Vecka 4 2010

Förskolan Fjärilen

Vi har en praktikant som heter Frida hos oss denna och nästa vecka, vilket vi tycker är väldigt kul. Hon har till exempel inspirerat barnen till att bygga hotell/restauranger i sandlådan och därmed blev lekens innehåll lite annorlunda än tidigare. Danne har också kommit tillbaka efter sitt Sverigebesök och det uppskattades av både barn och vuxna. Under vårterminen kommer Danne att arbeta hos oss ca en – två dagar per vecka. Det har även kommit andra besökare till förskolan och det var en tupp som barnen fick beskåda på nära håll. Dessutom har kycklingar kommit för att leta efter mat vid vårt buskage. Kycklingarna såg vi även på vår promenad till stranden. En katt kom smygande bakom och det var spännande att se hur snabba kycklingarna var då de sprang över gatan där vi stod. Katten försvann åt andra hållet till barnens stora belåtenhet.

Vi har under veckan erbjudit de barn som inte gjort hand- och fotavtryck tidigare att göra detta. En del har glatt gjort avtryck medan andra hellre vill avvakta lite till. Dessutom har flera av de barn som gjort avtryck tidigare velat göra det en gång till för det är ju så kul att välja färger, måla och trycka på papperet. Tisdagssamlingen ägnades åt sång och musik och denna gång deltog barnen med de eget gjorda rytminstrumenten till Karins gitarrspel. Det är svårt att både sjunga och spela samtidigt så fokuseringen denna gång var mest på instrumentens ljud. Förhoppningsvis kan vi utveckla vår lilla orkester ju fler gånger som vi spelar tillsammans. Vi testade att spela både högt och svagt och barnen tyckte att det var roligt. Vi upptäckte också att det går att göra ljud av många olika saker, då vi även använde snäckor att spela med.

På gymnastiken hade vi efter uppvärmningen en hinderbana som barnen verkligen uppskattade och de genomförde den flera gånger. Banan bestod av olika slags hopp, balansgång, krypning, kasta boll i hink, liggande stege att gå på mm. Full fart hela tiden och knappast tid för vila en enda gång. På stranddagen som vi hade på torsdagen var det lek med bilar i sanden som dominerade. Det byggdes vägar, tunnlar och sjukhus. Med ett sjukhus i sanden så blev förstås ambulansen uppringd och även polisen dök upp i barnens lek.

Våra fjärilsfrågor som vi lämnat till 5-6:an förra veckan har vi endast hunnit nosa lite på men en av frågorna handlade om vilka fiender fjärilar kan ha. Den frågan fick vi svar på en dag när vi åt mat. Då var det en katt som fångade en fjäril och den låg helt stilla på marken tills Majsan kom och lyfte upp fjärilen. Som tur var så klarade sig fjärilen oskadd och satt och vilade en stund innan den flög iväg. Att människan kan vara en fiende till fjärilen är även det något som barnen har kommit fram till tidigare.

Fredagen blev veckans höjdpunkt, det var spännande att sätta sig i bussen och åka iväg till fjärilshuset. Det var Alfred, Bror, Emil, Dante Lucas och Lukas som följde med. Väl framme togs vi emot av 5-6:ans elever som kommit dit före oss. Förskolebarnen delades in i två grupper och medan en grupp var i fjärilshuset ägnade sig de andra åt till att se på vackra orkidéer, elefanter (ena gruppen) och stora larver och puppor. Inne i fjärilshuset gällde det att vara lugn och smyga runt bland alla växter som fanns där. Flera fjärilar lockades till blommorna men också till de frukter som serverats på ställningar. Barnen tittade fascinerat på fjärilarna och barnen blev väl omhändertagna av 5-6:orna. Fjärilarna kom väldigt nära barnen och alla var så intresserade.

Som avslutning på besöket fick vi en gåva från fjärilshuset. Det var tre gröna larver som var ca 5-6 cm långa, de hade fläckar som såg ut som ögon. Om någon dag kommer de förhoppningsvis att bli till puppor. Vi fick även med oss några färdiga puppor till förskolan/skolan så att vi kan följa dess utveckling. Det ska bli väldigt spännande att följa den process som sker när larven utvecklas till puppa och fjärilen. Vi får nu vara nyfikna på hur fjärilarna kommer att se ut, så återkommer vi med resultatet en annan vecka.

Innan vi avslutar detta veckobrev vill vi rikta ett enormt TACK till eleverna i 5-6:an. De skötte sig exemplariskt och tog verkligen sin uppgift på stort allvar. Alla förskolebarn tycktes trivas tillsammans med de äldre eleverna och ytterligare en tanke med detta besök var ju att lära känna varandra och det gjorde vi också.

