Vecka 39 2017

Förskolan Mangofjärilen

Hej alla
Måndagen började med bokstaven R. Vi letade efter, ritade och skrev om den och pratade om hur den lät. Tillsammans tränade vi på Majas sång om rönnen och färglade bubbliga (q och) r. Våra tre nya kompisar gjorde självporträtt som vi satte upp på väggen.
Muselina har varit hemma hos Mona och hon berättade om hur veckan varit hos dem. Hon hade varit på resa och det hade flera av kompisarna då vi ju var lediga i fredags. Berättelsen handlade igen om känslan arg och vi fick flera tillfällen att diskutera Muselinas fråga ”Kan känslor smitta?”
Owl kom på besök och tränade ännu mer engelska med barnen, denna vecka mer siffror och åldrar.

På tisdagen var det dags för vår gemensamma skräpsamlardag. Vi hade kallat in experter på området (miljöengagerade föräldrar) som hjälpte till att göra dagen mer intressant. Alla åkte buss tillsammans ner och på stranden möttes vi av korgar utställda på ett ganska stort område. Innan vi började, diskuterade vad som är skräp. Hur stort är skräp? Skall vi ta med oss allt? Vad man kan skapa av? Frågan om små, små bitar plast och frigolit kom upp och vi finkammade delar av stranden från sådant. När korgarna, några säckar och kärran var full gick vi tillbaka till skolan. På skolan pratade vi om vad vi hittat mest av och det var såklart plast, det kom många tankar kring det. Vi diskuterade för och emot och eleverna var väldigt engagerade. Allt sorterades sedan in i tunnor där de hörde hemma.
Efter lunchen gick vi in och vilade sedan fick Mangofjärilarna leka fram till musikstunden i Salan. De sista 45 minuterna sjöng vi och lekte sånglekar tillsammans. Sharon hjälpte alla att bli bättre på thailändska nationalsången, det lät superbra efter en stund.

Vi fortsatte att träna inför fredagens uppträdande i Salan. Vår fantastiska kör är aldrig tyst. Bokstaven R kom fram igen och det var roligt. De barn som inte var med förra veckan fick rita sin tuschstrand och sin drömstrand.
Det lektes mycket rollekar och dagen tema var ”läskigt”. I bagarhörnan ser vi hur våra framtida konditorer tålmodigt dekorerar bakelser. Även på ljusbordet hamnade en hg tårta idag.

På tillsammanstiden i Salan hade Kokosnötterna hand om oss. Vi fick klippa ut våra händer i olika höstinspirerade färger. Tillsammans skall det bilda ett höstträd och på ena sidan skrev alla ner vad de känner att de är extra bra på, en del skrev flera saker.

Torsdagen bjöd på uppehållsväder under vår utflyktstid. Barnen var så glada över att vara i en lekpark och man såg hur de nöjt av att gunga, klättra, gå armgång och leka i kanan. De utmanade sig själva motoriskt och sprang massor trots värmen. Till lunch fick vi stekt ris i en liten Sala på plats. Vid 12:30 var vi mogna för hemfärd och tur var det för då hann häxleken från igår komma igång igen.

Tack för en härlig vecka.
Mona och Sharon

 

1-2:an Snäckan

Veckan som gått

Veckan som gått startade med att vi välkomnade två nya kompisar till klassen, Edvin och Ludwig och nu är vi hela nio stycken.
Vi har hunnit med massor av roliga saker denna vecka.

I svenskan fortsätter vi med läs- och skrivinlärning för ettorna och läs – och skrivutveckling för tvåorna. Ettorna startade veckan med bokstavsarbete och denna veckan har vi arbetat med bokstaven Rr. Vi har haft genomgång tillsammans med förskoleklassen där vi har listat massa olika saker, ord och namn med bokstaven R. Vi har jobbat i vår ”magiska kulan”, och i vår bokstavsbok. Medan tvåorna har arbetat i ”diamantjakten” och fortsätter att arbeta med vokaler och stavning. Vi har även jobbat med veckans ord.
Vi har kombinerat svenska med bild denna vecka, då vi startat vårt sagoprojekt. Vi startade med vår skiss.

I matematiken fortsätter vi att lära oss olika moment. Mycket addition och subtraktion på olika sätt. Vi lär oss om tallinjen och att räkna med pengar. Tvåorna arbetar även med att lära sig räkna med hjälp av standard algoritmer (uppställningar). Denna vecka har vi även övat subtraktioner med tiotalsövergånger genom att slå tärningar, subtrahera talen och gå på talmattan för att få öka förståelsen genom konkret material.

