Vecka 3 2019

Förskolan Fjärilen

Vi startade veckan med en väska full med ledtrådar till var vi ska arbeta med denna vecka och lät barnen spåna fritt vad undervisningen skulle handla om.

Med garnet gjorde vi en namnlek, repet handlade om att lyssna och följa instruktioner, tidningen blev en sammarbetsövning, notorna blev till sångsamlingar, A4 – A6 pappren blev till flygplan, tumstocken använda vi för att skapa ett matematiskdiagram för att mäta hur långt våra flygplan kunde flyga och sanden fick vara inledningen till ett av våra projekt medan den andra projektgruppen arbetade med kroppen.

På tisdagen hade vi motorikträning i Salan och fick använda hela kroppen.

Anna och Camilla

 

Förskolan Korallen

Denna vecka har vi fortsatt med namnvisor och överhuvudtaget har vi sjungit mycket, ibland flera gånger om dagen. Vi har lärt oss en ny kompissång och vi har pratat mycket om, hur vi ska vara mot varandra för att vara en bra kompis.

Några barn har gjort ett pärlarmband, som vi kallar kompisarmband och som alla ska få göra senast fredag. Vi har även ritat självporträtt, som hänger så fint ute ovanför Korallens fönster.

Vi har lekt lekar som Björnen sover, Pomperipossa, Hunden och benet i olika varianter. Vi har lärt oss att elefant på thailändska heter chang och då passade vi såklart på att leka En elefant balanserade!

I tisdags var vi på stranden och hade röris! Vi dansade och lekte och alla hade jättekul. Efteråt drack vi massor av vatten och åt frukt. Och duschen med vattenslangen på gården sen var mycket uppskattad…

Eftersom nästan halva gruppen är blivande 6 åringar, så har vi delat in barnen i två grupper, Blå är de äldre barnen och Röd är de yngre. Några dagar varje vecka kommer vi att dela upp barnen en stund under förmiddagen, så några är ute och några inne. De äldre barnen har visat ett stort intresse för bokstäver, så denna vecka har de fått leka fram namn och ord med kapsyler, som vi har skrivit bokstäver på. De har även fått ett eget skrivhäfte. Den Röda gruppen har lekt till musik utomhus, hoppat rep och busat! Inomhus mycket ritande, spel och pussel.

Vi har sjungit Imse Vimse Spindel på engelska och läst sagan om Petter och hans fyra getter och vi håller på att lära oss färgerna och siffrorna i boken på engelska.

Alla barn leker mycket med varandra och varje dag är det mycket samarbete kring pussel, kulbanan och kapplastavarna.

Vi ser fram emot nästa vecka och nya äventyr!

Julia & Pia

 

F-1:an Mangon

En härlig skolstart förra veckan, och nu är vi på gång på riktigt! De nya eleverna har kommit bra in i gruppen! Vi leker fortfarande namnlekar och har olika värdegrundsövningar.

Den här veckan har vi bl. a. arbetat med bokstäverna Nn och Uu. Vi pratar om hur de låter, hur de skrivs och letar efter ord med bokstäverna. Vi har tittat på Bokstavslandet och pysslat ugglor eller nyckelpigor.

Varje fredag pratar vi om hur veckan varit och skriver en gemensam text.

Vi har lärt oss om olika årstider, solen, månen och jorden. Det finns många spännande böcker och filmer om rymden! På tekniken fick vi veta en massa om uppfinningen saxen.

På matten har vi repeterat mönster, former och symmetri. Sen har vi arbetat med våra olika böcker från hemskolorna. Det har varit siffror, längd och annat skoj.

Idrotten med Eric och Krabban-barnen var jättekul! Många nya, roliga lekar. Tillsammanstiden med barnen från 3 år upp till åk 5 var en klurig frågesport som vi klarade av galant!

Veckan avslutades med Snäckans Salanuppvisning! Jättekul!

Trevlig helg!

Camilla

 

F-1:an Krabban

Den här veckan har vi kommit igång med våra individuella planeringar i klass Krabban. Eleverna har

jobbat på bra och vi har även kommit igång med vår engelska undervisning. Där har vi tittat på ett

avsnitt ur serien Muzzy från Digitalpedagogik tillsammans. Ettorna har sedan dokumenterat /skrivit

ner i sina små engelskahäften de ord vi pratat om.

F-klassen har jobbat med begreppen lika-olika samt målat Mandalas.

Idrotten körde igång nere på stranden och det var många glada skratt som hördes. Vi är 12 elever i vår grupp, hälften F-klassare och hälften ettor uppblandade på pojkar och flickor.

Vilket härligt gäng jag har!!

