Vecka 47 2009

Förskolan Fjärilen

Denna vecka har vi hälsat Danne välkommen till oss. Han ska arbeta på förskolan till och med april 2010 och vi tycker att det ska bli jättekul att få lära känna honom.

Veckans fixare har Rebecca varit och den som är fixare har en hel del uppdrag att sköta som att hämta vår frukt, gå först till restaurangen där vår mat serveras samt öppna den post som eventuellt kommer.

I fredags (v 46) fick barnen ett helguppdrag och det var att ta med sig något som kunde flyta och något som kunde sjunka till oss. Barnen hade funderat ut flera kluriga saker som till exempel bilar som sjunker, båtar som flyter, elefanter som sjunker, fåglar som simmar, ett stort frö som sjunker osv. Rebecca hade till och med själv tänkt krypa ner i en stor väska eftersom hon funderat ut att hon både kan flyta och sjunka i vattnet. Barnen berättade var och en om det de tagit med sig och sedan testade vi hur sakerna flöt eller sjönk i en balja med vatten utomhus. Det var spännande och fungerade på det sätt som barnen hade sagt.

Tisdagen var inte precis som de andra tisdagarna brukar vara utan det var vår tur att baka på Baan Café i Saladan. Den här gången var det Christofer, Lucas och Sissla som följde med Karin och bakade tekakor. De som arbetade på caféet verkade väldigt imponerade av barnens bakningstalanger. Det gick fort då barnen rullade degen till bollar och därefter kavlade dem platta. Gaffeln användes flitigt till att nagga tekakorna. Efter en stunds vattendrickande på caféet var det dags att grädda bröden. Det var en stor ugn och spänningen var stor då tekakorna äntligen var färdiga. Vi tog med oss varsin tekaka hem för provsmakning och de andra barnen fick också smaka. Resterande tekakor fick caféet att sälja och vi hoppas att många köpte av brödet och tyckte att det var gott.

Hoppar nu raskt vidare till torsdagens aktivitet. Då var det dags för ett strandbesök igen. På vägen dit hittade barnen fina gula blommor som ramlat ner från buskar intill vägen. Barnen plockade massor av blommor och flera sandhinkar blev istället blomsterhinkar. Blommorna tog vi med till stranden och genom att ha blommor till dekoration blev sandkakorna väldigt härliga. Det såg ut som riktiga tårtor. Förutom kakor och tårtor byggde barnen en stor borg innan vi byggde sandhinder att hoppa över. På det sättet fixade vi en hinderbana av sand där vi till och med hade en vattengrav att hoppa över. Problemet var bara att vattnet försvann fort i sanden men som vanligt var barnen pigga på att hämta vatten i havets vågor. Dessutom spelade några barn fotboll på stranden så denna utflykt blev en kombinerad lek- och idrottsdag. Att fotbollsspelandet gick så bra kanske berodde på onsdagens gymnastik som bland annat bestod av fotbollsmatch och bandy.

På torsdagseftermiddagen tittade vi på ett bildspel på datorn som handlade om Larven Valdemar, den Thailändska katten Nix och de brev som barnen fått under den senaste tiden. Det kändes bra att repetera vad som hänt och senare kan vi visa bildspelet för de nya barn som börjar på förskolan. Det är ju bra om alla blir delaktiga i vårt äventyr, då vi ska försöka att rädda den tillfångatagna katten. Tanken är att Larven Valdemar framöver kommer skicka några uppgifter till oss som vi ska lösa innan katten släpps fri.

Redan på fredagen kom det första uppdraget från Larven Valdemar. Brevbärare Fredrik som verkligen har fått jobba hårt med all postutdelning till oss på förskolan är alltid lika glad när han stiger in i rummet och barnen är så förväntansfulla för att få veta vad det är denna gång. Rebecca öppnade brevet och paketet som vi fick. Det var det första uppdraget som Larven Valdemar skickat och som barnen skulle få lösa. I brevet beskrevs hur Larven Valdemar hittat något på stranden. Han visste inte alls vad det var för något och ville nu ha vår hjälp. Vi delade in barnen i två grupper och så fick var och en klura en stund på vad det var och vad som kunde ha hänt med det som låg i paketet. Sedan skrev vi ned det barnen sagt och på måndag ska vi skicka svaret vidare till Larven Valdemar.

Trevlig helg önskar vi er alla.

