Vecka 4 2013

Förskolan Fjärilen

I måndags började Alida arbeta hos oss på förskolan Fjärilen, vi hälsar henne välkommen till oss och hoppas att hon ska trivas. Denna vecka har vi gjort massa kul saker. På måndagen kom Maria för att lära oss lite engelska. Vi fick lära oss en ny sång ”hello whats your name”. I den sången fick man träna sig på att säga vad man heter och hur man ska fråga vad heter du på engelska. Vi lekte tio leken för att lära oss räkna till tio och till sist fick vi lära oss en sång om färgerna. Barnen är fantastiskt duktiga på att lära sig och de har en sådan glädje för att lära sig ett nytt språk!

På samlingarna har vi klappat våra namn och lyssnat på vem som har flest och minst stavelser i sitt namn. Vi har även provat att stampa, hoppa och bocka till många andra ord. Det är bra att få göra saker med kroppen för att lära sig lättare.

På onsdagen hade vi lekar ute på vår gård. Vi lekte, kom alla mina kycklingar, alla ekorrar byter bon och farbror lejon. I leken lär man sig mycket som samspel, att lära känna sin kropp och utveckla motoriska färdigheter och framför allt att det är så roligt att leka!

Vi fick en spontan sångstund tillsammans med mangobarnen och Agneta som spelade keyboard för oss. Vi lärde oss många roliga sånger bl.a. jag vill ha munkar med hål i och lillebrors potta.

Vi har berättat två sagor denna vecka Bockarna Bruse och Rödluvan. Efter att barnen lyssnat på sagan så spelade de upp den. Vi fick spela den många gånger innan alla hade provat på att vara bock eller troll. När vi läst sagan om Rödluvan fick barnen rita rödluvan och sedan ska vi fortsätta att göra jägaren, vargen och mormor. Det ska bli en hel saga som barnen själva kan spela med sedan.

På fredagen åkte en del av barnen på tempelutflykt och de barn som redan hade varit där i höstas stannade hemma och bakade chokladbollar för att sedan kunna bjuda sina kompisar på detta efter lunch. Det var mycket uppskattat.

Vi önskar er alla en skön helg
Maritha, Sharon och Alida

 

Förskoleklassen Mangon

I måndags började vi med att skriva ner våra sagor och historier i skrivboken. Barnen har en egen historia som de berättar, genom att rita eller skriva. Alla som vill, får hjälp att skriva text till sin berättelse. På eftermiddagen kom Maria och barnen fick lära sig nya ord och sånger på engelska. Jätteroligt!

Tisdagens bokstavsarbete bestod av bokstavslek, rim och ramsor. Barnen letade upp de namn som fanns utanför Geckon, Snäckan och Hajen, och alla i grupperna jobbade väldigt bra tillsammans och hjälptes åt att skriva ner alla namn i skrivboken. Efter lunch fick vi vara med om en spontan sångstund inne på Fjärilen som Agneta på snäckan höll i och ackompanjerade oss på keyboard och lärde oss flera roliga och fina sånger. Ni har kanske hört barnen sjunga: ”Lillebrors potta” därhemma!

En härlig och efterlängtad gympa på stranden hade vi i onsdags! Jag fick assistans av Mikaelas föräldrar Janne och Lotta. Vi värmde upp med följa John, därefter lekte vi pepparkaksgubbar, cirkusen, och sista paret ut. Det var Underbart med fruktpaus och ett skönt dopp i havet efteråt! På rasterna är matlagning, legobygge, samt att rita och skriva det som är mest poppis just nu. Det är så roligt att se att barnen hittar nya kompisar för varje dag och de verkar ha så roligt tillsammans.

Idag fredag fick Apis komma tillbaka till klassen. För er som inte vet, är Apis en liten mjukisapa, som får följa med ett barn hem varje vecka. I en medföljande bok får man skriva eller rita vad man gjort tillsammans under veckan. Apis får på så sätt möjlighet att vara med om en hel del roliga saker. Han har ett mycket stimulerande och omväxlande liv tycker jag!

En glad överraskning i slutet på veckan var det när vi fick veta att vi skulle besöka ett buddistiskt tempel i Old Town. Munken berättade lite om munkarnas liv och buddismen. Barnen ställde många nyfikna frågor. Får man bara äga åtta saker? Hur gammal måste man vara för att få bli en munk? När måste man gå upp på morgonen? Vi fick se det fina templet och hur munken bodde. På vägen till hans bostad såg vi en jättestor spindel, och hemma hos honom tre spräckliga geckoödlor. Munken berättade på thailändska. Sharon översatte!

