Vecka 4 2018

Denna vecka har vi varit på årets första utflykter. Vi på helårsskolan tog bussen till ett Buddhistiskt tempel i Old Town. Där vi fick lära oss om munkarnas liv. Vi fick träffa en munk som berättade om sin tro och om hur han lever sitt liv som munk, vi hade även en del frågor med oss som han svarade på.

Munken visade oss hur de ber till Buddha och varför och så berättade han om olika buddistiska traditioner och högtider.

Vi fick även tända rökelser och sätta dem i sand vid Buddhastatyn. Innan vi satte ner dem i sanden skulle vi ta en stund och tänka på våra nära och kära och önska dem välmående och lycka. Vi fick även ta en stund för meditation och bara koppla bort tankarna och vara här och nu.

En fantastisk upplevelse som vi verkligen uppskattade.

Eleverna på Slow Down skolan har under veckan varit på Greenfarm och lärt sig en massa om vilka växter, frukter och kryddor som är typiska för Thailand. De fick även smaka på vissa av dem exempelvis sockerrör, tamarind och ingefära. Vi blev även bjudna på ett örtte och friterad banan.

 

HELÅRSSKOLAN

Förskolan Fjärilen

Hejsan!

Fredagen fylldes med ett besök av Doeramon, boksamtal om Leopold och glassröstning. Den här veckan blev det milo och melon. Salasamlingen var spännande och salan var överfull, vi har pratat om att det är vår tur på fredag.

Den här veckan började med massor av lek med vatten. Några är i alla fall glada över regnet som faller. Det byggdes gångar i sanden och lagades olika vattenbaserade rätter i vår restaurang.

Veckans bokstav var B och vi letade, färgglade och pratade om B. Sången den här veckan var blåklint och där fanns massor av olika blå saker nämnda. Vi har även läst böcker som har bokstaven B. Tex: Barbapappa, Bu och Bä. Vi har också diskuterat och ritat något från berättelsen om Gittan gömmer bort sig. Den boken väcker tankar hos barnen och får dem att berätta saker som de själva upplevt.

En kamrat alla hade saknat var Owl. Ugglan Owl kom förbi på måndagen och läste om ”the very hungry caterpillar”.

När vi var på utflykt på Casuarinapark med Korallen från Mini Svenska Skolan började vi med en sångstund. Alla ville fortsätta att sjunga då det var så kul! Innan hopp och lek åt vi Sapparott, (Ananas) Dtaeng Moo (Vattenmelon) och Farang (Guava). Alla barn lekte och fick chansen att springa hur mycket de ville. Vi fick pastasallad till lunch och sen byggde vi med Plusplus och läste bok. Det var några barn som gick på stranden och samlade snäckor också. Vi såg att vågorna var starkare här än på ”vår” strand. Det var en underbar förmiddag utan regn!

Under veckan har vi sjungit sångerna vi skall sjunga på fredagssamlingen. Vi har sjungit god morgon sången på svenska, engelska och thailändska. Efter det blev det en färgsång på engelska och en fruktsång på thai.

Det har varit sprudlande lek inne på förskolan fjärilen den här veckan då barnen valt att leka fantasifulla roll-lekar. Några gillar att utmanas med kluriga puzzel och spel.

Vi har också fått smaka på en ny frukt i veckan som heter Chompo på thai som betyder rosa. Frukten ser ut som ett rosa päron och har smaken ”Fräsch” säger barnen.

Tack för en härlig vecka!
Mona och Sharon

 

Förskoleklass Mangon

Den här veckan har vi gått vidare med de lite större djuren i Thailand, nämligen elefanten och apan. Lyssnat på fakta, tittat på film, bilder och ritat.

Veckans bokstav har varit Pp och som vanligt har vi gjort många saker kring bokstaven. Vi har letat ord med P i början, mitten och slutet av ord och tittat på Livet i bokstavslandet. Spårat, byggt med kaplastavar, haft bingo, ritat och läst ord och kortare texter med P.

Vi har börjat att öva på årstiderna och månaderna genom att göra praktiska saker. De har fått ett litet häfte att öva i. Ni får gärna öva hemma också, så månaderna sitter! Varje vecka får de göra något som heter “Veckomatte” som tar upp alla 9 olika ma-moment t ex addition, subtraktion, mätning, mönster, klockan … För varje vecka ökar svårighetsnivån.

Vi fortsätter med massagen varje vecka. Tidigare har bara vår klass haft massage i klassrummet och läst massagesagor, men nu är vi flera klasser som har det tillsammans i Salan med musik till. Det är så skönt!

Barnen har jobbat vidare med sina individuella planeringar som ser olika ut.

