Vecka 42 2008

Förskolan Fjärilen

Ja denna vecka har mina ”Fjärilsbarn” o jag, tränat oss på den engelska
sången ”Skillemandinke”  En glad o trevlig sång o melodi tycker vi.

I tisdags så var vi nere på stranden och hade kul med hinkar o spadar. Vi
letade upp lite skugga och där  byggde vi bl.a. en ”Vulkantårta”.

Under veckan  har vi också målat vår hand och gjort ett avtryck
Räknat våra fingrar och lärt oss några nya ramsor om våra fingrar o
händer. Bl.a. ”Vi är fem små vandringsmän” ”Tumme möter tumme”

Vi har lärt känna varandra riktigt bra nu, vi leker, läser, sjunger och
har roligt tillsammans.

Nästa vecka ser vi fram emot att hälsa nya barn välkommen till oss.

”Lek är barns arbete”

Lisbeth Johansson, förskolelärare

 

Förskoleklassen Mangon

Denna vecka har vi fått en ny lärarstuderande, det är Anna Rask som mest ska vara här i förskoleklassen, hon har även sina två barn med sig , Max och Pontus de går i år 1 resp. år 3. Det är alltid kul att få praktikanter, de tillför alltid något nytt, både till mig och barnen.

Vi började veckan som vanligt på stranden, vi lekte gammelgäddan, en kullek som barnen har tyckt mycket om. Anna gjorde också en namnlek med rörelser.

På tisdagen hade vi språklekar, barnen fick varsitt kuvert med bokstäver, de skulle sedan pussla fram sitt namn. Vi tog sedan bort och lade ditt nya bokstäver till namnen, ni kan inte ana vad kul det är att heta Mottfrid, Zoa  Ohannes osv.

Och så var det Idrott på onsdag, vi lekte fisknätet, korv (eller var det kav) med bröd och statyer.

På torsdag var det matteprat, Eva-Marie ledde olika övningar som tränade siffra/antal och talmönster på tärning. Vi satt i salan , barnen fick olika ”hämtuppgifter”, tex hämta tre blad med olika form osv.

På torsdag efter lunch var det dags för utflykt, vi åkte minibussar till Casaurina Park. Vi hade olika samarbetsövningar,  barnen blev indelade två och två, en äldre en yngre, de fick sedan tjugo frågor de skulle svara på genom att gå runt och intervjua barn och vuxna tex. Vem kommer från Skåne? Vem kan simma 25m på rygg? osv.

Efter detta fick de uppgiften att ställa sig på led i storleksordning,  utan att prata med varandra, det gick alldeles utmärkt och på kort tid.
Sedan var det dags för de äldre barnen att redovisa olika frukter som vi fick smaka på, mmmm jättegott! Vi gjorde också olika bollekar som tränade samarbetet. Till sist fri lek.

På fredagen hade vi livskunskap där barnen blev indelade i två grupper, barnen fick på tid  bygga högst torn, efteråt diskuterade vi, vem fick högst? Varför fick den gruppen högst? Var alla med? Var det någon som bestämde? osv. Barnen hade många olika tankar om hur det kunde bli så eller så?

Efter lunch lärde Anna barnen en sång som handlade om bokstaven H, barnen fick även titta på en bild och leta efter H-saker.

Barnen berättar:

Det var kul när vi lekte gammelgäddan, sa GOTTFRID.
Det var kul på utflykten när vi lekte bolleken, sa JOHANNES.
Det var kul i Casaurina Park, när vi gick balansgång. Sa ZEB.
Det var kul när vi ställde intervjufrågor, sa ALEC.
Det var kul på utflykten när vi spelade basket, sa OSKAR

 

Trevlig helg önskar

Annica och Mangobarnen

 

1-2:an Snäckan

Vi hälsade Max välkommen till klassen under morgonsamlingen i Salan. Max går i ettan och kommer att stanna hos oss i 5 veckor.

I klassrummet började vi sedan med att fram våra Väderböcker och alla ritade en bild som stämde med halvklart, vindstilla, fuktigt och ”lagom varmt”. Termometern visade på 32 grader! Alla ritade en termometer och markerade temperaturen.

Vi har börjat på vårt tema om Rymden och under veckan har vi talat om Jorden, Månen. Vi ritar och skriver små texter som stöd för minnet.

På engelskan spelade vi Ordbingo med alla glosor som vi redan hunnit lära oss. Spänningen var stor i slutet vem som skulle få full bricka först. Fredagslektionen handlade om en utflykt och mycket långsamt och tydligt berättades sagan om Little Red Riding Hood. Alla avsedda glosor kom med och barnen hängde med på ett fantastiskt sätt.

Under Bildämnet denna vecka har vi kämpat på med våra pappersvävar.
Idrotten på stranden var uppskattad med 2 trevliga lekar som våra lärarpraktikanter ledde.

På torsdagen åkte hela skolan till Casaurina Park för en Samverkansdag. Alla barn var mycket engagerade och klarade sina uppgifter lysande.

Avslutningen på veckan höll vår klass i. Vi uppträdde med en talkör och gjorde rörelser till versen om Äpplen och päron som växer på träden…. samt sången om Min hatt.

En trevlig helg önskas alla barn och föräldrar.

Agneta Ask, åk 1-2

 

3-6:an Hajen

Är ni bra på att ha många bollar i luften? Det är vi hajar! I måndags då vi fick en ny elev, Pontus, gjorde vi en bollövning där det verkligen gäller att hålla huvudet kallt. Övningen går ut på att lära sig namnen på alla i klassen. Men eftersom svårighetsgraden hela tiden ökar så blir det också en träning i motorik och koncentration. Tre bollar som samtidigt kastades runt i en ring medan vi gick och även sa varandras namn; det klarade vi galant!

Förutom allt eget arbete, som går väldigt bra, så jobbade vi i veckan med praktisk matematik. Vi tränade på del av antal. Hur många av de tolv föremålen som ”jag hade hittat på stranden” var stenar? 6 tolftedelar kom eleverna fram till. Kan man kalla det något annat? Javisst, ½ är samma sak. Hur stor del av antalet föremål var snäckor? Jo, fyra stycken snäckor är 4 tolftedelar eller 1 tredjedel av antalet. Det här kommer vi göra fler gånger!

I torsdags hade vi en samarbetsdag i den härliga parken Causaurina. Eleverna i Hajen hade förberett provsmakning av thailändska frukter till utflykten. Förutom att skära upp frukten hade de läst på fakta om varje frukt så att de sedan kunde berätta för de andra vad det var de fick smaka. Tänk att longan, som ser ut som potatis, smakar så gott!

För att Pontus skulle lära känna oss lite bättre fick alla, i början av veckan, berätta om sig själv och det bästa med Koh Lanta. Havet, swimmingpoolen, att kunna dyka, solen och värmen var några saker som nämndes. – Att det finns en skola! tyckte Hugo! Ja, visst är det väl helt fantastiskt att vi kan vara här och även gå i skolan! Det tycker i alla fall jag!

Lotta Olsson, lärare åk 3-6