Danne, Karin samt alla förskolebarn

 

Förskoleklassen Mangon

Välkomna Oliver och Svala till oss på Mangon. Roligt att bli fler i gruppen och det är fantastiskt att se hur fort barnen blir kompisar.

Denna vecka har vi arbetat med bokstaven N n. En blixt som ramlat ner som vår hemliga vän skrev i sitt brev. Barnen kom på många ord som börjar på N n och vi har ritat, skrivit och sjungit om bokstaven.

Vi fick ett matteuppdrag där vi skulle hitta något som är lika tungt som alla våra rispåsar väger tillsammans. Barnen ställde lådan med rispåsarna på gungbrädat och letade efter något som väger lika mycket på andra sidan. De lyckades hitta något alla pingisrack vägde lika mycket som rispåsarna. Fiffigt uträknat eller hur.

Några andra uppdrag var att hitta saker som är lika långt, dubbelt och hälften. Ett annat var några plusstal, barnen utförde uppdragen bra.
Vi har lekt kims lek med N n och lattjolajbanlådan.

Det som har dominerat denna vecka har varit rollekar. Barnen har lekt med Nicko vår lilla apa som vi tagit hand om åt vår hemliga kompis. Han är verkligen populär alla barnen gillar honom, han är med överallt och i allt vi gör. Han har fått följa med Moa hem och hon har ritat i Nickoboken att hon matat honom men bananer. Hon läste en bok för honom när han skulle somna. Bättre kan väl inte en apa ha det eller hur.

Den här veckan är det Mangons tur att hålla I fredagsavslutningen. Vi har under veckan tillverkat sjörövarhucklen, ögonlappar och svärd till vårt uppträdande. Barnen sjöng tre sånger, Tänk om jag hade en liten apa, Ro ro din båt och de avslutade med Sjörövarfabbe. Barnen var så glada för att det var deras tur att uppträda och ett bra avslut på en trevlig vecka.

Vi skrev ett brev till vår heliga vän:
Hej
Nicko har blivit lite frisk men han har ont I huvudet och benet. Snälla, snälla säg vad du heter. Det är så himla svårt att lista ut vad du heter. Nicko trivs här och han vill inte åka hem. Skattkistan var jätte, jättefin. Vi har sytt byxor till Nicko och en kudde och en nalle till honom. Han har fått en säng med sänghimmel. Nicko kände sig lite ensam en dag så han fick åka hem med Moa. Där fick han bananer och Moa läste en saga för honom, sen hoppade han I säng. Idag ska han åka med Linus hem. Imorgon skall Nicko vara med oss på fredagsavslutning.
Hej då.

Svaret löd:
Hej alla barn.Tack för att ni tar hand om Nicko. Han kan ju inte ha det bättre än hos er. Jag är så glad att han får följa med er hem ibland. Han kan bli lite mörkrädd och vill gärna att någon läser en saga för honom. Vad bra att han fått en fin säng med sänghimmel och en mjuk kudde.
Här kommer lilla Ludde å hå ja ja, bärande på en kudde å hå ja ja. Kan ni den sången Hi Hi. Jag är världsbäst på att sjunga. Har hört att ni skall sjunga idag. Då får ni klämma I och sjunga så det hörs ända ut på havet. Fabbesången är ju Nickos favorit men han kan ju också somna av den ibland Ha Ha. Nu kommer en ledtråd igen till mitt namn. Den bokstaven som kommer före N et ser ut som en trädstam om ni förstår Hi Hi. Ibland kan den ha en fluglort över sig Ha Ha. Kan ni lista ut vad den heter.
Jag har en överraskning till er för att ni tar så bra hand om Nicko.
Ta era kikare och sök på vår gård. Mittemellan och fågel Hi Hi.
Från er hemliga vän.

Trevlig helg önskar

Barnen och Maritha

 

1-2:an Snäckan

Då har ännu en ny vecka gått här på skolan. Det har mest varit grått, mulet och en hel del regn. Men värmen finns här ändå. Regnet till trots har vi hunnit med mycket även denna vecka. I måndags kom det fyra nya barn till oss på Snäckan. Det är Samuel, Melina, Alexandra och Sóley. Vi hälsar de alla välkomna till Lilla Svenska Skolan och Snäckan och vi hoppas att de ska trivas här.

