Vecka 42 2012

Förskolan Fjärilen

Denna vecka har vi tittat lite närmare på bokstaven A. Hur ser den ut? Finns det många ord som börjar på A? Har vi något A i vårt namn? Det går ju att bygga A också både med kaplastavar och med våra kroppar.  Ananas är ju en frukt som har innehåller många A:n så den studerade vi noga för att sedan måla av. Det blev verkligen fina bilder. Även denna vecka har vi fortsatt med tema jaget och vi har pratat om hur man är en bra kompis. Barnen tyckte att en bra kamrat är någon som är snäll, rolig och någon som vill leka mycket.

Inne har vi också denna vecka haft mycket rollek. Det har varit frisörlek och lek där man går på fest. Ute på vår förskolegård har vi fått små fina bord och pallar i sandlådan och detta har inbjudit barnen till att leka restauranglek. Annika och jag har fått beställa mycket god mat!

På onsdagen var vi nere på stranden för att ha olika samarbetsövningar för att lära känna varandra mer. Svettiga och glada barn sprang sedan ut i havet för att svalka sig. Onsdagen avslutades i Salan med en härlig sångstund tillsammans med alla på skolan.

Veckan avslutades med ett spännande experiment som hette russinhissen, är ni nyfikna på vad det är så fråga era barn för nu vet dem varför russinet åker hiss.

Ha en skön helg så syns vi nästa vecka.
Maritha och Annika

 

1-2:an Snäckan

Vår lärastuderande Oscar har nu varit hos oss i tre veckor och har två veckor kvar. Han har hållt i roliga och intressanta idrott och NO-lektioner, som är hans främsta inriktning.

I svenska har vi denna vecka arbetat med att skriva egna sagor. Vi har tränat oss på att alla berättelser har ”början, mitten och slut”. Som inspiration använde de som önskade vackra sagokort där de valde bilder på olika karaktärer, miljöer, djur, händelser och magiska föremål. I svenskan har vi även börjat arbeta med vad en mening är, samt olika skiljetecken.

Då gruppen är ny och fortfarande fylls på är det viktigt att lära känna varandra och känna gemenskap. Vi gör därför olika samarbets- och dramaövningar. Vi hade en spegelövning som handlade om att ett barn i gruppen ledde rörelser och sedan följde de andra efter. När vi kände att detta fungerade fick barnen turas om att komma in i cirkeln utan att veta vem som ledde, för att sedan försöka gissa vem det var. Då gällde det verkligen om att göra långsamma rörelser, så att alla hann med och att uppmärksamt följa efter. Vi har även arbetat med olika känslor och hur man kan gestalta dessa med sin kropp.

I matte denna vecka har vi arbetat med klockan och funderat över vad tid är, att det kan kännas som att tid går fort eller långsamt och vad man kan mäta tid med.

Vi fortsatte även med våra strandfynd och lärde oss om hur man i biologin sorterar och kategoriserar det vi samlat. Vi observerade och tittade på likheter och skillnader, för att sedan måla av så detaljerat som möjligt. Barnen var sedan sugna på att lära sig mera om annat liv i havet. Tillsammans diskuterade vi hur man kan få svar på sina frågor och kom fram till att man kan: läsa och se på bilder i böcker, leta fram svar med hjälp av en vuxen på¨datorn, fråga någon som arbetar med eller forskar om havet. Barnen har börjat läsa och skriva faktatexter om olika djur och växter och vi har även bjudit in Lukas pappa som ska hjälpa oss svara på lite frågor eftersom han kan mycket om havet.

Vi har fortsatt att träna oss på engelska. Det som förra veckan var en ”fruktaffär” blev denna vecka ”frukt och grönsaksrestaurang”. Barnen är riktigt duktiga på att både beställa, räkna, betala och svara varandra på ett artigt sätt.