Fröken EvaKarin

 

1-2:an Snäckan

Då har vi avklarat första hela veckan på Snäckan efter jullovet. Eftersom vi hade på vår lott att leverera ett salauppträdande, så blev det lite fartigt såhär i början. Eleverna har varit fantastiska, de har verkligen arbetat hårt på många olika sätt. Med sina egna planeringar och övrigt skolarbete, men också genom att bjuda till för att få gruppen sammansvetsad.

Vi har under veckan tränat oss mer på den analoga klockan, en del av eleverna också på den digitala. Vi har kikat på termometern, hur fungerar den egentligen? När kokar vatten? När fryser vatten till is? Hur varmt är det i Thailand jämfört med Sverige? Vi har också arbetat med luft under veckan. Vi har sett en film om luft och lärt oss om vilka olika gaser som finns i luften. Vi har skrivit om luft, och vi har gjort flera experiment om luft. Eleverna har lärt sig att ”ha en egen hypotes” innan varje experiment vi gjort.

Under veckan har vi också arbetat med fabler. Vad är egentligen en fabel? Jag läste den afrikanska sagan om Haren och sköldpaddan högt. Vi diskuterade handlingen, och efter detta sattes elevernas samarbetsförmåga, och kontrollbehov på prov. Vi iordningsställde tio stationer med vattenfärger och fina stora ritpapper. Vid varje station så stod en lapp med vad bilden skulle innehålla från sagan. Eleverna fick sedan några minuter på varje station att måla, sedan var man tvungen att gå vidare, och fortsätta på någon annans bild. De illustrerade helt fantastiska bilder. Nu sitter de fint på väggen klassrummet med tillhörande text.

Mycket mer har vi hunnit med, men det får ni fråga era egna barn om hemma. Återberättandet är viktigt som ni vet.

Vi ses och hörs

Allt gott
Madde

 

2-3:an Geckon

Nu är vi i full gång! Det är härligt att se alla elever som fått lite nog av ledighet och som hunnit längta tillbaka till skolan. Vi hann inte gå mer än en dag, innan de frågade när vi skulle börja med riktiga lektioner. Nu har vi börjat och till allas förtjusning har eleverna fått nya terminsböcker i matematik. Så just denna veckan är matte favoritämnet.

Annat nytt och kul för terminen är Thailandboken. Första uppdraget var att ta reda på så mycket man kunde om Geckoödlan. Så nu är eleverna Geckoödle-experter.

Vi har naturligtvis brutit av arbetspassen med samarbetsövningar och lek för att stärka gruppgemenskapen.

Nytt för läsåret är att musikläraren Stine är tillbaka på skolan. Geckon har nöjet att arbeta tillsammans med henne under en lektion varje torsdag förmiddag.

Mycket fokus har annars legat på att få igång alla elevers individuella planeringar.

Flera av eleverna i Geckon har under veckan också haft utvecklingssamtal.

Första riktiga skolveckan är till enda och vi på Geckon önskar alla en härlig helg!

Helene

 

2-3:an Varanen

Första hela veckan för Varanerna denna termin. Det är tio stycken tvåor och treor som går tillsammans. Vi har gjort olika samarbetslekar för att lära känna varandra. Det är en grupp positiva och engagerade elever. Alla har kommit igång med sina individuella planeringar och flitens lampa lyser i klassrummet.

Vi har haft idrott tillsammans med Erik som har idrotten. Vi har idrott tillsammans med Skorpionerna som är en grupp 4-5:or. De lekte olika lekar som t ex Slottsstriden, Rusräknerutten och Bränna svansen Det var full fart på eleverna i värmen.

Vi har börjat att arbeta med vårt thaitema som vi ska göra en stund varje vecka, Denna vecka blev det flaggan och korta fakta om Thailand. På engelskan, som alla har olika material att arbeta med, ser vi först tillsammans på Muzzy som är ett program på engelska för lågstadiet.

På bildlektionen gjorde vi lämpligt nog färgglada ödlor som blev väldigt fina. Vi har även gjort en Grej of the day om Mandala, som visar sig komma från Asien och symboliserar universum.

Trevlig Helg!

Elisabeth

 

3-4:an Palmen

Den här veckan har vi haft en extra rolig thailektion. Nicklas, Melvins pappa som har en thailändsk förälder lärde oss vad siffrorna heter upp till tio. Sedan fick vi lära oss några bra meningar på thailändska som, jag är hungrig/törstig, jag spelar fotboll och den viktigaste meningen som var, jag vill ha chokladglass. Visste ni att orden häst och hund heter samma på thailändska, maa. Men om jag har förstått rätt så uttalas orden olika beroende på om det är en hund man menar eller häst. Stort tack till dig, Nicklas.

På idrottslektionen spelade vi multibrännboll i värmen. Det var glada, svettiga och trötta elever som kom tillbaka till skolan efter lektionen.

