Vecka 46 2009

Förskolan Fjärilen

Som alltid är det kul att träffas när det är en ny vecka, alla barn ville berätta om det de gjort i helgen. Diskussionen denna morgon kom därefter in på hur barnen åkt för att komma till Thailand. Till slut enades alla om att de åkt flygplan, buss och färja för att komma ända fram till Koh Lanta. Påmåndagens engelska lärde vi oss siffrorna 1-5. Barnen satte antalet kroppsdelar i golvet utifrån den siffra som Annika sa. Det blev många akrobatiska övningar då siffrorna tre, fyra och fem nämndes. Därefter vågade Christofer göra handavtryck efter lite övertalning vilket Malva också gjorde. När Malva tyckte att det var kul att måla på händerna sa hon okej även till fotavtryck. Vi blandade vit och röd färg så att det blev rosa fötter, precis som Malva önskade.

På tisdagens samling läste vi brevet från larven Valdemar igen. Alla undrar om Valdemar ska få en kompis. Det kanske inte är så bra att fånga någon, som han tänkt göra men vi får väl se hur det går. Tillverkningen av instrument som påbörjades förra veckan har fortsatt även denna vecka. Bror hjälpte Lucas att göra ett rytminstrument och båda enades om att det gick så fort då de hjälptes åt. Christofer har färgsatt sitt instrument och Malva upptäckte hur skönt det kändes att kladda med händerna i tapetklistret.
Dante och Sissla lekte mamma, pappa och barn. De hade tre små barn och det var dockan, apan och stora nasse som fick turas om att åka i dockvagnen. Malva lekte att hon hade en frisörsalong och fixade håret på Rebecca. Dessutom ingick armbandstillverkning av garn, Rebecca blev så fin efter besöket hos Malva.

Onsdagens gymnastiska övningar bestod av Hajleken, fotboll och en hinderbana. Barnen kämpade på i värmen och hoppade över hindren, kröp genom tunneln och balanserade på bamburören. Många barn lekte sjörövare tillsammans med Anna i båten. Kokosnötterna var mat och de åkte till öar som fanns i sandlådan för att hitta skatter. I sanden fanns en riktig skattkarta och barnen blev jätteglada och även vi vuxna undrade var den kom ifrån. Då kom Maja glatt springande och sa. Oj, har ni hittat skattkartan som jag grävde ner häromdagen. Dante körde båten men satte sedan en hink på huvudet och då blev det genast svårare att styra. Det blev en tittut-lek istället och Dante skrattade glatt.

Torsdagens morgonsamling avbröts då brevbärare Fredrik kom med ett brev/paket igen. Alla barn blev ivriga och ville öppna brevet. Vi bestämde tillsammans att alla fick öppna lite var och det gick snabbt att få fram innehållet som visade sig vara en karta till stranden. Samtliga barn fick bära kartan varsin bit och alla var väldigt fokuserade på kartans enkla instruktion som bestod av pilar som visade vägen, sandstranden och havet samt krysset där något skulle finnas. Kunde det vara en skatt? Efter en stunds letande hittade barnen ett paket som låg gömt bland gröna blad och lila blommor. Sissla som är veckans fixare fick den stora äran att öppna paketet. Det var så spännande och alla var nyfikna på innehållet. Det var ett brev med text och bilder från en Thailändsk kattunge med namnet Nix. Nix hade blivit tillfångatagen av larven Valdemar och satt nu i en bur och väntade på hjälp. Barnen fick veta att de kommer få vissa uppgifter att lösa innan katten Nix befrias. Detta var en spännande dag och nu väntar vi med spänning på vad som ska hända… Strandbesöket bestod även av gropgrävning, och Rebecca, Lucas med flera testade att kliva ned i groparna för att se hur djupa de var.

På fredagssamlingen i stora salan ansvarade vi på förskolan för underhållningen. Då passade vi på att visa upp ett flertal av de sånger som vi brukar sjunga. Vi  inledde vi med vår engelska hej-sång och fortsatte sedan med Bä, bä vita lamm och Imse vimse spindel. Därefter erbjöd vi förskoleklassen att vara med eftersom vi ofta brukar sjunga tillsammans. Det ville de gärna och då sjöng vi sångerna: Var bor du lilla råtta och Sprattelgubben Ta-Ti-Ta-Ta.