En rolig och lärorik vecka är slut!

Ha en fin helg!
Yvonne

 

1-2:an Snäckan

Under måndagen arbetade Anita och jag vid sidan av varandra för att jag skulle få en inblick i barnens arbete. All dokumentation gick vi igenom. Som avslutning på dagen så kalasade vi på glass som belöning att barnens första delmål i läsprojektet hade uppnåtts. 1000 SIDOR. Nu har vi höjt ribban till 3000 sidor.

På tisdagen var det idrott som vanligt på stranden och alla kommer upp och är varma och trötta. Maria kom in i klassen och hade engelska med barnen. Färgernas namn sitter bra och barnen sjöng även en del sånger.

Så var det dags för Alfreds mamma att komma för en intervju. Barnen hade förberett med frågor och vi fick en god inblick i hur hennes uppväxt hade varit. Att hon kunde teckenspråk på Thai imponerade på barnen. Efterarbetet klarade barnen galant med att skriva ner vad de fått höra samt även rita en bild.

Arbetet i svenska och matematik flyter på bra där alla arbetar efter sina planeringar.

Vi har hunnit att marmorera papper som vi ska använda till en liten bok som ska innehålla 5 olika djur som finns i Thailand. Detta blir nästa veckas TEMA i Thailandsstudierna.

På fredagen åkte 2 elever iväg till Templet och vi andra som redan varit där jobbade på med olika moment. På eftermiddagen sjöng vi åter några sånger samt gjorde våra utvärderingar av veckan.

Avslutningen var som vanligt mycket trevlig och 4-6:orna skötte sig galant.

Jag önskar alla en skön helg.
Agneta

 

1-3:an Geckon

På fredagssamlingen tackade vi av Stella som går sin sista dag hos oss på onsdag. Vi önskar Stella lycka till!

Tiden går verkligen fort och nu har ytterligare en vecka gått. Den här veckan har vi läst och pratat om Buddhismen och vad det kan  innebära att vara munk. Eleverna har målat mandala.  En mandala är en rund bild som buddhister använder för att kunna koncentrera sig bättre när de mediterar. Det är flera av eleverna som har sett en buddha här i Thailand. Vi pratade en hel del om den åtta faldiga vägen.

I fredags fick vi åka med buss till Old Town och besöka ett tempel som är beläget där. Det var intressant att få se hur det såg ut inne i temlet. Vi hade förberett en del frågor som vi ställde till en munk som bor där. Vi fick meditera och även besöka hans hem. Innan vi skulle åka hem överlämnades ett kuvert med pengar som eleverna/föräldrarna bidragit med. Det tog han tacksamt emot!

I början av veckan fick alla varsin hemlig kompis. Det innebar att eleverna fick dra var sin hemlig lapp med en klasskamrats namn skrivet på. Man får inte avslöja vem den hemliga kompisen är utan ska försöka uppmärksamma den personen lite extra. Spännande!

Utöver detta har eleverna skrivit faktatexter till olika frukter och fiskar i havet. Texterna har även skrivits på datorn och man kan ta del av dessa på klassbloggen.

På idrottslektionen fick eleverna leka två olika lekar med en boll inblandad. Det var svettigt men oerhört kul! Det var viktigt att samarbeta och  passa till varandra.

Vi har gjort egna måttband som vi har använt oss av när vi mätt olika föremål.

Eleverna är ambitiösa, trevliga  och vetgiriga. Det är en fröjd att vara fröken åt geckoeleverna.

Nu önskar jag er alla en riktigt skön helg!
Karin

 

3-4:an Hajen

Ännu en trevlig vecka har gått och eleverna har som vanligt arbetat mycket flitigt med sina planeringar. Men vi gör förstås också saker tillsammans!

En lektion hade vi samarbetsövningar. Eleverna skulle utan att prata med varandra ställa sig på rad i en viss ordning till exempel efter längd, hårfärg och fotstorlek. Det var fantastiskt att se hur de kom på möjligheter att klara uppgifterna på ett positivt och trevligt sätt!

Eleverna har i grupp fått arbeta med en uppgift i teknik. Med hjälp av sugrör, knappnålar, sax och linjal fick de konstruera en 5 cm bred bro som skulle överbrygga 25 cm mellan två bord. Sedan testade vi vilken bro som höll för mest belastning. Vilken härlig kreativitet vi fick se prov på!