Trevlig helg önskar vi er alla!

Karin, Majsan, Danne, Frida och alla fjärilsbarn.

Förskoleklassen Mangon

Ännu en innehållsrik vecka har passerat. Måndagen började med samling i salan där vi som alltid sjunger thailändska nationalsången. Barnen har arbetat med boken om mej där de ritat sig själva och skrivit hur långa de är.  Den fria leken har varvats med arbete I egna böcker och rörelselekar.

Tisdag morgon samlades vi vid Baan Café där barnen gjorde varsin mördeg som bakades till fyra sorters småkakor. När vi bakat klart fick vi provsmaka, varma små kakor i olika former med smak av godis, strössel, karamell och choklad. Mums tyckte alla barnen.

Välkommen tillbaks Danne som nu varje onsdag är mangobarnens lärare. Dagen innehåller idrott, lek, sagor och aktiviteter.

Torsdagen började med Thailandstema vi slog med en tärning och sa i turordning siffran på Thailändska. Några av barnen kunde dessa redan och några andra ord.

När hela skolan sjöng blev det flera roliga sånger. Vi började med svenska nationalsången alla barnen klämde i, det lät fantastiskt bra. En vattensång i kanon, Jipsy Dipsy Spider va nöjd med allt som livet ger m.m.

Dagens matteuppdrag var att rulla lika många bollar av Playdoo deg som du är gammal. Lägga ihop alla bollarna hur många blir det tillsammans.

Två barn skulle bygga ett så högt torn som möjligt under fem minuter och sedan mäta hur högt det blev. Det blev tre lag och det högsta tornet mätte 65 cm.

Fredagen avslutades i salan där 1-2:an spelade teatern Pricken och vi sjöng alla den Thailands nationalsång.

Trevlig helg från barnen och Maritha

1-2:an Snäckan

Den här veckan har vi tränat för fullt till vår fredagssamling. Vi har också tillverkat prickar, morötter och annan rekvisita. Det var ett nervöst gäng som äntrade scenen och spelade upp Sagan om Pricken. Vilka fantastiska teaterbarn! Det gick toppenbra och alla var nöjda och belåtna med sin insats.

Vi har också ritat av OS-ringarna och pratat om vad de betyder och varför ringarna har just de färger de har.

Ettorna har noga studerat bokstäverna b, d, f, h, k, l och t denna vecka. De är de bokstäver som är dubbelt så höga som de andra små bokstäverna. Det är knivigt att få till alla bokstavsformer.

Tvåorna har arbetat med talstreck och skrivit små dialoger mellan vattendjur och mellan ett löv och ett träd.

På mattepassen har vi arbetat i våra böcker och tränat former på geobräden. Matilda, vår praktikant har också spelat formbingo med barnen.

I går var vi som vanligt på stranden och hade gympa. Vi lekte lekar och badade i havet. Det är så fantastiskt att få uppleva dessa idrottspass med sand mellan tårna och ett blå-grönt hav i blickfånget.

Nu väntar en härlig helg med sol och bad.

Sussi och Matilda

1-3:an Geckon

En vecka som har haft mycket med OS att göra!

Vi håller på att förbereda oss inför avfärden till Vancouver. Alla barn ska ju deltaga i olika sportgrenar och nu gällde det att börja packa resväskan. Vilka tävlingskläder behövs? Vad har man för dräkt när man utövar denna sport? Alla designade kläder av hjärtans lust och allt färglades och klipptes ut för att sedan hamna i resväskan. Vi målade även de olympiska ringarna och det var klurigt att få till hur ringarna var hakade i varandra. Alla barn skrev även ner lite fakta om just sin sportgren.

På tisdag var det så dags för Lanta runt. Vi åkte iväg efter lunch och fick under färden se följande: Gummiplantage, Cashewnötsträd, Fiskodling, Mangroveträsk, Räkodling, Currypastatillverkning samt Ananasodling. Det som fångade barnen mest var när vår guide ritsade ett spår i gummiträdet och det genast sipprade fram en vit saft.

Idrotten på stranden blev denna torsdag lite annorlunda. Danne har nu huvudansvaret och han körde hårt med alla under detta pass. Badet var som vanligt härligt i det varma havet.

På stunden med ”Hela skolan sjunger” lärde vi oss Ipsey Wipsey Spider samt repeterade de gamla sångerna.

Cocosträdet lärde vi oss om i vårt Thailandtema. Lasse öppnade en cocosnöt och vi kunde tydligt se fiberskiktet och under detta låg ju själva nöten. Vi smakade små bitar cocos och en del testade även den klara saften som finns inuti.

