Vecka 40 2015

Förskolan Mangofjärilen

Den här veckan är det vi som ansvarat för Salans sammankomster. Vi har övat in en klappramsa till kanelbullens dag som vi uppmärksammade på fredag med lite annat smått och gott. Vi fortsatte spela ukulele i smågrupper i veckan med ackordet D. Vi lärde oss Broder Jakob på svenska, engelska, franska och indianspråket.

På engelskan fortsatte vi med att dramatisera sagan om ” the very hungry caterpilar”. Vi har även gjort sagan som en gemensam rörelsesaga.

På idrotten lekte vi dansstopp till musik på olika sätt. Vi började med att stå alldeles stilla när musiken stannade och fortsatte sedan med t.ex. en hand i golvet. Sedan hade barnen förslag om en lek och de turades om att hålla i den. Vi byggde en bana med kuddar och fortsatte med ett lavastup där man tränade balansen. Vi avslutade med en lek där vi skulle gå under ett rep som sänktes steg för steg.

Sigrid har utmanat barnen med ett smakexperiment. Vi provade olika smaker som sött, syrligt, beskt och salt. Vi satte ord på våra smakupplevelser. Varje dag har vi upptäcker vi nya smaker på rätter när vi äter i skolrestaurangen. Smakexperimentet var mer rena smaker att upptäcka och beskriva.

I förskoleklassen har vi rimmat och klappat takten till olika ord. Vi har fokuserat på bokstaven D och klappat takten till alla ord vi samlat på. Vi har också klappat takten till våra namn och räknat takterna.

Vi avslutade veckan i Salan med vår ramsa om kanelbullar, vi hade även en frågestund om kanelbullens dag. Efter det bjöds vi på nybakade kanelbullar och doften av kanel spreds över Lilla Svenska Skolan.

Lill och Sharon

1-2:an Snäckan

Ytterligare en vecka fylld av kunskapsinhämtning på olika sätt. För barnen naturligtvis, men också för oss pedagoger. Vi lär oss nya saker hela tiden tillsammans med barnen!

Både ettor och tvåor börjar bli duktiga på att jobba med svenska och matte efter individuella planeringar och de är stolta när de kan måla blomblad på sina planeringsblommor. Att barnen börjar bli mer självständiga är jättebra nu när klassen snart kommer att fyllas på med nya barn som har med annat spännande arbetsmaterial från Sverige.

Grej of the week” och temaarbetet ”Kroppen” hörde denna vecka ihop och det har handlat om hjärta och lungor. Ledtråden ”livsviktig pump” skulle förstås leda fram till en kort lektion om hjärtat. Barnen har bl.a. fått lyssna, sett film och skapat egna bilder av hjärtats och lungornas funktion. Alla deltar aktivt och är mycket intresserade.

På tisdagseftermiddagen flätade barnen vänskapsband tillsammans med barnen i Mangofjärilen. Armbanden blev väldigt vackra i regnbågens alla färger. Barnen tyckte att det var så kul, så de har fortsatt fläta på rasterna till föräldrar och kompisar. Bra finmotorisk träning!

Matten har denna vecka förutom sifferarbete och arbete i matteboken handlat om svenska mynt och deras värde och i svenskan har barnen förutom bokstavsarbete och arbete i arbetsböcker tränat på att” lyssna mellan raderna” d.v.s. på att förstå sådant som inte är direkt uttalat i en text. Vi har börjat titta på filmen Mio min Mio. Detta dels för att barnen älskar boken som vi tidigare har haft som högläsningsbok, men också för att barnen ska kunna jämföra filmen med boken. Är allt med? Är allt i filmen så som jag tänkt mig o.s.v. Vi hoppas på intressanta diskussioner!

Lena

3-4:an Hajen

Hejsan!

I tisdags fick vi nära våra kreativa ådror då Catharina från Art Village kom och gästade oss. På Art Village kan man prova på, gå kurser eller bara titta på alla möjliga olika konstformer. De har smyckestillverkning, målar på blad, makramé och mycket mer. Det vi fick prova på var just makramé. Vi fick göra vackra vänskapsarmband med snäckor och vaxband. Det var ganska klurigt och krävde en hel del koncentration och fingerfärdighet, men de blev otroligt vackra.

I klassrummet har vi hunnit med massa roligt och intressant. Gemensamt har vi arbetat vidare med världsreligionerna. Vi har pratat mycket om hur judendomen, islam och kristendomen kom till men även buddhismen. Vi har diskuterat de olika religionernas heliga hus samt symbolerna och vad de står för. Vi kommer att fokusera på heliga hus och åka på studiebesök i ett tempel, en moské och i en kyrka. Vi kör igång med detta nästa vecka då vi åker till templet Old Town.

Vi har även arbetat med geografi och diskuterat världens fyra olika klimatzoner och vad de påverkas av. I matten har vi kört igång med bråk och då främst del av hel, nästa vecka kommer vi prata om del av antal.

Det har varit en ganska regnig vecka så nu hoppas vi solen tittar fram i helgen.

Linda

5-9:an Kokosnöten

Denna vecka fick vi välkomna Cornelia till klassen! Klassen består nu av sex glada elever.

I tisdags hade vi besök av Katarina från Art Village. Hon visade oss hur man knyter vänskapsband. Det var inte alldeles enkelt, och många hade lite svårt i början med att behärska tekniken. Men Katarina var fantastisk på att hinna med att hjälpa alla elever, och efter ett tag sa lade sig lugnet över Salan och alla elever satt djupt koncentrerade och knöt vackra vänskapsband.

I övrigt arbetar eleverna på med sina ämnen. En del elever har haft prov även denna vecka. Det är spännande att eleverna läser så olika saker. Ofta blir dom nyfikna och frågar varandra frågor vilket också är ett bra lärtillfälle.

Det var återigen Mangofjärilarnas tur att hålla i Salansamlingen. Eftersom det på söndag är kanelbullens dag fick vi vara med om en liten frågesport där alla frågor handlade om kanelbullar. Det visade sig att barnen besatt stora kunskaper om denna bakelse. Slutligen bjöds vi alla på just kanelbullar. Mums!

Vi önskar er alla en trevlig helg!

Magnus och Ullis