Vecka 50 2010

Förskolan Fjärilen

Den här veckan har vår ramsa varit ”fem små snöflingor” Det är lite svårt att föreställa sig vintern och att det snart är jul när man är här i Thailand. Men vi har diskuterat och bytt erfarenheter med varandra kring temat och då har det gått lite lättare.

Vi har tänt det tredje adventsljuset och tillsammans med förskoleklassen har vi fortsatt att läsa om morfar, nisse Nys och allt kul som händer kring julen.

På måndagen firade vi Elina 3 år, hon bjöd alla i förskolan på goda lussebullar. Barnen ritade också var sin fin teckning som Elina fick ta med sig hem. På kvällen så framförde alla barnen på skolan ett vackert Luciaframträdande på stranden vid restaurangen Banana.

På tisdagen ritade barnen fina teckningar från något som de förknippar med Luciaframträdandet, det blev många tomtar och ljus. På thailändska lektionen fick barnen klistra ihop en gran som fick ett ansikte och då lärde sig vad ansiktsdelarna heter, inte lätt men barnen är så duktiga.

På onsdagen hade hela skolan klassensdag. Fjärilen och Mangon samarbetade med att vara nere på stranden där barnen fick göra olika uppdrag för att slutligen leta fram en nedgrävd skatt som en sjörövare hade gömt. Skatten bestod av två meddelande som barnen fick sätta ihop för att kunna läsa. Det stod att vi skulle gå till restaurangen hos Jerry. Där fick vi pannkakor med glass eller grädde och läsk, alla mumsade och njöt. Till sist gick vi ner till stranden igen och spelade fotboll, barnen mot vuxna. Och naturligtvis så vann barnen.

Torsdagen började med ett tempelbesök i Old town, barnen var otroligt intresserade och ställde även mycket kloka frågor till munken. Vi fick lära oss hur och vad man gör i ett tempel, hur en munks dag ser ut och sen fick vi se oss om kring på området där munkarna bor, vi fick även prova på att meditera. Till slut överlämnade Lucas och Elliot till munken alla de insamlade gåvor från skolan barn.

På fredagen var det mycket lek och alla barnen var med och hade roligt, det ritades en hel del också. Vi fick också besök av 5-6:an som kom in och läste sagor som de själva hade skrivit, barnen tyckte det var riktigt mysigt.

Avslutningsvis på denna vecka så hade 3-4:an Hajen en fin teateruppvisning som gick i julen tecken, den hette Tomtemysteriet.

Vi önskar er en riktigt skön helg
Christina och Majsan

Förskoleklassen Mangon

Veckans måndagssamling ägde inte rum i Salan som brukligt, utan istället på Banana Beach Reasaurang. Skolans Luciatåg hade nämligen generalrepetition inför kvällen och vi fick tillfälle att öva på såväl intåg & uttåg som uppställning, mikrofonteknik och andra praktiska detaljer som hör framträdanden till. Som en parentes bör nämnas att Luciatåget gick galant och att stranden var packad med hundratals åhörare.

På onsdagen var det Klassens dag och vi i förskoleklassen Mangon tillbringade den på Klong Dao beach tillsammans med förskolan Fjärilen. Barnen delades in i två lag och fick olika uppdrag de skulle utföra. Uppdragen byggde på samarbete, så det gällde att fundera, prata och lyssna på varandra för att tillsammans komma fram till en lösning. Barnen samarbetade bra och kom på finurliga lösningar på problemen. Sista uppdraget var att gräva efter en ledtråd som en sjörövarkapten grävt ner någonstans inom ett område på stranden. Båda lagen lyckades även med detta uppdrag och ledtrådarna visade sig vara ett meddelande instucket i en flaska. Meddelandet var emellertid sönderrivet och varje lag fick en halva. Det gällde alltså att komma fram till att man nu även behövde samarbeta med det andra laget för att ledtråden skulle bli komplett. Meddelandet talade om att det vankades pannkakor med glass, sylt och vispgrädde på en restaurang en bit bort… FILLEMUMS!!! Därefter möttes barn och fröknar i en efterfrågad fotbollsmatch där fröknarna länge såg ut att vinna stort. I inledningsfasen ledde frökenlaget med 3-0, men barnen kontrade efter en stund och matchen slutade 6-4 till barnens fördel.