Den här veckan har vi fortsatt med vårt tema vatten. I måndags lärde vi oss att vissa saker sjunker medan andra flyter när vi lägger ner det i vatten. Det är luften som gör att saker kan flyta. Innan vi la ner de olika föremålen i vattnet fick vi gissa om de flöt eller sjönk. Till sist fick vi bygga en båt i lera och se om dessa kunde flyta, precis som stora segelbåtar. Och visst flöt båtarna, ända tills de läckte in vatten, då sjönk de snabbt till botten.

I tisdags pratade vi om vett och etikett. Vad som är vett och etikett i Sverige kontra Thailand. I Sverige ska man till exempel inte rapa vi matbordet och i Thailand ska man inte lämna över saker till någon annan person med vänster hand. Vi gjorde egna förbudsskyltar till detta som vi sedan samlade i våra böcker om Thailand.

Onsdagen började vi med idrott på stranden. Först hade vi lite uppvärmning då vi lekte följa John och några snabba ryck som avslutning. Därefter spelade vi fia med knuff. För att få flytta sina pjäser, var man tvungen att skjuta en fotboll i mål eller kasta en ring runt en pinne. Idrotten avslutades med lite dans. Under onsdagen har vi även hunnit med att lära oss vad som händer i ett reningsverk. Det är mycket som vattnet ska gå igenom innan det blir rent igen så att vi kan dricka det.

Under veckan har vi arbetat med substantiv. Vi har lärt oss ramsan: Substantiv är namn på ting, som exempel boll och ring. Vi har använt oss av stora bilder där vi letade efter substantiv som vi sedan skrev ner. Vi skrev och målade substantiv där vi använde bokstäverna i våra namn. Det blev många härliga bilder.

På matten har vi räknat vidare i våra böcker. Vi har repeterat centimeter/meter som vi jobbade med för någon vecka sedan. Och detta gjorde vi på ett lite busigare sätt. Vi har nyligen läst Gummi-Tarzan och i denna bok vill Gummi- Tarzan lära sig göra långloskor, precis som de stora tuffa grabbarna. Så vi gick ut och gjorde långloskor som vi sedan mätte hur långt de kom. Då tränade vi samtidigt på centimeter/meter.

Denna vecka var det barnen på Mangon som stod för uppvisningen på fredags samlingen. De har kommit i kontakt med någon då de hittade en flaskpost. En dag hängde det piratkläder ute på skolgården som de använde idag. De har även träffat personens kompis Niko som var med under fredags samlingen. Barnen sjöng några visor om havet och pirater. Det blev en trevlig avslutning på ännu en bra vecka.

Trevlig helg!

Pontus och Sussi!!

3-4:an Hajen

Vi har denna vecka det stora nöjet att hälsa Olivia välkommen till klassen. Mycket snabbt kommer nya elever in i gruppgemenskapen och arbetet flyter på fantastiskt bra, trots att det nyligen kommit så många nya elever. De har snabbt acklimatiserat sig och ingår i gruppen på ett självklart sätt. Nya lekar introduceras och nu övas ” IDOL” bakom förhängena i lilla salan utanför klassrummet. Skratt och sånger blandas med omdömen från jurymedlemmarna. De är snällare än sina förebilder.

Måndagen inleddes med repetition av kungen och betjänten. Barnen får tänka till hur olika ord ska stavas. Det är alltid lika spännande att tävla i lag.

Associationsleken där det gällde att knyta samman två substantiv genom en kedja av andra substantiv, skapade total koncentration. Uppfinningsrikedomen var stor.

På tisdagens mattelektion tog Jessica med sig barnen till Seven Eleven för att hitta och undersöka volymerna l, dl, cl och ml på olika produkter. Det var svårt att hitta de exakta volymerna, men de fick rätt när de hittade någon som låg nära.

På engelskan övade eleverna personliga och possessiva pronomen. De skrev korta pjäser eller meningar på engelska som sedan skulle visas upp genom charader. Gissningar på engelska flög genom luften.

När Max och Astrid var på extraengelska jobbade vi andra med Thailand (Astrid och Max är veteraner på skolan och kan redan mycket om Thailand). Vilken iver eleverna uppvisade! De protesterade högljutt när det var dags att gå till maten. De ville fortsätta att jobba.

