Vecka 3 2012

Förskolan Fjärilen

Vi startade upp denna vecka med att jobba med Thailandstemat. Vi pratade i morgonsamlingen om hur vi är klädda här på Koh Lanta och jämförde med hur vi skulle ha varit klädda om vi just nu, i januari månad, varit i Sverige. Vi samtalade också om hur vi ser ut och Kristina ritade upp ett huvud (en rund ring) på whiteboardtavlan och utifrån det diskuterade vi hur en människa ser ut och en kropp växte fram på tavlan. Därefter fick barnen själva rita två människor på ett varsitt papper. Den ena med de kläder vi har på i Thailand och den andra med de kläder vi skulle haft på oss i Sverige just nu. Det blev tjocka varma kläder på den ena bilden och sommarlätta kläder på den andra.

Varje barn har fått skriva sin initialbokstav på ett papper, därefter klistrat på papperstussar (av silkespapper) i olika färger i dess konturer. Det blev färgglada bokstäver, som nu pryder vårt fönster, samtidigt som barnen arbetat in formen på sin bokstav i sitt medvetande.

Vi har också börjat träna in Majas alfabetssånger! Denna vecka har det varit bokstaven A: ”Vi har en ask, den är minst hundra år…” Det var lite klurigt att en ask även kunde vara ett träd, tyckte barnen, men vi pratade om texten och kikade på bilden till sången och sedan började vi lära in den steg för steg. Barnen var intresserade och hängde med bra i sången för att vara så här i början. Dagen efter sjöng de den nästan helt själva och vi vuxna blev mäkta imponerade! De ville lära sig ännu en bokstavssång efter några dagar, så nu har vi även nosat lite på J om jordgubben. Som planerna är nu tänker vi fortsätta lära in de bokstavssånger som barnens namn börjar på. Gruppen, behovet och intresset får avgöra lite hur stort vi gör projektet om bokstäver.

I en påse har vi tidigare lagt ner ett antal laminerade bilder, urklippta från tidningar. Den tog vi fram denna vecka och barnen fick berätta vad de såg och fundera över vad som hände på bilden. Det visade sig att det inte var så självklart att förstå detta; en del trodde si och andra så. Ingen kunde säga att den ena hade rätt och den andra fel, eftersom vi inte känner till sammanhanget runt bilden. Det blev en nyttig erfarenhet.

Muselina hälsade på under en samling och hon berättade om hur nyfiken hon kan känna sig ibland. Barnen kände igen sig i hennes berättelse och kunde själva berätta om situationer när de varit nyfikna och hur det kändes i kroppen då. Det är en ynnest att ha möjligheten i sitt jobb att få vara med i dessa situationer när barnen lyssnar intresserat, frågar och berättar själva utifrån sin erfarenhet och referensram; spännande att följa deras tankar.

Till stranden var vi också denna vecka. Vi började med att hoppa längdhopp i sanden tillsammans med förskoleklassen och därefter fick barnen möjlighet att leka i sanden med de saker vi tagit med från förskolan, dessutom fick de barn som ville bada i havet även göra det tillsammans med en vuxen. Att möta vågorna och delvis sköljas över av dem tyckte barnen var härligt! Vi hade en härlig förmiddag på stranden, som efterföljdes av dusch i slang vid återkomst till skolan.

Maria kom för första gången detta år till oss på Fjärilen och hade engelska + musik under en timmes tid. Till sin hjälp hade hon katten Morris med som vanligt. Han hjälper Maria att lära barnen engelska. De sjöng en hej och hej då-sång tillsammans och fortsatte med att räkna 1 – 10 på engelska, samt att repetera de engelska namnen på färger. Maria hade också med en CD-bok av Bill Martin Jr/Eric Carle. Det var jättemysig och fin musik i bakgrunden till den engelska sagan och barnen vill höra den igen och igen.

Sharon har haft ett thaipass med Fjärilsbarnen då hon introducerade siffrorna 1 – 10 på thailändska, samt den thailändska fruktsången (melodi Broder Jakob). Kort därefter kunde man höra barnen sitta/gå omkring och nynna på sången medan de gjorde andra saker!

