Vecka 49 2009

Förskolan Fjärilen

Den här veckan har vi hälsat Alfred välkommen till vår förskola. Det känns så kul att få lära känna dig och vi hoppas att du ska trivas bra hos oss.

På måndagen denna vecka berättade och visade barnen de strandfynd som de funnit till helgens uppdrag. Barnen hade hittat många saker på stranden och det som dominerade var snäckor i olika former och färger. Barnen tyckte att snäckorna såg ut som näsor, ögon, mun och öron. Varje barn klistrade och gjorde ett ansikte av sina fynd och det blev härliga ansikten på de engångstallrikar som barnen först målat i olika färger. Det fanns även annat än snäckor som några barn tagit med sig. Rebecca hade hittat plastkapsyler som hon klistrade fast till ögon och Dante hade med sig en lång pinne som såg ut som en näsa.

När det nu blivit december har en viss julstämning infunnit sig på skolan. Under måndagen läste vi en adventsvers och tände ett låtsasljus som vi satte fast på fönstret. På tisdagen var det dags för första luckan att öppnas på vår adventskalender. En liten julbjörn har bosatt sig i vår stora snäcka och hjälper oss med att dela ut ett paket till ett barn per dag. Genom detta har veckan blivit extra spännande för barnen, vems tur är det idag och vems tur blir det i morgon. Vi har även en liten, liten tomte som har börjat klättra uppför en trappa. På måndagen kom tomten till steg ett och sedan har han fortsatt att klättra uppför trappan varje dag. Det finns 24 steg på trappan så efter denna vecka finns det många steg kvar tills det är jul. Vi har också övat på våra luciasånger inför vår luciafest tillsammans med övriga klasser på skolan. Så julstämningen smyger sig sakta men säkert på även om snön förhoppningsvis håller sig borta.

Vi har fått post från Larven Valdemar igen. Veckans fixare Christofer öppnade brevet där Larven Valdemar tackade för brevet som barnen skickat till honom förra veckan. Barnen har nu utfört uppdrag två som var att beskriva vad de trodde att sakerna som vi fått av honom var för något. Larven Valdemar berättade också att han träffat en fiskare som sagt att sakerna var skelettdelar från en blåsfisk. Vi fick en bild på en blåsfisk/pufferfish så nu vet vi vad det var på riktigt. Samtidigt var det kul att själva försöka klura ut vad det var. Genom barnens fantasi och funderingar kan så många olika infallsvinklar växa fram.

För övrigt har veckan bestått av en hel del lek, vilket är en stor och viktig del i förskolans verksamhet. Barnen har börjat lära känna varandra allt mer, kan rutinerna och har roligt tillsammans. På gymnastiken lekte vi några lekar och en av lekarna var ny och är en sånglek som handlar om en katt och en råtta. I leken sover katten i skafferiet men vaknar då råttan smyger in för att ta mat. Då jagar katten råttan och precis så gjorde barnen. De jagade varandra runt på gården.

På fredagen gick vi till stranden och som vanligt hittade barnen på många lekar. Malva, Rebecca, Sissla och Dante grävde sängar i sanden som hundarna skulle ligga i. Sedan blev de själva hundar som både sov i sängarna och kröp omkring i sanden. Alfred hjälpte också till med gropgrävandet men sedan hittade han en liten boll. Bollen både kastade och sparkade Danne och Alfred till varandra. Bror, Lucas, Christofer hittade många små kottar som de sa var ekollon. De plockade massor av dem i en stor hink, dessutom hittade de större frön som de också sa var stora ekollon. Det konstiga var att det inte växte några ekar där hur vi än tittade, så det måste nog ha varit från något annat träd. Detta blir något att fundera vidare på för oss. Vi sparade barnens fynd och vi hoppas att de kan användas framöver för att göra något julpyssel eller något annat som barnen hittar på.

Ha en skön helg önskar

Danne, Karin och alla ”Fjärilsbarn”.

