Vecka 43 2016

Förskolan Fjärilen

Denna vecka har hela gruppen fokuserat på ukulelespel. Varje dag har vi skapat en ukulelestation. Vi har spelat och sjungit olika sånger med ackordet D.

På engelskan läste vi sagan ”The very busy spider”. Vi avslutade med en kims lek med olika miniatyrdjur.

Mitt i veckan åkte vi till Lanta Animal Welfare och gosade med kattungarna och valparna. Vi fick berättat om organisationen och hur de hjälper alla djuren. Vi hade fruktstund tillsammans.

Torsdagen tillbringade vi tillsammans i Caussarina park. Vi hade Thaidans och lekte i parken. Vi avslutade med picknick lunch ute i det gröna. En härlig dag nära stranden med svalkande vindar.

På torsdags eftermiddagen hade vi avslutning i Salan. På fredagen var alla elever lediga då det var studiedag.

Ha en jättefin långhelg!

Lill och Sharon

 

Förskoleklassen Mangon

Ännu en vecka har gått inne på Mangon och denna vecka gick extra snabbt då vi hade studiedag på fredagen och därmed en kortare vecka.

Vi la ut hårt denna vecka med både språksamling och mattesamling. På språksamlingen gick vi vidare i alfabetet och arbetade med bokstaven J, j. Vi lyssnade efter J i olika ord, ljudade olika ord och övade på att skriva.

På mattesamlingen övade vi på att koppla rätt siffra till rätt antal saker samt övade på nummerordningen upp till 10 och ner till 0 igen. Fortsatte med olika begrepp så som lång, längre, längst och kort, kortare, kortast.

Mitt i veckan åkte vi upp till Lanta Animal Welfare där vi fick träffa alla katter. Det var också två hundvalpar och tre kattungar vi fick se.

Vi hade ”hela Salan sjunger” med skolans nya musiklärare Lovisa. Vi fick lära oss en ny sång som heter Afrika och så övade vi oss på att sjunga i kanon. Detta gav också anledning att ta fram den stora kartboken när vi kom tillbaka till Mangon och se alla länder som ligger i Afrika.

Veckan avslutades med att vi hade strömavbrott hela torsdagen. Mangon tog därför skolbussen tillsammans med Fjärilen till Casuarina Park där det fläktade skönt från havet. Vi hade vår idrottslektion där, då vi dansade taidans. Vi hade med oss ukulele och spelade och sjöng tillsammans.

Vi gick på runt och hittade massa naturmaterial som vi samlade ihop och tog med tillbaka till skolan och lekte leken Kims lek med naturmaterial.

Vi hade mat med oss så vi åt god mat i skuggan av ett stort träd. Mysigt!

Bananerna stod för avslutningen i Salan, de hade hittat på en egen pjäs som de framträdde med.

Ha en skön helg

Susanne

 

1-2:an Snäckan

Vi välkomnar Karolina till oss i Snäckan. Hon läser till lärare och kommer att ha praktik i vår klass i fem veckor. Det är toppen att ha Karolina här tycker vi!

Under veckan har vi pratat om och funderat kring FN och barnkonventionen. Vi har gått igenom varför FN behövs och ritat bilder kring några artiklar ur banrkonventionen och lyssnat på en bok om detta. I matematik har eleverna fått träna på att lösa problem tillsammans. Först gick Karolina igenom ett problem på tavlan, därefter fick eleverna lösa två problem. Det är mycket nyttigt att träna på att berätta hur de tänker när de ska lösa ett problem. Förklara för andra är inte alltid lätt, men eleverna använde sig ofta av flera olika sätt för att förklara hur de tänkte.

Under torsdagen då det var strömavbrott passade vi på att leka restaurang. Karolina och jag tog emot beställningar och eleverna beställde mat, bad om notan och betalade. Allt på engelska! Utmana gärna era barn att våga beställa själva när ni äter på resaturang, om de inte redan gör det förstås! Efter lunch gick vi till stranden och samlade olika snäckor. Därefter hade vi matematik/svenska. Eleverna drog lappar med olika uppdrag och löste dem två och två. Det var en mycket uppskattad lektion. När vi sa att det var fri lek ville flera elever fortsätta istället!

Idag, torsdag, sa vi även hejdå till Isac som gått i Snäckan sedan höstterminen började. Vi kommer att sakna Isac och hans ivriga berättande om alla olika pokémonfigurer som finns här på Koh Lanta!

Trevlig helg till er alla

Stina

 

1-2:an Geckon

Nu har 1-2 Geckon startat och det blev en kort första vecka eftersom fredagen var en studiedag för oss lärare. Geckon har denna vecka varit skolans minsta med bara 2 elever, men de närmaste veckorna kommer den snabbt att fylla på med nya elever. Den första veckan har handlat mycket om rutiner och vad det t.ex. innebär att arbeta med en egen planering. På fredagarna (denna vecka torsdag) skriver barnen en utvärdering som klistras in i planeringsboken. Planeringsboken skickas sedan hem för påseende. Som förälder får du gärna skriva en kommentar. Det är jätteviktigt att planeringsboken kommer tillbaka till skolan på måndag igen.

