Vecka 40 2011

Förskolan Fjärilen

Nu har 6 veckor gått av terminen, men genom alla nya möten och erfarenheter har tiden gått jättesnabbt. Det är väl så när man har kul. Härligt är det i alla fall.

Denna vecka har vi haft förmånen att lära känna ännu ett nytt barn, välkommen Alfred!

Vi har gått in i en ny månad, oktober, och pratat om hur vi tror att det ser ut i Sverige nu och jämfört med hur det är här i Koh Lanta / Thailand. Vi målade också en varsin månadsbild, som har hängt ute på vår altan.

Trullematerialet jobbade vi med under tisdagen och där fick barnen tänka till när de bl. a skulle numrera de omkastade bilderna i rätt ordning, så att tidsperspektivet stämde. Det blev intressanta samtal kring detta.

På onsdagen regnade det kraftigt och de äldre elevernas brännboll på stranden blev inställd. Istället hängde de på oss på Fjärilen när vi körde ”Röris 4” i stora Salan. För oss blev det ett gympapass och för dem uppvärmning;) Kul hade vi det i alla fall!

Under torsdagens dramaövning var vi varandras speglar. Vi gjorde miner och rörelser, som kompisen försökte följa och barnen, som grupp, fick även vara pegelbild till en vuxen. Det var roligt, uppskattat och många skratt uppstod.

Fredagens rörelselek blev denna vecka ”Följa John”, så det blev fart och fläkt även denna gång. Därefter inredde vi vårt uthus och lekte affär.

Avslutningen i Salan stod vi på Fjärilen för denna vecka. Vi visade vad vi jobbar regelbundet med, nämligen munmotorik och språket. Vi tränade käkmuskulaturen, läpparna, tungan och tungryggen, vilket är bra för artikulationen, uttal osv. Som ni säkert kan tänka er blev det många roliga ljud och miner! Gåtor är kul och främjar ordförråd och abstrakt tänkande, samtidigt som det är klurigt och kul.

Vi tog därför med lite av det också, som passade både de lite mindre och de äldre. Vad sägs t. ex om: ” Vilket djur går aldrig till Liseberg (eller annan tivoliplats)?” (Facit: Antilopen), ”Vem har många ben, men kan inte gå?” (Facit: Fisken.) eller ”Vilket djur kan väsa? Råttan, ormen eller kon?” (Facit: Ormen.) Sång- och rörelseleken: ”Huvud, axlar, knä och tå” på thailändska avslutade vårt program innan vi sjöng den thailändska nationalsången tillsammans.

Förskolläraren i förskoleklass har börjat denna vecka, men planerat och grejat för att få i ordning till starten i nästa vecka, därför har vi haft förmånen att ha kvar 6-åringarna hos oss även denna vecka. Veckan som kommer lämnar de oss och får nya erfarenheter på Mangon.

Nästa vecka väntar oss nya utmaningar och erfarenheter även på Fjärilen, men först ska vi ha några dagars ledighet allihop!

Trevlig helg!

önskar Kristina och Sharon

 

1-2:an Snäckan

Veckans första tre dagar har vi haft så gott som fullt i klassrummet. Hajen eleverna var tillsammans med oss och arbetade. Det var roligt att få lära känna elevrna på ett helt annat sätt om man jämför mot att mötas på raster och gemensamma aktiviteter.

Veckans arbete

I svenska har vi som vanligt jobbat med läsförståelseövningar, skrivit dagbok, haft egen läsning och tränat på synonymer.

I matematik arbetade de flesta med längdmåtten m och cm och tiotalsövergångar, spränga tal samt positionssystemet, andra jobbade med rymdmåtten l och dl.

I engelska har vi talat och skrivit lite om vad de olika familjemedlemmarna kallas samt repeterat kroppsdelar.

I SO arbetar vi nu med allemansrätten och detta tema kommer vi att jobba med under en längre tid på terminen.

I NO har vi nu kommit in till skelettet, det är spännande, tycker alla.

Idrotten denna veckan var planerad med brännbollen på stranden, på grund av som alla säkert märkte, det massiva regnvädret så fick vi tyvärr ställa in detta. Vi hade då istället röris i Salan, lekte följa John och ägget, kycklingen och dinosaurien.

I och med att det regnat så mycket så ställdes Träslöjden också in då materialet inte hunnit torka till som  beräknat till detta tillfälle.

I bild arbetade vi med vått i vått tekniken och det skapades super fina bildermed vattenfärg och pastellkritor.

