Vecka 42 2011

Förskolan Fjärilen

Denna vecka har vi på Fjärilen gjort djur i modellera. Barnen fick göra vilka djur de ville och uppfinningsrikedomen var stor! Det blev bl. a färgglada ormar, katter, fåglar, sniglar och möss. Vi satt runt ett bord; knådade, pysslade och samtalade. Det är roligt att göra saker tillsammans, prata med barnen och lyssna till hur de tänker – en härlig process! Resultaten står nu i vår hylla till allmänt beskådande.

En förmiddag gick förskolan Fjärilen och förskoleklassen Mangon en promenad till havet. Där ritade vi vuxna upp stooora former i sanden: rektangel, kvadrat, cirkel och triangel. Barnen fick sedan till uppgift att ta sig till de olika ”husen” på olika sätt och i olika hastigheter; springande, hoppande (jämfota, på ett ben..) mm mm. På så sätt fick de röra sig samtidigt som de fick möjligheten att träna på vissa begrepp. De fick också lyssna till instruktioner, för att kunna utföra uppgiften på rätt sätt. När vi hållit på en stund gavs barnen möjlighet att själva hitta på olika sätt att byta ”hus”. Barninflytande är viktigt!

Efter rörelsepasset på stranden plockade alla snäckor, stenar och pinnar som de la´ i en kasse, som vi sedan tog med till förskolan, respektive Mangon. Nu ligger de rena och fina i genomskinliga burkar och väntar på att bli använda till något nytt. Det ska bli kul att hitta på olika aktiviteter, så de kommer till användning!

På veckans dramapass dramatiserade vi yrken. En vuxen och ett barn gick ifrån gruppen och diskuterade vilket yrke som skulle väljas och hur det skulle visas fram inför gruppen. Sedan fick kamraterna gissa vilket yrke som dramatiserades. Alla som ville fick prova på och det ville alla! Vi var brandmän, poliser, bagare, veterinärer, frisörer, bärgningsbilsförare (hm, heter det så?) och sotare.

Vi har även sorterat snäckor utifrån olika kriterier och inte minst lekt, lekt och lekt, språkat, språkat och språkat tillsammans!

Väl mött nästa vecka; här på hemsidan eller i verkligheten! Till dess önskas ni en…

Trevlig helg!

Kristina, Sharon och Anna

 

Förskoleklassen Mangon

Vilka underbara självporträtt barnen har gjort, man kan verkligen se vem som är vem. Vi pratade en lång stund om hur vi ser ut och vad som skiljer oss åt, vi kom också in på hur ögat ser ut och att vi har en iris och en pupill. Pupillen är som en kameralins visste ett av barnen.

På tisdagsmorgonen var vi insmorda med solkräm, hade vattenflaskorna med oss och solhatten på huvudet och gick sedan i samlad trupp med Fjärilen till stranden för att ha gymnastik. Vi vuxna hade ritat en stor cirkel, kvadrat, triangel och rektangel i sanden som vi gjorde en saga kring och barnen fick röra sig mellan de olika formerna på en massa olika sätt. Svettigt var det men roligt och några av namnen på formerna kan de nu, men kanske inte alla.

I skolan fortsatte vi att gömma former i en påse och ett barn fick försöka beskriva formen och vi fick gissa vilken det var. Rektangeln har ett svårt namn! I Kims lek, då man gömmer saker under en duk, försvann den ena formen efter den andra och det var också en bra träning på formernas namn.

Att gissa på tavlan vilken bokstav eller vilket av barnens namn jag tänkte skriva var mycket uppskattat. Ibland hann jag bara skriva två bokstäver mitt i namnet förrän de kunde gissa rätt. Nu har vi fått upp vår stora gren i taket och där hänger barnens fint dekorerade bokstäver.

En fin blomkrans har barnen gjort genom att ha målat med oljepastellkritor,  i den ska födelsedagsbarnets namn stå.

Trevlig helg önskar Inger och barnen på Mangon

 

1-2:an Snäckan

Denna vecka har vi varit en elev färre i klassen eftersom Marcus är på visumresa och kommer tillbaka nästa vecka. Det ska bli spännande att få höra vad han har upplevt.

De elever som var kvar, har i svenska, tränat på stor bokstav på djurnamn. Vi har dessutom arbetat med skriftliga instruktioner, läsförståelseuppgifter, egen läsning, skrivit dagbok, och högläsning.

I matematik arbetar de flesta med tiotalsövergångar, skriftliga problemlösningsuppgifter där de tränar på begreppen lägga ihop och tillsammans.

