Vecka 41 2009

Förskoleklassen Mangon

Den här veckan har gått i sagans tecken. Barnen har älskat att lyssna på ritsagor om och om igen. Vi har även rimmat hela veckan, många egna rim har barnen kommit på. Tänk vad kul det är med ord det kan bli så många knasiga rim, vi har skrattat hjärtligt flera gånger denna vecka.

Johanna har fortsatt skriva tillsammans med barnen på datorn. Formprojektet har varit så kul för barnen alla har gått in för uppgiften till hundra procent.

Denna vecka var det vår tur att hålla i fredagsavslutningen. Barnen spelade upp en liten saga som de själva har skrivit. Den handlade om några djur som skulle ut på en båttur. Allt som behövdes i sagan har barnen själva kommit på och bl.a. tillverkat ett hus och en båt som blev otroligt fina. Många olika knep listades ut som att man måste skära ut baksidan på huset för att ett djur skall kunna öppna dörren inifrån när någon knackar på. Listigt eller hur!

Så här tycker barnen om denna vecka.

•    Roligt att måla godis på huset sa Malva.
•    Kul att jobba i vår affär sa Maja.
•    Det var skoj att jobba i banken sa Bror.

Trevlig helg önskar

Maritha och Johanna

 

1-2:an Snäckan

Oh, regnet det bara öser ner….. Ja, så har det känts den här veckan. Då vi hade arbetat med ögat och synen så har det passat bra att måla vackra regnbågstavlor. Det var knivigt att blanda till färgen indigo men alla lyckades till slut. Vi tryckte igång våra fantasiknappar och fantiserade om vad som finns i skattkistan vid regnbågens slut. Det blev härliga sagor om sjörövare, regnbågsglassar, guldmynt och färgerna som försvann.

På mattepassen har vi arbetat med formerna kvadrat, cirkel, rektangel och triangel. Barnen har utifrån en formsaga målat gubbar och hus. Sedan har de lärt sig räkna ut omkretsen.
– När får vi ta upp matteboken , undrar Oscar som inte tycker att det är matte om han inte får arbeta i boken. Området avslutades med att vi gick till stranden och letade och ritade former.

AOUÅ, AOUÅ, EIYÄÖ
Vokaler är de alla
Och vi kan de tralla
AOUÅ, AOUÅ, EIYÄÖ
Genom att sjunga  vokalsången på melodin Gubbe Noak har vi lärt oss vokalerna.

Den här veckan har vi hälsat Isak välkommen till oss i Snäckan. Han ska vara här i 6 veckor.  Vi hoppas  han ska trivas och lära sig massor av nyttiga saker.

Trevlig helg!

Sussi och Pontus.

 

3-4:an Hajen

Denna vecka har vi haft användning för våra paraplyer och regnskynken.
Vilka störtskurar!!!

Idrottslektionen, som började i strålande sol, fick ett snabbt slut när de gråa molnen drog in. Vi hann leka ”fruktsallad”( där det handlar om att vara snabb) och göra flera övningar med styrka och samarbete. När fotbolls- och frisbee-träningen kommit, igång blev vi tvungna att skynda hem. Tyvärr var regnmolnen snabbare än vi var och ordentligt blöta duschade vi av oss sand och smuts och fick byta till torra kläder. Majas väska hade blivit blöt och som tur var fanns torra kläder i utklädningslådan.  En riktig prinsessklänning!!

Men vi har haft det mysigt i klassrummen och på rasterna i salan har många spelat kort eller knutit makraméband även om regnet öst ner.

Vi har jobbat med stavning och tävlat med ”kungen och betjänterna”.  Barnen har blivit väldigt skickliga att hitta den betonade vokalen i orden.

Vi har också inlett vårt arbete om forntiden. Vår blivande fritidspedagog, Jessica, började temat med att spela uråldrig musik på datorn, medan hon berättade om istiden och de första människorna.

Vi har tränat vårt mattetänkande och visat att det finns flera olika smarta sätt att tänka och vi har övat tio-kompisar och tvillingar (t.ex. 6+4 och 8+8)
På skolgården tränade Jessica att uppskatta längder och barnen fick leta upp föremål som skulle vara så nära en given längd som möjligt.

Max har tränat Europas länder på datorn och Josefin, Olav och Astrid tränar multiplikation när datorn är ledig.

Snäckan. Mangon och Hajen har haft gemensam sångstund! Sångglädjen stod högt i tak!  Så härligt att få höra barn sjunga av hjärtans lust. Vi övade bland annat en ny sång om småkryp. Sådana finns det gott om här i Thailand: Flea, flea fly, flea fly mosquito. Handklapp och sång ekade i klassrummet.

Veckan avslutades med samling i salan. Mangon spelade teater efter egenhändigt skrivet manus.

Hälsningar

Elisabeth och Jessica

5-6 Kokosnöten

Nu har vi blivit en egen klass och jag, Sophie, är tillbaka i år igen. Vi som går i 5-6:an nu är: Emil, Amanda, Alexandra, Maja, Erik, Alex, Sebastian och Mikaela. Just nu sitter Josef och Fredrik från 7-9:an också i vårt klassrum.

Vi började veckan med att presentera oss för varandra; vi berättade bl.a. vad vi heter, hur gamla vi är och var vi bor i Sverige och på Koh Lanta. Därefter fick alla göra varsin stjärna (vi är ju alla stjärnor – alla är bra på något – och det är viktigt att komma ihåg!) i valfri färg och skriva sitt namn på den och dekorera den som man ville. Våra stjärnor sitter nu på vår svarta stjärnhimmel ovanför dörren. Därefter arbetade vi vidare med våra namn och tog reda på vad de betyder, när vi har namnsdag och hur många i Sverige som heter samma som vi. Vi kom fram till att det namnet som är vanligast som någon av oss i klassen heter är Erik. Det finns över 300 000 Erik i Sverige. Detta kommer alla som börjar i vår klass att få göra.

På tisdagen hade klassen idrott med Peo. Det regnade en del, men trots det kämpade de på bra. En av övningarna var stafett; de skulle springa och hämta sand och sedan bygga det högsta sandslottet. Därefter fick idrottslektionen avslutas då det började åska och blixtra.

På matten intervjuade klassen de andra klasserna för att ta reda på vilken som är skolans favoritfärg. Efter intervjuerna skulle det sedan sammanställas i ett stapeldiagram. På matten har det även övats på multiplikationstabellen.

Frågesport om Europa var en av uppgifterna på so:n denna vecka. Klassen delades in i två lag och fick frågor utan alternativa svar, t.ex. ”I vilket land är Madrid huvudstad?” och ”Vilka färger ingår i Storbritanniens flagga?”. Båda lagen var mycket duktiga och svarade rätt på de flesta frågorna.

I Emils svenskbok finns en gruppuppgift som handlar om limerickar. Emil och Maja tyckte detta var kul och gjorde flera egna.

På fredagens bildlektion fick klassen dra varsin lapp. På lappen stod det ett substantiv som inte finns, t.ex. rossa, ystfarfan och glandertruss. Detta skulle de hitta på vad det skulle vara för något, rita det och skriva en kort förklaring.

Trevlig helg önskar 5-6:an, Sophie och Peo