Vecka 47 2012

Förskolan Fjärilen
Denna vecka har Fjärilen varit iväg på flera utflykter. I onsdags åkte hela skolan minibussar till templet i Old Town där vi fick träffa en munk. Han berättade om Buddha och hans liv för oss. Eleverna fick ställa en massa spännande frågor till honom och på slutet fick vi meditera en stund. Barnen var väldigt duktiga på att lyssna och sitta still.

I fredags på klassens dag åkte vi till fjärilshuset för att studera fjärilar. Det var fantastiskt att få komma dem så nära och se alla vackra färger och mönster. Efter besöket hade vi en god fikastund med nybakade kanelbullar, mums! När vi kom hem fick barnen måla varsin fjäril, det blev många färgglada fjärilar. Till lunch åt vi spagetti carbonara, detta hade barnen själva fått röstat fram mellan några olika förslag. Efter maten gick vi hem till Rasmus för att se en film om Nalle Puh och äta popcorn. Det var knäpptyst i nästan en hel timme det enda som hördes var knaprandet från popcornen! Vilken härlig dag vi fick, barnen var riktigt nöjda när vi traskade hem till Fjärilen igen.

I måndags kom Maria till oss hon hade med sig katten Morris som lärde oss lite mera engelska. Hon repeterade det som vi lärt oss innan och vi fick lära oss en ny sång.

Även denna vecka har vi arbetat en del med rim. Vi har pratat om vad ett rim är och när vi lyssnade till sagan om Petters fyra getter fick barnen fundera på vilka ord det var som rimmade.

Vi har haft matematik där vi har tittat på formerna cirkel, kvadrat, rektangel och triangel. Barnen har arbetat två och två, de har fått varsin form som dem sedan skulle hitta i rummet. Barnen kom med väldigt bra förslag på sina former. Två barn ställde sig framför spegeln med sin triangel och sa att de hittade sin form där!

Vi har fått en VFU-student till oss som heter Daniel. Han ska vara med oss på Fjärilen i tre veckor och vi hoppas han ska trivas hos oss!

Ha en trevlig helg!
Maritha, Sharon och Daniel

Förskoleklassen Mangon
Vi är så glada att Felix har börjat hos oss nu och vi önskar honom välkommen till förskoleklassen.

En Strand-havs målning dekorerar nu vår vägg i klassrummet. Det blir intressant att se vad som finns på stranden och i havet. Fina sköldpaddor och krabbor sätts upp. Havet har börjat få färggranna fiskar, stora och små, farliga och ofarliga. Det blir ett riktigt fint konstverk som barnen är mycket stolta över.

I måndags kom Maria med två nya sånger som hon lärde oss och vi tränar också på vad olika kroppsdelar heter på engelska.

På tisdagens samling samtalar vi om det kommande tempelbesöket. Vad gör man där? Kan flickor bli munkar? Barnen ställer många nyfikna frågor. Vi pratar om vad det är viktigt att tänka på när man är på besök i klostret. Vi antecknar barnens undringar och frågor. Sharon tar med frågorna till templet för munken att besvara.

Utflykten till templet på onsdagen blev en intressant och annorlunda upplevelse. Alla skolklasserna fick åka dit i fem minibussar. Väl framme i Old Town togs vi emot av munken som visade oss in i templet. Han berättade för oss om hur man blir en munk och vi fick lära oss lite om buddismen. Barnen uppförde sig väldigt bra, räckte upp handen och ställde en hel del frågor som besvarades. Tyvärr kunde vi inte denna gången få följa med och se hur munken bodde. Regnet hade gjort stora vattenpussar på vägen dit där han bor och då blir det också väldigt myggigt.

När vi på väg ut, dök det upp små hundvalpar och en katt som lekte utanför templet som var väldigt roliga att titta på. När vi var på väg hem såg vi en ko och en elefant.

