Vecka 3 2013

Förskolan Fjärilen

De är full fart på Fjärilen. Vi hälsar Axel som var sjuk förra veckan välkommen till oss. På måndagen fortsatte vi med vår rim och sångbok, denna veckan blev det ramsan om en tumme som tittar upp och gömmer sig bakom ryggen. Vi har haft språkträning med bornholmsmodellen och då har barnen fått lyssna på en saga om Bubblan och Pärlan. De båda tältar i skogen och det kommer många djur som vill in i tältet, om detta fanns det mycket att prata om.

I onsdags var det dags för lite lek och rörelse i Salan. Vi startade uppvärmningen med rörelsesånger och sedan tog vi oss runt på en hinderbana till musik där vi dribblade, sprang slalom, balanserade och hoppade. Till slut var det skönt med att få avsluta passet med en stunds avslappning till lugn musik.

På hela skolan sjunger fick vi lära oss en ny afrikansk sång där man fick klappa och snurra ihop med en kompis. Det är underbart att se de stora ta hand om och visa de små hur man ska göra. Och framför allt vilken sångglädje det finns under denna fina stund.

I torsdags hade vi matematik, barnen fick samarbeta två och två med att sortera fyra trådar i olika längder från den kortaste till den längsta. Sedan fortsatte vi att mäta varandra för att se hur många kaplastavar lång kompisen var. Sedan fick alla ställa sig vid dörrkarmen, där gjorde vi en markering och skrev upp hur långa vi var. Alla tyckte att det var kul att räkna och mäta tillsammans!

I fredags var det dags för att lära sig mera thailändska. Barnen fick lära sig vad frukterna heter, och därefter lekte vi leken fruktsallad med alla de thailändska frukterna. Nu ser vi fram emot en härlig helg och på måndag syns vi igen ha det gott!

Trevlig helg önskar
Maritha och Sharon

 

Förskoleklassen Mangon

Albin som var sjuk förra veckan har nu börjat och barnen är väldigt snälla och hjälpsamma och har visat honom tillrätta. Välkommen till klassen Albin! Den andra veckan på terminen har nu förflutit och barnen börjar bli lite mer varma i kläderna nu. Det pirrar inte fullt lika mycket längre när man ska gå till skolan, enligt barnen själva.

Det är fantastiskt att se hur bra leken fungerar nu. Idag har jag blivit bjuden på jordgubbstårta och blåbärskaffe som några barn bakat till mig i sandlådan på rasten.Båten är jättekul att leka olika lekar i. En dag fylldes båten av stora löv som skulleföreställa fiskar. En annan dag blir båten till ett rymdskepp!

I måndags jobbade vi med vår gruppmålning som påbörjades förra veckan. Nu har den fått en fin ram och sitter på väggen. Vi har skrivit ner några fina ord som så småningom ska bli en dikt eller en ramsa. Kanske kan det bli till en liten sång eller pjäs också.

Maria hade en engelska med barnen för första gången den här terminen. Sharon har idag fredag lärt barnen vad olika frukter heter på thailändska. Barnen tycker att det är kul, och man hör dem gå omkring och nynna på de roliga sångerna som de lärt sig på båda språken.

Tisdagen ägnades mycket åt bokstäver och bokstavsarbete. Vi sjöng alfabetssången. Barnen har fått ett bokstavshäfte med lite olika uppgifter där man tränar att skriva bokstäver, både stora och små. Vi pratar om bokstäver och bokstavsljuden och provar att forma bokstäver med våra kroppar.

I Torsdags räknade vi på olika sätt. Alla fick göra lite lättare matte uppgifter. Vi har haft genomgång om plus och minus och lika med. På onsdagens idrott( rörelsepass) gjorde vi rörelsesånger och lekar. På eftermiddagen var det: Hela skolan sjunger med Mårten och Anita. Toppenkul tycker Mangobarnen!

Olov( min son) som pluggar marinbiologi kom på besök på torsdagen. Han berättade om några thailändska insekter och stranddjur. Barnen ställde många och bra frågor om krabbor, snäckor och musslor. Olov berättade att man kan se högar av sand på stranden som bildas av havsborrs maskar som äter sig igenom sanden för att komma åt lite föda. Var kommer fiskar ifrån? (Inte helt lätt att svara på!) Men att delfiner är valar det kan man vara säker på!

Ser fram emot en ny vecka!

Ha en fin helg!
Yvonne

 

1-2:an Snäckan

Denna vecka började vi ett nytt temaarbete som vi kallar ”Barndom”. Barnen ska få möta och intervjua olika vuxna som växt upp under olika förhållande och i olika länder. Intervjuerna handlar om deras barndom.

