Vecka 38 2017

Förskolan Mangofjärilen

Dagen började med bokstaven S. Vi ritade och skrev om den och pratade om hur den lät. Vi tränade på Majas sång om en smörblomma.

Muselina har varit hemma hos Elise och hon berättade om hur veckan varit hos dem. Berättelsen handlade om känslan arg och vi fick flera tillfällen att diskutera. Vi läste om Grodan och Leopold, två böcker som illustrerar olika sidor av att vara arg.

Owl kom på besk och tränade ännu mer engelska med barnen. De är superengagerade och glada när Owl kommer.

På tisdagen var det dags för vår strandutflykt. När vi kom ner ändrade vi våra planer direkt då stranden nästan var borta och det var supermycket skräp som blåst upp. Vi tittade på havet och vågorna och stod och kände havets kraft runt benen. Hela situationen gav upphov till massor av tankar och diskussioner. Tillbaka på förskolan läste vi om havet och mätte hur höga vågor kan bli. En vanlig våg är runt 3,5 meter och de högsta är 16 meter. Det var hela vägen bort till Snäckan.

På onsdagen var vi kvar på förskolan och jobbade ikapp. Några barn ritade vad de är bra på och sedan jobbade alla med vårt nya pennställ. Det tillverkade vi av tändare, drivved och juicepaket. Vi sjöng tillsammans och Sharon spelade ukulele.

På tillsammanstiden i Salan hade Hajarna hand om oss och barnen delades in i åldersblandade grupper. Barnen på Hajen fick leda sina kompisar i tyra olika samarbetsövningar. De var kul att se hur de samarbetade med varandra för att lyckas med uppdragen.

Torsdagen bjöd på regn och en tur till Lanta Animal Welfare. Barnen sjöng glatt på både dit och hemvägen. Vi fick hälsa på katterna och några gillade att bli gosade med. En som hette Junior nöjt av att bli klappad av alla samtidigt, medan andra var mer avvaktande.

Vi fick gå in till valparna i omgångar och några barn lyckades med att mata dem. Valparna behöver tränas på att träffa människor för att återfå förtroendet. De är rädda för ljud, plötsliga rörelser osv.

När vi kom tillbaka lekte de olika lekar kring Animal welfare, det pågick från och till hela eftermiddagen. De ritades, bakades och byggdes med ljusbordet såklart.

Tack för en härlig vecka.
Mona och Sharon

 

1-2:an Snäckan

Veckan som gått har vi ägnat åt en hel del skolarbete.

Ettorna har fortsatt med sitt bokstavsarbete och denna veckan har vi arbetat med bokstaven Ss. Vi har haft genomgång tillsammans med förskoleklassen där vi har listat massa olika saker, ord och namn med bokstaven S i. Vi har jobbat i vår ”magiska kulan”, och i vår bokstavsbok.

Tvåorna har arbetat i ”diamantjakten” där de nu håller på med vokaler och stavning. Vi har även jobbat med veckans ord och lärt oss om tankekartor och skriva berättelser utifrån tankekartorna.

I matematiken lär vi oss en massa olika moment just nu. Mycket addition och subtraktion på olika sätt. Vi lär oss om tallinjen och räkna med pengar. Tvåorna arbetar även med att lära sig räkna med hjälp av standardalgoritmer (uppställningar).

Vi var även på utflykt till Lanta animal welfare i onsdags, där vi fick träffa alla fina djuren och de som volontärarbetar där. Vi fick höra om verksamheten och hur de arbetar för att så många djur som möjligt på ön ska ha det bra.

I engelska denna veckan har tvåorna läst texter för varandra övat på förståelse genom att svara på frågor till texten. Ettorna har fortsatt att träna på vardagsfraser och veckodagar, månader och årstider.

Tillsammanstiden denna vecka höll Hajen i och fokus låg på samarbete. Vi blev indelade i 3 grupper och skulle göra olika samarbetsövningar. Eleverna hade riktigt roligt och trots att de började regna var det ingen som ville sluta fören de var klara.

Vi har haft en bra vecka och ser fram emot nästa.

Ha en fin helg
Bella

 

 

3-4:an Hajen

Den här veckan blev ju en kort vecka för eleverna i och med studiedagen på fredagen. Men vi hann med en hel del iallafall. Alla eleverna har jobbat på jättebra med sina veckoplaneringar.

I måndags fortsatte vi att lära oss mer om växter och gjorde jämförelser mellan olika växters utseenden och växtsätt. På engelskan tränade fyrorna på ord som finns i ett klassrum och på lägesord. Treornas engelskjobb handlade om olika fordon. På matten har de flesta, både treor och fyror tränat vidare på algoritmräkning, främst subtraktion med växling. Vi har även tränat på en del andra skriftliga räknestrategier vid subtraktion.