 

Förskoleklassen Mangon

Andra advent närmar sig och lucia är snart här. Lucisångerna övas flitigt på skolan.

Vi på Mangon har fått en sjörövartomte av vår hemliga kompis. Tomtens skägg skall fyllas dag för dag och varje morgon får vi en liten säck I vår skattkista. Säcken innehåller en tuss till tomtens skägg för dagens datum som barnen klistrar på och ett klurigt uppdrag att utföra. Några av veckans uppdrag har varit att räkna hur många stenar säcken innehållit. Ett annat att räkna upp årets månader och vilken månad det är nu. Tredje uppdraget var att rita dubbelt och hälften så många rutor som vår vän ritat till oss. Det fjärde och sista uppdraget denna vecka var att ordna en fotbollsmatch. De barn som utfört uppdragen har klarat dessa och fått en guldpeng för väl utfört arbete.

Så här skrev vår vän:
Hej alla mina kompisar. Jag skickar några roliga saker till er alla barn och Nicko. Hoppas ni kan hjälpa sjörövartomten att få sitt skägg tillbaks. Säcken innehåller ett uppdrag som kan vara klurigt Hi Hi. Här har jag skrivit I vilken ordning ni ska fylla tomtens skägg. Hoppas ni får roligt med tomten . Hej Svejs från F……lina.

Denna vecka har vi glädjen att hälsa Love välkommen till oss på Mangon. Veckan började med namnsång, luciasånger och några lära känna lekar. Veckans bokstav var L l som vår vän beskrev som två streck ett som ligger ner och ett som en trädstam. Barnen har gjort flera matteuppdrag genom att lägga till och ta bort saker.

Barnen har haft Engelska och musik med Annika under veckan. Många roliga sånger och flera ord på Engelska har barnen lärt sig. Alla kan lite Engelska och vill lära sig mer. Barnen pratar ofta Engelska med varandra, några fraser de kan.

Barnen på Mangon har stor fantasiförmåga och rollekarna har varit många under veckan. Kreativiteten har varit stor och många saker har tillverkats som behövts I leken.

Veckan har varit rolig och innehållsrik, det kan vi alla på Mangon hålla med om.

Trevlig helg önskar

Barnen och Maritha

 

1-2:an Snäckan

I måndags hade vi riktig syslöjdsverkstad i klassrummet. Vi målade vackra fiskar på tyg. Klippte ut dem och sydde ihop dem på symaskin. Sedan stoppade vi dem med vadd. De hänger nu i vårt fisknät på väggen. Där sitter också våra sagor och våra vått i vått i blått tavlor. Det är en riktig konstutställning.

När fiskarna var klara tränade vi på fiskens yttre och inre delar. Vi dissekerade några småfiskar och såg simblåsan, magsäcken, hjärtat och en del andra organ.

Som avslutning på fiskveckan har vi sjungit Hajarna och I Medelhavet och skrivit härliga fisksagor.

I tisdags var det vår tur att fara på utflykt runt vår ö. Vi såg ananas, gummiträd, cashewnötsträd och räkodling. Det roligaste var att få komma in i en thailänds skola och besöka en klass 1. Det var väldigt livligt där inne men alla var glada och nyfikna på oss. Vi sjöng en sång på svenska för dem och de sjöng två sånger på thailändska för oss. När vi kom hem skrev vi och målade om det vi sett.

Eva Sunmo har varit och haft drama med oss. Det var verkligen uppskattat och vi lekte så kuliga dramalekar. Vi ser fram emot nästa vecka när vi får ha drama igen.

På sv/ma arbetspassen arbetar vi på i våra böcker och flitens lampa lyser. Det läses, skrivs, arbetas på datorn, spelas spel och räknas. Alla är så koncentrerade och jobbar så bra. Vi vill alla bli klara med våra veckoplaneringar.

Vi avslutade veckan i Salan då vi tittade på 3-4:ans samling.