Ha en skön helg önskar

Karin

 

Förskoleklassen Mangon

Den här veckan har Mangobarnen arbetat med bokstaven F f. Barnen har gått på bokstavsjakt, letat efter ord som börjar på f. De har ritat några av dessa och tränat att forma bokstaven i ett litet häfte.Vi har lekt F-kims lek och gjort lattjo lajban lådan vilken barnen tyckte var jätterolig.

Hur det känns i kroppen när man blir arg och glad och vad jag blir glad och arg för har vi pratat också pratat om. Några arg och gladsånger har vi sjungit. Några matteuppdrag har barnen utfört, denna gång saker som man kan mäta längre än, dubbelt så lång, hälften och lika låga föremål.

Vi har haft idrott med förskolan och hela skolan sjunger även denna vecka.

Den här veckan var det förskolans tur att hålla i fredagsavslutningen.
Karin började berätta om att förskolan har börjat med Engelska. Barnen sjöng hälsningssången Hello, hello it’s nice to see you here.

Anna hade gjort jättefina skyltar där hon ritat. Till första sången ett får när barnen sjöng Bä bä vita lamm. En spindel till sången Imse vimse spindel. Sedan sjöng barnen en rolig rörelsesång. Den hette ta ti ta ta jag är en sprattelgubbe. Barnen var så duktiga på alla dess rörelser. De avslutade med var bor du lilla råtta. Avslutningen på veckan kunde inte blivit bättre.

Vår hemliga vän skickade svar på barnens frågor, så här skrev han.

Hej hopp mina vänner
Kistan var full med brev igen. Tack smack sa ja som börjar på F och slutar på A. Var det svårt att lista ut vad jag heter He He. Ni ska få några fler ledtrådar. Den näst sista bokstaven ser ut som en blixt som ramlat Hi Hi. Jag vet inte vad den heter kanske ni kan komma på vad den heter. Den är nummer 14 i alfabetet, kan ni räkna så långt.

Jag bor på en båt precis som ni ritat på en av teckningarna. Jag kan inte hälsa på er denna fredag. Min båt har gått sönder och jag måste laga den. Jag skulle vilja ha er hjälp med en av mina vänner. Han heter Micko och han har skadat sig på båten. Jag har satt bandage på honom men jag har hört att ni har ett sjukhus på Mangon. Kanske kan ni hjälpa honom att bli frisk igen. Han är lite blyg så ni får leta efter honom. Han är någonstans på er gård. Snälla ta hand om honom på ett bra sätt , då är han snäll men han kan bli hemskt arg om han ej får bananer Ha Ha.

Han behöver en liten säng eller madrass han kan sova på.. Om han börjar sakna mej för mycket får ni skriva till mej. Ta hand om min goa kompis.
Bye , bye er hemliga vän.

Innan ni går hem för dagen kan ni vara snälla att sjunga en piratsång för honom. Då somnar han skönt och han vill ha täcket över huvudet.

Ps. Micko önskar sig piratbyxor kan ni sy sådana

Barnen har nu hittat Micko vår hemliga väns kompis. Han satt i ett bananträd på vår gård, han höll armarna runt alla bananerna som han älskar.

Fortsättning följer nästa vecka.

Trevlig helg önskar

Barnen och Maritha

 

1-2:an Snäckan

Den här veckan har gått i sjörövarens spår. Vi har skrivit klart våra ruskiga sjörövarberättelser och läst upp dem för varandra. Vissa skatter har innehållit de fina guldpengarna medans andra skattkistor innehållit verktyg eller plastsaker. Det är lätt att bli lurad av skattkartor.

Vi har också läst om sjörövare och deras farliga liv till sjöss. Vet ni att Sveriges farligaste sjörövare hette Lasse i Gatan. Han bodde på en gård som hette Gatan i Göteborg.

Vi har studerat båtens utveckling från flotte till avancerad segelbåt. Genom att leka Land, skepp och hav med lite nya regler, har vi lärt oss båtens delar som t.ex. för, akter, köl, skot och spinnaker.

På mattepassen har vi mest räknat på i våra matteböcker men också spelat ett sjörövarmattespel. Alla barn har också besökt Seven Eleven och studerat hur mycket vätska olika varor innehåller.

