Vecka 44 2007

Detta har vi gjort i förskolan

Veckan började med en jättesensation – de små äggen som vi hittade i sandlådan, den 1 oktober, hade kläckts under helgen. Tre små ödlor som barnen döpt till Totte, Pytte och långsvans, hade fötts. Plastburken som vi förvarade äggen i har vi nu bytt ut mot ett ”terrarium” som vi gjort av en stor plastdunk.

Det här med ödlorna tycker vi är jättespännande så nu har vi börjat på en bok om våra ödlor. Barnen har den här veckan gjort första sidan med teckningar som visar äggen i sandlådan och burken.

I tisdags hälsade vi Linus välkommen till oss på förskolan.
Under fruktstunderna den här veckan har vi tillsammans med barnen börjat på en berättelse som vi bygger på allt eftersom. Det är jätteroligt och höra vilken bra fantasi barnen har.

I torsdags kom Marie som skall vara lärare för förskoleklassen på besök. På måndag börjar våra sexåringar i en egen liten klass och vi får flera nya barn till förskolan, men vi kommer att träffas även i fortsättningen vid olika tillfällen.

Veckans sång: Tro’t om du vill.
Veckans ramsa: Båta som segla på en sjö

Cathrine Ingebrigtsen, förskolan

 

Detta har hänt i 1-2:an

Det har varit en härlig vecka med alla nyanlända, både elever och lärare. Tack också alla ”gamla” elever för att ni tar hand om de nya på ett så bra sätt!

Det fungerade mycket bra på stranden i onsdags då alla spelade brännboll och badade tillsammans. När vi fortfarande inte är så många går det bra att vara ihop på idrotten men längre fram måste vi dela på oss men kanske vara tillsammans någon gång ibland, för att det är kul.

Vi fortsätter att utöka vårt engelska ordförråd genom barnens egna ”kortlekar”. Den här veckan fick barnen gissa vilket kort kompisen gömde bakom ryggen. Det är härligt och se hur fort barn lär sig nya ord – där ligger man i lä!

Vi har smakat och tittat på frukter under veckan och sedan ritat och skrivit om dem. Vi har hunnit med mango, ananas och drakfrukt. Alla har smakat, ritat och skrivit jättefint! Vi fortsätter med det nästa vecka, för det finns många spännande frukter kvar att testa.

I veckan har vi också hunnit med en massa vikande och klippande. Det har varit grodor, hattar, blommor och en massa andra kreationer. Vi hade det som bilduppgift för 1-2:an och 3-4:an och detta har sedan fortsatt hela veckan lång.

Veckan avslutades med klapplek och dans i salan. 1-2:an och 3-4:an visade vad de lärt sig. Jag tycker att de är jätteduktiga!

Elisabeth Lundmark, lärare åk 1-2

Så här har vi haft det i 3-4:an

Den här veckan fick 3-4:an två nya elever till klassen, Hannes och Linus. Vi hoppas att de kommer att trivas hos oss.

Det har blivit mycket skrivande under svenskpassen då vi har kommit igång med skrivprocessen. Eleverna har bl a fått göra personbeskrivningar och fått ”nosa” på att kritiskt granska texter.

Under mattelektionerna har vi arbetat mycket med logiska problem. Eleverna kämpar på med Veckans matteproblem. Det verkar som svaret på problemet närmar sig. Vi avslutade veckans mattelektioner med Mattekul. Det blev ett fyrfärgsproblem som satte fart på både hjärnceller och kreativitet.

Elisabeth är en ”pärla” för eleverna under musiklektionerna. Hon lär barnen allt från ”städareblues” till att dansa jenka och rytmiska sånglekar.

Thailändskan blir bara bättre och bättre hos eleverna i 3-4:an. Den här veckan har de utökat sitt ordförråd med hjälp av vår suveräne thailärare.

Under veckans samarbetsövning fick eleverna pröva på rollspel i smågrupper.

På fredagssamlingen blev vi varse att Lilla Svenska Skolans elever verkligen kan ta ton.

Ann-Sofi Ericsson, lärare åk 3-4

Veckan som gått i 5-6:an och 7-9:an

Den här veckan har vi fått 1 ny klass kompis i 5-6:an och 4 nya klasskompisar i 7-9:an. Vi hälsar Simon, Philip, Anton, Fabian och Louise välkomna! Dessutom har vi fått nya lärare Mia som skall vara klassföreståndare för oss i 5-6:an och Maria som skall vara klassföreståndare för 7-9:an.

Veckan började med lära känna övningar och sandslottstävling. Alla samarbetade mycket bra och kreativiteten var på topp.  Det byggdes murar, vallgravar, brunn, torn, tunnlar och broar.

Vi har också hunnit med och dekorera lite i vårt nya klassrum, ätit en massa frukt och pratat engelska bl a om ”my favorite food”.
Annars har vi jobbat på flitigt med våra planeringar och alla har fått mycket gjort.

Elever i åk 5-6 och 7-9