Veckans avsnitt om vatten handlade om rening och reningsverk. Jessica visade sina konstnärliga talanger och ritade ett reningsverk på tavlan. Sussi berättade om en ängel som försvann i avloppet och det var starten på alla fantasiberättelser om saker som försvann i reningsverket. Pennorna glödde och barnen ville inte sluta skriva när rasten kom. Svante Engshamre delade med sig av sin kunskap om reningsmetoder. Hoten mot vårt vatten är många och vi måste samarbeta för att lösa våra vattenproblem. Vi har också uppskattat hur mycket vatten vi använder per dag.

Fia med knuff är inte bara ett spel. Det kan också lekas på stranden. Fotboll och dans hann vi också med. Och vi klarade oss från regnet!

Det är svårt att fatta när man är här, att det är regn och rusk hemma och att julskyltningen redan börjat på många platser!!

Hälsningar
Elisabeth och Jessica

5-6:an Kokosnöten

Den här veckan har klassen börjat skriva en gemensam berättelse, som ska läsas upp nästa fredag. Varje elev har skrivit, eller ska skriva, ett kapitel i vår berättelse. De fick veta några saker som skulle finnas med t.e.x Koh Lanta och äventyr, annars har de fått fantisera fritt. Alla som hunnit skriva denna vecka har skrivit med ”liv och lust” och det ska bli spännande att få höra berättelsen när den är klar!

På måndag eftermiddag fick klassen göra ”lära känna-övningen” ”Hitta en som…”. Alla i klassen fick varsin en lapp med ca 30 olika ”Hitta en som…” t.ex ” Hitta en som har gröna ögon” och ”Hitta en som har varit i Turkiet”. Övningen går ut på att man ska prata med varandra och lära känna varandra bättre genom att ställa frågor till varandra.

Efter detta fick klassen fundera på varför det stod 2552 på tavlan och vad det har med Thailand att göra. Nathalie visste varför och berättade att det är år 2552 i Thailand, precis som det är år 2009 för oss. Vi pratade sedan om varför det är just det året (det är för att det är 2552 år sedan Buddha föddes) och sedan pratade vi om buddhismen och klassen fick anteckna och lägga till detta till sina Thailandsböcker.

Vi har även löst gåtor tillsammans, bl.a. två riktigt kluriga som Siri och Nathalie berättade för oss.

Veckans rättstavning handlade om ord som låter lika men stavas olika, t.ex. smält och smällt.

På idrotten spelade vi rugby; 5-6:an mötte 7-9:an. De fick inte tacklas utan alla hade ett grönt snöre fäst i byxorna och när motståndarlaget drog bort snöret på den som hade bollen så räknades det som en tackling och den personen fick lämna över bollen. Alla kämpade på jättebra, sprang och kastade och gjorde mål in i det sista och matchen slutade oavgjort!

De sexor som har spanska, Alexandra, Erik och Nathalie, har tillsammans med Annika repeterat muntligt hur man hälsar, berättar om sig själv och sin familj, räknat till 50 samt skrivit i ”Mi libro” om hur och var man bor. Siri, som har franska, har börjat med ett kapitel som handlar om familjen och Josefin, som har tyska, har lärt sig olika yrken och att det heter olika på tyska om man är kvinna eller man, t.ex. heter det der Lehrer om det är en manlig lärare och die Lehrerin om det är en kvinnlig lärare.

På musiken har vi börjat öva inför lucia och på bilden är nu namnbilderna klara och sitter på väggen i vårt klassrum. Bilderna blev jättefina! Triptyk-bilderna börjar också bli klara. De som redan var klara med dem fick prova på att vika origami.

På engelskan har klassen och Annika gått igenom have/has samt gjort muntliga övningar som ”Find your twin”, ”Question-snake” och ”Explaining words”.

Denna vecka utmanades 5-6:an mot 7-9:an i en multiplikationstabellstävling.
Avgörandet sker v.51 och 5-6:an är riktigt laddade och vill vinna. Fortsätter de träna så bra som de gjort nu kommer de nog att vinna. De har också fått börja med ”Chefrens pyramid”, som är ett datorspel där det gäller att lösa matematiska uppgifter och andra klurigheter.

På no:n har några följt sin planering hemifrån och andra har fortsatt med vattentemat där vi diskuterat och laborerat med lösningar
och blandningar.

Vi har även denna vecka haft nutidsfrågor och nu handlade frågorna bl.a. om alpina världscupen och Astrid Lindgrens bok ”Bröderna Lejonhjärta”.

