade en trevlig stund där med lekar och bad vid stranden, tillsammans med deras förskolebarn och första klass. Vi hoppas att de har möjlighet att komma och hälsa på oss någon gång under våren.

Kiwibok: Det är mitt bröd + arbetsblad.
Veckans högläsningsbok: Rädda Sefira av Katarina Ros / Maria Nilsson Thore.

Marie Andersson, lärare förskoleklassen

1-2:an

I veckan har barnen fått bra med motion med två gympapass. Först friidrott på stranden och sedan ett pass med vattengympa. Jag tyckte de var ihärdiga på vattengympan och Pernilla var entusiasmerande. Tack för din insats Pernilla.

Torgerd och Fred tyckte det gick mycket bra med friidrotten också (jag var i skolan och jobbade). Trots värmen kämpar barnen väl!

På musiken fick barnen pröva några rytminstrument. Det brukar vara svårt att låta bli att bara låta, när man får ett instrument i handen, men de skötte sig alldeles utmärkt. De är duktiga att sjunga också och det fick vi ju alla höra på fredagssamlingen, när de sjöng den finstämda ”Månen är en melon” under Mias ledning.

Vi fortsätter vårt vatten tema och vi har nu ett nytt experiment på gång. Vi har satt ett fat med saltvatten ute på verandan och vi ska se vad som har hänt om några dagar. Vi har flera förslag.

Vi har också gjort en lång lista på vad vi kan använda vatten till. Förhoppningsvis kan vi fylla på den, när barnen får fundera lite.

På bilden gjorde vi en regnteckning. Bara grått men med några färgklickar i form av människor i färgstarka kläder och med färggranna paraplyer. Jag tyckte alla lyckades jättebra. Kom gärna in och titta i klassrummet.

På matten har vi den här veckan haft ganska mycket kedjespel. Det har handlat både om klockan, men också bara vanlig huvudräkning. Fråga barnen, om de vet vad ett kedjespel är.

På måndag vet ni väl nu alla att barnen är lediga och att vi lärare har studiedag. Vi ses på tisdag alltså.

Elisabeth Lundmark, lärare åk 1-2

1-3:an

Nu har Filip återvänt till Sverige och till sin kära katt och Amanda har kommit tillbaka till klassen.

Denna vecka har vi fått pröva på vattengympa. Det var roligt. Åk 1-2 har dessutom haft friidrott på idrottslektionen. Vi hoppade längdhopp, kastade liten boll och sprang 60 meter. Därefter var det skönt
med det sedvanliga doppet i böljan den blå.

Våra Thailandsböcker börjar ta form och vi letar bilder för fullt.

På vattentematiden visade förskoleklassen vad man behöver vatten till. Det bästa var när de visade hur en sluss fungerar. Vattentemat har lärt oss hur viktigt vattnet är för oss alla. Rent vatten är ju inte en självklarhet för alla människor på jorden. I Sverige tycker vi det är helt naturligt att man kan dricka vattnet direkt från kranen, men så är det ju inte här i Thailand eller i många andra länder.

På måndag är det studiedag för lärarna. Då har alla elever en extra ledig dag.

Torgerd Adolphsson, lärare åk 1-3

3-4:an

Arbetsfliten i Hajens klassrum är relativt konstant trots att värmen och fuktigheten bara ökar dag för dag. Men, som tur är, så ger vattentemat oss lite svalka då och då. Den här veckan har varje elev börjat med att skriva en vattenberättelse. Dessa berättelser kommer vi att ”binda ihop” till ett häfte fullt av vattenberättelser skrivna av elever i Hajen.

Under tisdagens idrottslektion ”vattengympades” det för fullt till häftig musik. Viktors mamma, Pernilla, hjälpte till med denna lektion.

Även bildlektionen gick i vattnets tecken. Trots avsaknaden av regn målade vi våra favoritparaply.

Under SO-passen arbetar vi verkligen med varierande arbetsuppgifter. Varje elev har med sig arbetsuppgifter från skolan hemma i Sverige. Det är arbetsuppgifter som rymden, Sveriges landskap, Europa, forntiden och vikingatiden. Trots denna variation av uppgifter så flyter allt på bra.

Torsdagens gemensamma NO-experimentstund i Salan stod förskoleklassen för. Vi fick en intressant lektion i vattnets olika användningsområden.

Varje vecka har vi Talking English. Den här veckan tränades vi oss på att föra ett telefonsamtal på engelska. Detta gjorde vi genom olika rollspel.

Under fredagens Mattekul var det valfria matteaktiviteter. Man hade att välja mellan att spela mattespel, lägga tangram, lösa mattegåtor, lösa olika Brickouppgifter och bygga Happy Cube.

Skolveckan i Hajens klassrum avslutade vi med en frågetävling.

Ann-Sofi Ericsson, lärare åk 3-4

5-6:an och 7-9:an

Vi är nu inne på vår tredje vecka i vattentemat och denna veckan pratade vi mycket om vattnets olika användningsområden. Vi kom på massor av saker som vi använder vattnet till.

I tisdags var en grupp i 5-6an med och bakade semlor. Det blev strykande åtgång på Islanders kafé. Det fanns ingen mandelmassa på ön och all mandel var saltad så det blev mandelmassa gjord på cashewnötter. Väl värt att testa. I tisdags var det också strömavbrott stor del av förmiddagen så både engelskan och hemkunskapen blev inte riktigt som det var tänkt.

Vår elev i åk 9 har denna veckan gjort de nationella proven i svenska. I övrigt har vi arbetat med ellära, dikter, procent, grafer,värme, språkval, krafter, asien, örat, huden, djurgrupperna, djur i Thailand och teknikhistoria. Alla eleverna är flitiga och de flesta hinner med massor på en vecka.

På gympan denna veckan höll en tjej i 5-6an i ett nytt lagspel som kallades flaggan. Alla eleverna var mycket aktiva och ville fortsätta istället för att bada trots den 35 gradiga värmen nere på stranden. Det måste vara högsta betyg om något.

På rasterna har de äldsta eleverna satt upp ett volleybollsnät. Jag tror att många av dem vet att en volleybollturnering snart körs igång nere på stranden.

Vi har haft klassråd i båda klasserna och tagit upp saker som vi också tog upp på fredagens elevråd där vi nu också har två nya representanter.

Nästa vecka är det studiedag på måndagen så därför passade många elever på att ta ledigt även på fredagen för att hinna med diverse utflykter.

Mia Jonsson, klassföreståndare åk 5-6

Maria Nilsson, klassföreståndare åk 7-9