Vecka 50 2007

Förskolan

Den här veckan startade vi med att på samlingen sätta upp andra adventsljuset och kunde då konstatera att det inte är långt kvar till jul. Veckans sång har blivit att vi övat på luciasångerna och veckans vers heter: En mossig sten.

Det har varit mycket luciatränande den här veckan. I varenda liten vrå har man hört ett sjungande eller trallande på någon av sångerna. Vi har dels övat här på skolan men har också varit vid Lanta Island och ställt upp för att öva där, hur de ska stå på trappan. Så på torsdagskvällen, luciadagen var det stora ögonblicket att framföra vårt fina luciatåg och det blev ett strålande resultat.

Under veckan har också barnen julpysslat en hel del, de har gjort tomtar av papptallrikar, smällkarameller och julkort.

Barnen har också jobbat med mattekul, där barnen har fått lägga ut prickar på ett sifferunderlägg och addera ihop sina prickar med någon kompis och se hur mycket de hade tillsammans. Det är verkligen en bra början till mattetänkandet, för den här veckan var det kul att höra när det gick upp för några att det är ju faktiskt precis som de stora barnen gör när de ”plussar” ihop siffror och då visade jag barnen att man kan sätta ut tecken och få ett sånt tal som de menade.

Vår dörrskylt börjar bli färdig. Barnen valde att förskolans namn skulle vara fjärilen, barnen ska nu bara dekorera ditt några snäckor till fjärilar och sen är den klar.

 

Cathrine Ingebrigtsen, förskollärare

 

Förskoleklassen

Vill börja med att tacka de fina tomtarna och tärnorna i förskoleklassen för fin sång och trevligt framförande i luciatåget i torsdags. Hela tåget var en fin och stämningsfull upplevelse.

Vi har nu gjort färdig namnskylten till vårt lilla hus. Mangon heter vi och barnen har målat små mangos som vi hängt upp.

Veckan har för övrigt handlat mest om Lucia men vi har även hunnit med att jobba lite med vårt skolförberedande material, rim-ramsor, ord och sagoboken, tiokompisarna och formpussel.  Har också pratat om vad ett motsatsord är.

På torsdagen gick förskoleklassen över till 3-4:an där Ann-Sofie jobbade med egna böcker. Eleverna bildade par (yngre-äldre) som tillsammans fantiserade ihop härliga berättelser. Under detta arbetspass hade jag textilslöjd med den andra halvan av 3-4:an.

Sista passet var 5-åringarna inne hos oss och vi hade ett trevligt arbetspass tillsammans. Vi spelade domino med talen upp till tolv och hade en stunds fria aktiviteter. Då barnen gärna ritar och målar.

Veckans bok: LasseMajas detektivbyrå, Tidningsmysteriet av
M Widemark och H Willis

 

Marie Andersson, lärare förskoleklassen

 

1-2:an

Så var det då över. Luciafirandet . När man övat så länge och mycket känns det helt underbart, när alla på den stora dagen gör sitt allra bästa. Tack alla små och stora elever för att ni gjorde Lucia till en fin kväll! Jag är säker på, att alla föräldrar var stolta. Vi lärare var det i alla fall.

Ja, terminen lider mot sitt slut och det känns, även om man bor i Thailand. Jag har fortsatt med mina samtal enskilt med eleverna inför utvecklingssamtal. Det är trevligt att få sitta med en och en, vilket vi inte har tid till tillräckligt ofta. Ändå är det ju bättre här än hemma på den fronten, eftersom vi har mindre grupper.

Under veckan har jag berättat om Lucialegenden och också julberättelsen och om varför vi firar jul och advent.

Vår ”adventskalender” öppnar vi varje dag, så vi räknar ner dagarna. Barnen har ju skrivit ledtrådar till olika saker, som de kan tänka sig att ge bort i julklapp. Vi andra ska gissa vad det kan vara och ibland har det varit riktigt klurigt. Vi öppnar förstås en kluring varje dag.

Vi har pratat mycket om vokaler den här veckan. Vi har sjungit på dem och sett, att de är vokalisterna i alfabetet. Det går inte att sjunga på konsonanterna, om man försöker sjunga på hur de låter. Vi har också pratat om hur viktiga de är i ett ord. Det här är bara en förberedelse på den stora utmaningen att lära sig, när orden ska stavas med två konsonanter istället för en!

Barnen fortsätter att kämpa intensivt med sina additions- och subtraktionstabeller. Rätt som det är har någon klarat en tabell och då blir man så lycklig!

Jag måste också få säga, att jag var djupt imponerad av alla barnen och ledare(!), som hade en så fin gymnastikuppvisning på stranden i onsdags kväll. Fantastiskt!

 

 

Elisabeth Lundmark, lärare åk 1-2

 

3-4:an

Detta har varit höjdpunktens vecka för många — vacker luciasång på stranden. Vi var lite oroliga under morgonen när vi såg de regntunga skyarna. Men som tur var så ändrades detta snabbt. Finns det något finare än att få uppleva ett stämningsfullt luciatåg?  Inte ett öga var torrt på stranden framför Lanta Island Resort.

Trots att det har varit mycket luciatränande har vi hunnit med en hel del i 3-4:an. Alla har arbetat på flitigt med ”The book about me” som de arbetar med under en del av engelsklektionerna. De tycker om att jämföra varandras texter och så blir de väldigt nyfikna på varandras tankar om sig själv, fritidsintresse, matvanor  o s v.

