Vecka 41 2011

Förskolan Fjärilen

Denna vecka har vi på Fjärilen börjat lära känna Philip. Han och Morris fann varandra direkt! Det är härligt att se hur lätt barnen hittar nya vänner. Vi har även haft förmånen att få ta emot en VFU-elev (elev från förskollärarutbildningen i Stockholm) och det känns också mycket roligt! Välkomna båda två!

Vi har under veckan ritat med pastellkritor och sedan överdragit teckningen med vattenfärg. Det blev härliga kontraster i bilderna och nästan som trolleri när bilden förvandlades, tyckte barnen.

En annan dag spelade vi ”The game of ladybirds” tillsammans. Det var lärorikt att träna på att vänta på sin tur, att räkna sina nyckelpigor på korten och tärningen, att ta del av instruktioner och att samarbeta. Vi tyckte nog alla att det var en rolig och mysig stund, även om någon också undrade när de skulle få leka, men att försöka hålla sig kvar i en aktivitet/ett moment är också bra att träna på.

Förskolan Fjärilen och förskoleklassen Mangon har haft idrott tillsammans en fm. Som uppvärmning körde Kristina ”Röris 4” (Friskis och Svettis för barn) tills alla var varma i kropp och leder och svetten rann. Därefter alternerade Kristina och Inger ledarskapet i de olika stationer som fanns, t ex kast med stor och liten boll i rockring, balansgång på nedlagt hopprep, lyssnarövning, hopp på ett ben, jämfotahopp och att åla. Sharon och Anna hjälpte till där det behövdes vid de olika momenten, jättebra! Avslutningsvis la´ vi oss ner på golvet och lyssnade till en skön avslappningsskiva. Därefter var det dusch i slang (förvandlad till spridare…), för att vi skulle känna oss fräscha och pigga igen och fortsätta vår dag.

Vår VFU-elev, Anna, har börjat göra böcker med 2 elever. Barnen ritar och berättar vad de gör och hur de tänker. Sedan skriver Anna ner vad som sägs och läser upp för det aktuella barnet och ett reflekterande uppstår som kan leda till en fortsättning. Spännande att se hur det hela kommer att utvecklas. Processen ser lovande ut och den är i nuläget viktigast.

Drama har önskats under veckan och på torsdag var det äntligen dags! Vi förvandlades till djur och sagopersoner.

Vi har lekt bl. a ”Följa John” och ”Gubben/Gumman i lådan” tillsammans och det är alltid lika roligt att göra saker tillsammans. Det skapar en fin kontakt mellan barnen och mellan barn och vuxna, samtidigt sin inlärning sker. Lek är utvecklande!

Nästa vecka möter vi nya utmaningar och får därmed också nya erfarenheter. Väl mött!

Trevlig helg!

Kristina, Sharon och Anna

 

Förskoleklassen Mangon

Nu har förskoleklassen börjat! Vi har ägnat mycket tid till att lära känna varandra och hur vi vill ha det tillsammans. Vi börjar dagen med att ett av barnen har upprop och sedan har vi lite morgongymnastik genom att läsa en rimmad vers och göra rörelse till. Vårt klassrum ska vi dekorera med barnens initialer som är stora och gjorda i hård kartong. Barnen har målat och pyntat dem med massor av glitter och vi ska hänga dem i en gren från taket. Matematik har vi haft genom att räkna caplastavar, både framifrån och bakifrån.

På gymnastiken har vi tränat balans, kroppsuppfattning, ta instruktioner, samarbete, turordnig och så hade vi mycket kul under tiden! Efter ett tufft pass lyssnade vi på avslappnande musik och lät kroppen vila. Att ta en svalkande dusch under vattenslangen var roligt och välgörande.

Vid maten har vi lärt oss det thailändska ordet NIT NOY som betyder LITE på svenska. Det är bra att kunna för då kan man få en lagom stor portion så vi inte behöver kasta mat. Alla barnen är artiga och tackar för maten genom att säga KOPKUN KAH/KRAP, det betyder tack.

Vi har fått en fantasisk byggsats som blir en bil om vi lyckas, som tur är så kan vi få hjälp av de lite större barnen att bygga ihop den.

Vilken överraskning! Veckan slutade med att vi blev bjudna på friterad glass, mums!

Trevlig helg önskar Inger

 

1-2:an Snäckan

Veckan har rullat på som vanligt och det fungerar som det ska med det mesta.

I svenska har vi arbetat med orden, den, det, de och vi kommer att fortsätta med detta även nästa vecka.Som vanligt jobbade vi med att skriva dagbok, egen läsning,läsförståelseuppgifter i ”året runt på Slottsgatan.

I matematik har några arbetat vidare med längd och volym, repeterat tvillingarna/dubblor, sprängt tal och klockan. Andra tränade på matematikbegreppen .

I engelska har vi läst, samtalat och skrivit om vad som kan hända på en skolgård.

