Vecka 46 2012

Förskolan Fjärilen
Oj vad tiden går fort när man har roligt! Det är härligt att se alla goa barn som är fulla av lust att lära sig nya saker hela tiden. Upptäckarglädjen dämpas inte fast de ibland kan bli lite trötta av värmen. Under den här veckan har William börjat hos oss och nästa vecka hälsar vi Filippa välkommen.

Vi har fått en hel del besök på Fjärilen denna vecka. Maria kom till oss på måndagen och lärde oss mer engelska. Vi fick repetera vad vi lärt oss förra veckan och så fick vi lära oss en ny sång, huvud, axlar, knä och tå på engelska.

Vi fick besök av eleverna från 1-2:an och de fick se när vi spelade upp sagan om den lilla, lilla gumman. Barnen är verkligen modiga och duktiga som vågar och alla vill vara med. Vi fick också lyssna på några elever som kom in till oss och läste upp små berättelser som dem skrivit själva detta var verkligen uppskattat av Fjärilens barn.

Till sist har vi fått träffa draken Berta som har flugit ner ända från Sverige för att vara med oss och göra experiment. Berta hade med sig en balja med vatten och olika saker som vi fick prova om de flyter eller sjunker. Alla barn fick en bit modellera som de formade till en kula vi kollade om dem sjönk eller om dem flöt. Alla kulorna sjönk! Då undrade Berta om man kunde forma om kulan så den inte skulle sjunka det var klurigt men vi hjälpte Berta med problemet och löste det tillsammans.

På tisdagen pratade vi om vad ljud är för något och vad det finns för olika ljud. Barnen fick lyssna på olika ljud och försöka gissa vad det kunde vara. Eftersom vi pratar om ljud så var det ju passande att göra ett eget instrument. Vi målade pappersrullar som ska bli maracas och som vi sedan kan använda på våra sångsamlingar. Vi har även rimmat en del denna vecka. Vi har haft rimfiskar som vi har parat ihop.

På onsdagen hade vi ett rörelsepass i salan. Som uppvärmning hade vi miniröris, först väckte vi kroppen, sedan var vi elefanter som balanserade, vi var cowboyer som fångade vildhästar och till sist rodde vi ut på havet bland små och stora vågor. Efter uppvärmning lekte vi springråttorna och fjärilsleken. Det var sedan skönt att avsluta passet med en stunds avslappning!

Nu ser vi fram emot en ny spännande vecka.

Ha en skön helg!
Maritha och Sharon

Förskoleklassen Mangon
Tiden går så fort när man har trevligt. Ännu en underbar vecka har passerat och vi har haft så roligt tillsammans. Susanne vår praktikant från lärarhögskolan i Sundsvall presenterade sig för barnen på samlingen och berättade för oss att hon kommer att vara hos oss de närmaste fyra veckorna.

Spöktango heter veckans sång. Det svänger verkligen om den och man kan både sjunga och dansa till den. Förutom att sjunga så tränar vi också på ramsor som är taktiska och är lätta att klappa till. Vi har gjort koncentrationsövningar och sinnesövningar. Vi lyssnar på olika ljud och försökt lokalisera dem. På engelskan fick barnen lära sig vad olika kroppsdelar heter samt träna sånger och rörelselekar.

På tisdagen ägnade vi samlingen åt språklekar enligt Bornholmsmodellen. Vi kommer att fortsätta att jobba efter den på tisdagar i fortsättningen. Vi har börjat träna på att läsa korta ord samt att kombinera ihop orden med rätt bild. Vi fortsätter också lästräna i ”läsa lätt böcker”

I ”Pysselboa” har vi fortsatt med att måla våra träormar, snäckor och koraller. När vi är klara ska vi dekorera klassrummet genom att hänga upp den i vår stora trädgren. Barnen föreslog också att vi måste göra löv till grenen och hur de skulle kunna tillverkas.

På onsdagens gympa lekte vi lekar på land och i vattnet. Susanne lärde oss en ny lek som hette pepparkaksgubbar och den var riktigt kul. Det var härligt men tufft att leka följa John i vattnet denna gången, det ger extra motstånd att försöka springa i vatten.