Under bildlektionen ritade vi till sist spindelnät. Avslutningen framfördes av barnen i Snäckan. Mycket trevligt och applåderna var många.

Trevlig helg

Agneta

3-4:an Hajen

Nu växer Sverige (och Norge) fram på vår karta i klassrummet. Redovisningar om landskapen avlöser varandra. Det är härligt att höra alla frimodiga elever berätta målande om varför just deras landskap är värt ett besök.  Övriga elever skriver tankekartor medan de lyssnar. Varje morgon får eleverna en gåta att lösa i grupp som har anknytning till ett landskap. Det gäller att lista ut vilket landskap det gäller. Igår var gåtan U137. Skulle jag någon gång glömma att ge en gåta blir jag snabbt påmind.

Vårt läsprojekt som sträcker sig över fyra veckor går som en dans. Eleverna läser på lektioner, på raster och hemma. Vårt gruppmål har uppnåtts den här veckan trots att en hel vecka återstår. Därför hade vi glasskalas på fredagseftermiddagen. Nu gäller det att kämpa på med de individuella målen.

Flitens lampa lyser över oss. Eleverna arbetar fantastiskt bra och koncentrationen är total. Någon lyssnar på bandspelaren, någon målar landskap på golvet. Någon läser och någon räknar. Hjälpsamhet och tolerans genomsyrar arbetet.

På engelskan har vi övat frågeord och konstruktion med do och does. Det kan vara lite knepigt att få kläm på i början.

Vi har också börjat öva för fredagssamlingen vecka 5. Då är det vår tur att visa upp något i salan. Replikerna övas och finslipas.

Danne och Sussi hade idrotten på stranden. Lekarna ”Ispjätt” och ”Capture the flag” uppskattades av barnen.

När hela skolan sjunger gungar det bra. Barnens blues, Flea fly, Vattenmoln, kunde alla barn och sjöng för full hals. Sedan lärde vi oss att Imse vimse spindel inte alls var en barnvisa utan en rockig ungdomslåt.

Denna vecka diskuterade vi våra yttre domare på EQ-lektionen. Det gäller att få balans mellan yttre och inre domare.

Veckan avslutades med att Snäckan 1-2:an framförde pjäsen Pricken.  Det blev en fin teateruppvisning för alla barn och föräldrar.

Soliga hälsningar
Elisabeth

5-6:an Kokosnöten

På idrotten började vi denna vecka med ”idioten” och sedan armhävningar, sit ups och benböj. Därefter spelade vi attackfotboll, en variant av vanlig fotboll där man har två lag, en plan och två mål, men ingen målvakt. Lagen står uppställda på rad vid linjen med en lagledare i mitten. När lagledaren ropar ”två” så ska de två första i varje lag rusa in och försöka göra mål. Gör någon mål eller om bollen kommer utanför planen så springer spelarna ut igen och ställer sig sist i ledet och lagledaren ropar en ny siffra. Om lagledaren ropar ”attackfotboll” så springer alla in på planen och spelar. Det var en rolig variant av fotboll och alla kämpade på och försökte göra mål. Matchen slutade 1-1.

Den här veckan har vi kommit igång med nutidsfrågor igen, något som klassen uppskattar mycket. Den här veckan lärde vi oss bl.a. att Chiles nya president heter Sebastian Pinera och att Jerring-priset gick till skidskytten Helena Jonsson.

Vi har haft klassråd och Emil kommer att vara klassens representant och gå på elevråd på tisdag och ta upp klassens tankar och frågor.

På bilden har vi startat upp ett arbete där man ska presentera en
reklamaffisch, en jingel och en förpackning till en viss produkt.
Produkterna att välja mellan var Kattmaten Smask, Hundmaten Slurk,
Fågelmaten Tititu, Glassen Issi, Godiset Swirrel, Drycken Klunk och Chipsen Krisp. Eleverna fick välja om de ville jobba i grupp eller enskilt.

På musiken har vi övat nationalsången och låten ”Lemon Tree”.

I engelska arbetas det fortsatt aktivt, många har redan hunnit med sin
planering. Det drar ihop sig inför redovisningen av TV Channel, det
muntliga grupparbetet.

I franska övas klockan. I spanska jobbas det på och skrivs bl.a. om
favoritfärger. I tyska fortsätter vi att öva att slå upp ord i ordlistan.

På tisdagens lektion i matte delades de upp i 5 grupper och fick gå ut
två grupper i taget för att ha praktisk geometri tillsammans med Danne.
Lite omväxling och roligt tyckte de att det var. De andra fortsatte att
räkna enligt sina individuella planeringar.