På tisdagen hade vi idrott på skolan som omväxling. Då var det racketsport som gällde. Vi spelade både badminton och strandtennis och hade experthjälp vid pingisbordet av Magnus, Lizeths pappa.
Treorna har lärt sig mer om kristendomen och dess heliga byggnader, skrifter och symboler. Fyrorna började studera Norrland lite närmare, vilka är de norrländska landskapen egentligen och vilka städer finns där?
På musiklektionen lyssnade vi till ett stycke med den mycket kände spanske gitarristen Andres Segovia. Efter det tränade vi själva vidare på gitarrspelandet och tränade på tre nya ackord: D, G och Em. G var en riktigt lurig en för små korta fingrar, men med lite trixande så ordnade det sig.

På onsdagen besökte vi Lanta Animal Wellfare. Där fick vi se hur de tar hand om katter och hundar, och även en del andra djur, som på något vis farit illa. Vi fick se deras noggranna scheman över mat, medicinering och motionering av varje enskilt djur. Efter rundturen fick vi chans att bekanta oss närmare med framförallt katterna. Det var nog många som blev sugna att adoptera ett husdjur, inklusive undertecknad.
På eftermiddagen var det hajarnas tur att hålla i Tillsammans-tiden, en tid varje vecka då vi gör något tillsammans med de andra klasserna. Vi hade i förväg valt ut ett antal uppgifter från spelet Together som grupperna, under ledning av två hajar, skulle hjälpas åt att lösa, t.ex. stå ut med kanterna, blunda och backa in mot mitten av ytan och där, utan att titta, försöka bilda en ring tillsammans med sina lagkompisar. Hajarna hade provat alla uppgifter dagen innan för att se vilka som fungerade och kändes bra.

På torsdagen lyssnade vi när Astrid Lindgren läste första kapitlet ur Mio, min Mio. Vi pratade en del om varifrån Astrid kom, vilken tid hon levde i och om vilka olika tider hennes berättelser utspelade sig i. Tillsammans kom vi på JÄTTEMÅNGA böcker och berättelser Astrid skrivit! Många självklara, men även en del lite mer okända. Eleverna ritade sedan en bild och skrev en text som sammanfattade första kapitlet. Det visade sig vara svårare än många trodde eftersom en sammanfattning ska vara just en sammanfattning och inte ta med varje liten detalj. Vi kommer att fortsätta lyssna på fler kapitel ur boken och då få tillfälle att träna på olika typer av texter.

Ha en bra långhelg!
/Nettan​

 

 

5-6:an Kokosnöten

Det här har varit en kort med intensiv vecka för oss i kokosnöten. Vi har under veckan fokuserat lite extra på några skolämnen. Det har blivit mycket svenska och SO, men vi har även jobbat med matte och engelska. Vi har trots det späckade schemat hunnit med en utflykt till Lanta Animal Welfare. Där fick vi en guidad tur och så fick vi möjlighet att busa med hundvalpar och klappa katter.

I engelskan har vi den här veckan som vanligt haft glosläxa med förhör. Alla vi elever har olika arbetsmaterial i engelska, vilket innebär att vi har åtta (!) olika förhör på torsdagar. Malin konstaterar efter förhöret att vi elever sköter vår läxa bra.
I SO har vi jobbat med lite blandad kompott, men många av oss har jobbat vidare med Europa och nästa vecka beräknar vi att det arbetsområdet ska vara klart. Självklart har vi som vanligt hängt med på vad som händer i omvärlden, så vi har både tittat på veckans avsnitt av lilla aktuellt och gjort nutidsfrågor. Har ni som läser till exempel koll på vad man lär sig att bli på den nyöppnade utbildningen på Kalix folkhögskola, hur många partier som sitter i riksdagen, eller vilken blommig maträtt Hasse Alfredsson har skrivit om? Det vet vi i kokosnöten!

Den här veckan var det vi kokosnötter som hade hand om fredagssamlingen, som på grund av studiedagen den här veckan var en torsdagssamling. Vi visade upp och berättade lite om vad vi har jobbat med i svenska, engelska och matte. I engelskan visade vi upp de illustrationer och sammanfattningar vi gjort till sagorna om Odysseus och Guldlock. Malin läste också upp en del av det vi producerat i skriftlig form i svenskan. Det var bland annat inledningen på dagböckerna för de av oss som arbetar med det projektet. För de andra var det fristående berättelser eller dikter.
Veckans praktiska uppgifter i matte och engelska hade också med samlingen att göra. Den här veckan var de ihop slagna till en uppgift. Vi fick ett recept som var skrivet på engelska med engelska måttenheter. Detta skulle vi översätta, både språkligt och alla måttenheter. När det var klart fick vi baka det som receptet angav och det var chokladbollar. Men innan vi kunde börja baka fick vi använda oss lite mer av våra mattekunskaper. Vi var tvungna att dela upp receptet på tre, eftersom vi skulle baka i tre små grupper. Chokladbollarna bjöd vi alla kompisar och föräldrar på under samlingen.
Vi tyckte alla att det här var en toppenvecka!
Pop kan mai!
Malin