På fredagen hade vi gruppdiskussioner om olika dilemman som kan uppstå i skolan eller hemma. Detta var en givande stund där klassen fick fundera över vad de tycker och tänker och få höra vad andra tycker och tänker, t.ex. om man ska skvallra till sin lärare om ens bästa kompis gjort något dumt eller om det är okej att svära.

Sista lektionen fortsatte klassen med sina grupparbeten om olika uppfinnare och uppfinningar. De har kommit i gång bra och vecka 51 kommer de tillsammans med 7-9:an ha utställning på skolan och visa vad de gjort inom temat.

Trevlig helg önskar 5-6:an och Sophie

7-9:an

Denna vecka utökades klassen med Jimmie och Johanna så nu är vi nio (”gau” på thai). Hjärtligt välkomna ska ni vara!

Måndagens lektioner började med matematik och klassen fick lösa fyra tal skrivna på tavlan, ett för varje räknesätt, för det är viktigt att hålla rutinerna för uppställning fräscha. Detta kommer de att få träna på en liten stund varje matematiklektion och det ska bli kul att se hur mycket säkrare de kommer att bli. Träning ger som sagt färdighet.

Träning är också vad som krävs fram till ju eftersom 5-6:an och 7-9:an utmanade varandra i vilken klass som kan multiplikationstabellen 1-12 bäst. Sista veckan innan jullovet ska det avgöras och en hel del har redan satt igång att öva.

På idrotten i tisdags började vi med ”idioten” och det är inte så dumt som det låter… Man springer till första linjen och tillbaka till startlinjen sen springer man till andra linjen och tillbaka till startlinjen och sen till tredje och tillbaka o s v.

Efter den uppvärmningsövningen var det dags för strandrugby. Reglerna hade ändrats en del och man fick inte tacklas utan istället gällde det att rycka bort ett snöre som fästes löst i midjan.  Denna gång var det klass mot klass och fast det var många vinnarskallar i respektive lag var det mycket juste spel och återigen blev man som åskådare imponerad av både kämpaglöden och kamratandan. Efter hårda 30 min blev det helt lika. Det tyckte i alla fall vi lärare var rättvist.

På svenskan har vi pratat om hur man skriver dialoger och vad styckeindelning är och hur man delar in i stycken. Vi har även börjat
skriva en gemensam berättelse, som ska vara klar för uppläsning nästa
fredag. Klassen har fått några saker som måste ingå i berättelsen, t.ex.
ett mord och en hund och sedan får de skriva vad de vill i var sitt
kapitel. Alla har skrivit mycket flitigt och det ska bli spännande att
läsa berättelsen nästa fredag!

På so:n har vi fortsatt med nutidsfrågor och denna vecka handlade de bl.a.
om svininfluensan och vilken världsartist som mest mimade på sin konsert i
Perth.

På no:n har Victoria börjat med ellära och kopplar för fullt, Fredrik och  Jimmie läser om läran om ljuset (optik), Marlies jobbar med lösningar och blandningar, Josef om magnetism, och det är bara en del av allt som händer på no:n.

På musiken har de övat nationalsången, gjort en musiklek där man snabbt ska ställa sig upp och sjunga olika låtar och även pratat om sånger inför jul och Lucia.

På bilden har de börjat med den spännande japanska konstformen origami som går ut på att vika papper till fantastiska tredimensionella figurer.

På spanskan har Josef jobbat vidare med futurum och Emma har övat inför provet.

På tyskan har Jimmie, Johanna, Marlies och Viktoria arbetat på bra med
sina planeringar och haft läxförhör och vi har pratat om pluraländelser
tillsammans.

På engelskan har Josef haft prov. En hel del arbetar med att skriva sina egna texter men det har också gjorts muntliga övningar tillsammans b l a ”Explain the word” och ”A-Z”.

På fredagen hade vi några trevliga samarbetsövningar innan lunch och efter lunch fortsatte vi i samarbetets tecken när de fick jobba vidare med sina uppfinningar. Vilket sätt att avsluta veckan med att bara få sprudla av kreativitet och låta ideérna flöda.

Så här tycker Marlies om veckan som gått: ”Roligast denna vecka var samarbetsövningarna på fredagen.”

Trevlig helg önskar 7-9:an och Peo