Vecka 45 2009

Förskolan Fjärilen

Den här veckan hälsar vi Rebecca, Christofer, Dante och Sissla riktigt välkomna till förskolan. Vi hoppas att ni ska trivas bra hos oss. Så här i inskolningsfasen är ju allt nytt och spännande, både barn, vuxna och alla leksaker. Alla fyra verkar trivas bra och vi ser fram emot allt kul som vi ska få uppleva tillsammans.

Förra veckan började vi med engelska och det har vi fortsatt med även nu. Tanken är att vi ska träffa Annika som är vår engelsklärare på skolan två gånger per vecka. På ett lekfullt sätt lär vi oss många engelska ord. Barnen svarar galant på frågan what´s your name? De lär sig vad färgerna kallas både på svenska och engelska och dessutom sjunger vi flera sånger på engelska.

På måndagen gjorde vi två stycken krathonger av bananstocken och dess blad. Vi hjälptes åt både barn, föräldrar och pedagoger och det visade sig vara ett arbete som krävde stor fingerfärdighet. Vi rullade och vek bananblad på varierande sätt och när vi satte fast dem på bananstocken blev det två mästerverk, om vi får säga det själva. Som avlutning på vårt byggande satte alla barn på fina rosa orkidéer och vita astrar. Det var ett fint samarbete i gruppen och våra krathonger sjösattes av några barns familjer vid stranden då det mörknat. Traditionen säger att vi ska skänka något till flodgudinnan som tack för livet hon gett genom vattnet. Symboliskt skickar vi iväg våra gamla synder och vi kan även önska något. Förhoppningsvis åkte våra krathonger långt ut till havs med vågornas hjälp.

Tisdagen bestod av en hel del tid för lek, för att lära känna varandra. Då vi skulle äta frukt valde vi att äta den utomhus i vår sala. Då började det regna och det passade bra, eftersom vi precis läste sagan om Lilla Anna och den långa farbrorn som tappat bort sin hatt. I boken blev den långa farbrorns tårar till en stor sjö, vilket vi jämförde med allt regn som vi omringades av. Vi passade på att leka att salan var en båt medan vi väntade på att regnet skulle avta. Christofer styrde båten, Rebecca, Dante och Malva fiskade och Lucas och Bror försvarade oss mot alla pirater som fanns i närheten.

Under tisdagen påbörjades ett sandslottsbygge av flera barn. Lucas visade Dante hur han kunde använda slangen för att hämta vatten och det kom till väl användning för att fylla vallgraven som vi grävt runt slottet. När vi hämtat vatten i stora hinkar undersökte Bror och Lucas vad som kunde flyta bäst. Det visade sig att plastlocket flöt bättre än den lilla snäckan. Vad som kan flyta eller sjunka ska vi spinna vidare på framöver. Sedan testade barnen också vilka bilar som kunde rulla hela vägen ner på gungbrädan. Det var inte så lätt för brädan var smal så det gällde att knuffa iväg bilen och sikta på rätt sätt.

Som vanligt kom förskoleklassens barn till oss i förskolan på onsdagen. På gymnastiken introducerade vi leken hav – båt – strand. Den fixade barnen galant, de kom ihåg åt vilket håll de skulle springa även om jag försökte att lura dem vissa gånger. När vi är så många barn på samlingen blir sången en fin källa för att skapa gemenskap. Det blir en riktig kör som sjunger tillsammans. Speciellt roligt tyckte barnen det var att sjunga och leka ”jag gick in i en affär” där många rörelser ingår.

På torsdagen började de barn som ville bygga egna rytminstrument. Barnen använde tomma yoghurtburkar och stoppade i något som de hittade ute som sand/sten eller använde torkad majs för att det skulle låta. För att sätta fast tidningspapper på burkarna använde vi tapetklister. Barnen tyckte att det var ett kladdigt jobb och några ville använda pensel i stället för händerna. Nu ska instrumenten torka för att senare dekoreras på olika sätt. Jag hoppas att fler av barnen inspireras till att också vilja tillverka egna instrument nästa vecka.

Fredagen var en händelserik dag som jag vill berätta om. Redan på morgonsamlingen knackade det på dörren och brevbäraren Fredrik kom med post. Det visade sig att larven Valdemar som smitit från vår burk tidigare, hade skickat ett konstigt brev till oss. I brevet stod det vart vi skulle gå för att hitta ett nytt brev. Efter en del letande hittade vi till slut en bild på en jättestor larv och ett brev där Valdemar berättade att han vuxit så mycket att han inte fick plats i burken. Nu var han ensam på stranden och ville hitta en kompis. Han hade sett någon som var svart med fyra ben på stranden som han skulle fånga. Nu undrar vi vad det kan vara som larven Valdemar tänker göra.