Vi har målat fina bilder med sockerlösning. Flera barn ville fortsätta med det hemma, så jag skickar det enkla receptet. Man kokar 1 dl vatten och 2 dl socker, och rör om så allt socker löser sig. Sedan målar man på ett vitt papper med en pensel med sockerlösningen och duttar/droppar/stänker vattenfärger på pappret. Blir jättefint!

En eftermiddag bekantade vi oss vidare med olika saker som finns att göra på skolgården. Vi lekte lekar på gräsmattan, poijade, tränade på att spela king på pingisen och hur det fungerar med fyra rutor, spelade fotboll, vi tog med oss olika spel och satt i Salan och spelade.

Ha en skön helg!

/Maria

 

1-2:an Snäckan

Veckan som gått

Nu har ytterligare en vecka gått och denna vecka har vi hunnit med massor.

Vi startade veckan med idrott i Salan tillsammans med Annica från ananasen. Veckans idrott innefattade dans i olika former och det var riktigt roligt.

Vi har fortsatt vårt arbete i våra böcker i svenska och matematik och arbetet flyter på bra.

Denna vecka har vi haft klassråd och röstat fram vårterminens elevrådsrepresentant. Detta ledde in på en diskussion om hur vi röstar i Sverige, hur vallokaler ser ut och hur vi ska veta vad vi ska rösta på. Vi kom in på att det i Sverige finns en statsminister som tillhör partiet Socialdemokraterna och det är vi i Sverige som röstat fram det. Vi såg en film om hur familjen Räv skulle rösta fram skogens parti för att få en konkret upplevelse av hur det går till. Vi gjorde sedan om klassrummet till en vallokal och med hjälp av saronger och ett bord gjorde vi själva valbåset. Spännande.

Vi har även fått lära oss om växter som finns i Thailand och fokus denna vecka har varit blommor, vi har skrivit om Lan Thom, orkidé, tagetes och lotusblomman.

En innehållsrik vecka och vi har haft riktigt roligt.

Olivia och Sols vecka:
Olivia tycker veckan har varit bra, det bästa är att jobba med matteboken och att vi fick vara inne med Stina en stund. Sol tycker också att veckan varit bra, det bästa är att hon fått börja i sin nya matematikbok och att hon har lekt med Elle.

Nästa vecka får ni veta vad Saga och Emilia tycker om sin vecka.

Ha en trevlig helg.

Isabella

 

1-2:an Geckon

Hej!

Varje morgon, när vi tagit i hand, sagt godmorgon och gått igenom vad som ska göras under dagen, läser eleverna tyst en stund. Denna stund brukar vara lugn och skön och jag passar på att be några elever läsa högt for mig. Det är härligt att höra vilka framsteg de gör i sin läsning!

 I veckan har vi gjort några experiment kring luft. Vi lärde oss då att luft tar plats och väger något, trots att det är så lätt?!. Att experimentera engagerar verkligen eleverna och får dem att fundera kring hur saker och ting fungerar, samt varför.  Vi tittade även på några youtube-klipp när andra gjorde experiment med luft, vilket också var roligt!

När vi hade engelska fortsatte vi att titta på The Game och lära oss ord. Vi har precis påbörjat ett område som handlar om mat och de olika måltiderna. Nästa vecka ska vi träna på att beställa mat när vi leker restaurang. Det ser vi fram emot!

Denna vecka avslutade vi arbetspassen med massage i salan.

Tack för veckan, hoppas ni får en trevlig helg.

Hälsnigar Stina

 

3-4:an Hajen

Hej hej!

Hajarna har skrivit klart faktatexterna om lodjuret den här veckan. Alla har fått en bra grund i hur en faktatext ska skrivas och tränat på att använda presens och fackuttryck i texterna. Alla har också fått bekanta sig med styckeindelning och vilka rubriker som är lämpliga i en faktatext om djur.

Många elever har med sig uppgifter där det handlar om att skriva texter av olika slag och det lägger vi mycket tid på. De elever som besökte templet den här veckan har skrivit och berättat om det besöket.

I matte jobbar eleverna just nu med väldigt olika områden, men tid flera elever ägnat sig åt, elever i åk 3 har fördjupat sig i digital tid, vilket inte är så lätt alla gånger. Hur ska man förstå att 19.55 är på kvällen? Att det är närmare 8 än 7? Det är nästan som när de kämpar med den första läsinlärningen, då de helt plötsligt knäcker koden, precis då när motståndet släpper, och det hela rätt som det är känns hur självklart och enkelt som helst.

På idrotten var vi i salan och hade dans med Annica, både danslekar, polka och schottis stod på programmet.