Matematik är kul! Vi frossar i siffror och ägnar stora delar av torsdagen till att öva oss på matematiska begrepp. I samlingen kastar vi tärning och provar att säga/lägga olika mattetal. Alla tycker det är roligt att lägga ihop prickarna på tärningarna och säga vad det blir. Vi tränar oss också på matte genom att spela flera olika slags mattespel tillsammans. Vi ritar och färglägger olika mönster På rasten blir flip floppsandaler mätta med måttband. Vi konstaterar att fötter har olika storlek och att foten måste vara lite mindre än skon för att få plats.

Klassens dag blev en riktig heldag med mys, lek, film, popcorn. Efter lunchen med kycklingspett och ris som vi själva valt och som intogs i klassrummet bar det i väg till Butterfly-garden. Det var väldigt fint, vi såg många ovalniga sorters fjärilar stora och små. När vi kom hem fick vi glass som vi åt på vår lunchrestaurang.

Nu var det slut på denna härliga och lärorika vecka, men sådan tur är att det kommer flera nya!

Soliga hälsningar från Yvonne och Susanne

1-2:an Snäckan och Geckon
På måndagen började två nya elever i Geckon och de välkomnades på morgonsamlingen i Salan och hos oss på Geckon och Snäckan. Självklart sjöng vi namnvisan ”En calypso om ditt och datt, om spaghetti och grannens katt…” under presentationen på vår lilla samling. De nya barnen fann sig snabbt och väl tillrätta med både oss lärare, sina kamrater och med varandra. Det är rent märkvärdigt hur smidigt och lätt det går!

Från och med den här veckan kommer 1-2 att bli mera uppdelat i de bägge grupperna Geckon och Snäckan än vad som varit fallet hittills. Men vi sysslar med samma saker och vi tänker göra en hel del ihop även i fortsättningen; samlingar, musik, idrott, vissa genomgångar, lekar etc.

Vi lekte leken ”Här kommer vi” med sedvanligt engagemang och många glada skratt. För den som inte vet hur den går till hänvisas till Anita, Mårten, Evelina eller någon av eleverna i klass 1-2, Geckon och Snäckan.

På tisdagen hade vi jätteroligt! Mårten berättade den fantastiska sagan om Kapten George och Tigrarna och den sköna Isabella. Barnen var med på alla noter; trollbundna och uppsluppna på en gång! Det är fint att se det där fantasi-ljuset tändas i barns ögon (ja, vuxnas med, förresten).

Kapten George ville ha barnens hjälp att hitta den sköna Isabella som hade blivit bortrövad, och det är klart att de ställde upp. Så på med de gröna pannbanden och det Gröna Märket och ut på äventyr bland skogar och berg, över floder och hav och slätter. Alla barnen hade döpt om sig och alla hade sin alldeles egna speciella förmåga; där fanns t ex den snabba och smidiga Bellamy, den läkedomskunniga Hajdi, kapten Typhon,förvandlingskonstnären, Bella, mästerbågskytten, ur-starke Bob och alla de andra!

Vårt syfte och mål är att komma in i berättandet och skrivandet via leken, men bara detta att fantasin stimuleras och att barnen spontant sätter igång med rollekar på rasten som alla får vara med i är vackert nog. Det är faktiskt GULD att få vara med om!

Mitt i veckan gjorde vi ett studiebesök i buddhist-templet i Old Town. Barnen hade förberett frågor, som Sharon ställde till munken som tog hand om oss när vi kom dit. Intressant och lärorikt. Barnen skötte sig med den äran och uppträdde som goda representanter både för skolan och för Sverige.

I Geckon har vi också påbörjat ett mini-tema om rymden. I början fanns det ingenting. Vad är ingenting? Sen kom det en stor smäll och det var då allting började. Hur vet man det? Många frågor. Många gissningar. Alltid lika fascinerande.

Barnen i Snäckan studerar fjärilens och grodans livscykler och kopplade dessa till andra ”cykler” vi arbetat med; näringskedjan, vattnets kretslopp och årstidernas växlingar. Barnen upptäckte att allt i naturen går runt, runt i cirklar och kommer tillbaka igen…

Veckans experiment handlade om luftens egenskaper. Trots att vi inte kan se luften eller hålla den i våra händer så tar luft plats och luft väger!