Vid lunchtid åkte vi till Casaurina Park för att ha en samarbetsdag med de andra barnen på Lilla svenska skolan. Ett syfte var att lära känna varandra mera samt att tillsammans klura fram svar på olika uppgifter. Förskolebarnen deltog i två av grupperna och var med på det som de tyckte var spännande. De samlade exempelvis på saker som var gula, röda och blå, letade efter saker som började på deras namns första bokstav. Sisslas namn resulterade i stenar och snäckor, Rebeccas namn på R var svårare tills vi valde ett rosa paraply. Miljön vid Casaurina Park var härlig och inbjudande för annan lek också. Trots regnvädret vågade barnen balansera på stockar och annat som krävde visst mod.

Avslutningen stod 7-9:an för denna vecka. Jag tror att de övat mycket på sina roller för allt klaffade perfekt. Eleverna hade utifrån flera klassiska sagor gjort en modernare version av Rödluvan och vargen. Rödluvan skulle gå till mormor och mötte förstås vargen som det brukar vara i sagan. Sedan tillkom Askungen, Guldlock, dvärgarna med flera så det gällde att tänka till för att komma på vilka alla var. Publiken blev själva delaktiga eftersom de fick klura ut rollpersonernas namn och ropa det högt vid ett flertal tillfällen. En kul handling som jag tror att alla tyckte om, både stora som små.

Trevlig helg önskar Karin

 

Förskoleklassen Mangon

Nu har ännu en rolig vecka här på skolan passerat. En pojke som heter Oliver har börjat på Mangon. Oliver hälsas välkommen av oss alla.
Äntligen har barnen fått svar på sin flaskpost som de kastat ut i havet förra veckan. En morgon satt ett brev på vår dörr. Barnen tyckte det var spännande att öppna brevet .

I brevet stod det:
Hej på er landkrabbor ha ha. Jag är ingen landkrabba ho ho. Ute i havet hittade jag eran flaskpost, hurra va ja blev gla. Skrev en skattkarta till er hö hö. Er nye vän…

Alla barnen blev så glada för skattkartan. Vi följde den ner till stranden fram till en blå skylt. Mätte sen därifrån två snören neråt och ett snöre åt vänster. Där skulle skatten ligga enligt kartan. Barnen började gräva och snart stötte de på något hårt. Snart fick de upp en skattkista inuti låg varsin chokladguldpeng en diamant, några svarta stenar och lite material.

Ett brev låg där också, det stod:
Hö hö bra hittat landkrabbor. Denna kista har jag hittat på havets botten. Den skall ni ställa utanför klassrummet så vi kan skicka brev till varandra hi hi. Kanske ni kan göra varsin kikare så vi kan se varandra på havet era landkrabbor hö hö.

Genast började barnen fantisera om vem det skulle kunna vara som skickat skattkartan. Vi skriver ett brev och frågar, sa ett av barnen.

Så här skrev de.
Hej. Vi är inte heller landkrabbor. Nästa brev kan du väl skriva vad du heter. Vi tror att du är Pippi. Tack för diamanten och vad är det svarta. Vet du vad vi gjorde för färg på våra kikare. Anja tog röd och gul, Maja tog röd och grön, Linus tog svart, vit, gul och grön. Oliver tog svart och vit, Moa tog rosa, röd och blå. Vi tyckte kistan var fin. Vi ställer den utanför klassrummet som du ville. Vi vill träffa dej någon gång vem du än är. Snälla säg vad du heter.
Hälsningar Oliver, Linus, Anja, Maja och Moa.

Vi har arbetat med bokstaven S denna vecka. Vår hemliga vän kan inte skriva S, det listade barnen ut genom brevet, där inga S var skrivna.

På tavlan har vi skrivit alla ord som vi kommit på som börjar på S. Vi lekte gissa vad jag gör som börjar på S . Många kluriga saker kom barnen på som att springa, sjunga, sova, stampa mm.

En dag spikade barnen på drivved. Det blev ett spindelnät, där en liten spindel bodde.

På matten har vi räknat baklänges från 10-0 , på engelska också. Vi har tränat på att forma siffrorna.

I torsdags firade vi Linus som fyllde 6 år. Vi sjöng för honom och barnen hade gjort fina teckningar till födelsebarnet. Linus bjöd oss på glass. Mums.