Efteråt diskutera vi, skriver och rita om de berättelser vi hört. Tanken är att vi sedan ska titta på både skillnader och likheter i de olika berättelserna och även jämföra med våra egna liv. Vi kommer också arbeta med barns rättigheter och sätta dessa i relation till det vi lärt.

Den första som kom till oss för att bli intervjuad var June. Hon växte upp i Bankok där hon gick på en ganska annorlunda skola, The King’s college. Om denna berättade hon. Hon berättade även hur hon bodde i ett stort hus tillsammans med hela sin släkt. Fråga gärna era barn så kan de berätta mer. Samtidigt som vi lär oss om olika uppväxtvillkor tränar vi oss på att göra intervjufrågor, tankekartor, lyssna och återberätta. Intervjun med June var på engelska och vi tränade oss på att ställa frågor innan June kom. Några vågade även ställa sina frågor på engelska då vi träffade henne.

Denna vecka har eleverna haft textilslöjd. De har fått träna på att mäta, klippa och göra knutar. Det resulterade i att det tvinnades en hel del band. Då vi pratade om hur man mäter blev det även naturligt att diskutera hur många decimeter, centimeter och millimeter det går på en meter och på ett måttband som är 1,5 meter. Samtidigt som halva gruppen har slöjd har den andra gruppen matte då vi i den lilla gruppen går igenom nya moment som vi skall arbeta med i våra matteböcker. I den ena gruppen arbetade vi med att förstå positionssystemet och i9 den andra gruppen arbetade vi med vikt.

I veckans experiment fortsatte vi att arbeta med ”lösningar och blandningar”. Denna vecka blandade vi vatten med olja för att se vad som hände, samt vad som sedan skedde då de blandade i diskmedel och skakade om.

I tisdags hade vi idrott igen. Eleverna började med att ha uppvärmning där vi lekte följa John. Därefter fick de halva tiden genomföra lekar och andra halvan av lektionen hade vi en hinderbana och tränade grovmotorik. Eleverna skulle bland annat hoppa jämfota, hoppa på ett ben, gå på alla fyra och göra grodhopp. De fick träna några varv och sedan fick de tävla mot sig själva och försöka genomföra två varv av hinderbanan på samma tid. De använde sig av olika strategier vilket var fantastiskt att se.

Tack för denna veckan!
Anita

 

1-3:an Geckon

Min upplevelse är att eleverna har lärt känna varandra och att de tar hand om varandra på rasterna. Vi pratar mycket om hur viktigt det är att alla känner tillhörighet. Det är viktigt att ni föräldrar förmedlar till mig om det är något som inte känns bra!

I torsdags hade vi besök av Olle som berättade om livet i havet och det var både spännande och intressant.  Eleverna ställde många bra frågor.  Några elever läser fakta texter och besvarar frågor om fiskar som lever i havet.  Vi gör jämförelser mellan Thailand och Sverige inom olika områden (Vädret, matkulturen, djurlivet, växterna, transport medel, mm).

Varje dag har vi engelska en kort stund.  Vi har bland annat spelat fruktbingo, lärt oss några ramsor, djur, räkna, vardagsord, maträtter, färger och även korta fraser.  Det är roligt och alla är med och pratar!

Thaiundervisningen har vi på tisdagar och eleverna lär sig väldigt snabbt .

I tisdags hade vi också idrott igen. Eleverna började med att ha uppvärmning där vi lekte följa John. Därefter fick de halva tiden genomföra lekar och andra halvan av lektionen hade vi en hinderbana och tränade grovmotorik. Eleverna skulle bland annat hoppa jämfota, hoppa på ett ben, gå på alla fyra och göra grodhopp. De fick träna några varv och sedan fick de tävla mot sig själva och försöka genomföra två varv av hinderbanan på samma tid. De använde sig av olika strategier vilket var fantastiskt att se.

Alla läser böcker för glatta livet, både hemma och i skolan!  På fredagar räknar vi ihop hur många sidor vi har läst tillsammans under veckan.  Alla har fått i uppdrag att läsa hemma också.

Vi har ett par arbetspass varje dag då man jobbar med sin planering från skolan I Sverige. En del har väldigt mycket med sig och andra lite mindre.  Arbete finns det åt alla!

Nu har det gått två veckor och alla har i läxa att skriva och berätta om livet I Thailand som ska skicka till deras lärare hemma i Sverige.   En kopia skickas till mig!

Jag hoppas att alla får en trevlig helg!
Karin

 

3-4:an Hajen

Nu har vi varit igång i två veckor och Hajen känns redan som en väl sammanhållen grupp med goda relationer eleverna emellan. När eleverna arbetar är det lugnt och skönt i klassrummet och fokus på arbetet och det uppskattas av alla! Vi har dessutom haft roligt och tränat mycket till fredagssamlingen.

