Vecka 3 2018

Den här veckan har alla skolelever verkligen kommit igång med sitt skolarbete på riktigt. Vi är även igång med alla våra praktisk estetiska ämnen. Första temat i slöjden är gjuta i betong och det gör alla skolans elever från åk 2. Med tanke på att mycket här på Lanta är gjutet, så är det ett passande tema att ha.

Samtliga elever,på båda våra skolor, har under veckan haft sitt första idrottspass. Att få ha idrott på en sandstrand, bland vajande palmer och med vågornas brus i bakgrunden är väldigt exotiskt och långt ifrån de idrottshallar eleverna är vana med från Sverige.

Slow Down skolan har den här veckan haft besök av cirkusartisten Desiree, som har haft cirkuslektioner med dem. Det var mycket uppskattat båda bland elever och personal.

 

HELÅRSSKOLAN

Förskolan Fjärilen

Hejsan!

Nu har vi varit igång en och en halv vecka. På Fjärilen har vi välkomnat 7 nya kompisar så nu är vi hela 13 stycken. Vi har ägnat den första tiden åt att lära känna varandra och ta reda på vem vi är i den nya gruppen. Nu har de flesta funnit sin plats och nya relationer har bildats. Gruppen leker fint tillsammans och man på de glada minerna att de har roligt tillsammans. När nya kompisar hittar varandra uppstår nya lekar och nya sätt att göra saker. Man inspireras av varandras teckningar, språk och annat.

Som en extra rolig överraskning fick vi glass även i måndags då det var barnens dag i lördags bjöd Mon på extra glass. Spännande är att vi nu fått smaka andra glassorter än under hösten då det har röstats fram andra sorter i den nya gruppen. Även här inspireras vi av varandra.

Vädret har gjort att vi kunnat leka en del utomhus, vi har byggt banor i sanden så att vi fått något positivt av allt regn. Barnen samarbetar och gräver i sanden både på höjden och ner under markplan.

Den här veckans bokstav är U och vi har haft bokstavsjakt, färglagt, skrivit och läst böcker med U i titeln (FindUs, Mamma MU). Vi har också hunnit rimma tillsammans med Petter och hans fyra getter och rimmemo. Majas sång om U handlar om Ulmus Glabra (alm) så nu lär vi oss också latin. Vi har läst böcker, ritat till och pratat om kompisskap och olika känslor tillsammans. Det gör att det är lättare att sedan prata om hur man känner när något blir fel i kommunikationen. Vi talar mycket om hur vi gör här på Fjärilen så att alla skall känna till våra rutiner och regler och vara trygga i dem.

Vi har sjungit mycket men fokuserat på namnsånger, godmorgonsången (på thai, engelska och svenska), fruktsången på thai och färgsången på engelska. Barnen kan redan frukternas namn på thai och färgerna på engelska. På fruktstunden talar vi också om vad frukten heter på franska. Att äpple och pommes frites nästan heter likadant var kul.

Lite extra fokus kommer att ligga på Thailand de första veckorna och vi har börjat med att introducera dagarnas färger. Alla barn skall få i uppdrag att ta reda på vilken dag de föddes på så att vi får veta deras thailändska lyckofärg.

Fokus under veckan har legat på att bygga på ljusbordet, att rita, att måla, att leka rollekar och klä ut sig i familjevrån, spela spel, leka med bilar, lägga pussel och baka med play-doh.

Nästa vecka hoppas vi komma igång med utflykter igen så att vi får vara lite vid havet.

Tack för en härlig vecka!
Mona och Sharon

 

Förskoleklass-åk 1 Mangon

Förra veckan lärde vi oss om thailändska frukter och denna veckan om thailändska insekter, vilket var mycket spännande. Nu vet de att det är cikadorna (en hälsosam delikatess i många Asien-länder) som låter mycket här. Vi har lyssnat på ljudet, skrivit om dem och ritat av dem. När vi promenerade ner till stranden i torsdags tog vi kort på alla insekter vi såg – 18st – och så lärde vi oss om dem när vi kom tillbaka och tittade på korten igen.