Fredagen avslutades med samling i salan och vi fick lära oss några språkövningar t.ex. träna på olika munmotorikövningar, vilket är bra för artikulationen. En som var extra kul var ”gumman i munnen” och vi såg alla jätteroliga ut. Vi fick även gissa på kluriga gåtor.Exempelvis , vilket djur vill inte gå till Liseberg? Svar:antilopen, ha,ha, ha. Det var en rolig stund där vi verkligen fick tänka till.

En trevlig och solig helg önskar jag er alla.
Anne-Lie

 

3-4:an Hajen

Denna vecka var jag ledig måndag till onsdag för en visumresa till Kuala Lumpur. Eleverna fick vara hos 1-2-an Snäckan och blev där väl omhändertagna av Annelie och hennes elever.

Eleverna har jobbat på med sina planeringar medan jag varit ledig. De arbetar alltid med stort engagemang och är koncentrerade på sina uppgifter. Eftersom det är en ny månad har eleverna också gjort ett månadsblad med en bild och en vers om oktober. Alla månadsblad ska vi sedan sätta samman till en årsbok.

På torsdagen när jag var tillbaka inledde vi ett tema om vikingatiden. Vi har pratat om vad som är speciellt med den tiden, om vikingarnas resor och hur skeppen såg ut. Eleverna fick också designa ett drakhuvud till ett vikingaskepp.

På bilden målade eleverna en färgcirkel och tränade på att blanda färger.
Som en lite mer kreativ uppgift fick de måla ”lager på lager” med vattenfärg. Först en bakgrund, sedan en luftballong och sist dekor på luftballongen. Alla arbetade mycket noggrant och det behövs en lektion till för att göra klart.

På engelskan tränade vi på hur man säger var man bor och hur man presenterar sin familj.

Eleverna fick under veckan läsa på sina anteckningar om magnetism som vi arbetade med förra veckan. På fredagen hade vi ett litet förhör och eleverna hade verkligen lärt sig mycket. Bra jobbat!

Det här blev en kort arbetsvecka för mig men längre för eleverna!

Ha en riktigt bra helg önskar Birgit

 

5-7:an

Jag var, som ni vet, på visumresa måndag till onsdag. Peo vikarierade och meddelade mig efteråt att alla skött sig perfekt och jobbat superbra. Som vanligt alltså!

Det var roligt att träffa eleverna igen på torsdagen. Alla hade följt sina planeringar så det var lätt att komma tillbaka. Skönt!

I matten jobbar femmorna med geometri och lite skala. Sexorna har precis avslutat bråkkapitlet och ska snart ha prov. Sjuan arbetar också med geometri, mest med trianglar och vinklar.

NO;n har gått vidare till andningen när det gäller åk 5. Åk 6 håller på med tagghudingar (sjöstjärnor, ormstjärnor och liknande). I åk 7 i SO håller vi på med slutet av greklandavsnittet.

På svenskan växer Kråkslott med dess invånare vidare i sina påhittade miljöer. Sjuan har startat ett liknande tema nu, men då heter det ”Sjöresan”.  Det handlar om att bygga upp en historia och så får man små uppdrag längs vägen. Eleverna gillar att arbeta med detta.

Engelskan denna vecka var gemensam för alla i 5-7;an. Det blev dialogövningar och andra övningar att jobba med.

Vi fortsätter med högläsning och läsning ur egen bok. Eleverna har fått lite mer tid till egen läsning denna vecka och de flesta har hunnit byta bok. Man får givetvis ta hem boken och läsa också – det tycker jag om – bara den kommer tillbaka nästa dag.

Idrotten denna vecka blev lite improviserad då vädret inte var så snällt mot oss. Det blev uppvärmning och lekar.

Bästa maten tror jag att jag kan gissa var hamburgare och pommes frites.

På fredagsrasten introducerade vi det nya spelet Ubongo. Ett jätteroligt spel som utmanar en ordentligt.

Denna vecka hade förskolan ihop med Kristina och Sharon hand om fredagssamlingen. Vi fick vara med och göra väldigt intressanta rörelser med käkar, mun och tunga. I grunden är detta ett sätt att träna talet, men man kan ju ha roligt samtidigt som man tränar. Det hade vi. Hoppas dock att ingen tog kort!

Vi avslutade samlingen med huvud, axlar, knä och tå på Thailändska. Kul!

Ha en bra helg så ses vi på måndag.
/ Katarina