Förra veckan läste vi om buddismen. Denna vecka fortsatte vi religionstemat med att prata om islam som är den största religionen på Koh Lanta. Eleverna har lärt sig att muslimernas gudstjänstlokal heter moské och tornet för böneutrop kallas minaret. Eftersom det ligger en moské nära skolan har ju alla dessutom sett en sådan!

I tisdags var jag med på thailektionen för nybörjare. Sharon berättade hur man frågar hur någon mår och hur man svarar att man mår bra. Eleverna fick också träna på hur man räknar till tio genom att göra ”tioleken”. Man räknar eleverna som sitter och den tionde får ställa sig upp. Så fortsätter man tills bara en sitter kvar.

På idrotten fick eleverna göra två olika lekar, spökboll och droppboll. Det var viktigt att samarbeta och se till att alla fick passningar!

På bilden fick eleverna steg för steg lära sig att rita en kub i grod- och fågelperspektiv. Det ser ganska avancerat ut men är inte så svårt om man går metodiskt tillväga!

3-4:an Hajen och Kobran har musik tillsammans med mig och Mårten. Förra veckan lyssnade vi på ett par sånger av Evert Taube och nu fick eleverna höra om hans uppväxt och hur det kom sig att han blev författare, konstnär och musiker. Vi sjöng också ”Brevet från Lillan”. Lektionen avslutades med Kwake mongo -afrikansk dans med sån.

De elever som började på skolan efter jul fick på fredagen åka på ett studiebesök till templet i Old town. De fick träffa en munk som berättade om sitt liv och med hjälp av Sharon kunde eleverna även ställa frågor. Det var spännande att se hur munken bodde och fundera över hur det kan vara att sova på en tunn matta på golvet! Tillsammans med munken provade eleverna också på att meditera.

Nu tackar jag för ännu en trevlig vecka och önskar alla en avkopplande helg!
Birgit

 

4-6:an Kobran

Den här veckan har vi ägnat en del tid åt fredagsavslutningen. Vi läste i det sammanhanget våra ”bildramsor” tillsammans i måndags. Vilken poesi! Vilken rytm i raderna! Vi fortsatte på tisdagen med att tillverka kulisser och scenattribut (Molly- och Desmondmasker t ex).

Vårt fredagsuppträdande visade sig till slut bli mycket ambitiöst, vilket innebar att vi fick lägga lite mer tid på det än vad som var tänkt från början. Men vilken träning de får: engelska ( Obladi-oblada av The Beatles), de tränar samarbete med allt vad det innebär av tagande och givande, pratande och lyssnande, de praktiserar scenkonsten, de tillverkar rekvisita och kulisser, de skriver dikter och målar tavlor och sist men inte minst; de sjunger och till på köpet i stämmor.

En extra rolig detalj blev det alldeles nyuppfunna instrumentet bambu. För det får vi tacka Lasse särskilt, som snickrade ihop ställningen som ”tangenterna” skulle hänga i.

Att spela Kasino är ett utmärkt sätt att automatisera additions-tabellen på, visste ni det? Pröva själva! Era barn kan nu lära er detta utomordentligt pedagogiska kortspel.

Samtalen vid morgonsamlingen har b la handlat om vikingatiden (när Frej och Freja hade namnsdag i onsdags). Osökt kom jag då att tänka på ”Röde Orm” av Frans G. Bengtsson.

De här samtalen som vi har på morgnarna innan vi går igenom dagens schema (och som alltså har sin utgångspunkt i dagens namnsdags barn) fyller flera värdefulla syften. Dels ökar vetandet, dels övar vi oss både i lyssnandets och talandets konst (jag uppmuntrar alla som vill att berätta ifall de associerar dagens namn med någon eller något). Dels blir det ofta en ovanligt trevlig och intressant stund.

Ulrika har haft engelska i klassen och fokuserat specifikt på grammatiken. Den här veckan handlade det om a  eller an.

Studiebesöket i buddhisttemplet i Old Town var mycket intressant. Den här gången fick vi också kika in i munkens mycket spartanska bostad.

Hela skolan sjunger blev ett lyft den här veckan. Vi gjorde två sånger med rörelser till; We lova Koh Lanta och A leta go go (dansvisa från Trinidad). Jättekul! Tack, Anita!!

