Vecka 43 2007

Veckan som gått i förskolan

På våran Lilla förskola har vi en jätte mysig skara barn med många olika talanger. Den här veckan har vi särskilt jobbat med den konstnärliga ådran hos våra ”elever”.  Vi arbetar med grundfärgerna på olika sätt och kommer att fortsätta med det nästa vecka. De mindre barnen har också gjort hand- och fotavtryck.

Vi har tillsammans med resten av skolan uppmärksammat FN-dagen genom att måla flaggor som vi sedan hängde upp i salan. Vi avslutade dagen med att sjunga fredssånger tillsammans.

I förskoleklassen har vi jobbat med formerna cirkel, kvadrat, rektangel och triangel. Vi har också spelat engelska bingo tillsammans med åk 1.

Självklart har vi hunnit med en massa lek också och i fredags hade vi extra många kompisar att leka med eftersom vi fick besök av den andra svenska skolans förskola, Sanuk School. Alla barnen lekte och hade jättekul på gården. Barnen från den andra skolan tyckte vi hade en jättefin gård!

Veckans sång: Sångerna inför FN-Dagen
Veckans ramsa: Färgerna

Cathrine Ingebrigtsen, förskolan

Veckan som gått i 1-2:an

Veckan började lite krassligt för min del och jag var tvungen att gå hem till lunch på måndagen och stanna hemma på tisdagen. Tur att både Helena och Susanna kunde hålla ställningarna!

Barnen fick göra sina handfamiljer på bilden och de blev roliga för de har gott om fantasi! I tisdags gjorde de ett litet collage med bilder som visade bl a vad de är intresserade av att lära sig, vad de vill arbeta med och använda sina pengar till, spännande! Vi arbetar vidare på det nästa vecka.

På idrotten var det verkligen många som kämpade och gjorde sitt bästa. Vi hade friidrott – här spelade åldern ingen roll alls, utan all gav järnet!

Jag måste säga att Lilla Svenska Skolan har sångglada barn. Det märkte säkert de föräldrar som fick höra våra ”fredssånger” i onsdags då vi firade FN-dagen. Under dagen pratade vi förstås om FN och om barns behov och rättigheter enligt FN:s barnkonvetion. Att det är sångglada barn och duktiga barn märks verkligen också när 1-2:an och 3-4:an har musik tillsammans. Då sjunger vi, så taket nästan lyfter! Vi har nu lärt oss flera sånger som vi gillar. Vi sjunger om myggor, glassmonster, papegojor och om hur det är att städa till en blues. Har ni prövat det någon gång?

Veckan har gått rasande fort som vanligt och nu använder vi helgen för att ladda inför nästa. Då välkomnar vi Smilla, som börjar 2:an.

Elisabeth Lundmark, lärare åk 1-2

Veckan som gått i 3-7:an

Den här veckan har vi börjat förbereda oss inför vårt arbete med skrivprocessen. Eleverna har med hjälp av tidningar klippt ut bilder som i sin tur ska ge en helhetsbild av dem. Detta material kommer vi att ha till hjälp då vi startar upp vår skrivarvecka.

Veckans idrottslektion på stranden gick i friidrottens tecken. Vi tränade längdhopp, löpning, och kulstötning. Ja, någon kula hade vi inte ”Men man tager vad man haver” som Kajsa Varg sa. Det blev kokosnötsstötning istället.

FN-dagen firade vi med att måla flaggor som vi hängde upp i Salan. Vi avslutade dagen med att sjunga olika fredssånger.

Vi är i Thailand – ett land fullt av krabbor på stranden. Vad kan inte vara lämpligare än Krabb-problemet under Mattekul-passet. Problemet var inte lätt att lösa, men med gemensamma krafter löser sig allt.

Under torsdagens samarbetslektion fick eleverna, i par, enas om tio saker som de skulle ta med sig om de skulle bo på en öde ö under en månad. Det blev allt från varmkorvsmaskin till dricksvatten.

För eleverna i 5-7:an har det varit sista veckan i klassrum 4. Nästa vecka bär det av till deras respektive årskurser och vi blir en 3-4:a. Det har varit roligt att få arbeta ihop med dem.

Veckans matteproblem sitter på dörren. Ännu har ingen löst det. Blir det kanske ett tvåveckorsproblem?

Ann-Sofi Ericsson, lärare åk 3-4

Nästa vecka

Vi hälsar lärarna Mia och Maria och alla nya elever hjärtligt välkomna! Mia kommer att vara klassföreståndare för åk 5-6 och Maria  i åk 7-9.