I SO/svenska/bild har vi arbetat med allemansrätten som mynnade ut i redovisning på fredagsamlingen.

I NO forsatte vi med kroppentemat nu är vi framme vid skelettet och musklerna, vi läser, diskuterar, testar och dokumenterar, och eleverna kommer med så kloka funderingar och kommentarer.

På tisdagen var det dags för 1-2:ans killar att åka till Saladan för att baka. De var jätteduktiga på att läsa recept, volymenheterna och att baka supersmarriga kärleksmuffins. När allt var färdiggräddat, glasyr och strösselpålagd, skålar och vispar renslickade, var det dags för avsmakning och de var verkligen värda att vänta på, mums!

På onsdagen hade vi vädrets makter med oss och kunde då äntligen spela brännboll på stranden. Alla fick öva sig på att kasta och slå innan det var dags för den riktiga matchen. Sedan var det skönt med en avsvalkande dusch och en härlig fruktstund.

Fredagen gick som vanligt jättefort och vi var slutligen framme vid fredagsavslutningen. Det var ju som jag tidigare nämnt 1-2:ans tur att göra något. Vi bestämde redan förra veckan att göra något med allemansrätten, den har verkligen engagerat alla i klassen. Vi har haft många disskussioner om, rättigheter, skyldiheter, pantning samt nedskräpning och vad som är bra för djur och människor. Detta mynnade ut i att alla ville ta olika bitar och redovisa sina nyvunna kunskaper samt få till en liten frågestund. De har som vanligt gjort detta med bravur och stort engagemang. Ni är som vanligt superbra!

Till sist önskar jag er alla, en skön och avkopplande helg
Anne-Lie

 

3-4:an Hajen

Ännu en vecka har passerat och det är härligt att få arbeta med intresserade och motiverade elever!

På tisdag förmiddag hade vi besök av några elever från Snäckan. De fick arbeta hos oss eftersom Annelie var och bakade med de andra eleverna i sin klass.

På eftermiddagen hade eleverna träslöjd med Inger. De hade fått ta med en pinne som skulle vara 30 cm lång och 0.5 cm bred. Pinnen skulle sättas fast med en tving och sågas till lämplig längd. Pinnen användes som en bokrygg till elevernas loggböcker i slöjd. Sedan gjordes en fin framsida och resultatet blev mycket snyggt. Varje slöjdlektion ska eleverna skriva om vad de gjort i de här böckerna.

På onsdag morgon var det idrott på stranden. Det var fortsatt träning i att slå med bollträ och kasta med en liten boll eller frisbee. Sedan kunde vi äntligen spela en hel brännbollsmatch utan att bli avbrutna av regn! Det är både jobbigt och svettigt att springa i sanden. Dessutom var vattnet ovanligt högt så planen blev ganska smal!  Efteråt känns det bra med en utomhusdusch i kallt vatten för både elever och lärare!

Thailektionen denna vecka var en repetition av färgerna. Eleverna fick plocka en frukt ur en korg med den färg som Sharon på thailändska uppmanade dem att ta. Jag måste säga att eleverna lär sig mycket snabbare än jag… Men det är svåra ord: lueang = gul, namgnuen = mörkblå och kieaow = grön.

För ett par veckor sedan fick eleverna i uppgift att parvis skriva en ny text till ett par kända barnvisor. Denna vecka fick vi höra dem framföras och det var roliga varianter av Ekorren satt i granen och Bä bä vita lamm som framfördes!

På bilden avslutade vi arbetet med förra veckans färgcirklar och luftballonger. Dessutom påbörjades bilder av vikingaskepp. Skeppen ska sedan klistras upp på en bakgrund av hav.

I historia har vi fortsatt arbetet med vikingatiden. Denna vecka har det handlat om hur vikingarna bodde, hur deras världsbild såg ut och om Asatron. Vi har läst några gudasagor och de är roliga att lyssna på! Eleverna fick illustrera sagan om när Tors hammare blev stulen. Det blev roliga bilder av Tor som klädde ut sig till Freja för att lura jätten Trym som hade stulit hammaren! Som en del i vikingatemat har eleverna i matten fått jobba med mattekul med Orvar från vikingatiden. Det var några kluriga uppgifter men de gick att lösa.

I engelskan ha vi tränat på skillnaden mellan this och that. Vi har också repeterat färger och fortsatt med räkneorden upp till 40. På engelskan gör vi ofta dialoger så att eleverna får träna sig på att prata. Eleverna här har en fördel i att de pratar en del engelska på fritiden t ex på restauranger eller i affärer. Vi sjunger även en del sånger.

I svenskan har vi pratat om synonymer. Vi har också skrivit en berättelse om hösten med hjälp av en tankekarta som vi gjorde tillsammans. Eleverna fick sedan göra en egen tankekarta och utifrån den skriva en berättelse. Berättelserna handlade om hundar, kärlek, fotboll och sommar. Fördelen med att göra en tankekarta är att man får tänka igenom vad berättelsen ska handla om innan man börjar skriva. Som vanligt har eleverna läst i sina böcker och skrivit dagbok. En eftermiddag gjorde vi charader om idrotter. Det blev många glada skratt och gissningar när det sparkades, kastades och hoppades!

