Vecka 41 2015

Förskolan Mangofjärilen

I veckan har vi haft olika aktivitetsstationer då vi spelat spel, målat, spelat ukulele och haft bygglek. Vi har också fortsatt med vårt smakexperiment med grundsmakerna som vi startade upp med förra veckan.

På idrotten hade vi yoga där vi tränade på en andningsövning. Sedan utmanades vi med yogaövningar som trädet, hunden, kobran, katten och kossan. Vi gjorde också dramaövningen vulkanen och avslutade med en avslappningsövning till musik.

Mitt i veckan åkte vi på studiebesök till templet i Old Town. Vi träffade en munk som tog emot oss och alla fick ställa frågor om hur det är att leva som munk. Han berättade också om Buddhas liv. Sedan avslutade vi med att tända rökelser och vi hade en gemensam meditation. En lärorik och spännande förmiddag.

På ”hela skolan sjunger” sjöng vi massor av sånger. Nya sånger till vår repertoar och vår egen sång om Lilla svenska skolan. Lena tog med sig gitarren som instrument tillsammans med ukulelerna. En musiklektion med många stämmor och toner.

Pedagogerna har intervjuat barnen om deras tänk kring Thailands matkultur och smaker. Det är mycket givande att se hur barnen börjar referera till sig själva och sina gemensamma smakminnen.

Vi avslutade veckan med att ha Thai med Sharon. Vi lärde oss olika frukter på thailändska och en fruktsång.

Ha en mysig helg!

Lill, Sharon och Sigrid

1-2:an Snäckan

Den här veckan blev det lite dramatik p.g.a. brandrök från Indonesien som vällde in över Södra Thailand. Vi har delat ut munskydd till barnen och vi valde också att ställa in familjeaktiviteten i veckan eftersom rekommendationen var att undvika fysisk aktivitet. Vi liknar alla någon ur ”Björnligan” med våra munskydd och solglasögon. Lite otäckt men samtidigt spännande tyckte barnen.

I svenska har både årskurs 1 och 2 presenterats för ”vokalhuset” Vokalerna bor i tvåvåningshus och låter olika beroende på vilken våning de befinner sig på. Barnen har med hjälp av bilder lyssnat efter vokalljuden och lagt bilderna på den våning de ska vara. Vokalerna kommer vi att arbeta regelbundet med både i ettan och tvåan.

I matte har eleverna fortsatt att träna addition. Vi har också arbetat med grundformerna i geometri genom lekar och spel.

Tema kroppen har handlat om kroppsdelar och våra 5 sinnen. Sinnesupplevelserna kopplades till sådant som är speciellt för Thailand och på fredagssamlingen i Salan visade barnen en del av temat. Även engelskan har denna vecka handlat om kroppen och barnen har lärt sig kroppsdelar på engelska.

Onsdagen bjöd på ett mycket trevligt studiebesök i templet. Barnen hade många intressanta frågor att ställa till munken som tog hand om oss. Alla fick prova på att meditera och de som ville fick sätta ner rökelse vid en Buddha staty. Väl hemma igen har barnen målat sina upplevelser från tempelbesöket med vattenfärg. Det blev fantastiska bilder.

Lena

3-4:an Hajen

Hejsan!

Den här veckan har vi varit och besökt ett tempel som ligger nere på andra sidan ön, vid Old Town. Där fick vi träffa en munk som, via Sharon som översatte, berättade om hur han och hans ”bröder” lever. Han berättade om hur hans dagar ser ut, varför han valt att bli munk, vad det innebär och vad han tycker är det bästa med att bo i kloster. Vi fick titta runt i templet, prova på att meditera i deras vackra meditationslund, tända rökelse och lära oss massor nytt.

I torsdags kom Alfreds mamma Yui på besök. Hon berättade om hur det är att leva som buddhist, hur hon tror och tänker och vad hon tycker är viktigt. Hon berättade om de fem viktigaste reglerna för en buddhist. Mycket av det hon berättade gick ut på att man som buddhist alltid skall försöka att göra gott, mot andra, mot naturen och mot sig själv. Hon lärde oss att hon tillsammans med alla andra buddhister på ön ger öns munkar mat, mediciner och hjälper dem med en del praktiskt som behövs göras i templet. Det var extra roligt att höra om hur hon fick möjlighet att bo i ett kloster i en vecka och lära sig att meditera. Det var en mycket spännande lektion och vi kunde ställa massor av frågor till henne kring det som vi tidigare lärt oss och sådant som hon berättade om. 

Nästa vecka skall vi arbeta med islam och hur det är att leva som muslim. Det ser vi också fram emot.

Linda

5-9:an Kokosnöten

Denna vecka fick vi åka och besöka ett buddhistiskt tempel. Det var ett spännande besök där en munk tog hand om oss och började med att svara på barnens frågor. Barnen hade många funderingar om bland annat templet, Buddhastatyn och hur det är att vara munk. Därefter fick barnen hålla i tre rökelsepinnar, tänka på något i livet som de kan göra bättre och sedan sätta ned rökelsen i en skål framför Buddha. Barnen fick också prova på meditation i skydd av regnskogens träd. Det var en häftig upplevelse där barnen fick prova på stillhet och lugn.

Vi kommer att ha en period nu när vi kommer att göra studiebesök med religionsinriktning. Veckorna som kommer blir det även besök i en moské samt i en kyrka. Under dessa veckor kommer vi att ha ett religionsspår på SO:n där eleverna kommer att få lära sig om dessa tre religioner, dess heliga rum och diskutera likheter och skillnader.

Tyvärr fick vi ju ställa in veckans familjeaktivitet, men vi tar nya tag och hoppas att Indonesien tar det lugnt med sitt svedjebruk så att vi kan genomföra aktiviteten nästa vecka istället.

På fredagen var det Snäckornas tur att hålla i Salansamlingen. De berättade för oss hur tallriksmodellen fungerar och visade upp jättefina teckningar på olika maträtter. Det riktigt vattnades i munnen. Avslutningsvis fick vi höra sången ”känselblues”. Med skönt gung fick vi lära oss om kroppen.

Vi önskar er alla en trevlig helg!

Magnus och Ullis