Dramakorten med olika djur använde vi en em. Barnen fick då föreställa olika djur utan att låta och kompisarna fick gissa. Det blev både elefanter, spindlar, lejon, hundar, ormar mfl djur. Alla barnen ville föreställa ett djur och många barn viftade med sina händer att de ville svara.

Kristina tog fram språkkorten en dag. Denna gång fick barnen dra ett varsitt kort där det stod flera instruktioner och sedan fick de i tur och ordning genomföra det som stod. Det var lite spännande att se om man kom ihåg allt, tyckte barnen. Det gällde att vara uppmärksam när den vuxne läste vad som stod på kortet och sedan försöka hålla kvar instruktionerna i minnet – nyttig träning!

I övrigt har barnen haft det skoj, både inom- och utomhus. De har ritat, pusslat, spelat spel, pärlat, klätt ut sig, lekt med bilar, byggt med lego, lekt i sandlådan, i båten, i restaurangen, i vår lilla sala och vårt lilla hus på vår gård mm mm. Fantasin och uppfinningsrikedomen har flödat, precis som den ska göra.

Vi ska nu vila upp oss några dagar, men efter helgen ses vi igen med ny kraft och energi!

Trevlig helg!
önskar Kristina och Sharon

 

Förskoleklassen Mangon

Den här veckan har vi arbetat mycket med rimord, vi har sjungit sånger med rim och hittat på egna rimord. Alla nya barn har gjort färdigt sina initialer som ska hänga i vår gren, de blev mycket fina. Vi har fortsatt att arbeta i barnens arbetsböcker, de arbetar på riktigt bra!

För att inte behöva stå i kö vid maten, vi kom lite för tidigt en dag, tog vi oss en liten promenad i kvarteret och fick titta på när en man torkade fisk. Vi stannade också till och tittade på en liten kattunge som åt gräs. Då började vi prata om varför han gjorde så och det blev många historier om katter. Alla barn skrattade gott när katten försökte fånga sin egen svans!

Nere på stranden hoppade vi längdhopp. Många olika ansatser och avstampar var det men massor av stiliga hopp blev det!

På engelskan sjöng barnen bl.a Hello what`s your name, räknade till tolv och pratade om klockans siffror och repeterade färgernas namn.

Till musikstycket Drottningholmsmusiken av Johann Helmich Roman målade barnen fina bilder med vattenfärg.

Under veckan har vi repeterat veckodagar, månader, ordningstal och tio-tal. Nu sitter det! På thailändska har barnen övat på korta uppmaningar som att ställa sig upp när det ordet kommer osv. De har också lärt sig namnen på olika djur.

I Salan började vi med att sjunga för alla som fyllt år, det blev också ett rungande hurra! Efter det fick alla bekanta sig med vårt lilla troll, genom en fingerramsa. Sedan fick vi alla barn, föräldrar och personal att röra på sig genom att lära ut vår morgongymnastik. Det var en härlig syn att se närmare 300 händer uppe i luften samtidigt! Tack alla ”mina Mangobarn” för ett fint uppträdande!

Trevlig helg önskar Inger och alla Mangobarn

 

1-2:an Snäckan

Måndagen började vi med att gratulera Zeb som fyllde år. Sedan pratade vi om helgen som varit och vad barnen hade gjort. Det är alltid roligt att få berätta för varandra.

Sedan gick vi igenom veckans och dagens planerade aktiviteter. Nu är de flesta väldigt självständiga och skriver dagligen självmant in in de schemalagda ämnena. Det märks också att många går andra terminen i tvåan för nu hinner alla med så mycket mer av sina planeringar jämfört med förra terminen. Jag fick faktiskt lov att planera om i mitten på veckan.

I fredags förra veckan hade vi första klassrådet som fungerade över förväntan, tyvärr hann vi inte riktigt klart, utan fick avsluta detta på måndagen. Vi planerar inför nästa fredag då det är vår tur att göra ett uppträdande i Salan.

Skolarbetet
I svenska skrev och illustrerade vi klart texterna om jullovet och därefter fick alla läsa upp/lämna synpunkter på berättelserna. Det gick toppenbra, barnen har blivit så bra på att lyssna på varandra och ge feedback.