Före lunchen på fredagen åkte vi till Casaurina Park på utflykt. Där åt vi lunch och efteråt gjorde vi samarbetsövningar I olika grupper. Grupperna arbetade bra med alla uppgifterna det var så roligt att se alla hjälpas åt. Några uppgifter var lite kluriga och svårt att hitta saker på vissa bokstäver.

Trevlig helg önskar

Barnen och Maritha

 

1-2:an Snäckan

Denna veckan har tre nya elever kommit till Snäckan. Det är Tilda, Elise och Daniel som kommit till klassen. Vi hälsar de hjärtligt välkommna till Snäckan och Lilla Svenska Skolan och hoppas att ni ska trivas bra hos oss.

Vecka 45 började i ett rasande tempo med en hel del nytt som skulle tränas och läras in. På matten har vi arbetat med liter och deciliter. Vi har två och två fått gå ut där ute och skvätta med vatten och samtidigt fått lära sig att 1 liter är lika mycket som 10 deciliter. Vi andra har stannat kvar i klassrummet och räknat vidare i våra matteböcker.

I måndags var det en thailändsk högtid. Då firades Loy Krathong. Denna högtid har firats på fullmånedagen i den tolfte månkalendermånaden sedan 1300-talet. Man antar att festivalen ursprungligen uppstod i Indien, för att hedra Ganges flodgud och den kom till Thailand som en brahmansk rit.

Så i måndags skulle vi bygga egna krathonger på skolan. Pas kom och hälsade på och hjälpte till att bygga. Det är bra med en expert på plats som kan hjälpa till. Vi byggde våra krathonger av bananstammar och dekorerade dessa med bananblad som vi vek på olika sätt och fäste på bananstammen. Ljus, rökelser och blommor användes även som utsmyckning.

I onsdags startade vi tema vatten. Detta gjorde vi tillsammans med 3-4:an. Allt började med en härlig båtutflykt ut på de stora haven. Vi hade en guide med oss (Sussi). Plötsligt kom det tre pirater(Kidd – Elisabeth, Anne Bonny- Jessica och “Red Legs” Graves – Pontus) och stoppade oss och de berättade om sina liv och äventyr de varit med om ute på haven. Sedan sjöng vi alla en sång tillsammans. Efter båtturen återvänder vi till klassrummen och arbetade med världskartan och här fick vi placera ut våra hav som finns.

I torsdags fortsatte arbetet med tema vatten. Idag fick vi lära oss vattnets kretslopp. Pontus och Jessica gjorde några experiment och visade hur det kan gå till. Vi tog fram en flaska från kylen och såg att det bildades vatten på utsidan och lärdes oss att det var kall och varm luft som möttes och därför bildas det vatten. Sedan kokade vi vatten i en kastrull och här vi fick se att det kom ånga från kastrullen. Det var vattnet som steg. Precis som det gör i vattnets kretslopp när solen värmer havet. Sista  experimentet var spökballongen. Vi satte en ballong på en flaska som vi sedan satte i varmt vatten. Ballongen fylldes och reste sig upp. Det var det varma vattnet som gjorde att luften ville ut från flaskan. Efter experimenten avslutade vi med att måla egna bilder till kretsloppet. Vi på snäckan har även gjort egna skattkartor och skrivit spännande berättelser till dessa.

Denna veckan har det varit en hel del praktiskt arbete men vi har även hunnit med en del teoretiskt eget arbete. Vi har jobbat vidare med våra egna planeringar som vi får varje vecka. Dessa planeringar är individuella och vi arbetar med material som vi har med oss hemifrån. I planeringarna brukar det finnas läsning, boken om Thailand, korsord, skriva berättelse, arbeta med stavning, snick snack, bokstavsarbete, skrivstil med mera.

I fredags besökte vi Casuarina Park där vi har haft olika uppdrag med samarbete som tema. Vi blev blandade i olika grupper med elever ifrån varje klass på skolan. Allt vi gjorde skulle göras tillsammans med gruppen man tillhörde. En rolig och mysig eftermiddag som avslutning på ännu en härlig vecka på skolan.

Trevlig helg

Pontus och Sussi!!

3-4:an Hajen

Veckan startade med den Thailändska högtiden Loy Krathong. På förmiddagen samlades vi i salan och gjorde små flytetyg av en bit bananstock, bananblad blommor, ljus och rökelse. Alla barnen tillverkade kratonger med stor iver och snart fanns en rad med fantasifulla och vackra flytetyg på vår klassrumsbänk. För de nya eleverna Emmie, Kate, Felicia och Ellen blev det en annorlunda start på skolveckan. Vi som har varit här ett tag vet att det ofta händer spännande och oväntade saker.