Jippi! Idag var det dags för bokfest igen. Barnen har tillsammans läst över 3300 sidor. Det är helt fantastiskt. De tycker verkligen om att läsa. Vi samlade ord om hur en bra bok ska vara och sedan festade vi på glass och rån.

Den här veckan slutar Isak hos oss och vi önskar honom lycka till i fortsättningen. Vi kommer att sakna honom, hans härliga sagofantasi och hans fantastiska legobyggande.

Trevlig helg

Sussi och Pontus

3-4:an Hajen

Veckan började med att eleverna fick öva verb, substantiv och adjektiv. Sedan fick de sätta sig i tre olika grupper för att tävla om vilken grupp som kunde få ihop flest ord på 2*3 minuter. Gruppen som fick ihop flest hade kommit på 85 substantiv, verb och adjektiv tillsammans.

Vattentemat fortsatte i form av att barnen fick skriva sjörövarsagor där världshaven skulle ingå. Eleverna hade mycket god fantasi och pennorna glödde. Några kom ihåg dramat som lärarna hade spelat upp föregående vecka och använde sig av några av de namnen

Tisdagen blev en varm och svettig dag på grund av strömavbrottet, men eleverna kunde ändå få fram all sin energi för att lära sig cl och ml, även l och dl, när detta repeterades. Denna dag fortsatte arbetet om Thailand med att Jessica och Pontus visade bilder och pratade om sin praktiktid på den thailändska skolan Pra-Ae School. Efter genomgången fick eleverna skriva ner skillnaderna mellan svensk och thailändsk skola.

På onsdagen hade vi idrott på stranden som vanligt. 1-2:an och 3-4:an fick leka Amöban, spela Doppboll och springa/krypa stafetter. För oss ledare (Jessica och Pontus) är det alltid lika imponerande att se alla energiska barn trots den thailändska hettan. Men med många drickapauser verkar de få tillbaka orken snabbt igen.

En gång i veckan har vi EQ, denna gång läste Jessica högt för klassen. Berättelsen handlade om fördomar, i detta fall om förståndshandikappade. Efteråt ställdes några frågor där barnen fick berätta om sina tankar och erfarenheter om handikappade.

På torsdagen hade vi hela skolan sjunger och där fortsatte vi på temat vatten med att sjunga sjörövarvisor. Annika fortsatte sedan att ha musik med klassen på eftermiddagen. Favoriten bland eleverna är när de får tävla lärare mot elever om vem som kan komma på en låt på en bokstav snabbast.

Denna vecka var den sista för Simon. Vi i klassen kommer att sakna hans glada och positiva sätt och önskar honom lycka till i fortsättningen.

Hälsningar
Elisabeth och Jessica

5-6:an Kokosnöten

Denna vecka har vi börjat med vårt gemensamma tema; ”Uppfinnare och uppfinningar”. Klassens första uppgift inom temat är att välja en uppfinnare och sedan skriva om denna och dess uppfinning för att sedan göra en affisch med text och bilder.

Vi har också haft olika samarbetsövningar, t.ex. så fick klassen ställa sig på rad efter längd, ålder, ögonfärg och skostorlek utan att prata med varandra. Inför varje lunch får klassen nu också olika uppdrag hur de ska sitta i vår matsal, t.ex. att de som kommer från Göteborg ska sitta vid samma bord eller de som fyller år första halvan på året ska sitta vid ett bord och de andra vid ett annat.

Vi har haft nutidsfrågor även denna vecka och en av frågorna handlade om att Berlin-muren föll för 20 år sedan den 9 november och att detta nu har firats. En annan sak vi gjort gemensamt är veckans ord, som denna vecka var ord som stavas med j-ljudet.

På idrotten började vi med att klassen delades in i två lag. De fick sedan ställa sig bakom koner, som var utställa på två olika sidor. Uppvärmningen gick sedan ut på att lagen skulle springa till andra sidan och ta det andra lagets koner till sin sida. Det laget som fick flest koner på sin sida hade vunnit. Därefter spelade vi vattenbrännboll. Det är precis som vanlig brännboll förutom att utelaget står i vattnet och fångar bollen.