I engelskan har varje elev fått ett uppdrag. De ska ta med sig någon sak att berätta om på engelska. Britt, vår engelskalärare har delats upp alla elever två och två och eleverna kommer att få reda på när det är deras tur.

Att skapa indiska rangolimönster fick eleverna testa på vår bildlektion. Nu sitter det fina mönster på väggen i vårt klassrum.

Ha en fin helg önskar Lovisa.

 

4-5:an Papayan

Då var papayan igång på riktigt. Papayan är en av de nya klasserna som öppnat upp nu efter jullovet. I papayan går elever från både åk 4 och 5.

Denna vecka har vi fortsatt att arbeta med lite gemensamma arbeten för att eleverna ska lära känna varandra. Eleverna är positiva och glada och det känns som att vi mer och mer blir en grupp:)

Vi har haft en gemensam bildlektion där vi arbetade tillsammans och alla elever målade på allas teckningar! Eleverna uppskattade övningen och hade roligt tillsammans.

Vi har även haft drama. Eleverna spelade upp olika scener för varandra. Många glada skratt blev det och roligt hade vi.

Eleverna i papayan har också kommit igång på riktigt med sina individuella planeringar. Trots att det är ett ganska individuellt arbetssätt och för några ett helt nytt sätt att arbeta på så har eleverna klarat detta galant!!

Nästa vecka kör vi vidare med allt vad det innebär:)

Då återstår bara för mig att önska er alla en riktigt härligt, solig och varm helg!

Ha det gott//Jessica

 

4-5:an Skorpionen

Nu är vi äntligen igång för fullt med vår lilla skola på Slow Down. Skorpionen är en härlig samling 4-5:or som har lärt känna varandra bra. Alla är igång med sina individuella planeringar och jobbar på bra. Ett axplock från vad vi jobbat med: Vikingatiden, Gustav Vasa, hur ljus fungerar, decimaltal, bråk, diagram, argumenterande texter, berättande texter, geografens testamente, engelska osv. Full fart som ni förstår och nyfikna och vetgiriga barn.

Idrott har vi på stranden och denna veckan var det fokus på lekar och nya lekar, inte traditionella lekar utan målet var att alla skulle få lära sig någon ny lek. Vi lekte bl a Slottsstriden, Bränna svansen och Rusräknerutten. Sedan duschade alla i vattenslangen på gården, lite spännande och annorlunda.

Slöjd har både 4:or och 5:or haft där de påbörjat cementgjutning. Idéer, skisser och mallar har ritats.

Vi har upptäckt att vi har ett litet husdjur hos oss på vår veranda. När några av eleverna satt på verandan och arbetade var de en liten groda som nyfiket tittade upp ur vår orkidékruka.

Skorpionerna är denna vecka ansvariga för vår fredagssala, dvs den lilla samlingen med föräldrarna som vi har varje fredag och som avslutas med att vi gemensamt sjunger thailändska nationalsången. Därav har vi också förberett den, men vill man veta mer om innehållet måste man faktiskt vara på plats ;-)

Pop kan mai

Skorpionerna och Lena

 

4-6:an Hajen

Veckan sparkade igång i rykande fart. Måndagssamling i Salan med alla eleverna, föräldrar och pedagoger. En härlig blandning av nya och gamla ansikten, man kunde nästan ta på elevernas energi och på vissa elever kunde man till och med se lite nervositet, att få börja en hel vecka efter jullovet. Dock smygstartade vi med tre dagar förra veckan, men då var det mycket lära känna varandra i klassen och på skolan. Fem nya förväntansfulla elever började i Hajenklassen.

Veckan har varit en arbetsvecka med elevernas individuella planeringar, som de flesta fått med sig av sina hemskolor i Sverige. De sista tjugo minuterna av onsdagen hade vi som vanligt tillsammanstid i Salan. Frågesport stod på agendan, något som eleverna tycker är både roligt och spännande.

Syslöjden drog igång och eleverna började genast tillverka både det en och det andra, allt ifrån högtalare i bambu och lampor av kokosnötter till tygpåsar.

Musik ska byggas utav glädje och Hajarna strålade av lycka när de fick ha introduktion i musik. Undrar om de fick lära sig hajsången…

Ha en go helg önskar Hajarna och Rebecka

 

6:an Ananasen

Då har vi äntligen dragit igång med en “riktig skolvecka”. Eleverna jobbar på bra och vi har tillsammans bestämt hur vi skall arbeta för att få den bästa arbetsron i vårt klassrum.

I matten jobbar vi med algebra och ekvationer, decimaltal och bråk, och några elever kämpar på med skillnaden mellan likbenta och liksidiga trianglar. Samtidigt lär vi oss om skillnader mellan olika världsreligioner och testar om statisk elektricitet funkar lika bra i Thailand som i Sverige. Flera elever har också kommit igång med sina språklektioner, men vi alla inser att om vi skall klara av att prata thailändska får vi kämpa på rejält…

Nu ser vi fram emot en skön helg med ledighet, bad och att få slappa. Vi ses på måndag!