Barnen har fått sätta sin namnskylt på en Sverigekarta. Det kommer alla barn i Geckon att få göra, vilket innebär att barnen också får kunskap om hur Sverige ser ut. Barnen har också gjort en tankekarta där de presenterar sig. De ska redovisas nästa vecka då vi har ytterligare två elever i klassen.

I måndags var det FN-dagen vilket vi har uppmärksammat hela veckan på olika sätt. Vi har ägnat extra mycket tid åt barnkonventionen.

Torsdagen blev en strömlös dag. Det händer ibland och vi löste den ganska varma eftermiddagen genom att gå ner till havet och ha strand-matte samt leta vackra snäckor. Snäckorna vi plockat blir också en introduktion till det Thaitema som vi kommer att arbeta med varje vecka.

Lena

 

3-4:an Hajen

Även denna vecka fyllde det på med elever i Hajen, vi hälsar Doris och Nova välkomna.

I tisdags var det dags för första tillfället med slöjd. Christer träffade eleverna i helklass och höll i en introduktion i träslöjd. I fortsättningen kommer de att jobba i halvklass på träslöjden, treorna varannan vecka och fyrorna varannan vecka.

Erik håller i idrotten som numera ligger på torsdagar och som vi nu har tillsammans med Kokosnöten. I torsdags så fick eleverna, efter att de hade värmt upp ordentligt, jobba på fem olika stationer där de fick pröva på olika aktiviteter som att kasta frisbee, spela boule, hoppa hopprep, spela strandtennis och ”byta pinne”.

Efter idrotten på torsdagar har Hajen musik med Lovisa. Där fick de bland annat leka en lek och göra en klappramsa. Lovisa ansvarar också för musiksamlingen i Salan på onsdagar och då fick vi lära oss en sång som heter ”Afrika”.

I inledningen av veckan var det full fokus, för de flesta, att hinna klart både skrivprojektet och arbetet om samer som vår VFU-student Julia har ansvarat för då det var hennes sista dagar här. Skrivprojektet avslutades med att alla elever läste ett valfritt kapitel från sin berättelse för klassen. Även arbetet om samerna redovisades inför klassen. Riktigt roligt att se och höra resultatet av arbetet och mycket bra jobbat av både elever och Julia!

Ha en riktigt skön helg!

Tina

 

5-6:an Kokosnöten

Elma och Hector är nya för denna vecka. Det har som vanligt gått fort för de nya eleverna att känna sig hemma i klassen.

Under veckan har vi bland mycket annat arbetat med ett kemiexperiment. Eleverna fick i uppdrag att ta med sig någonting hemifrån som de skulle blanda med vatten. Utgångspunkten var att de inte skulle veta säkert vad som händer när man blandar det med vattnet eller vad som händer när blandningen står i två dygn. Det blev ett spännande och lärorikt experiment som eleverna slutligen fick dokumentera med en labbrapport.

I onsdags var det hela skolan sjunger i Salan. För första gången tillsammans med Lovisa, nya musikläraren. Vi sjöng en ny låt tillsammans och sjöng den även i kanon, kul som vanligt att göra saker tillsammans hela skolan, trots de spridda åldrarna.

I torsdags gjorde Isabel och Sebastian sin sista dag här på skolan, två goda klasskamrater med lätt till skratt som kommer att saknas av klasskompisarna.

Ett stort tack till alla kokosnötter för ännu en bra vecka av glädje och kamratskap, men också fokuserat skolarbete.

Med vänliga hälsningar

Pelle

 

7-9:an Bananen

Denna vecka har Bananerna fått flera nya elever som kommer och förstärker gruppen. Mira går i årskurs 6, Carl i årskurs 7 och Alva i årskurs 8. Vi hälsar dem varmt välkomna!

Bananerna har denna vecka ansvarat för Salan. Efter några turer fram och tillbaka så bestämde vi gemensamt att det vore spännande att framföra en kortare pjäs/sketch. Under veckan har vi därför arbetat närmare med dramatik och teater. Vi har talat om vad som är genretypiskt – alltså vad som gör teater/dramatik till just det. Vi har då arbetat exempelvis med manusskrivande, repliker, dialog, rekvisita, gester och publikkontakt. Det har varit härligt att se eleverna ta sig an detta, och jag tror att det har varit en givande läroprocess för dem. Inte minst så har de fått öva sin samarbetsförmåga!

Eleverna har även arbetat vidare med att ta ansvar för de uppgifter som de har med sig hemifrån – vi har fortsatt samtal om att planera sin tid, att sätta upp personliga mål och om att fokusera på sitt eget lärande under lektionstid.

Ett stort tack till alla bananer för en fin vecka!

Med vänliga hälsningar

Sofia