Vi har gått igenom hur man skriver dialoger med talstreck. Eleverna fick två korta tecknade serier med pratbubblor som de skulle skriva som samtal med talstreck.

På matten har eleverna arbetat på i sina matte böcker  Fredagens lektion hade vi utomhus. Eleverna fick samla stenar och löv som de sedan använde till att göra olika uppgifter i bråkräkning.

På engelskan har vi arbetat med klockan. Det var nytt för de flesta av eleverna så det kommer vi att jobba vidare med. På torsdagen var det förhör på de tio glosor som eleverna hade fått i läxa och efter det hann vi med att leka några lekar utomhus.

Vi har haft religions kunskap och då läst om buddhismen. Det är den största religionen i Thailand, här på Koh Lanta är det dock fler människor som tillhör islam. Eleverna fick höra historien om Siddharta Gautama och hur han sökte meningen med livet. Han ansåg att livet är fullt av lidande och att inget varar för evigt. Som munk kom han till insikt och blev Buddha, en upplyst.

Eleverna i Hajen och 4-6:an har musik tillsammans. Denna vecka sjöng vi först en sång där vi tränade på allas namn. Sedan berättade Mårten om Evert Taube och eleverna fick bekanta sig med två av hans sånger: Briggen blue bird av Hull och Oxdragarsång.

Idrotten startade med en uppvärmning där vi lekte följa John. Därefter fick eleverna halva tiden genomföra lekar och andra halvan av lektionen göra en hinderbana och träna grovmotorik. Eleverna skulle bland annat hoppa jämfota, hoppa på ett ben, gå på alla fyra och göra grodhopp. De fick träna några varv och sedan fick de tävla mot sig själva och försöka genomföra två varv av hinderbanan på samma tid. De använde sig av olika strategier vilket var fantastiskt att se.

Denna vecka har eleverna haft textilslöjd. De har hunnit långt i sin process trots att det var första lektionen. De började med att påta en ca 70 cm lång snodd. Sedan har de ritat en mall till en plånbok/mobilfodral/prylfack. Alla elever har hunnit klippa ut ett fodertyg och några har även hunnit brodera bokstäver på det. Hur resultatet blir återstår att se, men i slöjd är det processen som är det viktig.

Denna vecka var det Hajens tur att hålla i fredagssamlingen. Eleverna bjöd på en talangshow med fina uppträdanden som jonglering med pingisboll, diablo, poior och trixande med hopprep. Publiken fick också höra några av flickorna framföra en rap om Thailand och Koh Lanta. Vilka härliga och duktiga elever vi har!

Nu ska det bli härligt med helg. Hoppas att den blir bra för alla!
Birgit

 

4-6:an Kobran

Klass 4-6 Kobran är en härlig klass! Vi har så kul tillsammans. Vi är överens om att ju roligare man har desto bättre jobbar man. Om detta kan man tycka olika och det gäller att hålla den fina balansen, men just den här veckan har det utan tvekan varit så.

Jag delade ut individuella arbetsscheman och de fick genast sätta igång i sina matteböcker och med sina SO-arbeten. De har alla olika uppgifter att jobba med. Någon ska läsa vikingatiden, en annan Sveriges landskap, en tredje ska göra ett fördjupningsarbete i religion osv. Så måste det ju bli på en sådan här skola där man kommer från olika skolor runtom i Sverige.

På måndagseftermiddagen hade vi musik med klass 3-4, Hajen. Jag och Birgit har ambitionen att allmänbilda barnen om våra svenska visdiktare, så vi började med Evert Taubes ”Balladen om briggen Blue Bird av Hull” samt ”Oxdragarsång”.

Efter det ägnade vi oss åt att tonsätta de dikter eller ramsor som blev ett resultat av bilduppgiften vi gjorde förra veckan. Mycket intressant och givande. Fantastiska texter. Målet är att uppträda på fredagssamlingen nästa vecka. Barnen har också fått i uppgift att hitta egna rytminstrument i naturen; man kan leta snäckor och stenar och fina träbitar på stranden. Allt som låter kan bli instrument!

En annan dag i veckan fick eleverna i uppdrag att hitta på frågor på engelska inför ett besök av en thailändsk kvinna som heter June och som bor och arbetar på ön och som dessutom pratar bra engelska. På eftermiddagen kom hon och barnen fick en chans att ställa sina frågor. Det blev en spännande och mycket intressant stund. Ett bra möte mellan våra svenska barn och en infödd thailändska.