På Onsdagens hela skolan sjunger börjar sångtexterna sätta sig riktigt bra och det låter så fint när alla klämmer i och sjunger.

Torsdagssamlingen börjar vi med övningar från Bornholmsmodellen vi pratar vi om vad en mening är och hur den är uppbyggd. Samt Barnen målar en fin bild med oljekritor som vi sedan plastade in. Bilden blir framsidan till fin pärm att förvara våra skriv och matteuppgifter i.

Fredagens Thailandstema fortsätter. Vi målar havet denna gången och pratar om vilka olika färger vatten kan ha, vilka olika fiskar och andra djur som finns där. Barnen konstaterade att vatten kan vara både brunt, grönt, blått och att det kan finnas hajar och andra många farliga djur i havet.

Pingis och volleyboll är just nu det som är mest populärt! Det blev extra kul när barn från Geckon och Snäckan var med oss och spelade.

Apis kommer tillbaka efter hembesök hos Daniel! Vi har fått höra om allt kul de gjort tillsammans.

Trevlig Helg önskar Yvonne och Sussie!

1-2:orna Snäckan och Geckon
Denna veckan välkomnar vi Evelina som är VFU-student hos oss i fyra veckor framöver.

Vi har arbetat vidare med karaktärsbeskrivningar i svenskan och barnen har tränat sig på att muntligt berätta för andra grupper, om sin karaktär. Att bli bra på att framföra något inför andra kommer vi fortsätta träna på den närmaste tiden. Målet är att våga berätta med egna ord och helst utan sitt papper, på ett levande och intresseväckande sätt. Barnen är modiga och vi kan redan se hur de utvecklas. Vi försöker att använda oss av några av retorikens grunder; att berätta personligt, ha en tydlig gång och ha med något speciellt som väcker förundran eller nyfikenhet. Vi har även börjat med nästa del av vårt berättartema, vilket är att skapa en levande miljöbeskrivning. Utgångspunkten är en fantasikarta som utvecklas till en fantasivärld…

Förrutom att barnen arbetat med sina individuella planeringar i matematik har vi tränat oss på att mäta, göra uppskattning och omvandla olika längdenheter. Detta har vi gjort genom praktiska övningar, sång och mäta olika sträckor.

I SO har vi lärt oss om kartor. Vi tittade på olika kartsymboler och kartfärger. Barnen använde sedan ”flygfotografier” från de landskap de byggde förra veckan i sandlådan. Dessa omvandlade de till en ”realistiska kartor.” Vi har även arbetat med året och jämför årstidsindelningen mellan Sverige och Thailand. Vi upptäckte att det är mycket som skiljer sig åt, beroende av var man befinner sig på jordklotet. I Sverige delar vi in året i fyra årstider, medan vi i Thailand bara delar in året i tre. Då det muslimska nyåret inföll under veckan jämförde vi även tideräkningen inom kristendom, islam och buddism, vi lärde oss några specifika kännetecken för dessa religioner och provade på en stunds meditation.

På engelskan repeterade vi förra veckans sånger ”Twinkle, twinkle…”, ”Hello, whats your name…” och ”Head, shoulders, knees and toes”, då vi också tog upp andra kroppsdelars namn. Eleverna kunde jättemånga ord på engelska. Barnen fick också varsin hälsningsfras på en lapp för att försöka lista ut/läsa vilken fras som stod på lappen, de fick även byta lappar med varandra. Det gick bra.

Veckan har även fyllts av att förbereda oss på vårt uppträdande till fredagsavslutningen. Mårten hade skapat en gemensam sång utifrån de havsdikter vi skrev förra veckan. Vi lärde oss också sången fiskarna simmar. Dessa framförde barnen och illustrerade med färgstarka fiskar de skapat på bilden. Det var en magisk stund, då barnens tonsatta havsord och vackra röster fyllde salan.

Ha en skön helg med mycket bad och sol!
önskar Anita, Mårten och Evelina

3-4:an Hajen
Efter tre veckor tillsammans med den ”nya” Hajen känns det verkligen som en positiv och arbetsvillig grupp med fin gemenskap!