”Veckans experiment” denna vecka hette russinhissen och handlade om vad som händer när man släpper ner ett russin i kolsyrat vatten… och vad upptäckte vi? Jo när russinet har legat en liten stund i mineralvattnet bildas små bubblor av koldioxid på dem. När tillräckligt många bubblor fastnar på russinen så lyfts det upp till ytan. Där spricker bubblorna, och russinen sjunker ner igen. Russinet åkte hiss upp och ner!

Ha en riktigt skön helg! Så ses vi på måndag, Anita och Oscar.

 

3-6:an Hajen

Den här veckan har vi hälsat välkomna tillbaka till två elever, Hanna och Maja. Det är roligt att träffa er igen!

Veckans pyssel har gått i målandets tecken! Eleverna har målat snäckor och stenar i olika färger och gjort små tavlor. Många fina färger har blandats till och tavlorna har fått skiftande utseende.

På svenskan denna vecka har eleverna skrivit en personbeskrivning. De skulle skriva om sig själva men som om de skrev om någon annan. Dessutom skulle de få med tre lögner. Sedan läste jag beskrivningarna och eleverna fick gissa vem det var och vilka lögner som fanns. Det kanske inte var så svårt att komma på att någon hade bestigit Mount Everest eller hade tio kackerlackor som husdjur!

Medeltidstemat fortsätter. Vi har pratat om hur en adlig fest på en borg kunde gå till och vad man åt och drack på den tiden. Något riktigt intressant är vilka lagar som fanns på då och vilka straff man dömde människor till. Böter, spöstraff eller döden var det som gällde, fängelsestraff fanns inte.

Idrotten inleddes med två lekar som uppvärmning. ”Kom alla mina kycklingar” uppskattades av både yngre och äldre! Sedan fick eleverna vara på tre olika stationer och träna med boll. Lektionen avslutades med en fotbollsmatch och ett svalkande bad i havet förstås!

På musiken hade vi en liten musiktävling där man skulle illustrera en känd visa och lagmedlemmarna skulle försöka gissa vilken visa det var och sjunga den.
Onsdag eftermiddag var det premiär för årets ”Hela skolan sjunger”. Då samlades alla elever i Salan och fick under Anitas ledning sjunga roliga sånger. Det var en mycket uppskattad sångstund!

Bildlektionen handlade om den spanske konstnären Picasso. Vi pratade om hans liv och tittade på bilder av några av hans målningar. Efter det fick eleverna en lista med namnen på sju av hans tavlor. De fick sedan se tavlorna på bild och försöka para ihop rätt tavla med rätt namn. Inte helt lätt… Elevernas bilduppgift var sedan att rita av en kamrats ansikte utan att titta på pappret eller lyfta pennan. Resultatet blev ett ansikte uppdelat i fält och många härliga skratt! Nästa vecka ska vi fortsätta med uppgiften och då måla de olika fälten med vattenfärger.

I matematiken arbetar eleverna på som de brukar. Just nu blandas areaberäkningar av rektanglar och trianglar med olika beräkningar med decimaltal och stora tal. Som avslutning på veckan tränar vi multiplikationstabellen med hjälp av två tiokantiga tärningar, eleverna tävlar mot sig själva och försöker överträffa förra veckans resultat.

Under den här veckan har vi arbetat mycket praktiskt när det gäller fysiken. I måndags började vi konstruera enkla tjuvlarm. Det var ett mycket spännande moment som eleverna har sett fram emot. Även om de har vetat om att vi skulle göra detta så har de inte berättat något för någon utomstående. Under torsdagen riggade vi tillsammans upp alarmen runt om på skolgården för att kamraterna och lärarna i de andra klasserna skulle gå in i fällorna och utlösa larmen. Efter en hel del riggande var det dags för fruktstund och när klasserna kom ut ur sina rum så gick larmen lite varstans till fysikgruppens stora nöje. Till detta moment använde eleverna batterier, klädnypor, ledningar, aluminiumfolie, fisklina och summers.

Under fredagens avslutning i Salan redovisade eleverna vad de hade lärt sig i fysiken under de veckor som de har arbetat med ellära.

Tack för en rolig och inspirerande vecka! Nu tar vi helg!
Birgit, Clas och Elina