Vecka 43 2017

Denna vecka har varit kort, eftersom vi både har haft en studiedag och en lovdag, men vi har hunnit med en hel del trots allt.
Under veckan har vi uppmärksammat FN-dagen som är den 24 oktober. Alla klasser har arbetat individuellt med FN samt Barnkonventionen för att sedan tillsammans fördjupa kunskaper tillsammans. I tisdags samlades hela skolan i salan och gjorde olika övningar där eleverna skulle ta ställning för exempelvis: alla barn har rätt att gå i skolan, är det en önskning eller rättighet? Därefter hade vi tipsrunda i tvärgrupper, där elever från varje årskurs fick svara på frågor kring FN och Barnkonventionen. Avslutningsvis sjöng vi sånger om alla barns lika värde tillsammans med Sharon.

På tillsammans-tiden denna vecka var det musik-quiz med Malin, eleverna vad då indelade i tvärgrupper och skulle gissa låt/film/artist. Detta var väldigt uppskattat av eleverna!

 

Förskolan Fjärilen

Hejsan!

Den här veckan blev Salasamlingen på tisdagen då pedagogerna hade studiedag på måndagen. Vi sjöng som vanligt nationalsången och hissade flaggan som fortfarande är på halvstång. Tillbaka på Fjärilen sjöng vi om Förgätmigej och jobbade med bokstaven F. Vi hittade saker på F och massor av ord med F i. Våra tre nya kompisar gjorde sina självporträtt och berättade sin bästa och sin värsta sak för oss.

Den här veckan pratar vi och sjunger om tandborsten igen, ett alltid lika aktuellt ämne.

På onsdagen hade vi lite förhalloweenfest, några var utklädda och efter lunchen fick de som ville ansiktsmålning. Vi tillverkade spöken, ritade zombies och sjöng massor av spökiga sånger tillsammans. Vi knådade vår gröna slimigaplay-doh och lekte läskiga rollekar tillsammans.

Två kompisar har sin sista dag den här veckan så vi uppmärksammar dem lite extra.

Trevlig helg och tack för en härlig vecka!
Mona och Sharon

 

Förskoleklass Mangon

Den här veckan har vi främst arbetat med FN. Vi har tittat på film om FN, lärt oss fakta, skrivit några av artiklarna från barnkonventionen och ritat en bild till, funderat kring hur jorden sett ut om “jag eller barnen fått bestämma”, pysslat och sjungit sånger. En del av det fick ni ju se på Salan idag. Visst är de duktiga och modiga!

Vi har sagt hej då och kramat om våra kompisar Ines och Malva som lämnade oss i fredags.

Sandra och Ellika har haft sångstund varje dag. Barnen har lärt sig massor av nya sånger som de går runt och trallar på/sjunger på rasterna.

Vi har pratat om den gamla och den nya thailändska kungen och begravningen och gjort jämförelser till den svenska kungafamiljen. Silvia närvarade på begravningen igår. De har lärt sig känna igen kungafamiljerna och vad de heter i respektive land. Vi har tittat på elefanterna som den thailändske kungen skänkte till Carl-Gustav och Silvia under ett besök. De finns idag på Kolmården och heter Bua och Sao Noi.

Trevlig helg, vi ses på måndag!
Maria

 

1-2:an Snäckan

Veckan som gått

Denna vecka har varit en kort vecka och förutom eftermiddag kring FN arbetet och musikquizet under tillsammans tiden, har fokus varit att arbeta med uppgifter i våra arbetsböcker. Vi har trots den korta veckan hunnit med massor av arbete och eleverna har arbetat motiverat och koncentrerat.

Denna vecka har vi även tackat av två elever, Bob och Edvin, vi är så glada över att vi fått lära känna just er. Vi vill även tacka vår lärarstudent Rebecka för hennes engagemang i klassen och vi är så glada över att du varit hos oss, vi har lärt oss massor av dig.

Nu tar vi helg igen efter denna korta vecka och ser fram emot en ny vecka tillsammans.

Ha en fin helg.
Mvh Bella

 

1-2:an Geckon

Hej!
Den här veckan fördubblade vi antalet elever i klassen, vi tog glatt emot Nadja och Isabelle på tisdagsmorgonen.

I klassrummet har vi arbetat mycket kring hösten och vad som händer med djur och växer under hösten. Vi har även sorterat djurbilder utifrån deras förberedelse inför vintern.