Fredagen var Klassens dag. Då hade vi skoj igen. Kapten-Georgeleken och bad på förmiddagen. Pizza på en strandrestaurang och film på eftermiddagen.

En toppendag! En toppenvecka!
Mårten, Anita och Evelina

3-4:an Hajen
Eleverna har fortsatt jobba på med sina planeringar. Det är härligt att se hur flitiga de är och vi njuter alla av den fina arbetsron i klassen!

På onsdagen åkte skolans elever på ett studiebesök till templet i Old town. Förutom att uppleva hur tempelområdet ser ut fick eleverna träffa en munk och hade då möjlighet att ställa frågor till honom. De fick också prova på att meditera. Elever som gått på skolan tidigare och redan besökt templet arbetade tillsammans på skolan med sina planeringar.

Vi har fortsatt med vårt sagotema. Förra veckan började eleverna göra om ”Prinsessan på ärten” till en serie och det arbetet har fortsatt denna vecka. När serien blivit klar har eleverna läst den för elever i 1-2:an. Eleverna har också i grupper om fyra fått dramatisera sagan om ”Bockarna Bruse”. Det var roligt att se hur olika grupperna hade gjort. Pjäserna spelades upp för förskolebarnen i Fjärilen och det var mycket uppskattat!

I svenskan har vi pratat om ordklassen verb, ”verb är sådant man kan göra såsom lyssna, se och höra” Eleverna fick med en charad visa ett verb för kamraterna och de skulle försöka gissa vilket verb det var.

Eleverna arbetar med olika teman i NO/SO t ex Thailand, bilens historia, medeltiden, flyttfåglar och forntiden.

På engelskan har 3:an den här veckan jobbat med vad som kan stå på en meny och lärt sig vad olika maträtter innehåller och dess engelska ord. 4:an har läst en text om saker man kan köpa, glosorna handlade om saker såsom miniräknare, lexikon, blyertspenna, kulspetspenna, suddgummi osv. Vi har också hunnit med att leka ”Simon says”.

Veckans thailektion handlade om olika frukter och färger.

På bilden fick eleverna var sitt vykort med ett thailändskt motiv. Kortet skulle klippas i två halvor och den ena halvan klistrades fast på ett papper. Uppgiften var sedan att utifrån den bilden med vattenfärg måla en egen fortsättning på kortet. Detta var en uppgift som eleverna uppskattade och resultatet blev riktigt fint!

På onsdag eftermiddag var det som vanligt ”hela skolan sjunger”. Eleverna fick lära sig två nya sånger. Det är fantastiskt att höra hur eleverna med lust och glädje sjunger både gamla och nya sånger!

På musiken möttes eleverna av ett levande ljus och gitarrerna i en ring runt. Mårten sjöng indiansången ”I´m a circle and I´m healing you”. Vi ”helade” varandra och sedan fick eleverna lära sig att spela sången på gitarr. Det var lätt, för det var bara E-moll hela tiden.

På fredagen hade vi ”klassens dag” på skolan. Varje klass har fått bestämma vad de vill göra tillsammans denna dag. Eleverna i Hajen hade valt att vara en dag på stranden vid ”Somewhere else”. Tidigare i veckan fick eleverna parvis planera olika lekar och aktiviteter att göra med de andra i klassen. Förutom detta badade vi förstås och åt en härlig lunch och glass på restaurangen. Det blev en fin dag som verkligen ökade känslan av samhörighet i gruppen. Tack till Elliots mamma Sanna som var med oss denna dag!

Tack för ännu en bra vecka! Vi ses igen efter helgen!
Birgit

5-6:an Kokosnöten
Tiden går så fort här och nu är även denna vecka slut. Eleverna har arbetat på mycket bra och en del arbetsområden börjar nu lida mot sitt slut. Då väntar nya utmaningar och arbetsområden som de villigt tar sig an!

I matten jobbas det på med stor flit. Kapitel efter kapitel arbetas igenom av våra duktiga barn. Under veckorna som har gått har vi haft prov i både geometri och taluppfattning.

