Vecka 37 2008

Förskoleklassen Mangon

Nu har ytterligare en vecka gått, lika snabbt som förra. Det känns väldigt kul att jobba med era trevliga och goa barn.

Den här veckan har vi varit nere vid stranden vid två tillfällen. Vi har samlat snäckor , stenar, drivved och annat spännande. Vi ska använda en del när vi räknar och sorterar, även till olika skapande uppgifter förstås.

På tisdagens språklekar tränade vi på att rimma. Vi gjorde olika övningar med kort och bilder.

På idrotten spelade vi bl.a vattenbrännboll, för många var det första gången de spelade brännboll men de klarade det väldigt bra.

På torsdagen hade vi matteprat, vi tränade då på att kombinera siffra med antal, vi använde våra fina snäckor till det. Vi arbetade både med hela gruppen och två och två.

På fredagen introducerade jag något som kallas stensamling, där man tränar självkännedom, empati  och att hantera sina egna känslor. Jag bestämmer stensamlingens ämne, som kan vara tex

– När jag tänker grönt,tänker jag….
– Jag blir glad av….
– Jag blir arg när……. osv.  Stensamlingen bygger på fyra enkla regler.

Hela veckan har vi sjungit olika sånger tillsammans med 1-2:an, Agneta har spelat på vår nyinköpta keyboard. Vi sjöng sångerna på avslutningen i salan.

På fredagen smakade vi på mango, barnen målade sedan fina bilder. De sitter uppsatta i vårt klassrum.

Barnen berättar.

Det är jättekul att leka med nya kulbanan, sa ZEB
Jag tycker om att leka med lego, sa JOHANNES.
Det var kul att spela vattenbrännboll, sa ALEC.
Det var kul med ramsan om att äta våfflor på kungens tofflor, sa OSKAR.
Det är kul att kasta pappersflygplan, sa MOA.

Ha en riktigt skön helg

Annica och alla barn i Mangon

 

1-2:an Snäckan

Vad en vecka går snabbt! Vår nya elev tog vi emot i måndags. Celinh kommer att stanna hos oss nästan hela höstterminen. Det är mycket för en liten ” ettatjej” att sätta sig in i , men de andra flickorna tog väl hand om henne.

Vi börjar så smått komma in i små rutiner. Alla böcker finns nu i barnens lådor och övrigt material ligger framme på hyllorna. Vår dator har också fått en uppgradering och nu går den riktigt snabbt. Härligt! Små pedagogiska program turas vi om med att göra.

Ettorna håller på med sin bokstavsinlärning och vi läser så mycket vi hinner och orkar. I matematiken är det uppdelning av tal samt sifferskrivning som vi arbetar med. Alla är mycket energiska.

I måndags invigde vi vår nya Electronic Keyboard ,så förskoleklassen kom in till oss och vi hade en liten sångstund tillsammans. Resten av veckan har vi tränat in 4 sånger som vi uppträdde med i Salan på fredag eftermiddag.

I strålande sol har vi också vandrat ner till stranden för att plocka vrakved och snäckor. Den stora städningen av stränderna kommer igång i helgen.

Mycket varma hälsningar

Agneta Ask

 

3-6:an & Sofia Distans

Den här veckan fick vi hälsa en ny elev välkommen till Hajen. Det var Theo som anlände och kommer att vara med oss till slutet av november. Han fann sig snabbt till rätta i klassen!

Det första Theo fick följa med på var en promenad på stranden, där vi samlade snäckor, stenar, pinnar, koraller och annat spännande.  På skolan sköljde vi sedan av allt och lät det stå och torka till slutet av veckan. Då tog vi oss an våra fynd på nytt och eleverna fick i uppgift att sortera sakerna. Det var släta, räfflade, ojämna, korkskruviga, jättestora och trasiga snäckor i olika högar. Dessutom var det en hög med illaluktande fynd!

En uppskattad aktivitet i veckan var när Yum kom till klassen och vek papperfåglar. Det kanske låter enkelt men, det krävdes verkligen stor konsentration. Jag var mycket imponerad av barnens tålamot och finmotorik! De var dessutom otroligt hjälpsamma mot varandra. Samma dag, innan Yums besök hade vi läst Sadako och de tusen papperstranorna. En gripande berättelse om en japansk flicka, sjuk i leukemi, som vek papperstranor på sin sjukbädd för att bli frisk. Enligt en sägen skulle tusen papperstranor kunna rädda henne. Dessvärre överlevde hon inte, men hennes vänner fortsatte att vika papperstranor för att hedra hennes minne.

En annan berättelse som berörde eleverna var sagan om Karl-Knut. En saga om en ensam farbror som får en mask till vän. En helt underbar bok som egentligen handlar om främlingsfientlighet. Vi pratade länge om boken och om någon av barnen kände någon ”stordumsnut”! Visst är det väl fantastisk att kunna fånga elever med en saga, för det blir man aldrig för stor för!

Lotta Olsson, lärare åk 3-6