Veckans bokstav har varit Hh och som vanligt har vi gjort många saker kring bokstaven. Vi har letat ord med H i början, mitten och slutet av ord och tittat på Livet i bokstavslandet. Spårat, byggt med kaplastavar, haft bingo, ritat och läst ord och kortare texter med H.

Vi har läst sagan om barnen dubbelt och hälften och sedan jobbat vidare med det. De har fått gå en “ma-promenad” och svarat på ma-frågor och skrivit räknesagor till varandra om dubbelt och hälften.

Barnen har jobbat vidare med sina individuella planeringar som ser olika ut. Någon jobbar med positionssystemet, någon med årstider, en annan tränar boksstavsriktning mm – mycket kunskap i samma rum! Därför passade det bra att göra “ugglor” som varit veckans pyssel, kunskapens djur, klok som en uggla som man säger.

En eftermiddag bekantade vi oss med olika saker som finns att göra på skolgården. Vi lekte lekar på gräsmattan, lärde oss spela king på pingisen och hur det fungerar med fyra rutor. Nästa vecka ska vi göra nya saker på skolgården.

Ha en härlig helg!

/Maria

 

1-2:an Snäckan

Nu är vi äntligen igång på riktigt efter jullovet. Vilken fantastisk klass vi har och de nya eleverna har kommit in så bra och just nu har vi ett bra arbetsklimat i klassrummet.

Denna vecka har vi arbetat mycket i våra böcker. Vi har kommit igång med matematik och vi arbetar med massa olika områden. Vi avslutade veckan med en gemensam genomgång om klockan och alla elever fick göra sina egna klockor.

Även i svenskan har vi lärt oss massa nytt. Bland annat har vi gått igenom ordklasserna substantiv, adjektiv och verb.

Vi har haft vårt första gymnastikpass på stranden. Eleverna tyckte det var både roligt och bra.

Vi har startat med tema Thailand också och denna vecka har vi pratat om krabbmakaker som är de apor vi ser runt omkring här på ön.

Elle och Julis vecka:

Elle tycker att det var riktigt bra att vi fick glass på fredagar och att vi har haft roligt när vi arbetat i klassrummet.
Juli tycker också att det har varit kul att jobba i klassrummet, och att det gått bra med den nya klassen.

Nästa vecka får ni veta vad Sol och Olivia tycker om sin vecka.

/Isabella

 

1-2:an Geckon

Den här veckan har vi arbetat mycket med elevernas egna planeringar, då eleverna själva valt vad de ska arbeta med.

Detta var lite klurigt till en början, men efter några dagar började arbetet flyta på riktigt bra. De flesta har hunnit gö​ra allt som de skulle göra denna vecka- och några lite till. När de har gjort klart sin planering får de dega med lera, bygga lego, rita, läsa eller spela ipad en stund. Det är en väldigt uppskattad paus i skolarbetet.
Utöver den egna planeringen har vi haft matematikstationer, skapat ett eget alfabet, lärt oss djurnamn på thai och haft högläsning.

Dessutom har vi vägt olika saker och ting, jämfört deras vikt samt rangordnat dem i ordning efter vikt.  Vi gjorde egna balansvågar genom att använda galgar och påsar.

Det gick fint att skapa egna vågar, och eleverna vägde massor av saker!

Onsdagen slutade på bästa sätt- med en avslappnande, skön massage i salan. Eleverna masserade varandra två och två till lugn musik. Det är härligt att se hur de slappnar av och njuter av stunden.

Så här i början av terminen arbetar vi mycket med gruppdynamiken i grupperna, i måndags på idrotten lektes det lära-känna-lekar, likaså när vi hade engelska, och på bilden skapade vi tillsammansbilder. Eleverna ritade något på sitt papper och skickade sedan vidare det till nästa person. Resultatet blev 13 helt olika bilder med roliga utseenden, varierande karaktärer och vackra färger där alla varit med och bidragit till varje bild. Kom gärna in och titta på bilderna, de pryder nu vår vägg!

Tack för en trevlig vecka!

//Stina

 

3-4:an Hajen

Den här veckan, och förra, har vi jobbat med NTA-Kemiförsök. Eleverna har tränat på att utföra systematiska naturvetenskapliga försök med noggrann dokumentation. Det har varit full aktivitet i klassrummet och försöken har verkligen engagerat eleverna.