Torsdagen inleddes med att vi hälsade Jakob välkommen till oss. Därefter åkte hela skolan till Old town för att besöka ett buddhisttempel. En munk tog emot oss och berättade om livet som munk. Vi fick se hur de bodde och även prova på att meditera.

På fredagen valde några att arbeta en hel del med korsord. Vi umgicks även en hel del med Fjärilen eftersom Christina var ledig. Strax innan 3-4ans fredagsföreställning i salan började det plötsligt hällregna. Detta gjorde det svårt att höra replikerna från skådespelarna på scenen. Vi ser emellertid fram emot måndagssamlingen nästa vecka och hoppas på en repris i strålande solsken!

Snart är det jul igen och snart är det jul igen.. ♫♪♫..♪♫♪..♫♪..!
Torben

1-2:an Snäckan

Måndagen började med samling vid Banana Bech Restaurang. Där övade vi både länge och väl till vårt luciatåg på kvällen. Sedan fortsatte vi med att arbeta vidare med saker som behöver bli färdiga. I vår adventskalender idag så fick vi göra garntomtar.  På kvällen hade vi vårt stora luciatåg. Det var väldigt mycket folk som tittade på. Och det gick jättebra. Väldigt kul att få uppleva detta tillsammans med barnen.

Tisdagen var en vanlig dag, vi arbetade på med engelska, svenska, matte, thai och såklart öppnade vi lucka 14 på vår kalender. I dag fick vi måla ”snörmålning”, som det stod i luckan.. Jättetjusiga blommor blev det.

Onsdagen var inte en vanlig dag, utan det var ”Klassens dag”. Vår klass hade valt att få vara vid stranden på ”Some Where Else” och bada. Vi hade en underbar dag, med strålande sol och härliga vindar. Vi gick en tipspromenad som handlade om sport. Sedan lekte vi och badade hela dagen. Vi åt god lunch på restaurangen, till efterrätt fick vi glass.

På torsdagen var det inte heller någon vanlig dag, då var vi på utflykt till ett tempel i Old Town.  Vi fick en guidad visning av en munk som bott i templet väldigt länge. Mycket uppskattat av barnen och oss fröknar och de ställde väldigt många bra frågor. På eftermiddagen gjorde vi stearinmålningar. De var häftiga att se, när målningen trädde fram. Vi började också öva på våra avslutningssånger.

Fredagen inleddes med olika stationer där vi fick prova på att mäta med dl, l och med matsked, tesked och kryddmått.  Vi fortsatte att titta på detta i klassrummet. Hur många dl går det på en liter osv.

Övning av avslutningssångerna fortsatte under fredagen. Vi pratade också om vad vi först tänkte på när vi pratar om jul. Det var julmat, jultomte, julstrumpa, julkalendern, Jesus födelse, Madicken, Arne Weise och så klart julgran.

Vi avslutade fredagen med vår lucka 17 på adventskalendern, vi skulle fläta hjärtan. Klurigt, men med hjälp gick det.

Tack 3-4:an för kul tomtepjäs, tråkigt att det regnade som mest då. Men vi skall få se den på måndag morgon igen. Toppen.

Ha en jätteskön helg
Marita

1-3:an Geckon

Den allra sista hela skolveckan är nu slut. Det har varit en händelserik vecka med både arbete och lite lättare samvaro. Vi började på stranden för att ha ett genrep inför Lucia. Alla våra förberedelser i Salan stämde inte alls med verkligenheten och vi fick omorganisera det mesta. Barnen var tappra och kämpade på i den tilltagande värmen. Till sist satt alla sånger och även uttåget fungerade! Då promenerade vi tillbaka till skolan och fortsatte med vårt vanliga skolarbete. Planeringsböckerna färdigställdes och barnen skrev också i sina dagböcker. På eftermiddagen var det eget arbete och nu börjar alla uppgifter bli klara som var förberedda i Sverige.