På klassrådet tog eleverna återigen upp frågan om vad som är lämpligt som mellanmål på våra långdagar. De hade mycket kloka åsikter om att sötsaker inte lämpar sig och tycker att man ska vara väldigt noga med vad man äter. De tycker att klassen fungerar bra och att vi har bra arbetsro.

Ha det bra!

//Nettan

3-4:an Rockan

Den här veckan har vi fortsatt att arbeta med våra individuella planeringar, men även samarbetat en del med Hajen inför vårt besök i templet.

Vi började veckan med att se en film om en pojke i Burma som ville bli munk och utifrån den filmen väcktes frågor kring Buddhismen, munkar och gamla historier som vi tog med oss till templet på tisdagen.

Idrott den här veckan hade vi i Salan tillsammans med Hajen, vi tränade på pardans och dans i takt till musik, det var Annika som var lärare den här gången. Vi lärde oss danserna Schottis, Polka, Jenka och en Jazzkombo.

På bildlektionen fortsatte vi med one-point perspektiv, några arbetade med Heraldik och gjorde sköldar kopplat till medeltiden.

Vi har arbetat med lässtrategier den här veckan, och vi var spågummor. Spågumman förutspår och ställer hypoteser om texten genom att titta närmare på rubriker, bilder, bildtexter och textgenre. Vi arbetade i mindre grupper där vi fick ett antal bilder på böcker och små kort med sammanfattningar av böckerna. Där vi parade ihop rätt text med boken.

På torsdagen åt vi lunch lite tidigare för att hjälpa dom små fjärilarna (förskolebarnen) att gå till och från matsalen, att ta grönsaker och att duka undan. Eleverna visade stor omsorg och ansvar för de mindre barnen.

Ha en fin helg / Terese

 

4-5:an Palmen

Veckorna går fort och vi har fullt upp i Palmen. Denna vecka har vi arbetat med bla läsförståelse gemensamt. Vi läser och diskuterar ord tillsammans. Detta tar gärna lite sidospår och vi hamnar på lite olika områden i våra tankar och funderingar. Eleverna är duktiga på att diskutera och vill gärna fortsätta på varandras tankespår vilket ger fylliga och intressanta diskussioner. Vi har även jobbat med lite drama denna vecka. Eleverna har arbetat både i par och i grupp. De har fått olika repliker och ämnen som de tillsammans ska skapa en dialog eller situation utifrån.

Nu är det snart dags för helg sedan är det full fart igen nästa vecka!

Trevlig helg!

Jessica​

 

4-5:an Kobran

Hej

Vet ni om att färg heter sii på thailändska. Den här veckan har mina elever lärt sig massor av färger som sii moang-ilia, sii campo-rosa, sii lang-gul, sii dam-svart.m.m. De är så duktiga på att uttala orden rätt på thailändska.

På idrotten hade vi kondition- och styrkeövningar. Gissa vad alla var svettiga efter det passet.

Nu har det gått drygt två veckor och att gå i skola här skiljer sig enormt mycket från skolan i Sverige. När det regnar så fullkomligt öser regnet ner. Det går inte att vara ute en sekund i regnet om man inte vill bli genomblöt. Maten är så annorlunda med, varje dag är det kyckling i olika former och på fredagar bjuder skolan på glass.

Alla elever har fått nya platser att sitta och arbeta på och de jobbar på bra med sina planeringar. Emellanåt lyssnar vi på Berts dagbok, pratar och bara kopplar av.

Ha en fin helg önskar Lovisa.

 

6:an Kokosnöten

Den här veckan har vi helårselever börjat med kemi. Vi har pratat lite om kemins historia och placerat ut olika saker på vår tidslinje, det var alltifrån bronsföremål till dynamit och penicillinets upptäckt, vi har dessutom gått igenom grunderna i kemi och lärt oss begrepp som atom, molekyl, grundämne och kemiskförening och så har vi har byggt modeller av molekyler med lego.

I SO:n jobbar de flesta av oss vidare med historia. Just nu jobbar flera med egna fördjupningar som ska redovisas på väggplanscher. Vi har valt olika ämnen, bland annat vasaskeppet, häxprocessen och de fyra stånden.

I svenskan har tre av oss gjort våra muntliga redovisningar den här veckan. Det gick toppen! Vi hade förberett våra ämnen bra och i redovisningen pratade vi alla tydligt och hade bra kontakt med våra kompisar i klassen som lyssnade. Redovisningarna denna vecka handlade om fotboll, rap och om boken Månfågel.

På thailektionen den här veckan lärde vi oss färger. Det var många av oss som hade rosa, sii chompoo som favoritfärg.

Idrotten den här veckan var i salan i stället för på stranden. Vi hade dans tillsammans med ananasen och deras lärare Annica. Det var väldigt kul!