Sagoskrivandet har verkligen smittat av sig i gruppen. Det skrivs, jämförs, diskuteras och läses — även under rasterna. Att bli vald till veckans författare hägrar verkligen. Den här veckan blev det Hanna, Hugo och Elin som blev veckans författare.

Veckans ros fick Hugo och Hanna. Hugo fick det för att han är en bra kompis, är snäll mot tjejerna och lånar ut sina saker. Hanna fick rosen för hon är alltid så snäll.

Under veckans Mattekullektion satt eleverna i grupper och listade ut innehållet i ”De bästa salladsrecepten”. Här gällde det att behärska matteorden dubbelt, hälften, fler än, mindre än — ord som vi stöter på nästan dagligen under mattelektionerna.

Terminens första syslöjdlektion har gått av stapeln! Det stickades, fingervirkades och knöts makramé.

Medan hälften av eleverna höll på med detta hade vi besök av förskolans barn. Vi skrev och ritade egna sagor tillsammans. Samarbetet mellan de yngre och de äldre fungerade helt suveränt! Fantasin verkligen sprudlade om dem när de skrev, diskuterade och beskrev hur alfabetets bokstäver skrivs(t ex  bokstaven K: ett rakt streck med en bumerang).

Vilken tur vi har varje idrottslektion! Inte en droppe regn har fallit på oss. Vi hade bl a hopprepsstafett och tärningsstafett. Det hela avslutades med ett svalkande dopp i böljan den blå.

Det blev en kort fredag. Torsdagskvällens luciafirande tog på krafterna så eleverna fick sovmorgon.

Det hade varit mycket ”sångövande” hela veckan så fredagens samling i Salan bjöd inte på något speciellt den här veckan. Det var 3-4:an som skulle hålla i samlingen. Tyvärr hann vi inte med att förbereda något. Ibland önskar man att det hade gått dubbelt så många timmar på dygnet så att man hunnit med så mycket mer. Men det är ju det som är det positiva med Thailand —— man ska inte stressa. Det man inte hinner med i dag kan man göra nästa dag, eller varför inte nästa vecka.

 

Ann-Sofi Ericsson, lärare åk 3-4

 

5-6:an och 7-9:an

Den här veckan har vi förstås ägnat mycket tid åt sång inför Lucia! Vilken underbar kör när hela skolan sjunger! Vilket fint Luciatåg!!!

Vår duktiga praktikant Mikael har gjort en miniutställning på temat ”strandfynd” som snäckor och dylikt. Vilka former och färger naturen skapar!

10 december firas ju Nobeldagen framför allt hemma i Sverige. Några funderade om det någonsin funnits eller kommer att finnas en nobelpristagare från Thailand..?

Elever kommer och går… Vi hälsar Martin i årskurs åtta välkommen till Lilla Svenska Skolan den här veckan! Hoppas du ska trivas.

Samtidigt är vi ledsna för att Olivia som också går i åttan ska åka vidare. Vi har trivts jättebra tillsammans och önskar dig en fortsatt trevlig resa i Asien och Lycka Till hemma när dukommer till Sverige. Hoppas dina nytillverkade Lovikkavantar kommer till användning längre fram i vinter.

Nu får vi också passa på att tacka Mikael, Jessika och Annika för de här veckorna de varit hos oss och praktiserat. Lyckost alla elever som får er som lärare! Ni är alla varma positiva ledare som visar att ni brinner för läraryrket. Tack för allt och Stort Lycka Till i framtiden! Hoppas vi träffas igen.

5-6:ans rum är som bekant döpt till Kokosnöten och därför kom de här små dikterna till. Här är ett axplock av vad eleverna  producerat:

Jag är ingen kokosnöt -jag är heller inte söt.
Och jag kan inte äta gröt, men jag kan äta vatten och bröd.
Jag kan vara både grön och röd.
De flesta gillar att äta mej för att jag är en liten och rund grej.
Jag är nästan allt, söt sur men inte salt! Jag kan inte få höstsnuva, för att jag är en vindruva.

Jag är ingen kokosnöt men jag är en …
En konstig en
En blå fyrkantig.
Jag kan öppna och stänga mej jag kan ibland skifta färg.
Jag har blivit rosa en gång, jag är hundratusentals år!
Jag har sju tassar och ibland kan jag bli rund som en fotboll.
Vet du vem jag är? Nä he, om jag säger så här
–    Jag finns inte!

Jag är ingen kokosnöt men jag hatar att bli blöt. Kokosnöten kan gå sönder. Men då måste det ske ett under. En kokosnöt är oftast grön men dom växer fortfarande på frön. Planeten Jupiter är gul men en kokosnöt kan också vara ful.

Eleverna har jobbat på riktigt bra trots värmen i klassrummet när vår AC har krånglat. Några har haft ganska stressigt att hinna avsluta sina arbeten eftersom betyg ska sättas hemma i Sverige för några. Flera skriver väldigt fina arbeten om Thailand. Det är en hel del områden  som skiljer sig här från vårt hemland, bland annat hur man får dricksvatten, hur sopor hanteras. Många ställer sig frågan hur kan man diska i kallvatten? Blir det verkligen riktigt rent?

Var slängs gamla batterier? Har de vanliga frysboxar? Trafiken är farlig, varför finns inga reflexer? Ja, spörsmålen är många och funderingar leder till fler frågor. Vi är säkra på att elever får en hel del kunskap med sig.

 

Mia Jonsson, klassföreståndare åk 5-6

Maria Nilsson, klassföreståndare åk 7-9