Fredagssamlingen leddes av Annelie och hennes elever i 1-2:an. De redovisade ett arbete om allemansrätten. Eleverna berättade livfullt om de olika reglerna och sedan sattes publiken på prov med mer eller mindre kluriga frågor. Tack eleverna i Snäckan för en mycket trevlig och lärorik samling!
Samlingen avslutades med den thailändska nationalsången. Det känns alltid lika högtidligt att sjunga den tillsammans med elever och föräldrar.

Tack för ännu en rolig vecka!

Jag önskar alla en riktigt mysig helg!
Birgit

 

5-7:an

Sju veckor har vi nu haft skola efter sommaren. Otroligt vad tiden går fort.
Jag tycker rutinerna sitter bra och ämnen flyter på. Det börjar också bli dags för en del prov, precis som hemma. Det brukar ta ca 7-8 veckor innan första proven ”dimper” ner. Jag upplever att 5-7:an tar sina läxor på stort allvar. Superbra!

Matten rullar på med bråk, geometri och taluppfattning.  Eleverna håller på med dessa avsnitt på olika nivå. Allt från introducering av kvadratcentimetern till uträkning av cirkelns omkrets – beroende på årskurs.

NO;n i femman har avslutet andningen och påbörjat blodets vägar i kroppen. Det är mycket som ska förstås. Sexan ska snart avsluta arbetet med tagghudingar. Sjuan ska alldeles snart byta från SO till NO.

I svenskan jobbar alla elever på med sina berättelser. De växer sakta men säkert ut till hela historier. Denna form av svenska gillar eleverna verkligen. Det stimulerar deras fantasi och vi tar upp sådant man behöver tänka på när man skriver. Eleverna har fått läsa upp de avsnitt som de efterhand blir klara med. Då får man träna på att läsa och det finns väl inget bättre sätt att kontrollera sitt skrivande än att läsa upp det högt. Det blir väldigt tydligt om historien inte hänger ihop. Varje gång någon läst upp så får övriga elever och läraren kommentera. Jag har bestämt att inte kolla stavning och meningsbyggnad i just denna uppgift. Jag vill att fantasin ska flöda helt fritt. Därmed inte sagt att stavning och meningsbyggnad är oviktigt – inte alls. Tvärtom, men vi tar det vid ett senare tillfälle. Eleverna frågar dock ofta om hur ord stavas och då diskuterar vi förstås stavning.

I engelska denna vecka har eleverna fått bilder som de ska beskriva för en kompis. Kompisen ska sedan försöka göra sig en egen bild utifrån detta. Man har då fått slå upp en del ord för att kunna ge en så bra beskrivning av bilden som möjligt.

På idrotten spelade vi brännboll på stranden. Vi gjorde som senast. Först tränade vi de olika momenten och sen hann vi med en match också. Jag tycker nog att många förbättrat sig och blivit säkrare kastare, fångare och slagmän/kvinnor. Denna vecka hade vi en långsmal brännbollsplan. Vi måste ju anpassa oss efter hur mycket strand vi har. Roligt, tycker jag, att förutsättningarna skiftar från gång till gång. Roligt också att 5-7:an kan spela brännboll ihop med 1-2:an. Alla på sin nivå.

Inger började jobba denna vecka och hade 5-7:an i slöjd i torsdags. Det var det den ”läxpinnen” skulle vara till. Eleverna ska konstruera en loggbok där de skriver ner sin arbetsbeskrivning. Pinnen skall vara själva bokryggen. Inger var nöjd med elevernas arbetsinsats.

Högläsningsboken ”Tjuvarnas Herre” är slut. Två av huvudfigurerna hade åkt en ålderskarusell. Man kunde välja om man ville bli äldre eller yngre. Man behöll samma intellekt – det var bara kroppen som ändrades. Så det pratade vi lite om när vi läste. Dvs. hur skulle man tänka om det? Nu kommer det svåra, nämligen att byta högläsningsbok. Jag sa i klassen att jag skulle avvakta till v44 innan vi börjar med ny bok. Det hade varit mest praktiskt eftersom det kommer en hel del nya elever då.  Men si det gick eleverna inte med på. Så nu blir det sagor och kortare berättelser som vi högläser de närmsta två veckorna. Det är en väldigt mysig stund, den där när man högläser. Roligt att eleverna också uppskattar det.

På rasterna spelas det spel, kort eller pingis. Dock inte helt enkelt för eleverna att alltid få till det eftersom man är sugen på olika saker på olika raster. Ibland gör alla samma sak och ibland delar man upp sig. Man kan ju även vara med de yngre eleverna på rasterna.

Vi hoppas att nästa vecka blir lika bra som föregående sju. Och varför skulle den inte det?

Ha en avkopplande helg. /Katarina