Samarbetsövningar och namnlekar hann vi också med. Det behövs igen då halva gruppen består av nya elever.

Matteproblem löses bäst i grupp! Emmie och Matilda lyckades med en riktig kluring. Kluringar tränar vi i massor. Det märks att barnen som gått länge har övat på stora tal och strategier. Oj, så duktiga de blivit!

L och dl övades i två grupper där barnen fick dra paralleller till vad de handlar i affären, som kan vara en liter eller en deciliter. De fick också göra egna uppskattningar om hur mycket vatten det får plats i olika behållare. Chansningarna låg alltid väldigt nära den faktiska volymen, den största skillnaden var bara en halv deciliter för mycket eller för lite.

I svenska övas substantiv, verb och adjektiv genom lek. När någon ropar substantiv, tar alla snabbt i ett sådant. Vid ordet verb, springer, hoppar eller vinkar eleverna. Vid ordet adjektiv spelar barnen sur, glad, förvånad osv.
Många barn fortsätter skriva forntidssagor, inspirerade av vårt avslutade tema.

Vårt nya tema är vatten. Vi började med världshaven. Alla elever i Snäckan och Hajen samlades, först i klassrummet och sedan i båten på skolgården och så började färden ut på de sju haven. Självklart blev det också besök av pirater. Temat fortsatte sedan på torsdagen med vattnets kretslopp och olika experiment.

På torsdagen deltog 3-4:an tillsammans med 7-9:an i Koh Lantas Clean-up day. Många frivilliga samlades på Casuarina Park för att städa både parken och stranden. Som tack fick alla varsin tröja, en bok och fika.

Extraengelska startade den här veckan och de elever som gått här tidigare år är med på detta. Vi andra arbetar då med att lära oss om Thailand.

På fredagen åkte hela skolan till Casuarina Park. Olika uppdrag samarbetsövningar och lekar avslutade veckan.

Hälsningar
Elisabeth och Jessica

5-6:an Kokosnöten

Den här veckan började vi med att hälsa två tjejer välkomna till klassen, Nathalie som bor utanför Göteborg och Vilma, som bor utanför Stockholm. Nathalie går i sexan och Vilma i femman.

På måndagen firade vi Loy Krathong, som är en thailändsk högtid. Man firar Loy Krathong för att hylla vattengudarna och för att få förlåtelse för sina synder. Alla fick göra varsin krathong, som liknar en båt, av en bit bananstam och sedan dekorera den med bananblad, blommor, rökelser och ljus. De blev alla jättefina och på kvällen kunde eleverna låta dem flyta ut i havet eller i en pool och önska sig något och bli förlåtna för eventuella synder.

På tisdagen hälsade vi ännu en tjej välkommen. Hon heter Alva och bor utanför Göteborg och går i femman.

På idrotten spelade klassen fotboll på stranden. De var uppdelade i tre lag och alla lag mötte varandra. Det lag som inte spelade fotboll fick göra armhävningar, situps, hoppa hopprep, balansövning och samt träna på att kasta och fånga en boll. Det var verkligen härligt att se hur alla kämpade på och gjorde sitt bästa!

Maja, Siri och Josefin hade inte idrott denna vecka utan var på Baan Café i Saladan och bakade jättegoda jordnötsklickar som sedan såldes i caféet. Det märktes att alla tre tjejerna är vana bagare!

På onsdagen fortsatte slöjden och denna vecka fick även Siri, Vilma och Nathalie ha slöjd. Siri började sy ett linne, Nathalie en kudde och Vilma har börjat sticka en väska i häftiga färger. Det ska bli spännande att få se deras kreationer när de är färdiga! Två som blev klara den här veckan var Alexandra och Amanda. De har båda sytt fina, likadana linnen i blått.

På engelskan har klassen repeterat verbet to be, hur man använder a och an, månader och datum samt lekt ”Calling calling” som är en namnlek.

På bilden jobbade Annika och klassen vidare med ”namnbilderna” och några har påbörjat en Triptyk-uppgift, d.v.s tre likadana bilder men med olika färger; man väljer två grundfärger och målar i dessa och dess sekundärfärg (den färg man får när man blandar sina två grundfärger).

På musiken har klassen fått önska låtar som de ska sjunga senare och så har de lekt en musiklek.