Eleverna på Sofia Distans kämpar vidare med sina ämnesplaneringar. De har som vanligt väldigt mycket att göra. Arbetsuppgifterna är väldigt varierande i de olika årskurserna i NO har de till exempel den här veckan jobbat med ryggradslösa djur samt droger och beroende. I svenska jobbar en av eleverna med isländska sagor. Eleven har lyssnat på en saga läst på isländska och svarat på frågor kring denna och om språket. Att jobba med isländska kan kännas konstigt när det är svenska på schemat, men i läroplanen för svenska står det att man ska bekanta sig med såväl de nordiska grannspråken som de nationella minoritetsspråken.

Pop kan mai!

Malin

 

7:an Ananasen

Den här veckan har eleverna verkligen kommit igång med sina planeringar i både svenska och SO. De har fått koll på vad de ska göra samt när de ska göra det. Många är otroligt självgående och tar stort ansvar för sina studier. Annars rullar lektionerna på utan konstigheter – vissa elever har haft eller kommer snart att ha examination och får därför studera lite extra nu framöver.

Under veckan har alla elever fått testa att laborera i NO. Vi hade 5 olika laborationer igång samtidigt, både i kemi och fysik. Vi lärde oss skillnaden mellan emulsion, slamning och lösning, Filtrerade kaffepulver och vatten, testade skillnaden mellan vilo- och arbetspuls, provade olika sorters friktion samt gjorde ett experiment med destillering. Allt gick som planerat förutom att en bägare rasade i golvet! Härligt att se allas intresse och samarbete i arbetet!

På fredagens idrottslektion var det dans på schemat. Eleverna tränar på takt, lär sig danserna shottis, polka och jenka, samt testar en koreografi i jazzdans.

/ Annica

 

8:an Papayan

Den här veckan har eleverna verkligen kommit igång med sina planeringar i både Svenska och SO. De har fått koll på vad de ska göra samt när de ska göra det. Många är otroligt självgående och tar stort ansvar för sina studier. Annars rullar lektionerna på utan konstigheter – vissa elever har haft eller kommer snart att ha examination och får därför studera lite extra nu framöver.

Idrotten blev inställd på grund av besök till templet men vi hade Volleyboll-turnering på Slow Down på fredagen så eleverna fick idrotta ändå! I engelskan har eleverna fått läxa varje torsdag, ex. glosor.

/Sara

 

7-9:an Bananen

Bananerna har arbetat efter sina planeringar.

På hemkunskapen lagades det nyttiga mellanmål ett led i skolans hälsoprofil.

Bananerna avslutade veckan   på Slow down med ett hälsopass.

/Annika och Fredrik

 

SLOW DOWN SKOLAN

Förskolan Korallen

Den här veckan har korallen fortsatt jobba med NO. Barnen tycker att det är väldigt spännande att experimentera och upptäcka saker. Veckans experiment var ett experiment med salt och sött vatten och en potatis som svävar.

Vi har åkt på utflykt till Casuarina Park tillsammans med förskolan Fjärilen från helårsskolan. Vi började med en sångstund. Alla ville fortsätta att sjunga då det var så kul! Alla barn lekte och fick chansen att springa hur mycket de ville. Vi fick pastasallad till lunch och sen byggde vi med Plusplus och läste bok. Det var några barn som gick på stranden och samlade snäckor också. Vi såg att vågorna var starkare här än på ”vår” strand. Det var en underbar förmiddag utan regn!

 

1-2:an Krabban

Krabborna har jobbat flitigt med sina planeringar. Vi har haft boksamtal och övat läsförståelse. Vi har börjat med ett tema om Yrken och intervjufrågor till föräldrarna är förberedda.

Vi har också haft idrott på stranden tillsammans med Varanen och Skorpionen

 

3-4:an Varanen

Alla elever har haft idrott på stranden. Skorpionen och Varanen har tränat på volleybollslag och spelat lite grand.
De har fortsatt sina arbeten i slöjden med String art. Tanken är att de ska göra motiv med anknytning till Thailand.

Varanerna har haft fullt upp med att träna till Salansamlingen på fredag. De är mycket förväntansfulla och ser fram emot detta.

 

5-6:an Skorpionen

Alla elever har haft idrott på stranden. Skorpionen och Varanen har tränat på volleybollslag och spelat lite grand. De har fortsatt sina arbeten i slöjden med String art. Tanken är att de ska göra motiv med anknytning till Thailand.

Skorpionen har också arbetat på med sina individuella planeringar och flitens lampa har lyst. Vi har också fortsatt vårt läsprojekt med Krabban där stora och små läst för varandra.