Vecka 46 2018

Förskolan Fjärilen

Då det var barnboksveckan har vi arbetat med boken ”Handbok för superhjältar” och arbetat tematiskt tillsammans med Mangobarnen. Superhjältar var ett superkul tema!!

Vi läste boken, hade superhjältegympa, superhjältepysslade både masker, bokmärken och olika superhjältar som vi smyckade väggarna med.

På torsdagen åkte vi och hälsade på Lanta Animal Welfare. Det är en organisation som tar hand om katter och hundar på ön. De steriliserar, vaccinerar och letar nya hem för djuren. Vi tycker att de är riktiga djurhjältar. Inne på deras Kitty city klappade vi och gosade vi med många katter. Vi letade även fram olika leksaker för att aktivera dem.

På fredagen hade vi gemensam samarbetsdag på stranden. Alla elever var inblandade i olika grupper och alla fick skapa varsitt sanddjur. Det var jättekul och vi fick se många fantastiska strandbyggen.

På eftermiddagen bjöd vi in alla föräldrar till Fjärilarna och Mangobarnen till superhjältefest. Tipspromenad, vernissage, pyssel och sånguppträdande hann vi med. Jättelyckad vecka!

Varma hälsningar från oss på fjärilen
Anna

 

F-1:an Mangon

Den här veckan har vi haft superhjältetema! Det är nämligen barnboksveckan och nationella läsdagen. Vi valde att utgå från boken Handbok för superhjältar och jobba mycket med värdegrund och kamratskap!

Vi har läst och pratat om innehållet i Handbok för superhjältar. Barnen gjorde bokmärken med superhjältar och valde varsin bok de tycker om på biblioteket.I gruppen har pratat om vad en superhjälte är. Vilka superkrafter som finns.Gjort en gemensam superhjältevärld där vi kan flyga omkring. Färglagt och gjort oss själva som superhjältar med färgläggningsbilder och foton av våra huvuden. Vilka superkrafter ska vi ha? Lekt Rädda en kompis-rörelseleken och gjort hinderbana som man ska ta sig igenom i par med en ballong. Samarbete! Vi har tittat på SupersnällasilverSara och StålHenrik – snälla superhjältar. Ett besök hos superhjältarna på Lanta animal welfare var populärt! Temat avslutades med en fest för föräldrar och syskon. Då visade vi vårt arbete, gick tipsrunda och uppträdde iklädda egengjorda masker och mantlar! Innan dess hade vi en härlig samarbetsdag med sandskulpturs-bygge på stranden hela skolan!

Trevlig helg!

Camilla

 

1-2:an Snäckan

Veckan startade med en rivstart i den egna planeringen. Eleverna hade fullt fokus från start. De visste om från början att vi skulle på yoga tillsammans med Palmen och Geckon, och de visste även om att det skulle bli en halvdag med temat samarbete på stranden. De ville till varje pris hinna klart med sina individuella planeringar. Redan i dag torsdag, var så gott som alla klara med de utsatta målen för veckan. Vi spelade därför olika matte-spel på eftermiddagen tillsammans, vilket uppskattades mycket.

Denna vecka har vi lagt extra mycket fokus på klockan, vokaler och konsonanter. Hundrarutan och talets grannar, samt de olika årstiderna, och hur man skriver och läser datum. Det är klurigt att varje månad har en egen siffra, men vi kämpar på för att lära oss hur det hänger ihop.

När vi arbetar med NO och SO, brukar vi försöka blanda film, skrivande och diskussioner med skapande. Det känns viktigt att eleverna inte bara arbetar enskilt, utan att vi lär tillsammans och av varandra. I engelska så har de nu en underbar engelskalärare, som nästan uteslutande pratar engelska med eleverna. Hon presenterar lekfulla sånger och spel på engelska. Hon tränar färger, siffror och djur. Hon lär dem olika fraser, och leker på olika sätt fram språket. Till nästa vecka har eleverna i läxa att träna på Blinka lilla stjärna.

Innan Sala-samlingen på fredag bjuder Snäckans elever in föräldrarna att kika på väggarna i klassrummet.

Allt gott

Madde

 

2-3:an Geckon

En härlig skolvecka närmar sig sitt slut.
Vi startade måndagen på samma sätt som vi alltid gör, med en gemensam samling i salan.  Där informerades vi om vad som skulle hände under veckan och nya elever hälsades välkomna till skolan. När samlingen var över var vi redo att starta arbetsveckan.

I svenska har vi fortsatt vårt arbete med att bearbeta olika texter. Mycket tid och energi har lagts på att skriva faktatexter. Eftersom vi under måndagseftermiddagen skulle gå iväg för att utöva yoga fann vi det naturligt att läsa texter om just detta ämne. Tillsammans plockade vi ut viktiga fakta och eleverna fick sedan skriva sina egna faktatexter. Dagen efter yogan gavs det tillfälle för eleverna att skriva och reflektera över sin egen upplevelse av yoga.

I ämnet matematik har hela veckan ägnats åt multiplikation. Vi har spelat spel. Lekt olika lekar. Arbetat praktiskt i grupp och individuellt.

Målet är att alla elever ska se multiplikation som upprepad addition. Eleverna ska också kunna förklara skillnaden mellan ex 5*2 och 2*5.

I No arbetar vi med kroppen. Vi fortsätter även vårt arbete kring hösten.

Vi avslutade skolveckan med en samarbetesförmiddag på stranden. En härlig förmiddag där elever i olika åldrar från 5 år till 16 år samlades kring en uppgift och tillsammans löste den!  De var fantastiska!