Kvällens föreställning på stranden blev en upplevelse för alla. Det var väldigt mörkt och det blixtrade hela tiden. Men vi klarade av att sjunga vår Pepparkaksparad.

Under veckan har vi gått igenom ng-ljudet och vi skrev upp så många ord vi kunde komma på. I vårt Thailandtema tog vi upp Buddhismen och förberedde oss inför vårt Tempelbesök.

Men… på onsdag var det Klassens dag och vi träffades ute på Some Where Else för att ha en annorlunda skoldag. Vi började med en tipspromenad utmed stranden. Frågorna var inte så svåra så alla klarade sig utmärkt. Därefter blev det en fika och sedan var det fritt fram att ha det bra! Många av eleverna samlades runt Pingisbordet och de spelade och spelade och spelade…. Vågorna var inte höga idag så det blev många sköna dopp i havet. Klockan 12 åt vi lunch och som dessert fick barnen en glass. Vi var alla överens om att vi hade haft en toppendag.

På torsdag åkte hela skolan iväg till ett tempel i Old Town. En munk lärde oss hur man hälsar när man kommer in och sedan fick vi även ställa frågor till munken. Som avslutning på besöket fick vi pröva på att meditera. Att sitta still och bara andas lugnt är en stor konst och flera tyckte det var obegripligt att munken kunde sitta en hel timme 2 gånger om dagen.

På fredagen arbetade vi klart våra Väderböcker samt började träna inför julavslutningen. 3 skoldagar återstår…Fredagsavslutningen stod 3-4:an för och de hade en härlig uppvisning i Salan som tyvärr stördes av en häftig regnskur. De lovade att köra om sin pjäs på måndagen.

Nu hoppas vi bara att solen och det härliga vädret ska hålla sig i helgen.

Ha det gott!

Agneta, lärare 1-3:an

3-4:an Hajen

Oj det är väldigt vad tiden går fort här nere i Thailand för snart är det jul och jullov. Nu kan man verkligen säga att år 2010 sjunger på sista versen.
Denna vecka startade vi med generalrepetition av luciatåget i strålande solsken nere på stranden. Sen på kvällen hade vi Luciaföreställning ackompanjerade av vågornas brus, och inte ett öga var torrt, på oss vuxna i alla fall. Det var väldigt vackert.

Vi har ägnat mycket tid till att träna på vår julpjäs, den som ni har fått se idag ”Tomtemysteriet”. Den här klassen är väldigt duktig på att uppträda inför alla. Dom har arbetat med rekvisita och regisserat tillsammans och resultatet tyckte i alla fall jag blev väldigt bra, men jag är ju delvis partisk.
På engelskan har vi jobbat med ett litet jultema, till exempel med ett brev till jultomten.

Klassens dag, då vi valde att åka minibuss nästan längst ner på Koh Lanta för att sen ta en tur genom djungeln för att titta på en grotta och ett vattenfall. Vi startade med att klättra upp för en lerbergsvägg med hjälp av lianer och sen fortsatte vi vandringen mot grottan. Där fick vi både krypa genom tunnlar och titta på trän som växte upp ur berget. Sen tog vi oss vidare mot vattenfallet där det var mycket vatten just nu. Alla som ville fick ta sig ett litet dopp och en dusch under fallet, det var skönt för det var en varm dag. Sen var det hög tid att gå ner till bussen igen. Men det visade sig att bussen hade åkt, så istället för att åka till stranden och äta matsäcken fick vi sitta kvar där vi var. Men som tur var kom bussen och hämtade oss så då åkte vi direkt hem.

På torsdagen åkte vi iväg till Old Town för att besöka templet där. Vi fick möta en munk som berättade om sitt liv och sen fick vi lära oss att be och meditera och självklart fick vi en guidad tur runt. Vi fick lära oss massor om buddismen.

Denna vecka har varit fullt av olika aktiviteter för oss. Vi har sagt hej då till två klasskamrater, det är Daniel och Denzel som ska åka hem igen. Vi kommer att sakna dom, men dom har lovat att maila oss så vi vet hur dom har det på hemmaplan.