Josefin har tyska som språkval och har arbetat med färger och djur den här veckan och Siri, som har franska, har också arbetat med färger och även frukter och länder. Erik, Nathalie och Alexandra har spanska med Annika och de har börjat göra varsitt häfte, ”Mi libro”, där de nu har skrivit klart de första kapitlena om sig själva och sin familj. Spanskgruppen har också läst dialoger, tränat siffror och lyssnat på texter.

Namnbilderna, som klassen gjort på bilden, är nu klara och de blev jättefina och lite kluriga. Triptyk-bilderna fortsätter vi med nästa vecka.

På musiken har vi sjungit önskelåten ”Eye of the tiger” och lekt en musiklek.

På engelskan har vi gemensamt denna vecka bl.a. gått igenom plural, månader, kroppsdelar och gjort ”20 questions” och ”hangman”.

På NO:n fick de som hade planeringar med sig hemifrån jobba med dem och de andra i klassen fortsatte med vattentemat där de experimenterade med salt, socker och matolja och fick fram lösningar och blandningar av olika slag.

På matten har 5-6:an fortsatt träna multiplikationstabellen på multi.se och
en del har förbättrat sig med nästan en minut. Där ser man att det lönar
sig att träna! Klassen har blivit så bra på Mastermind med siffror att vi nu har börjat med femsiffriga tal och det är riktigt klurigt!

På torsdag eftermiddag åkte hela klassen till Thai Cookery School för att laga mat. Vi gjorde tre olika rätter: nudelrätten Pad Thai, soppan Tom Yam och curryrätten Paneng. Alla var jätteduktiga på att laga mat och både eleverna och deras föräldrar, som fick komma och provsmaka, tyckte att det var de godaste rätterna de ätit på Koh Lanta!

Trevlig helg önskar 5-6:an och Sophie

7-9:an

Denna vecka har ingen ny börjat så vi har varit sju (”dsched” på thai) denna vecka.

I måndags började vi med vårt tema för denna terminen, uppfinningar. Eleverna ska fram till jul på olika sätt arbeta kring ämnet uppfinnare och uppfinningar och de ska få komma på och konstruera en modell av deras uppfinning. Ska bli mycket spännande att följa deras arbete.

På matematiklektionerna denna vecka har alla arbetat på bra med sina planeringar hemifrån och några har redan gjort prov. Vi har också börjat träna på multiplikationstabellen och det ska vi fortsätta med framöver.

På idrotten var det dags för den alltid lika populära vattenbrännbollen  där en del av deltagarna faktisk är ute i vattnet . 7-9 och 5-6:an delades upp i mixade lag och det var härligt att se hur alla gjorde sitt bästa och också höra alla positiva tillrop till sina lagkamrater.

På tyskan har Viktoria och Marlies arbetat vidare i sina böcker och de
har haft en gemensam genomgång på hur man räknar till hundra.

De elever som har spanska har bla gjort ”20 frågor” läst dialoger för varandra och  tränat att säga sina telefonnummer.

På bilden blev de färdiga med sina triptykbilder och de blev mycket fina! Hus och segelbåt i blått, gult och rött. Sol, glasstrut, fisk och flagga i rött, gult och orange.

På svenskan fick klassen dra en lapp och på denna stod det ett substantiv
som inte finns t ex ”åckersplär” Detta skulle de hitta på vad det är och sedan rita det och skriva en kort text om. De ritade bl.a. en rosa ko, en indian och en traktor.

På so:n har vi nu börjat med nutidsfrågor och detta kommer vi att
fortsätta med en tid framöver. Klassen har fått en stående so-läxa; att
varje vecka följa nyheterna på nätet på någon av de svenska tidningarnas
hemsidor.

På engelskan denna vecka har de repeterat plural arbetat med genitiv, pronomen, obestämd och bestämd artikel.

På no:n har Victoria fått experimentera och lära sig om densitet, Jennifer har fortsatt läsa om atomfysik, Emma började läsa om ANT (alkohol, narkotika, tobak)  och Fredrik har avslutat avsnittet om ekologi. Fabian, Josef och Marlies har arbetat vidare med sin uppfinning och de har redan kommit en bra bit på väg. Kul att se så många olika NO-ämnen på gång samtidigt. På fredagens arbetspass fortsatte de jobba med sina uppfinningar.

Så här tycker Victoria om veckan som gått: ”Roligast denna vecka var att arbeta med uppfinningen.”

Trevlig helg önskar 7-9:an och Peo