Vi har ägnat mycket tid åt vårt sagotema. Eleverna har fått lyssna på sagor. En lektion fick eleverna läsa en saga tyst, träna på att kunna återge den utan att titta i texten och sedan berätta den för en kamrat. Ett annat uppdrag var att göra om sagan om prinsessan på ärten till en tecknad serie. Som hemläxa har eleverna haft i uppgift att läsa och sedan med inlevelse återberätta sagan om Bockarna Bruse för en vuxen. Den som lyssnade skulle sedan skriva en kommentar till mig om hur det hela gick.

Eleverna har jobbat flitigt i sina matteböcker och tillsammans har vi även tränat på multiplikationstabell 5 och 10 som eleverna haft i läxa denna vecka. En lektion hade vi matte utomhus. Eleverna fick parvis mäta längd och bredd på olika föremål och sedan räkna ut omkretsen. De skulle också uppskatta och stega omkretsen av vår sala.

Thaiundervisningen är nu uppdelad på en nybörjargrupp och en grupp med elever som varit i Thailand mycket och kan en del redan. Eleverna som är nybörjare fick träna på hur man frågar hur någon mår och hur man svarar på en sådan fråga. De fick också presentera sig för varandra.

Mårten berättar om veckans musik:

¤ Kwake Mongo (afrikansk dans) var eleverna redan i full färd med av sig själva när jag kom in till lektionen. Var bara att haka på där. Vi gjorde en runda ute på skolgården.

¤ Taktövningar. Först lite teori på tavlan; takten, notvärdena. Sen praktisk tillämpning; klappa takten, gå takten i ring. Byta ”notvärde”, t ex: Alla går i fyrtakt. Ett steg för varje slag i takten. Byt till ”halvnoten; ta steg på slag 1 och 3. Helnoten. Åttondelen. Växla hela tiden.

¤ Sangla; we lova Koh Lanta. Ökade tempot. Till slut jättesnabbt.

¤ Early in the morning. Blues.

¤ Stämde om gitarren till ett öppet E (Man behöver bara dra över strängarna då, ackordet finns redan utan att man behöver ta det!) och lät den gå runt i ringen. Hade en liten jamsession.

¤ Planterade till slut en låt i huvudet på dem inför nästa gång: Jag vill ha en hund heter den, av Barbro Lindgren och tonsatt av Jojje Wadenius.

Klassen är mycket sångvillig och ivrig och positiv. Jag släpper på tyglarna ibland. Ganska lätt att hålla tillbaka de när det blir för bra. Jätterolig grupp att jobba med!

Hela skolan sjunger är en härlig stund med sångglada elever som lär sig allt fler sånger både med och utan rörelser.

Idrotten inleddes med några stafetter och sedan var det fortsatt träning på längdhopp. Efter lektionen är det alltid lika skönt med ett bad i havet!

På slöjden syr eleverna sina dockor för hand. De har nu fått lära sig hur man kantar med langettstygn.

På fredagen hade vi klassråd. Vi diskuterade regler för bordtennisbordet och pysselboden. Elliot blev vår elevrådsrepresentant och han fick efter rasten vara med på elevrådet som Helena hade med skolans alla representanter.

På bilden gjorde eleverna klart målningarna inspirerade av sagan om Pomperipossa som påbörjades förra veckan. Det blev färggranna och händelserika bilder!

Tack för en fin vecka alla trevliga elever i Hajen!

Hoppas att helgen blir bra!
Birgit

5-6:an Kokosnöten
Veckan inleddes med ett planeringspass där eleverna tittade på sin terminsplanering och med min hjälp planerade en lämplig mängd arbete till den kommande veckan. De är duktiga på att se hur mycket de kommer att hinna med och tar också stort ansvar för sina hemuppgifter. Denna planering utvärderades i fredags och alla var nöjda med sin insats.

I måndags hade vi besök av Thea från 1-2:an. Hon läste upp sin personbeskrivning för oss och vi vill på detta sätt tacka henne för hennes fina insats. Det är både roligt och spännande att få ta del av andra klassers arbete!