För övrigt har veckans aktiviteter till stor del handlat om individuellt arbete. De har ju alla sina olika beting att se till att få gjorda innan de åker hem. Åker hem, ja. Usch, vad det ska bli tråkigt! Men än har vi ett par veckor kvar tillsammans. Det ska bli kul!

Tack för en fin vecka och en trevlig helg med mycket sol och bad önskar Mårten

 

5-6:an Kokosnöten

Denna vecka har vi ägnat lite extra tid åt drama då vi har börjat förbereda den avslutning vi ska hålla i nästa vecka. Barnen har själva skrivit om och moderniserat en saga, fördelat roller och börjat repetera. Jag ser mycket fram emot nästa veckas samling då jag får se resultatet av deras slit!

I tisdags var det dags för hemkunskap. Detta ämne hade vi inte på skolan utan vi åkte istället ner till Coffee My House i Saladan och bakade kärleksmums. Kakorna blev fantastiskt goda!

På musiken denna vecka var det dags att arbeta vidare med förra veckans bilder. Nu var det dags att klippa ut en del av bilden de tyckte mycket om och sedan rama in denna del med en färdig ram. Efter ramen var påklistrad var det dags att skriva. Alla ord de kom att tänka på när de tittade på sin tavla skulle skrivas ner.

Veckans grammatiska moment i engelska var verbet be i presens och there is/there are. På NO- och SO-lektionerna har arbetet fortsatt på samma sätt som tidigare. Veckans ordklass var verb. Vi har pratat om allt från tema till tempus och nästa vecka kommer vi att arbeta vidare med detta och då prata om varför det är så viktigt att inte blanda tempus i en text.

Varje torsdag har eleverna slöjd på schemat. Detta praktiska ämne är mycket uppskattat av eleverna. En del arbetar med uppgifter de har haft med sig hemifrån och andra har fått välja uppgift här.

På fredagen var det dags för en mycket intressant tur till det buddhistiska templet här på Koh Lanta. Vi åkte i minibussar dit och besöket inleddes med en frågestund med en munk där alla barn fick svar på de frågor de hade skrivit i förväg. Sharon var med och tolkade, vilket gjorde att alla kunde förstå. Vi fick se munkens bostad och sedan platsen där de mediterar. Några elever hade redan varit på studiebesök i templet och de stannade på skolan denna gång och hade klädsim på idrottslektionen.

Veckan avslutades med att 4-6:an och Mårten höll i fredagssamlingen. Mårten och eleverna sjöng och spelade jättefint för oss innan vi avslutade med den thailändska nationalsången.

Njut av helgen!
Ulrika

 

7-9:an Bananen

Vi har haft en fantastisk vecka med eleverna i Bananen. Gruppen fungerar jättebra nu och vi har kul tillsammans. De har fokuserat på skolarbetet på lektionerna och haft mysigt på rasterna. Soffhäng varvas med pingis där huvuduppgiften verkar vara att slå ut Clas

Maria utmanade eleverna på glosförhöret i torsdags, om alla eleverna fick alla rätt så skulle vi bjuda på glass. Och om Daniella inte sa ”jag orkar inte” en enda gång under veckan så skulle vi bjuda på en kula till. Naturligtvis så lyckades eleverna med både det ena och det andra. På torsdagens eftermiddagsrast blev det glasskalas för alla hos Mon.

Under torsdagseftermiddagen så fick de elever som inte hade slöjd förra veckan möjlighet att utöva sina kunskaper, virkning verkar vara inne just nu på Lanta.

Fredags förmiddagen var avsatt till besök på buddisttemplet i Old Town. De elever som inte tidigare hade varit där åkte i väg vid nio tiden. Eleverna fick träffa en munk som berättade om buddismen. Om det var någon som hade en fråga så kunde de få svar direkt eftersom Sharon var med och översatte.

De elever som var kvar på skolan hade idrott som vanligt. Eftersom gruppen inte var så stor så passade idrottsläraren på att ha simundervisning. Eleverna fick simma bröstsim, ryggsim, crawl och klädsim. Givetvis så var det ett uppskattat inslag i värmen även om det inte var det lättaste att simma med kläderna på.

Tyvärr så har det varit en del sjukdomar i klassen den här veckan. På måndag räknar vi med att alla är på benen igen. Vi hoppas att nästa vecka blir lika fin som denna har varit och önskar alla en trevlig helg.

Maria och Clas