Hela skolan sjunger för årskurserna 4-9 fick en något trevande start. Efter ett tag släppte blygheten något (inte konstigt alls att man är blyg i början!) så att tonerna av Obladi-oblada fick lite mer lyft. Då gick det faktiskt att lägga till andra-stämman. De kommer att släppa loss alltmer ju mer de lär känna varandra.

På eftermiddagen övade i oss på att skriva karaktärer till vår fantasy-berättelse. Idag nåddes också målet att läsa 700 sidor. Varsin glasskula hos Moon blev belöningen. Nästa gång siktar vi högre: 1500 sidor. Minst!

Agneta, som har arbetat på skolan tidigare under flera år var hos oss en dag och visade en massa frukter. Hon berättade om varje frukt, vi fick rita av dom och vi fick smaka. Sen gjorde vi en talkör med alla frukterna:” Pa-paya—Ana-nana-nas- Chompoo, Chompoo.” Det var kul.

Veckans experiment handlade om densitet och kondens. Det första experimentet misslyckades. Det andra blev succé. Perfekt, man lär sig nämligen av sina misstag och sina succéer, men inte så mycket av det som är däremellan.

Vi ses nästa vecka.
Mårten

 

5-6:an Kokosnöten

Eleverna i klassen har nu lärt känna varandra riktigt bra och verkar ha roligt tillsammans. Terminens andra skolvecka är slut och tiden flyger iväg.

Vi går igenom ett grammatiskt moment i engelska varje vecka och denna vecka var det dags att prata om verbet have i presens. Vi har också läst nya texter i böckerna och två av eleverna i klassen läser den engelska boken Matilda av Roald Dahl. Ett av de områden vi satsar lite extra på just nu är att skriva på engelska. Detta innebär att de varje vecka får skriva en kort text kring något de har läst eller upplevt.

Arbetet med ordklasser fortlöper på svenskan. Denna vecka var det dags för adjektiv och det blev många skratt när vi tillsammans beskrev olika saker. Vi har också kommit igång med att skriva notiser. Vi har försökt att hitta nyheter som har med skolan eller Koh Lanta att göra och denna vecka har det skrivits om både personal och ny skolmatsal.

I NO arbetar eleverna med allt från ljud och ljus i fysik, människokroppen och sex och samlevnad i biologi till kemiska reaktioner i kemi.

I tisdags hade 4-9:an hela skolan sjunger tillsammans i Salan. Då spelade och sjöng musikläraren Mårten en Beatleslåt för dem. De som kunde sjöng med! Musikarbetet fortsatte sedan för 5-6:an då de fick måla till musik på den ordinarie musiklektionen.

På fredagens idrott samlades eleverna på stranden och lektionen inleddes med att idrottsläraren Lina gick igenom hur man tar pulsen och vad vilopuls och maxpuls är. Därefter sprang de en sträcka och tog sin puls efter en kort vila. Eleverna tyckte att det var väldigt jobbigt att springa i värmen.

Tack för en trevlig vecka och vila upp er ordentligt under helgen!
Ulrika

 

7-9:an Bananen

Eleverna har blivit varma i kläderna och den här veckan har det varit mer livat i klassrummet. Vi försöker dock få ett lugnt och bra arbetsklimat så alla elever ska kunna jobba med det de behöver. Det är full fart på skolarbetet och några har redan gjort prov och inlämningsuppgifter.

I svenska arbetar eleverna bland annat med ordklasser, bokrecensioner, CV, intervjufrågor, noveller och så tränar niorna inför nationella provet i februari. Vi vill också att alla elever läser någon skönlitterär bok under sin tid i Thailand.

I engelska är det också många olika arbetsområden. Något som är gemensamt är hur man använder regelbundna och oregelbundna verb. Det jobbar så gott som alla med.

I SO varvas kristendom, judendom, Nordens geografi, ekonomi, industrialismen, svensk politik och världskrigen.

I NO håller eleverna på med krafter, ljud och ljus, atomfysik, cellen och matspjälkningen, arv och miljö samt syror och baser.

I matematik jobbar vi med decimaler, bråk och procent, geometri, pythagoras sats och algebra.

Denna vecka hade vi textilslöjden för halva klassen med Lina. De elever som hade med sig planeringar hemifrån har kommit igång med dessa och de andra började virka olika fodral som till exempel till mobiltelefon.

Fredagens idrottspass bestod av intervallträning med pulsmätning. Eleverna fick undersöka vilopuls kontra arbetspuls. Lina hade markerat ut en löpsträcka på stranden som eleverna skulle springa. Därefter fick de ta pulsen och se hur den förändrades efter ett löppass.

Efter några timmars eget arbete avslutades veckan med uppträdande i Salan. Nu hoppas vi på en solig och härlig helg här på Koh Lanta.

Vi ses på måndag igen!
Maria och Clas