Vecka 39 2013

Förskoleklassen/förskolan Fjärilen

Vi på fjärilen välkomnade alla elever tillbaka till skolan efter helgen i Salan. Vi informerade att vi fortsätter med temat djur i Thailand. Att vi också skulle göra ett studiebesök på Lanta Animal Welfare på onsdagen.

Detta besök var mycket uppskattat av både barn och pedagoger då det knyter ihop vårt tema om djur i Thailand och att vi tillsammans reflekterade över djurens rättigheter.

Väl inne på förskolan Fjärilen berättade Oliver stolt hur han vårdat och gett lilla larven Pisua kärlek. Han hade byggt ett eget litet hem till Pisua. Lilla Pisua hade fått lära sig om trädgårdsarbete och var med en hel dag och ”trädgårds röjde” Pisua fick följa med på middag en kväll och smakade på pizza. Pisua har inte känt något konstigt flaxljud på sin rygg den här veckan. Oliver har lärt Pisua hur man är med hundar och det tyckte larven Pisua var mycket intressant.

Under veckan har vi konstruerat och skapat instrument. Vi har gjort maracas med olika ljud till vårt uppträdande i Salan på fredag.

På idrotten fortsatte vi med röris-träning och vi avslutade med lekar och en avslappningssaga. Efter passet var det dusch med slangen. Det blev mycket skratt och lek med vatten.

På utflyktsdagen fick vi träffa Maureen som driver Lanta Animal Welfare. Hon berättade för oss på ett pedagogiskt sätt med stor inlevelse och glöd hur de räddar djur som farit illa och kan vara mycket skadade. Vi fick träffa några djur inledningsvis och höra om deras livsöde och Maurren berättade att man kunde adoptera ett djur. Barnen lyssnade med starkt intresse och var mycket intresserade och berörda. Vi fick träffa katter och hundar och en liten apa som skulle på rehabilitering. Barnen fick en nära kontakt med djuren genom lek och närhet. När vi kom tillbaka ritade vi teckningar till deras tävling om att komma med i en almanacka som kommer att publiceras.

På fredagen vad det dags för Fjärilarna att hålla i salans fredagsavaslutning. Vi sjöng och spelade med våra maracas för alla! Sånger om olika djur och spöken som dansar tango, buuuh!

Trevlig helg önskar

Lill och Sharon

 

1-2:an Snäckan

Det är alldeles tyst i vårt klassrum, det har varit så i en halvtimme. Eleverna har ”tyst läsning”. Det betyder att alla sitter tysta och koncentrerat läser i varsin bok. Tyst läsning har vi varje morgon på schemat. Det är en härlig start på dagen.

I fredags förra veckan hade alla eleverna läst tillsammans 1000 sidor och då bjöd jag på en belöning, GLASS. Det var mycket uppskattat.

Eleverna och jag har börjat skriva berättelser. Vi har utgått från varsin tankekarta som vi har skapat själva. Syftet med en tankekarta är att skriva ner de viktigaste orden som för berättelsen framåt. Efter det är det dags att skriva och rita bilder till. Berättelserna heter, My little ponny, Kapten Prutt, Katten Enöga, Ninjago 2, Min syster Maria och Min kompis Nellie och Tyra.

Varje vecka arbetar vi med barnkonventionen tillsammans med de äldre eleverna på Kokosnöten. Nu med artikeln 3 som lyder så här. Vuxna ska alltid tänka på vad som är bäst för dig och skydda dig när det behövs.

Vi diskuterade vad som menas med artikel 3. Dessa frågor ställde vi till eleverna.

* vet alltid de vuxna vad som är bäst för barn?

* vet alltid barn vad som är bäst för de själva?

* när vet barn själva vad som är bäst för dem?

* när tycker du att vuxna ska säga nej?

* tycker du att det finns något som vuxna inte får bestämma över?

* ska vuxna alltid förklara varför de säger nej?

Så här blev svaren, det är bra att vuxna bestämmer att man inte får leka med eld, tjuvröka. äta godis på vardagar, bada själv och inte klippa sitt hår själv.

Eleverna vill bestämma över sin mobiltelefon, över hur länge de vill spela dataspel, men högst 3 timmar, inte säga nej till AIK, vilka kompisar man vill vara med och att få sminka sig och köpa vilka kläder man vill. Oftast tycker de att föräldrarna ska förklara varför de säger nej.

Ha en härlig helg

Lovisa 

 

5-9:an Hajen/Kokosnöten

Så har ännu en vecka gått och nu tycker jag att vi kommit igång riktigt bra. Vi har satt de flesta rutiner och eleverna vet vad de ska göra utifrån sina egna planeringar.

Den här veckan har det i matte varit area- och omkretsuppgifter för Hanna och Melvin har räknat ut hur mycket en viss procent av någonting är och hur man räknar ut rabatten på en vara. I svenska har vi denna vecka arbetat med att skriva ett nytt kapitel till våra respektive böcker. Vi har även skrivit ”Nonsensdikter”. Det många tokiga dikter.

”Klockan spelar pajas

som en häxa

i djungeln på förmiddagen”.

I geografi har vi rest vidare till nya resmål, Hanna har landat i Athen och Melvin tog flyget till Miami. De har upptäckt att det kostar en hel del att resa och att de pengar som de fått kanske inte kommer att räcka för hela resan. Vi har också fortsatt med vårt arbete om Thailands växt – och djurliv. Det är riktigt spännande att få ta del av det eleverna skriver. De skriver bland annat om ormar, skorpinjoner, maneter, delfiner och sköldpaddor.

På bilden denna vecka har vi pratat om ”Pop konst” och Andy Warhol. De fick sedan i uppgift att rita av sig själva utifrån ett fotografi. Därefter tog vi fyra kopior på deras själporträtt som de sedan ska färglägga i olika färger.

Isabella har denna vecka ägnat en dag åt att komma igång med att sy en kjol. Hon har själv ritat hur den ska se ut och inhandlat det tyg som hon vill ha.

På idrotten denna vecka fick eleverna köra droppboll som uppvärmning, det var jättekul! Därefter var det dags för friidrott. Eleverna stötte kula och hoppade längdhopp, det var lite kämpigt att ta sats i sanden men alla gjorde sitt bästa.

Må så gott alla och ha en härlig helg!

Pia