Thailändskan för de lite mer avancerade eleverna var lite speciell denna vecka. Då eleverna kom tillbaka till klassen berättade de uppsluppet att de hade fått lära sig olika färger i samband med rörelse för att det skulle bli lättare att komma ihåg dem. Nybörjargruppen fick även de lära sig några färger, men också frukter och att fråga vad någon heter och hur någon mår. Öva gärna detta hemma med era barn!

Jag har inte skrivit så mycket om SO i mina veckobrev tidigare och detta beror främst på att alla elever arbetar med olika saker. Vi har två som arbetar med Norden på geografin. Allt från karta till naturtillgångar. En som på geografin gör en tågluff i Norra Europa och skriver ett arbete kring detta. En annan har haft prov på Gustav Vasa och nu fortsatt sin resa i historieämnet och två som är djupt insjunkna i frihetstiden.

Eleverna hade lite delad uppfattning om läsningen hemma och vi har därför kompromissat och beslutat att vi ska ha läsning tre dagar i veckan i skolan och två dagar hemma. I skolan kommer vi att läsa på måndagar, torsdagar och fredagar. Då är det alltså tisdagar och onsdagar som gäller hemma.

På bilden har de flesta kommit en bra bit med sina rum, vissa börjar bli klara och vissa har hunnit påbörja nästa moment, som är ett tvåpunktsperspektiv. Här gäller det att man kan följa en instruktion så att det inte blir aldeles tokigt!

I torsdags började slöjden för Kokosnötens elever. Denna gång fick flickorna påbörja ett arbete med att designa begagnade jeansshorts. Det ska finnas detaljer i virkning, broderi och söm innan de är klara.

I fredags på idrotten var Suzi här och höll i yoga för eleverna i 5-6:an och 7-9:an. Alla elever var engagerade och försökte och lyckades att göra den ena balansövningen efter den andra. Det måste vara roligt att få så varierad idrottsundervisning som man får här!

Jag ser fram emot nästa vecka!
Ulrika

7-9:an Bananen
Tiden går väldigt fort och nu är det helg igen. Veckan som gått har varit fylld av olika arbeten, inlämningar, prov och andra aktiviteter. Eleverna har arbetat väl och fått mycket ifrån sig.

Muntligt framförande ska vara en del i skolarbetet över alla årskurser och vi har haft besök av några elever från 1-2 som har läst upp olika berättelser för oss. Emma i 7-9 har läst en saga som hon själv har skrivit för 3-4. Emil i vår klass berättade om buddhismen och Maja har läst upp en dikt som hon har skrivit. Det är bra att våga prata inför andra människor, det stärker självkänslan. Det är något som kommer fortsätta hela läsåret.

I svenska håller vi på med olika arbetsområden samtidigt som eleverna har varsin skönlitterär bok att läsa. Några elever har redan hunnit med att läsa både tre och fyra böcker. I engelska har eleverna glosor varje torsdag (ca 20 st) och om alla elever hade alla rätt denna vecka skulle Maria bjuda på glass – och det hade dem!

I matte är det en blandning av många olika avsnitt. Några prov har gjorts och skickats till Sverige denna vecka. Det vi märker är att taluppfattning är något som nästan samtliga elever behöver öva mer på. I NO laborerar vi med det som det finns möjlighet att laborera med. I veckan har Calle bland annat kollat vilka ämnen som löser vilka t ex genom att blanda alkohol, olja och vatten. Emma undersökte vilka ämnen som leder värme bäst.

Vi har haft klassråd inför elevråd där eleverna förde fram sina frågor till elevrådsrepresentanten. Nästa fredag är det ”klassens dag” och vi har tillsammans bestämt vad vi ska göra.

På bilden arbetar eleverna med porträtt. Gitarrspel står på denna veckas schema, eleverna tränar på tre olika ackord. På idrotten har vi haft besök av Suzi som hade yoga i salan med 5-9 på fredagsmorgonen. De flesta eleverna tyckte det var roligt att få göra något annorlunda.

Det har varit en intensiv men rolig vecka och på måndag tar vi nya tag.
Clas och Maria