/ Andreas

 

6-7:an Kokosnöten

Denna veckan har varit första hela veckan och vi har haft mycket tid till våra planeringar. Arbetet i klassen går fortsatt bra tycker jag. Det är motiverade elever och de respekterar varandra, så alla kan göra det de ska.

Vi har haft första idrotten för året, på stranden med Timy. Kul att se engagemanget vid stafetter och multibrännboll.

Vi har tittat på lilla aktuellt för att få lite kolla på vad som händer hemma och i världen. Sara har pratat politik med klassen. Kan ju vara svårt att hänga med i vad som händer. Till fika körde vi 20 frågor och det var kul. Vi är tydligen grymma på att ställa frågor.

Veckan har varit bra och jag tycker fortsatt att det är en mycket trevlig klass.

Henrik

 

7-8:an Termiten

Under vår första hela skolvecka för Terminen har fokus varit på att komma igång med alla ämnen och planeringar. En hel del kommunikation med hemskolor och lärare i Sverige har ägt rum, för att ungdomarna ska få allt material och information om läxförhör och prov. Några elever har redan genomfört prov, som scannats in och mejlats till lärare där hemma.

En eftermiddag gick i umgängets tecken då hela högstadiet samlades i Salan och Albin (gymnasieelev från Kobran) genomförde ett Jeopardy-spel i klassblandade grupper. En mycket uppskattad aktivitet!

Vi har även fört in lite Thailands-tema, genom att analysera texten i den thailändska nationalsången, jämfört med den svenska motsvarigheten, samt även bytt ut orden i den thailändska och ersatt med Sverige och svenskar. Då den thailändska sången innehåller fraser som ”thailändare är fredsälskare, men inte fega i krig”, liksom ”thailändare är beredda att offra varje droppe blod för att nationen”, ledde detta till en genomgång av nationalism och koppling till den svenska nationalsången, som också den tillkom under den nationalromantiska tiden med uttryck som ”ja, jag vill leva jag vill dö i Norden”. Vi pratade även om skillnaden mellan ett geografiskt land och en nation. Vi kommer att kontinuerligt föra in olika aspekter av Thailand i undervisningen framöver.

Hälsningar
Gabriella

 

8-9:an Bananen

Första hela veckan efter jullovet och vi är alla igång med vårterminens arbete. Två nya elever i Bananen, Tora och Tilda så nu är vi 13 st härliga bananer i vår klass.

Stora delar av veckan har tillbringats åt att kontakta hemlärare, lägga upp grovplaneringar för vårterminen, påbörja nya arbetsmoment och lära känna varandra. En stor förändring från höstterminen är de 3 nya högstadieklasserna vilket gör att det är många fler elever att hänga med på rasterna. I tisdags samlades högstadieklasserna för en spontan Jeopardy i Salan som hölls av Albin i Rockan. En uppskattad aktivitet från många håll!

I övrigt är moderna språk, slöjd och musiklektionerna igång. Idrotten på stranden i onsdags blev en svettig upplevelse för många då Kokosnötter och Bananer utmanade varandra i olika stafetter och multibrännboll. Då det inte är någon Salan för högstadieeleverna nu på några veckor avslutades veckan i klassrummet med ytterligare en lära-känna aktivitet, denna gång på temat bilder. Allt för att stärka gemenskapen lite extra i bananen.

Nu går vi mot helg och ses igen på måndag!

Enjoy!

Sara

 

8-gy Kobran

Vi inledde veckan med ett idrottspass på stranden, eleverna körde en stafett som uppvärmning och avslutade med multibrännboll där man fick välja på olika slagträn, en amerikansk fotboll, frisbee eller att kasta några av de valfria föremålen så långt man kunde. Eleverna var väldigt aktiv så det blev en välbehövlig dusch efter detta.

Eleverna har visat goda arbetsinsatser under veckan, det har arbetats med fysik, bild, matematik, historia med mera. Flertalet elever har haft första lektionen i spanska och franska med läraren Britt.

Vi har även fört in lite Thailands-tema, genom att analysera texten i den thailändska nationalsången, jämfört med den svenska motsvarigheten.  Vi pratade även om skillnaden mellan ett geografiskt land och en nation.

 

På tisdag eftermiddag genomförde Albin en Jeopardy med tre klasser. Eleverna blandades och fick arbeta i lag för att besvara frågorna, en del lätta andra svåra och så klart en och annan klurig fråga.

På rasterna spelas det pingis, andra tar det lite lugnt och en del spelar spel. Fruktfatet är en uppskattad del av förmiddagsrasten.

Hälsningar Malin