Trevlig helg!
Maria

5-6:an Kokosnöten

Veckan började med genrep till luciatåget. På kvällen den 13/12 var det dags att skrida fram bland många förväntansfulla gäster på strandrestaurangen Banana beach. 5-6an sjöng högt och vackert den kända låten ”Marys boychild”!

Veckan har varit fullspäckad av redovisningar där eleverna berättat vad de jobbat med i sina egna planeringar under hösten. Vi har fått höra fantastiska föredrag om allt mellan himmel och jord, exempelvis: nunnor och munkar, Gustaf Vasa, Ystad och mycket mer. Vi har tränat på att förbereda oss, inleda med något fängslande, avsluta bra, visa bilder eller teckningar samt att ge varandra beröm och feedback.

Den här veckan var det så dags för oss att läsa upp våra sagor för förskolan. Det finns underbara bilder på hemsidan snart där vi sitter och myser med de små barnen. 5-6an fick träna sin läsning och förskolan fick träna på att lyssna, och så fick alla nya vänner också…!

Slutligen har vi besökt ett vackert buddist-tempel där vi fick en rundvandring av munken och han berättade mycket om sitt liv. Detta passade klassen bra då vi har pratat mycket om denna religion. Eleverna hade många bra frågor som de fick svar på. Sist fick vi prova att meditera en stund i den vackra salen där solen kikade in genom de mäktiga fönstren.

Vi har också firat”Klassens dag” på Relax bay med god mat, bad och milkshakes! Alla lekte med alla och visade än en gång vilken härlig grupp vi är. Det var en bra avslutning på veckan särskilt eftersom 2 tjejer åker hem nu. På fredagens samling avtackades Hanna och Alva i Salan med medalj. Tack för den här tiden!

Nästa vecka är det julavslutning hos oss här i värmen på Lilla Svenska Skolan.

Trevlig helg önskar
Linda

7-9:an Bananen

Så var den här terminens sista hela skolvecka över. Den här veckan har sett lite annorlunda ut än tidigare veckor då mycket arbete har bestått i att göra klart diverse uppgifter. Men vi börjar från början….

I måndags var det ju Luciadagen vilket innebar att vi på Lilla Svenska skolan traditionsenligt uppträdde med ett vackert luciatåg på kvällen nere vid stranden. 7-9:an bidrog med tre tjejer i årets luciatåg. Malin som lucia och tärnorna Lisen och Johanna. Luciatåget var väldigt vackert!

På tisdagen var 7:ans bidrag, Malin, Lisen och Johann, i luciatåget och bakade på Baan Café. De bakade smarriga kladdkakor som enligt uppgift såldes slut väldigt fort. Övriga elever var kvar i skolan och arbetade vidare enligt sina planeringar.

I onsdags hade vi något som vi kallade för klassens dag på skolan. Det innebär att klassen hittar på en gemensam aktivitet. Vi i 7-9:an valde att äta en gemensam frukost på Slow Down. Där hade vi det väldigt trevligt och åt en mycket god frukost. När vi kom tillbaka till skolan jobbade vi på som vanligt. Efter lunchen kom Jenny och hade årets sista dramalektion. Tyvärr har vi inte nöjet att kunna få ha drama med Jenny mer då hon åker hem till Sverige efter jul och nyår. Men vi är väldigt tacksamma för den hjälp vi fått. Dramalektionen denna gång var att reflektera lite över sin tid här på Lilla Svenska Skolan.

Under torsdagen och fredagen har flera elever gjort diverse prov och diagnoser. Johanna har gjort både No- och matteprov, Fabian och Arjuna har gjort matteprov och Viktoria musikprov.

I fredags sade vi också hejdå till Simon som slutade hos oss. Och visst är det tråkigt att skiljas åt men vi är alla glada över att vi har fått lära känna Simon och önskar honom nu lycka till i framtiden.

Veckans samling höll 3-4:an i och de bjöd på en fantastisk pjäs om jultomten. Sedan var det dags nationalsången så var även denna händelserika vecka över!

Ha en riktigt trevlig helg allihop!