I engelska har vi gått igenom ett kapitel som handlar om skolan. Det är extra roligt att arbeta med just med detta ämne när jag ser att alla nu verkligen vågar tala och fråga om ord som de inte förstår.

I SO-religion/bild har vi börjat med Gamla testamentet, vi läste bl.a. om Noa och arken och alla fick välja illustera utifrån en berättelse. Tanken är att tillverka en religionsbok utifrån Gamla och Nya testamentet.

I No/biologi läste vi om musklerna och sedan spelade vi ett frågespel som handlar om kroppen.

Idrotten inleddes med Röris och sedan hade vi skattjakt utefter en karta över skolan område. Alla skulle leta efter bokstäver som var utsatta på kartan, och när de hittat alla bokstäver som var utplacerade på området utifrån kartan, var uppgiften att bilda ett ord. 5-7: ans elever hjälpte eleverna i vår klass med att hitta bokstäverna och tillsammans löste de uppgiften. Skatten var gömd på förskolans sjukhus och där fanns det en skattkista full med guldpengar, som smakade väldigt bra.

På tisdagen var det flickornas tur att baka. De fick precis som killarna veckan innan baka kärleksmuffins. Recepten lästes i ett huj och sedan mättes, diskuterades, arbetsfördelades och vispades det.

När glasyren var pålagd, strösslet var på plats och diskningen var avslutad, var det då dags att avnjuta bakverken på caféet. Åhh, det var så gott!! Det märks minsann när det är bakat med kärlek och riktigt smör.

Fredagen avslutades med utvärdering av veckans planering och en liten extra stund högläsning. Vi har precis börjat läsa en ny bok”Min farmor är en gorilla” som är väldigt kul och eftersom alla jobbat och hunnit med sina planeringar så passade det bra med en liten belöning.

Trevlig helg till er alla önskar
Anne-Lie

 

3-4:an Hajen

Tiden har som vanligt rusat iväg och ännu en rolig vecka har gått! Alla elever i Hajen har gjort sitt bästa både med arbetet med sina planeringar och med vårt gemensamma arbete.

Vid måndagssamlingen var det dags att hälsa Rebecka välkommen. Hon ska gå i förskoleklassen och vi hoppas att hon ska trivas hos oss!

Måndag eftermiddag hade vi musik och då tränade vi på ett par nya engelska sånger. Vi gjorde också en musiklek som eleverna gillar. Jag skriver en bokstav på tavlan och det gäller att så snabbt som möjligt sjunga en låt som börjar på den bokstaven. Det blev många glada skratt!

På tisdagen hade vi åter besök av en elev från Snäckan eftersom Anneli var och bakade med resten av sin klass. Det är roligt att lära känna andra elever än sina egna!

Veckans slöjdlektion ägnades åt att tillverka en ”kluring” . Det var träning i att mäta rätt storlek på tyget, nåla och sy langettstygn. Själva klurigheten bestod i att få loss två träbitar i ett snöre från tyget genom att trä på något fiffigt sätt. Något som i alla fall inte jag lyckades med, men det fanns de som gjorde det!

På eftermiddagen kom Sharon som vanligt och undervisade i thai. Eleverna fick spela bingo för att repetera räkneorden och färgerna.

På onsdag morgon hade vi idrott denna gång på skolan. Först körde vi Röris och alla kämpade så at svetten lackade. Sedan var det dags för skattjakt. Eleverna fick en karta över skolområdet. På den var det utsatt nio olika nummer som de skulle hitta. Vid varje nummer stod en bokstav. Alla bokstäverna skulle sedan bilda ett ord och när man fixat det visste man var skatten fanns och det var bara att hämta sin del av den. Skatten bestod av en hög glittrande guldpengar som visade sig vara ätbara! Eleverna gick två och två och de äldre eleverna fick hjälpa de yngre.

Bildlektionen ägnades denna vecka åt att göra klart vikingaskeppen och klistra upp dem på ett stort papper som var svampat med blå färg. Det blev en fin bild av skepp till havs! Den ska vi använda som en bakgrund vid vår fredagssamling.

Historian har ägnats åt fortsatt arbete med vikingatiden. Eleverna har skrivit fakta om t ex hur vikingarna levde hemma på gården, skickliga skeppsbyggare och sjömän och hur barnen hade det. Det krävs mycket arbete att få texten att låta bra utan att man skriver av boken! Sedan har eleverna fått träna noga på texterna för att kunna redovisa för sina kamrater. De har också fått göra ett runspel på datorn där det gällde att samla poäng genom att lära sig så många runors betydelse som möjligt.