Nya och gamla elever har snabbt smält samman till en grupp och det känns som om det kommer att bli en riktigt kul grupp att jobba med. Jag fascineras hela tiden över hur kort tid det behövs för eleverna här att känna sig som hemma och hitta nya kompisar.

Vi har också jobbat med faktatexter, tittat på hur en faktatext är uppbyggd, vilka ord som är vanliga i en faktatext om djur, i vilket tempus en faktatext skrivs och hur man kan styckeindela den.

Första idrottslektionen för terminen är avklarad och den här perioden har vi idrott tillsammans med eleverna i den andra 3-4:an, Rockan. Som vanligt håller vi till i vår fantastiska ”idrottshall” – stranden!

Ha det bra!

/Nettan

 

3-4:an Rockan

Den här veckan har eleverna kommit igång med sina planeringar och arbetat självständigt utifrån sin individuella planering och arbetsmoment.

I SO jobbar vi med historia, både forntiden, medeltiden men också med Sverige och dess landskap och naturtillgångar.

I tisdags hade vi bild och arbetade med one-point perspectiv, där vi pratade om vad som känns nära och långt bort i en bild, men också hur vi delar upp pappret med olika linjer från början för att hålla oss inom dessa när vi ritar ut detaljer på bilden för att skapa fler perspektiv. Vi kommer fortsätta arbeta med detta moment nästa vecka i bild.

Vi hade även thailändska tillsammans med Sharon där vi fick lära oss vad olika djur heter.

Vi har också haft första idrottslektionen på stranden tillsammans med Hajen, där fokus låg på att lära känna varandra och att samarbeta i blandade lag.

På torsdagen arbetade vi på flitigt i klassrummet och hade vår första lektion i engelska tillsammans med Maria.

/Terese

 

4-5:an Palmen

Denna vecka har vi kommit igång ordentligt med skolarbetet. Eleverna är peppade och verkar vara utvilade efter ett härligt lov.

Vi har haft några samarbetsövningar, dels för att lära känna varandra och våra nya kompisar, men också för att komma igång efter lovet. Vi har bl.a. byggt torn med grillpinnar. Vi hade många härliga diskussioner om vilket torn som skulle ha blivit högst. Eleverna var eniga om att det som hade den stabilaste botten i form av en kvadrat, var det torn som hade kunnat byggas högst. Många glada skratt blev det och engagemanget var stort!

Vi har även kollat på Lilla Aktuellt som vi gör varje dag. Denna vecka har vi sett med lite andra ögon eftersom eleverna nu kommer att ha som läxa att ta fram en egen aktuell nyhet och berätta för klassen.

För övrigt har alla elever kommit igång med sina enskilda planeringar, de jobbar på i en väldig fart:)

Trevlig helg!
Jessica​

 

4-5:an Kobran

Den här veckan har schemat kommit igång. Klassen har haft thai med Sharon. De fick lära sig vad olika djur heter och vilka som är farliga.
På bilden som vår bildlärare Annika ansvarar för arbetade eleverna med att skapa bilder med djup i.

Det var vår grupp som hade hand om salasamlingen i fredags. Framträdandet när eleverna dansade till Pata Pata av Miriam Makeba blev en succé.

Trevlig helg!
Lovisa

 

6:an Kokosnöten

Den här veckan har vi jobbat flitigt med våra skolämnen. Vi har träffat alla våra ämneslärare. Vi har Malin i Ma/No, Maria O i Sv, Maria P i Eng/Sp, Annika i So/Bd/Sl och Fredrik i Idh/Sl.

I svenska jobbar de flesta av oss med läsförståelse och förberedelse av muntlig presentation. Vi som ska göra en muntlig presentation har fått valt vad vi vill presentera, ett av våra intressen eller en bok vi läst. Det kommer att bli en bra blandning av ämnen bl.a. bokredovisning, gymnastik, fotboll och rap.