Alla härliga elever i Geckon önskar er en toppenhelg!
Helene
3-4:an Palmen

Den här veckan har eleverna testat på yoga på Oasis Yogacenter. De fick lära oss att andningen var det viktigaste när man utövar yoga. Många av våra elever lyckades lyfta upp bägge benen i luften med hjälp av sina armar. Det hade de ingen aning om att de kunde innan lektionens början.

 

Eleverna har även tränat på livräddning på resorten Slow Down plus simmat bröstsim och ryggsim. Timy som är vår idrottslärare gick även igenom med eleverna vad badvett är.

Vi har även haft en tillsammansdag nere på stranden. Alla elever i olika åldrar blev indelande i lag. Eleverna som går i Bananen är de äldsta på skolan. De fick i uppgift att vara lagledare.

Det var så härligt att se hur de yngsta och äldsta eleverna samarbetade med varandra när du tillverkade sina sandskulpturer.

Ha en fin helg önskar Lovisa.

 

4-5:an Hajen

Den här veckan har vi haft ett Yogapass med de äldre klasserna. Det visade sig att vi var både vigare och starkare än vi trodde innan vi gick dit. Veckan avslutades med att ha en samarbetsförmiddag med hela skolan på stranden, där vi i grupper gjorde djurskulpturer i sanden. Det byggdes med stort engagemang ödlor, delfiner, skorpioner, sköldpaddor m.m.

På träslöjden gör eleverna namnskyltar och ramar av drivved, högtalare i bambu och i syslöjden syr de hjärtan i olika fina tyger.

I matematiken har eleverna arbetat med ekvationer, multiplikation och division, geometri och decimaltal. och Veckan avslutades som vanligt med ett multiplikationstest.

I svenskan har de fortsatt och skrivit tal, nyhetsartiklar, faktatexter om ett land, arbetat med berättande texter, stavning och läst i sin roman 3×20 minuter.

I engelska grammatiken har vi arbetat med presens -s. Sedan har de fortsatt läsa olika texter och sedan arbetat med tillhörande frågor.

I NO har de arbetat med fåglar på hösten, nedbrytare, händer, fötter och tänder.

I SO har vi arbetat mycket med kartkunskap, Europa och Sverige. Någon har arbetat med Vikingatiden, Birka – kungens stad. Vi har sett ett nytt avsnitt av Geografens testamente.

På idrotten har vi övat livräddning och olika simsätt, simmat 200 meter, varav 50 meter ryggsim. Några elever har även fotboll eller volleyboll.

På bilden lär sig eleverna om konstnärerna Vincent Van Gogh och Claude Monet, deras liv, tekniker och sätt att måla. Klassen målade sedan med akrylfärger en bild i någon av konstnärernas teknik.

 

Ha en go helg önskar Hajarna

 

6-7:an Kokosnöten

Då har det gått en vecka till här i kokosnöten. Vi har Salan denna veckan så vi har förberett ett quiz, med knorr, för elever och barn. Vi har arbetat med våra planeringar och arbetet i klassen fungerar bra. Vi har gjort nutidskryss och tittat på Lilla aktuellt. Vi behöver ju lite nyhetskoll också.

På idrotten var det simning som gällde. Vi var på Slow Down i deras 25m bassäng. Timy gick igenom livräddning, bl.a. förlängda armen.

På torsdagen var vi på Oasis, på yoga. Vi var där med Bananerna och Hajen. Vi fick prova många olika positioner och en del var svårare än andra.

På fredagen hade vi en gemensam aktivitet i grupper med blandade åldrar. Vi var på stranden och byggde sandfigurer. Meningar var samarbete över åldrarna och det fungerade jättebra. Varje grupp bestod av en eller två elever från varje klass och de skulle tillsammans göra ett djur i sanden. När alla var färdiga fick vi gå runt och beundra de andra gruppernas verk. Det var roligt båda att göra och se kompisarnas verk.

Ännu en bra vecka.

/Henrik

 

8-9:an Bananen

Flitens lyckta lyser verkligen i Bananen. Det märks att det drar ihop sig för betygsättning hemma i Sverige då planeringar, prov och inlämningsuppgifter delas flitigt mellan oss här på Lilla svenska skolan och hemskolorna. Trots mycket fokus på individuella planeringar så har vi dagligen följt det politiska läget hemma i Sverige. Uppdaterat oss på nyhetsläget genom nutidskryss och nyhetsrapportering samt diskuterat olika möjliga lösningar och scenarion. Kan väl bara sammanfatta veckans händelser med … ”fortsättning följer”…

Idrotten denna veckan har vi ägnat åt simning och livräddning. Kunskapskraven för grundskolan har legat till grund för aktiviteterna och Bananerna tillsammans med Kokosnötterna visade goda kunskaper i badvett och vattenvana när vi intog bassängen på Slow Down. Ytterligare fysiska aktiviteter som veckan bjudit på var en svettig men avkopplande Yoga på Oasis. Elevernas (och min) styrka, flexibilitet och balans utmanades ordentligt och fungerade som ett härligt avbrott på dagen.

Veckan avslutades med samarbetsaktiviteter på stranden där Bananerna hade extra ansvar för de åldersintegrerade grupperna då kreativitet och skapande stod på agendan. Med representanter från i stort sett alla klasser skulle varje grupp skapa en sandfigur i form av ett tilldelat djur. Materialet var begränsat till ”det som går att finna på stranden”. Det hela avslutades sedan med vernissage där Bananerna fick berätta om sin grupps gestaltning medan de yngre eleverna gick runt till de andra grupperna.

Nu laddar vi för en ny vecka med massor av positiv energi!

Säger som man gör inom yogan – Namaste!

Sara