No-lektionerna denna vecka har nästan helt ägnats åt att arbeta med vårt
fjärilsprojekt, där de skulle ta reda på svaren på de frågor de fick av
förskolan förra veckan. De har lärt sig om alla de fyra faserna som en
fjärils liv är indelat i och detta genom att läsa engelska texter vilket,
gjort att de tränat på engelska samtidigt. I fredags åkte hela klassen och förskolan till fjärilshuset där vi gick runt och förundrades av de vackra fjärilarna. De var fantastiskt duktiga på att ta hand om förskolans elever på ett mycket pedagogiskt och vänligt sätt. Alla tyckte det var riktigt spännande och fascinerande att se fjärilar komma så nära och ibland till och med sätta sig på tröjan. Tack förskolan för en härlig förmiddag hälsar 5-6:an!

På fredagen blev ”Klassresan” nästan utläst, boken som hela klassen tycker är så bra. Vi har även fortsättningen ”Malin + Rasmus = sant” på skolan och klassen vill gärna att vi läser den också, så det kommer vi att börja med nästa vecka.

Nu är hela klassen igång med sina kärleksböcker och de flesta har nu gjort framsidor, som är mycket fina, och har valt sina fem kapitel och har kommit igång att skriva. Det ska bli spännande att läsa dem när de är klara!

Trevlig helg önskar 5-6:an och Sophie

7-9:an

Den här veckan har klass ”Bananen” som vi nu heter, eller ”hela klasen” om man nu ska vitsa till det, (tack Gottfrid i 1-2:an för den, hälsar hela klassen) arbetat på med sina individuella planeringar och mycket annat som ni kommer få läsa om när ni fortsätter läsa detta veckobrev.

Som vanligt började vi matematiken med att de fick göra fem tal som jag skrivit på tavlan. Efter det satte vissa igång med att repetara inför kommande prov medans andra fortsatte räkna i boken.

På tisdagen var det dags för idrott med 5-6:an. Vi började med ”idioten” som uppvärmning och det går helt enkelt ut på att springa fram och tillbaka enligt anvisningar.  Efter den hårda uppvärmningen var det dags för attackfotboll. Det är precis som vanlig fotboll förutom att en ledare bestämmer hur många från varje lag som ska springa in på plan och spela. Ibland ropade ledaren ”attackfotboll!” och då fick alla springa in och spela. De tyckte det var
jättekul och matchen slutade rättvist 1-1.

No:n denna vecka har varit en riktigt individuell historia där alla har sysslat med sitt. Förutom på torsdagen då Daniel och Victor fick bygga en groda med solcell från en byggsats, och vi alla gick ut för att se om den verkligen skulle hoppa. Vi märkte att den behövde mycket starkt solljus, för när det var lite molnigt då stod den still, men när solen kom fram helt då satte den igång att hoppa. De började diskutera varför den hoppade och det är en diskussion vi ska fortsätta på nästa vecka då vi lite mer i detalj ska förklara varför den egentligen hoppar. Det är mycket av både kemi och fysik i den förklaringen. Ska bli spännande…

På tyskan och franskan har de bl.a. fått välja en text som de skulle läsa
högt och sedan berätta om på svenska vad den handlade om. Detta klarade de
alla mycket bra!

På svenskan den här veckan läste vi ut vår högläsningsbok ”Hjärtans fröjd” och den slutade, trots allt, ganska lyckligt. Klassen har också fortsatt att arbeta med sina kärleksböcker, som de började med förra veckan. Några har kommit riktigt långt och böckerna blir mycket fina.

På bilden har vi startat upp ett arbete där man i grupp (ingen valde att
jobba enskilt) ska presentera en reklamaffisch, en jingel, kunna
presentera sin produkt på ett bra sätt och en förpackning till en viss
produkt. Produkterna att välja mellan var Kattmaten Smask, Hundmaten Slurk, Fågelmaten Tititu, Glassen Issi, Godiset Swirrel, Drycken Klunk, Chipsen Krisp.

På musiken har de fortsatt med det enskilda låtarbetet, att visa hur en låt är uppbyggd, och det ska avslutas denna vecka. Refräng, vers, outro, intro och mellanspel är termer som har använts, och det har lyssnats aktivt efter vilka instrument som spelas i de olika låtarna. Svårt tyckte några.

I engelska jobbas det på; läses skönlitteratur; skrivs om Thailand, jobbas
med texter och grammatik samt övas inför presentationen av det muntliga
grupparbetet.

Trevlig helg önskar Peo och hela klasen Bananen.