I engelska denna vecka har vi sjungit sånger. Vi har valt sånger som vi även sjungit på svenska så att vi har en förståelse för innebörden av sångerna.

Utöver detta har vi fortsatt arbetet med rymden och denna vecka var det fokus på planeterna och månen. Vi har pratat om svenska årstider och detta kommer senare leda in oss på årstiderna här i Thailand.

Men det som var mest annorlunda och mycket spännande denna vecka skedde på tisdagen, då det var dags för vår gemensamma skräpsamlardag. Vi hade kallat in experter (miljöengagerade föräldrar) på området som hjälpte till att göra dagen mer intressant. Alla åkte buss tillsammans ner och på stranden möttes vi av korgar utställda på ett ganska stort område. Innan vi började plocka skräp diskuterade vi vad som är skräp, hur stort skräp är, om vi skall ta med oss allt, vad vi kan använda till skapande innan vi började. Frågan om små, små bitar plast och frigolit kom upp och vi finkammade delar av stranden från sådant. När korgarna, några säckar och kärran var full gick vi tillbaka till skolan.
På skolan pratade vi om vad vi hittat mest av och det var såklart plast och det kom många tankar kring det. Vi diskuterade för och emot och eleverna var väldigt engagerade. Allt sorterades sedan in i tunnor där de hörde hemma.
Fantastiska Sharon hade sedan thai med alla skolbarn samtidigt i salan. Den sista timmen sjöng vi och lekte sånglekar tillsammans. Sharon hjälpte alla att bli bättre på thailändska nationalsången, det lät superbra efter en stund.
Alla elever var engagerade under hela dagen och det var kul att se.

Vi har haft en bra vecka och ser fram emot nästa.
Ha en fin helg

Bella

 

3-4:an Hajen

– Oj, är det redan fredag?!
Kommentaren kom från en elev på fredagsförmiddagen och sammanfattar ganska väl hur den här veckan varit. Vi har hunnit med en hel del, samtidigt som det känns som om dagarna bara rusat iväg.

Årskurs 3 har jobbat med religion och tillsammans med årskurs 4 såg vi en film som heter Josef, drömmarnas kung. Det är en berättelse som finns i både Bibeln, Tora och Koranen. Vi har lärt oss att de tre religionerna kristendom, judendom och islam har många gemensamma huvuddrag.

Årskurs 4 har annars fortsatt att lära sig om Sveriges geografi och det är de norrländska landskapen som studerats närmare den här veckan. Vi har pratat om timmerflottning, Döda fallen, midnattssol, träpatroner och aluminiumindustrins stora behov av energi.

I svenska har vi studerat hur man lär sig från en faktatext – att lära sig lära. Vi har tipsat om hur man läser en text med pennan i handen för att få ut så mycket som möjligt av det lästa. Flera av eleverna har också tränat på alfabetisk ordning och på att hitta förklaringar på svåra ord i en ordlista.

Matten har för de flesta elever handlat om olika räknemetoder i addition och subtraktion – talsortsräkning, att räkna upp när skillnaden är liten och algoritmräkning med och utan växling.

Vi har även diskuterat skillnader mellan de fyra svenska årstiderna och de tre thailändska och annat som skiljer i respektive klimat.

Tisdagen var lite speciell då Malin, Bella och jag hade andra arbetsuppgifter än att vara med barnen. Eleverna hade en gemensam skräpsamlardag. Vi hade kallat in experter på området (miljöengagerade föräldrar) som hjälpte till att göra dagen mer intressant. Alla åkte buss tillsammans ner på stranden och där möttes de av korgar utställda på ett ganska stort område. Där diskuterades vad som är skräp? hur stort är skräp? skall allt tas med? och vad man kan skapa av? innan de började. Frågan om små, små bitar plast och frigolit kom upp och de finkammade delar av stranden från sådant. När korgarna, några säckar och kärran var full gick de tillbaka till skolan. På skolan pratade de om vad som hittats mest av och det var såklart plast, det kom många tankar kring det. Det diskuterades för och emot och eleverna var väldigt engagerade. Allt sorterades sedan in i tunnor där det hörde hemma.