I matten har vi satt igång med multitesterna igen. Det är egentligen inget test, utan ett sätt att automatisera multiplikationstabellen. Man tävlar mot sig själv och försöker förbättra den tid man gör 100 multiplikationstal på.
Vi har också jobbat med problemlösning i grupp. Problemet vi fick den här gången var följande: ”Om en vattenkran droppar en droppe var tredje sekund, hur stor volym vatten slösas då bort på en vecka och hur mycket slösas på ett år?”. För att lösa detta problem krävdes det att vi först tog reda på en droppes volym och sedan fick vi använda den kunskapen för att lösa resten av problemet.
Alla grupper fick redovisa sin lösning, sedan tittade vi tillsammans på dem och funderade på vilken som var tydligast. Här var alltså inte svaret det viktigaste, utan vägen fram till svaret.

I SO har flera av oss börjat jobba med Sverige under stormaktstiden. Vi har tagit reda på lite mer om regenterna Gustav II Adolf, Drottning Kristina och Karl XI och placerat in dessa på en tidslinje.

Många i vår grupp har spanska, så vi har träffat vår spansklärare Maria P och bekantat oss med henne. Vi har nästan alla olika böcker med från våra hemskolor, så den första lektionen fick vi sätta igång och jobba i våra böcker.

Pop kan mai
Malin

 

7:an Ananasen

Den här veckan har varit den första riktiga skolveckan. Eleverna har träffat alla sina nya ämneslärare och arbetar individuellt i sina planeringar. Det är roligt att se att eleverna börjar hitta varandra och det är en grupp med fina ungdomar vi har! ​

De flesta planeringarna från hemskolorna har nu kommit och det underlättar såklart i skolarbetet. Det blir mycket träning i eget ansvar samt att lägga upp en egen planering – en nyttig lärdom.

I slöjden ska eleverna skapa någonting i betong. De planerar vad de vill gjuta, gör en ritning och prototyp innan själva gjutningen äger rum. Temat är återvinning så i sitt arbete måste de på något sätt få med återvunnet material. Klassen tycker att det är mycket spännande och många fortsatte med arbetet  både på raster och på våran valfria lektion. Kul att se!

Veckan avslutas med ett pass tillsammans med övriga högstadieelever. Vi åker ner till Slow Down där två elever i år 9 ska hålla en lektion i beachvolleyboll för oss andra. Vi tränade volleyboll även förra veckan, så nu hoppas vi få igång ett fint spel.

Trevlig helg!
Annica

 

8:an Papayan

Eleverna i papayan har jobbat på med sina individuella planeringar från sina hemskolor. De har träffat samtliga av sina ämneslärare under veckan. Det är Annica ma/no, Maria P eng/sv, Fredrik idh/sl, Annika bd/sl och mig Sara sv/so.

Slöjden tyckte eleverna verkar kul. De fick inte arbeta så mycket själva just den här gången, utan Fredrik presenterade projektet i salan. Det är ett projekt där eleverna ska gjuta valfritt objekt i betong. De ska planera, göra ritning, göra en prototyp och sedan gjuta. Arbetet kommer att dokumenteras och utvärderas.

Trevlig helg
Sara

 

7-9:an Bananen

Den här veckan har bananerna börjat arbeta efter sina planeringar och lektionerna med flera nya lärare har börjat.

I matematiken jobbar alla på i sina böcker och efter sina planeringar. Det är flera elever som ska ha prov nästa vecka, så det har varit väldigt flitigt arbete under veckan.

I slöjd, bild och hemkunskapen har terminens arbetsområden introducerats, och flera elever har redan kommit igång med sina uppgifter. På veckans thailektion lärde sig eleverna namnen på olika djur som finns i Thailand och egenskaper om dessa. Under idrottslektionen fick eleverna lära känna varandra och träna på samarbete,

/Annika och Fredrik

 

SLOW DOWN SKOLAN

Förskolan Korallen

Denna vecka har varit fylld med olika saker att göra. Vi har som vanligt varvat lek och aktiviteter.

Vi har haft en samling och pratat om hur man ska vara som kompis och vilka regler vi ska ha på Korallen. Dessa har vi skrivit ut och finns på väggen. Detta kontrakt har barnen även skrivit under.