I flera ämnen använder vi kooperativa strukturer där vi samarbetar för att lära oss nya saker, ord eller begrepp. Den här veckan har vi använt strukturen ”fråga, fråga, byt”. Eleverna har då ett kort var med ett ord på, som vi vill lära oss. På kortets baksida finns rätt svar. Eleverna cirkulerar i klassrummet, stannar vid en kompis och får förklara kompisens ord. Kan man inte berättar kompisen rätt svar. Sedan byter man kort med varandra och fortsätter till nästa kompis som har ett annat ord.

Inom FN-arbetet fanns det många svåra ord som vi lärde oss bättre på detta sätt. Även 10- och 20-kompisarna tränade vi på med denna struktur.

Under fredagen jobbade eleverna med superbra koncentration, och såg fram emot lunchens glass redan på morgonen!

Trevlig helg!
Vänliga hälsningar Stina

 

3-4:an Hajen

Årskurs 3 har jobbat sig vidare i historian och nu kommit fram till bronsåldern och nu börjar vi märka att det blir skillnad på människor, det börjar mer och mer bli olika klasser med några som är rika, äger mer, och en del som är fattiga, inte äger speciellt mycket.

De har också tränat på klockan, både analog tid och digital tid.

Årskurs 4 har lärt sig mer om lag och rätt och diskuterat kring polisens uppgifter och hur det kan vara att ha en förälder som sitter i fängelse. De har även fortsatt med geometri – tränat på att mäta, välja rätt enhet och namn på geometriska figurer, både tvådimensionella och tredimensionella.

Hela gruppen har gjort en bilduppgift med tusch i syfte att öva finmotoriken och för att utrycka rörelse med hjälp av linjer.

Det här var sista veckan för vår VFU-student Alice, det tycker vi är tråkigt då det varit så himla bra och trevligt att ha henne här. Vi önskar henne lycka till under resten av hennes utbildning!

Ha det bra!
Nettan​

 

4-5:an Palmen

Denna vecka som varit har vi haft ganska stort fokus på FN-dagen. Vi har både jobbat med de mänskliga rättigheterna och vad FN är för något och vad de gör. Vi har valt olika artiklar från barnkonventionen som vi har jobbat med.

Vi har jobbat med lite kluringar i matematik där eleverna tillsammans får lösa lite olika kluringar. Detta har varit uppskattat hos eleverna. Några elever jobbar på med ett skrivprojekt i svenska och andra har fördjupat sina kunskaper i den svenska grammatiken så fullt upp har vi! Vi har lite extra fokus på att hålla korta muntliga anföranden vilket kan vara lite pirrigt för eleverna men de gör det bra!

 

6:an Kokosnöten

Det här är lite av det vi i kokosnöten har hunnit med under veckan:
I matten har vi tittat på avsnitt 5 i serien spegelvänd, den blir bara mer och mer spännande. Vi diskuterade som vanligt det matematiska innehållet i programmet och jobbade sedan vidare med ett av dem, koordinatsystem. Vi har lärt oss vad ett koordinatsystem är och hur man anger olika punkter i det. När vi lärt oss det fick vi använda våra kunskaper och spela sänka skepp.

I SO:n har vi den här veckan börjat med ett nytt arbetsområde, nämligen massmedia, plus att vi som vanligt har tittat på lilla aktuellt och gjort nutidsfrågor.

Vi har jobbat i våra engelskböcker och utökat våra ordförråd med nya glosor.

På idrotten, som vi har tillsammans med bananen, hade vi stationsövningar i friidrott som vi blandade med övningar där det krävdes koncentration och pricksäkerhet. Exempel på övningar som vi gjorde var, stötte kokosnöt, hoppade längd, hoppade tresteg, hoppade jämfotahopp så högt vi kunde, spelade bowling med mjukboll och kastade frisbee.
Nu ser vi fram emot en skön helg och en ny härligt skolvecka!
Pop kan mai!
Malin

 

7-9:an Bananen
Eleverna i bananerna har den här veckan arbetat med estetiska uttryck på slöjdpassen.

I matten fortsätter eleverna att jobba flitigt efter de planeringar de har fått med sig från sina hemskolor.

På thaitiden den här veckan spelade vi en kahoot om Thailand som en av eleverna gjort. Det var en ganska svår omgång, men vi gjorde vårt bästa med frågorna.

Fredagens idrottspass var som vanligt på stranden. Den här veckan var temat friidrott, vi fick testa allt ifrån stöta kokosnöt till tresteg och löpning.

Annika och Fredrik