Fantastiska Sharon hade sedan thai med alla skolbarn samtidigt i salan. Den sista timmen tillsammans sjöng de och lekte sånglekar. Sharon hjälpte alla att bli bättre på thailändska nationalsången, det lät superbra efter en stund. Alla elever var engagerade under hela dagen och det var kul att se. Sista passet var det vanligt arbetspass med ordinarie lärare.​

Ha det bra!
Nettan

 

5-6:an Kokosnöten

Det har som vanligt varit en bra vecka i kokosnöten. Vi har fått en kompis till i gruppen den här veckan, så nu är vi tre kilar och sex tjejer.
Vi har utifrån ett reportage om klasstorlek, som vi såg på lilla aktuellt, diskuterat och jämfört vad vi tycker om att gå i en stor respektive en liten klass. Hemma i Sverige går vi alla i stora klasser, det är mellan 25 och 32 elever i våra klasser. Här är vi bara nio. Vi tyckte alla att det är en fördel med en liten klass, eftersom det blir bättre arbetsro och man kan få mycket mer hjälp av läraren när man inte är så många. Det enda vi kunde komma på som var negativt med en liten klass var att man kanske inte hittar kompisar lika lätt. Men här på skolan finns ju fler klasser, så man kan hitta en kompis i en annan klass som man kan vara med på raster och på fritiden.

Under veckan har vi jobbat mycket med NO på flera olika sätt.
I tisdags var vi miljöhjältar. Då plockade vi skräp på stranden som vi sorterade. Vi pratade om återvinning samt vika val vi människor kan göra för att vara snälla mot naturen och miljön.
I torsdags sammanfattade vi kroppen och vad en levande organism behöver för att klara sig. Efter det dissekerade vi en fisk, för att se om den hade alla funktioner som vi tyckte behövdes. Vi hittade system/organ för andning (gälar), cirkulation (hjärta), näringsupptag (tarmar och mage), hantering av avfall (lever och njurar), styrsystem (hjärna), förmåga att ta emot intryck (ögon, luktgropar och sidolinjeorgan) och reproduktionsorgan (romsäck). Efter att Malin visat alla delar, fick vi själva titta och dissekera fisken. Det roligaste tyckte vi var att ta ut linsen ur fiskens öga och att känna på gälbladen.

I engelskan har vi haft olika konversationsövningar. Det tycker vi är väldigt roligt. Den här veckan gjorde vi en övning där vi fick vara en person, så skulle vi genom att fråga varandra frågor hitta vår tvilling. Vi fick även spela ett spel där vi beskrev saker för varandra.

I matten har alla långtidselever i åk 5 börjat med ett nytt kapitel om tal. Vi har också som vanligt gjort multitest. Men det absolut roligaste var när vi började titta på TV-serien Spegelvänt. Den var väldigt spännande tyckte vi alla. Den här veckan tittade vi på del ett av åtta. Vi kommer att titta på ett nytt avsnitt varje vecka och utifrån det programmet handlar om, jobba med praktisk matematik eller problemlösning.
Den här veckan jobbade vi med sannolikhet. Vi började med en lek där vi fick välja varsitt nummer mellan 2-12. Detta representerade sedan en häst som deltog i ett kaplöpningslopp. Malin slog med två tärningar och så räknade vi ut summan av siffrorna på tärningarna. Den summa som det blev motsvarade hästens nummer och den hästen fick gå ett steg framåt på banan. Malin valde häst först och hon valde nummer 7. Den vann såklart! Vi förstod först inte riktigt varför, utan trodde det berodde på tur. Men så fick vi lära oss hur man tar reda på sannolikheten för att få en speciell summa på två tärningar och då förstod vi varför Malin valt 7! Efter det använde vi våra nyvunna kunskaper för att göra ytterligare ett sannolikhetsförsök, den här gången med tre tärningar.

Den här veckan har vi läst ut vår första högläsningsbok ”Habib på farligt vatten”. Den handlar om en tolvårig pojke som skriver dagbok. I början tyckte vi att den var lite rörig, eftersom den inte är skriven i kronologisk ordning. Men när vi väl lärde känna Habib och hans sätt att skriva tyckte vi den var väldigt bra. Det bästa i bästa med boken var att den var känslosam och spännande och vi ger den betyget 4 av 5 möjliga.
Nu har vi valt en ny bok i en helt annan genre, den heter ”Svart sommar”. När vi läst ut den berättar vi mer om den.

Pop kan mai!
Malin