När det gäller NO så arbetas det på med ämnen omkring oss i kemin. Här har vi testat löslighet, ledningsförmåga, magnetism, surt och basiskt. Eleverna har också börjat skriva enkla laborationsrapporter.

I fysiken så har vi fortsatt med ellära, eleverna kopplar serie och parallellkopplingar och får resonera sig fram varför det blir som det blir. Att undersöka vilka ämnen som leder ström och att det inte alltid är som man tror är spännande att upptäcka.

Lite grann om människokroppen har vi också hunnit med, att känna till hur många ben vi har i kroppen och vad en del heter kan också vara användbar kunskap.

Två av eleverna i gruppen har nu börjat arbeta med samhällskunskap. Det handlar om lag och rätt och innehåller allt från lagar till allemansrätt. De är intresserade och diskuterar gärna. Vi har pratat om rättigheter, men också skyldigheter. De har även påbörjat skapandet av en power-point som ska ligga till grund för den redovisning de ska hålla inför klassen. Muntlig framställning är en viktig del av skolarbetet och det tränas därför i flera ämnen. Även i svenskan ska vårt arbete leda fram till muntliga framställningar, men då för de lite yngre barnen på skolan.

Två av eleverna åkte på studiebesök till templet i onsdags. De uppskattade detta mycket och hoppas att det kommer att finnas kvar för andra nya elever. De andra i gruppen har varit där tidigare, varav de var kvar på skolan med mig och jobbade vidare med sina uppgifter.

Denna vecka var det dags för alla elever att ha slöjd tillsammans. Alla är nu i full gång med att designa begagnade jeansshorts. Det ska finnas detaljer i virkning, broderi och söm innan de är klara.

I fredags var det klassens dag och vi inledde dagen med bad och sandslottsbygge nere på stranden! Barnen byggde två och två och slotten blev riktigt fina. Jag hoppas att vi får se bilder på deras alster på hemsidan framöver. Det blev en båt, en pyramid och en borg med mur runt.

Vi avslutade dagen med en film i klassrummet, Harry Potter och den flammande bägaren. Vi åt popcorn, godis och glass och hade det riktigt mysigt tillsammans.

Tack för denna vecka och jag hoppas att ni alla får en trevlig helg!
Ulrika

7-9:an Bananen
Denna vecka har vi varit lite reducerat antal elever i klassen på grund av sjukdom. Men vi har fått en ny elev då Hanna har anslutit till klassen.

Arbetet flyter på med elevernas individuella planeringar. Emil har fått färdigt sitt resereportage som både han och vi blev väldigt nöjda med. När det gäller SO-ämnena så arbetas det med ett flertal olika saker. Kristendom, judendom, hinduism och buddism inom religion. När det gäller historia och samhällskunskap så jobbar tre elever med industrialiseringen, en elev med ekonomi och en med första världskriget. I geografin pågår arbete med kartor och klimatområden. Flera elever har gjort matteprov den här veckan och alla har minst nått godkända resultat.

Den gångna veckan har varit full av olika aktiviteter eftersom onsdag förmiddag gick bort då vi var på studiebesök i ett buddistiskt tempel i Old Town. Våra elever fick vara medhjälpare för de yngre barnen vilket var uppskattat både bland stora och små. Våra elever hade gjort frågor som Sharon översatte till thailändska. Munken visade också hur man gör när man mediterar och alla fick prova på det. Besöket var intressant och uppskattat eftersom ett antal av våra elever har haft uppgifter inom buddismen med sig.

Fredagen var klassens dag och vi blev hämtade av en minibuss på skolan för att bli körda till södra delen av ön där vi skulle vandra i djungeln till ett vattenfall. Det gick att bada ovanför fallet så det gjorde vi. Det var mycket uppskattat efter den varma vandringen genom regnskogen. Efter att ha tagit oss ner igen så åt vi lunch och badade vid Khlong Jerk. Dagen avslutades för eleverna hos Maja där de åt glass och badade i poolen.

Glada och nöjda med både veckan och dagen tar vi nu helg.
Maria och Clas