På svenskan skrev vi tillsammans en namndikt om VIKINGATIDEN. Vi har också gått igenom hur man stavar ng-ljudet: ng, n eller g och tränat på detta. Något som är bra att kunna när man skriver berättelser är hur man använder talstreck. Därför har eleverna parvis skrivit samtal med talstreck som de sedan fått spela upp för varandra.

Under veckan har eleverna tränat huvudräkning med hjälp av kortspel. Fyrorna har nu avslutat kapitlet om addition och subtraktion, gjort en diagnos och sedan arbetat med fördjupningsuppgifter. Gottfrid som går i trean har arbetat med multiplikation, division, temperatur och diagram. Nu är han framme vid målgången som är ett repetitionskapitel. Bra jobbat allihop!

Vi har jobbat vidare med ett nytt kapitel i engelska boken. Eftersom vi just nu har tre olika engelska böcker får eleverna lyssna på varandras texter och det ger extra mycket träning. Vi har också pratat om när man använder a och an och gjort en liten tävling för att träna på detta. För att öva lite extra på räkneorden har vi spelat bingo. Vi har också gått igenom vad olika klädesplagg heter på engelska.

På fredagen var det vår tur att hålla i samlingen och den hade temat vikingatiden. Det var lite spända elever som redovisade sina arbeten. Tillsammans läste de också vår namndikt om vikingatiden och skeppsmålningen visades upp. Jag är väldigt stolt över deras insats. Det är ju många elever och föräldrar som lyssnar! Som vanligt sjöng vi den thailändska nationalsången och önskade varandra trevlig helg.

Ännu en härlig skolvecka är nu slut!

Ha en riktigt bra helg önskar
Birgit

 

5-7:an

Tror vi haft bästa väderveckan hittills. Det kanske till slut kommer att bli sådär fint väder som alla säger och åker hit för?

I skolan börjar det kännas ”som vanligt”. Vi vet vad som gäller och hur vi ska arbeta. Allt känns bra.

Vi fick ännu ett nytt spel att tampas med nu i veckan. I Sverige heter spelet Blokus. Jag tycker det är ett riktigt höjdarspel. Det finns i många varianter. Här på skolan har vi tvåmansvarianten. Spelet i sig är roligt, men det är även pedagogiskt så tillvida att barnen lär sig se former från alla håll och kanter och kan då se var bitarna passar bäst.

Tråkigt nog för oss i 5-7:an så slutar Filippa. Det är jättekul att jobba på Lilla Svenska skolan, men jag har tänkt ut att detta jobb även innebär en del avsked. Det tycker jag inte alls om. Å andra sidan om alternativet hade varit att aldrig få ha träffats…  Man kommer varandra väldigt nära på kort tid. Hur som helst så har det varit härligt att ha Filippa i klassen och vi önskar henne all lycka i fortsättningen.

I matte har sexan precis haft prov och femmorna har nästa vecka. Sjuan är också på gång med ett prov. Så alldeles snart byter alla elever område i matten.

Femmorna har jobbat med pluraländelser i engelska denna vecka, sjuan haft prov och sexorna har jobbat i par med ”Food”.  Food handlar om det man tror – mat – på olika sätt.

Rent allmänt tycker jag att jag kan säga att det låter bra när eleverna talar och läser engelska.

Svenskan är nog det ämne som är mest poppis av teoriämnena just nu. Eleverna älskar att skriva på sina berättelser. Och vi gillar allihop att lyssna på vad de andra skrivit.

Idrotten denna vecka bestod av ”Röris” och enkel orientering. Det blir mer orientering så småningom. Idag handlade det om att läsa av kartan. När eleverna lyckats med detta så skulle man få en ordgåta där lösningen resulterade i att man kunde hitta en skattkista (med godis).

NO;n är samma som förra veckan för femmor och sexor. Sjuan har börjat med ”Materia” och då är vi inne på atomer, molekyler, grundämnen och annat spännande.

Tre tjejer håller på med spanska. De jobbar alla i samma bok och denna veckan har det handlat om husdjur.

På slöjden tillverkas det klurigheter. Själv har jag en hatkärlek till dylika ting.

Nu är det bara en vecka kvar innan det blir lite ändringar på skolan, med många nya elever och lärare. Det blir spännande.

Ha en bra helg. /Katarina