På no:n har Peo och klassen undersökt och diskuterat vad som händer när man häller salt i vatten. Klassen kom fram till att det var mycket salt som kunde lösas i 100 ml vatten och undrade sedan om saltet försvann. Peo berättade då att det gjorde det inte utan att det bara blev mindre bitar av det.

På matten gjorde Emil prov den här veckan och de andra fortsatte att följa sina planeringar och att träna på multiplikationstabellen. Som avslutning på en av matematiklektionerna gjorde de master mind med siffror och det tyckte alla var kul.

På fredagen började 5-6:an med nutidsfrågor; frågor som handlade om vad som hänt i veckan i Sverige och i världen. Detta tyckte alla var kul och det ska vi fortsätta med fram till jul.

Efter rasten på fredagen så åkte hela skolan till Casaurina Park på Long Beach. Alla klasser delades upp i åldersblandade grupper. Vi började med att äta lunch; favoriten pastasallad och sedan fick alla grupper en lista på saker som de skulle hitta t.ex. ”något som väger ett halvt kilo” och ”hitta ett föremål som är lika långt som gruppens lillfingrar”. Alla samarbetade jättebra och det blev en trevlig avslutning på veckan.

Trevlig helg önskar Sophie och 5-6:an

7-9:an

Denna vecka välkomnade vi Emma och Marlies. Så nu är vi sju (”dsched” på thai) i klass 7-9.

I måndags var det Loy Kratong som är en av de thailändska högtiderna. Det är en hyllning till vattengudarna och en botgörelse för synder. Man firar det genom att tillverka ”krathonger” av bananstammen och dess blad, smyckar ut med blommor, ljus och rökelse och på kvällen skickar man ut den i havet eller floden för att tacka för livet som vattnet har gett och få förlåtelse för sina synder.

Hela skolan samlades i salan där de fick göra sina egna krathonger och man kan inte annat än att bli imponerad av deras kreativitet och det blev mycket fina krathonger när de var färdiga.

Det var 7-9:ans tur att hålla i underhållningen på fredagens avslutning och efter en del tankearbete enades alla om att göra en liten pjäs, inspirerad av klassiska sagor, i modern tappning. En del av lektionstiden denna vecka har gått åt till att skriva pjäsen och träna in den.

Tisdagens idrott hade 7-9:an tillsammans med 5-6:an. De delades in i tre mixade lag och sen fick de spela en miniturnering i strandfotboll. De lag som inte spelade fick göra armhävningar, situps, balansövning, hoppa hopprep och kasta boll så högt som möjligt och fånga. Alla kämpade på och gjorde sitt bästa och det var härligt att se vilken sportsmannaanda alla hade.

På so:n pratade vi den här veckan om Öst- och Västtyskland och Berlinmuren
eftersom på måndag, den 9 november är det 20 år sedan muren föll.

Torsdagen var ”Lanta clean up day” då alla som vill samlas och hjälper till att plocka skräp på stränder och gator. Hela klassen åkte till Casuarina Park på Long beach där många, främst thailändare, hade samlats. När en bit av stranden var rensad från allt skräp var vi nöjda och åkte tillbaka till skolan igen. Alla kände att de hade varit med och bidragit till en bättre miljö här på Koh Lanta. Skön känsla!

På engelskan har de jobbat med sina planeringar och varje lektion börjar med att de repeterar grundläggande grammatik

På bilden har de börjat med en triptyk-bild, dvs tre likadana bilder men med olika färger; man väljer två grundfärger och målar bilden i dessa och den sekundärfärg man får (den färg man får när man blandar sina två
grundfärger).

På musiken har de satt igång med ett enskilt arbete kring en valfri
låttext.

På fredagen använde vi första passet till att repetera pjäsen som skulle spelas upp på avslutningen men de hann även med att arbeta, så alla fick gjort vad de planerat denna vecka. Bra jobbat alla!

Efter rasten samlades hela skolan i salan där de delades in i åldersblandade grupper och sen åkte vi iväg till Casuarina Park på Long beach. Först åt vi lunch som vi hade med oss och sen fick grupperna olika uppdrag som de skulle lösa tillsammans. Det skulle t.ex. hitta 5 saker på ”S”,något som vägde 0,5 kg och andra kluriga uppgifter. Mycket trevligt att se hur alla samarbetade!

Sen var det äntligen dags för 7-9:ans pjäs och trots att vi var ute i en park utan större möjligheter till rekvisita så gjorde gruppen en mycket bra insats! Perfekt avslutning på en mycket trevlig dag och vecka.

Trevlig helg önskar 7-9:an och Peo