Vi har gjort experimentet flyta och sjunka. Vi provade många olika sorters frukter och gissade på vad som flyter och vad som sjunker. Det skilde mycket i vikt på de olika frukterna men det visade sig att det bara var mandarinen utan skal som sjönk till botten. Detta förklarade ett barn med att ”Det är så mycket luft i skalet så då flyter den, tar man bort skalet så sjunker den”

Vi gick på utflykt till stranden. Där hade vi i uppdrag att samla snäckor, både stora och små som vi sedan ska använda i den skapande verksamheten. Vi har gjort varsitt självporträtt. Barnen fick titta sig själv i spegeln och försöka rita av hur man såg ut. Vi dekorerade ramen med några av snäckorna som vi samlat.

Desiree kom till oss och hade cirkusskola. Vi fick lära oss att bygga olika formationer med kroppen bla våningssängen och skattkistan. Vi fick prova olika saker att jonglera och balansera med. Som avslutning byggde vi en mänsklig pyramid i fem våningar.

Denna vecka har vi även arbetat med bokstaven V.

Ha en toppenhelg! Vi syns i nästa vecka.

Maria och Ulrika

 

1-2:an Krabban

 Hallå alla krabbföräldrar !!
Ytterligare en vecka med era barn i klassen, det känns  bra tycker jag
NU tror jag nog att de flesta barn har börjat komma in i sitt skolarbete, det är mkt för dem att ta in och värmen pockar på:) Alla kämpar på utifrån sin egna förmåga…..
Idrotten i måndags gick bra, vi har den tillsammans med 5-6 åringarna på förskolan.
Jag vill påminna er om att eleverna ska ha badkläder under sin idrottskläder då vi duschar /spolar barnen tillsammans ute.Fylld vattenflaska vid skolstart är bra!!
Vi har börjat så smått med ett tema arbete som handlar om Året, alla veckans dagar samt alla våra 12 månader. Attans vad vad de kan, och snart kan de ännu mer:)
Vi har pratat mkt om Svenskans fyra viktiga byggstenar:
Läsa, Skriva, Lyssna och Tala!!
Svenskämnet är så viktigt , särskilt de första åren i skolan.
Vi har även pratat mkt om vad vi ska kunna i olika årskurser och var man kan läsa om detta.
Gå  gärna in Skolverkets hemsida / läroplaner

Veckans citat:
Varje liten unge, varje litet barn
alldeles fantastiskt och underbart

Simma lugnt i helgen !!

3-4:an Varanen

Första hela skolveckan i 3-4:an. Alla elever har kommit in i sina olika arbeten och det har fungerat väldigt bra. Vi har jobbat med att lära känna varandra på olika sätt och mot slutet av veckan känns det som om eleverna har hittat varandra.

Vi har haft idrott på stranden ihop med Skorpionerna. Det blev volleyboll denna gången. De fick lära sig de olika slagen och träna med varandra. Efteråt var det avduschning med vattenslangen. Annorlunda mot hemma, men kul tyckte de.

Vi har också varit på den stora svenska skolan och haft slöjd. Bara resan dit var ett äventyr i skolbuss på ”thaivis”. Vi satt på bänkar och med öppet där bak. På slöjden fick de börja med Stringart. Man ritar upp ett motiv på papper och sedan spikar man upp det och lindar snören runt spikarna. De skulle välja något typiskt för Thailand.

Trevlig helg!

Elisabeth

 

5-6:an Skorpionen

Då var den första hela veckan slut och i Skorpionen har flitens lampa lyst hela veckan. I tisdags hade vi volleyboll på stranden med Varanen och Fabian. Alla var jätteduktiga  och det var så roligt att vara med och se hur var och en kämpade på. Efteråt duschade vi i trädgårdsslangen och jag tror att alla tyckte det var ett kul inslag.

Alla arbetar med sina individuella planeringar, allt från Medeltid, Stormaktstid, bergarter, Europa, nyheter, binära tal, diagnoser, engelska, ögat, att bli vuxen osv osv. Sedan har förstås idéerna flödat runt vår fredagssala. De har varit så kreativa i allt från hur en nyhetssändning är uppbyggd, vilka inslag som ska vara med och tillverkning av material. De har t o m gjort musiken själva.