Trevlig helg

önskar alla barn, Sussi och Pontus

3-4:an Hajen

Denna vecka fick vi en ny elev i klassen, Tuva, och i förskoleklassen började hennes lillebror Love.

I söndags var det 1: a advent. Detta firade vi i skolan på måndagen. I vårt klassrum har vi satt upp en egen julkalender, där eleverna får turas om att öppna en lucka. Luckorna är utformade som små korgar där det ligger en lapp med lite spännande fakta om våra traditioner (ordet jul kommer t.ex. från vikingatiden och betyder fest) och en liten chokladpeng därtill.

Vattentemat fortsatte med att vi pratade om fiskar och namngav delar, både på insidan och på utsidan. Vi ritade även en egen fisk som vi sedan lade i fisknätet på den stora gröna tavlan i klassrummet. Pontus och Lasse dissekerade fiskar och där fick både 1-2:an och 3-4:an vara med och se på de inre organen.

Idrotten på onsdagen innehöll doppboll, plåstertagen (när man blir tagen ska man hålla handen på det stället som ett plåster till man har blivit tagen tre gånger, då är man ute), ambulanskull (om man blir tagen ska man lägga sig ner och då måste fyra andra tillsammans bära sin kompis till sjukhuset där de genast blir friska och får vara med igen) och fotboll.

På torsdagen fortsatte vi att repetera olika ordklasser på engelskan. Barnen fick sedan sätta ihop egna meningar där några ordklasser skulle finnas med. Detta spelade de senare upp antingen som sketch eller charad.
På morgonen fick eleverna träffa en dramapedagog och tillsammans med henne utföra olika dramaövningar på skolgården.

Vi har övat många sånger och pjäser i veckan. Nu märks det att vi börjar närma oss jul. Vi har övat till adventsgudstjänst, till Lucia samt till klassens fredagssamling.

Vi avslutade vårt vattentema i salan, med att sjunga vattenvisan. Eleverna har skrivit många spännande berättelser om vad som kan hända i reningsverket. En berättelse blev en pjäs: ”Ödlan i avloppet” och den vi spelade upp inför övriga elever och föräldrar. Kate och Ellen pratade om vattnet på vår jord och berättade att det är så oerhört viktigt för oss alla.

Denna vecka har vi återigen en som slutar i klassen. Det Matilda som lämnar oss och vi kommer alla att sakna henne. Lycka till med allt Matilda!
Elisabeth och Jessica

Hälsningar
Elisabeth och Jessica

5-6:an Kokosnöten

På måndagen hälsade vi Liv välkommen till 5-6:an. Liv kommer att gå i klassen till slutet av mars. Vi hoppas att du kommer att trivas hos oss!

På måndagen var det dags för klassen att åka på utflykt runt Koh Lanta. Klassen åkte med Danne, som arbetar i förskolan. Det var en trevlig tur och de fick se många olika saker som man odlar här på ön, t.ex. gummi och ananas. Klassen har i läxa till nästa vecka att skriva vad de har sett så det ska bli spännande att läsa!

På tisdagens idrott blev det ”favoriter i repris”, d.v.s. samma pjätt som förra veckan och därefter rugby.

Veckans nutidsfrågor handlade bl.a. om vem som är Sveriges försvarsminister och vilket land man ser från Sverige om man tittar ut över Svinesund.

På onsdagen kom Eva, som är dramapedagog, till klassen. Klassen fick på en lektion prova på olika ”drama-lekar”. Först fick de göra en variant av pjätten, som vi gjort på idrotten. Nu skulle de stå upp och den som jagade skulle låta som ett monster och den som blev jagad skulle låta ynklig. Efter det fick de bl.a. göra statyer av varandra; de skulle vara två och två och en av dem var konstnär och den andra skulle bli en staty formad av konstnären. Det blev många lustiga skulpturer med olika miner! Detta var en lektion som uppskattades mycket av klassen!

På engelskan har vi haft muntliga övningar i form av Find your twin, explaining
words och en lek/tävling där man övar upp ordförrådet (månader, dagar,
djur, sporter, väder, länder, räkneord, plural m.m.) och vi har gått
igenom tredje person -s (like-likes m.fl.).

På bilden fortsatte vi att jobba med blyerts och den här veckan var uppgiften att med två pennor i handen rita mönster på ett papper för att sedan välja ut den del av bilden man gillade bäst. Därefter fyllde man i vissa av fälten som bildats, med blyerts eller färgad penna. Sedan klippte man ut teckningen och monterade upp på en bred färgad ram. Det arbetades flitigt och resultatet blev mycket fina bilder!

Nu har klassen börjat med del två i temat om uppfinningar. De ska nu komma på egna uppfinningar, skriva om den, göra en logga och sedan bygga sin uppfinning.

Denna veckas avslutning hölls av 3-4:an och den handlade om vatten. Vi fick lyssna på sånger om vatten, se en pjäs och även en genomgång hur ett reningsverk fungerar. Detta var en mycket trevlig och lärorik avslutning på veckan!

Trevlig helg önskar 5-6:an och Sophie

7-9:an

Denna vecka har ingen börjat och ingen slutat så vi är fortfarande nio (”gau” på thai).

Måndagen började, efter den vanliga morgonsamlingen, med matematik. Klassen fortsatte träna på multiplikationstabellen och resten av tiden använde de till att räkna enligt deras individuella planering de gjort.

På idrotten på tisdagen fick de göra samma populära uppvärmning som förra veckan nämligen pepparkaksleken och sedan var det åter igen dags för rugby.
Denna gången delades klasserna in i två mixade lag och det sprangs, passades och rycktes snören så det stod härliga till.

En stor del av no:n och arbetspassen har ägnats åt att dels göra färdigt del 1 av tema uppfinningar d v s komma på, bygga en modell och göra ett häfte där de presenterar uppfinningen dels har vi nu börjat med del två i temat om uppfinnare. Klassen har gruppvis fått välja en uppfinning. De ska sedan bl.a. skriva fakta om uppfinnnaren och dess uppfinning och göra en fin plansch med text och bilder.

Naturligtvis har de också arbetat med sina individuella planeringar och Viktoria har gjort ett fysikprov, Emma läser på till sitt prov nästa vecka och Josef har börjat klura på hur man ska bygga en enkel elmotor.

Den här veckans bilduppgift var att teckna människokroppen, i blyerts,
med tonvikt på proportionerna mellan de olika delarna. Vi började med att
markera ut, längs en svagt tecknad linje, var de olika kroppsdelarna
börjar och slutar. Därefter tecknas delarna i s.k. lådform (ovaler,
rektanglar). Det arbetades aktivt och människokropparna börjar ta form!

På engelskan har de förutom elevernas egna planeringar också spela några roliga spel och övat muntligt med hjälp av ordkort. Ett ord skulle förklaras på engelska men man fick inte säga själva ordet. Det tyckte alla  var kul och fantasin flödade när de skulle hitta på förklaringar på orden.

På musiken denna vecka spelade gitarr, främst övades A och D ackord. Eleverna gick också igenom gitarrens delar och lite historik. Många av eleverna är mycket duktiga på att spela, så det var kul att lyssna till lite olika låtar.

På spanskan har de ägnat veckan åt att öva/repetera grundläggande grammatik och ordförråd.

På torsdagen var det dags för klassen att åka på en tur med minivan runt delar av Koh Lanta. De fick se vad som växer på ön och vad man odlar. Cashewnötter,räkodling och gummiplantage var bara några av de olika saker de fick uppleva.

Så här tycker Emma om veckan som gått: ”Roligast denna vecka var turen runt Koh Lanta.”

Trevlig helg önskar 7-9:an och Peo