Vi har även arbetat med synonymer, homonymer vokaler och konsonater samt j-ljudet, naturligtvis inte alla på en gång utan det är utifrån allas individuella planeringar. På torsdagen hade vi ett litet förhör på veckans ord, resultatet är ok, men kan bli ännu bättre om ni tränar någon gång extra därhemma. På torsdagen hade vi ett litet förhör på veckans ord, resultatet är ok, men kan bli ännu bättre om ni tränar någon gång extra därhemma.

På torsdagen hade vi ett litet förhör på veckans ord, resultatet är ok, men kan bli ännu bättre om ni tränar någon gång extra därhemma.

I matte arbetade de flesta med 3:ans multiplikationstabell, andra med 6:an samt positionssystemet och längdenheter.

I engelska började vi passet med Goodmorning. Vi hälsade på varandra.
What´s the weather like? Vi tränade på att säga olika vädertyper.
How are you today? Vi frågade varandra och svarade; Very well thank you, Not very well eller Fine thank´s. Sedan var det dags för sånglek. “Hello what´s your name?” Vi lärde oss vad många olika frukter heter på engelska. Vi tränade I like och I don´t like. Barnen målade sina favoritfrukter. Vi sjöng en fruktsång. Sedan lyssnade vi på hemläxan och hade genomgång av nya läxan.

I musik berättade Maria om George Riedel. Vi sjöng några av hans Astrid Lindgren låtar.

So/No, några har arbetat med jordens skapelse, livets utveckling, för-människan Lucy samt rymden.
I No lärde vi oss om hjärtat, vi läste, skrev, hoppade, sprang, kände på vår egen och andras puls samt lyssnade på våra hjärtan med ett stetoskop. Oj så spännande!Idrottspasset på stranden började med en uppvärmningslek, sedan fortsatte vi med tunnelboll, tre olika varianter och lektionen avslutades med det sedvanliga doppet i Andamanhavet.

Fredagslunchen var till stor belåtenhet, vi serverades korv med mos och en karamell och det tyckte alla var en härlig inledning på helgen. Följ gärna vilken mat vi får på Lilla Svenska Skolan på Veckans matsedel

Trevlig helg önskar Anne-Lie

 

1-2:an Geckon

Det känns som om våren är här! Vi kan se fåglar, som letar bomaterial och höra mer kvitter. Utanför ett klassrum finns t.o.m. ett fågelbo i en buske med två ägg. Vi kan njuta av buskar, som är översållade med ljuvliga knoppar! Härligt!

Andra veckan med barnen gick mycket fort och vi lärde känna varandra ännu bättre. Känns skönt! I klassrummet arbetade vi med vår thailandsbok för att lära oss så mycket som möjligt om allt, som finns omkring oss. Den här veckan jämförde vi Sverige med Thailand. Vad är lika och vad är olika? Spännande! Sharon träffade barnen för första gången och tränade thailändska en stund… och viljan saknades inte för att lära!

På tisdagen undervisade Maria klassen i engelska. Barnen tränade sången ”Good morning” och lekte sångleken ”Hello what´s your name?” I Thailand finns många olika frukter, men vad heter de på engelska? Frukterna ritades och namngavs. Jättekul, tyckte barnen. Maria fortsatte sedan med musik och den roliga sångleken ”B-I-N-G-O” övades.

Idrotten på stranden leddes av Gun och mig den här gången. Vi övade löpning på olika sätt och lekte tunnelboll, där samarbete tränades. Till slut fick barnen gå i vattnet och skölja av sig sanden, som fanns överallt på kroppen. På promenaden tillbaka till skolan såg vi små, söta nyfödda kycklingar!

Torsdagen ägnades åt tidsstudier. Visste vi hur lång en minut kunde vara? Hur många jämfota hopp och hur många gånger skulle vi kunna skriva vårt namn på en minut? Att gissa var inte så lätt men roligt. Sen uppskattade vi en timmes längd och diskuterade i par. Vad tar mer eller mindre tid att utföra på en timme? Äta frukost, gå ut med hunden… Mycket olika svar! Dagen avslutades med läsning och att stryka under stödord om elefanten. Barnen ritade också ”sin” speciella elefant och dekorerade den med mönster och minnen från Thailand. Härliga elefanter har vi nu att beskåda på väggen!

En stor del av fredagen ägnade vi åt eget arbete i matte och svenska. Vokalhuset är till hjälp, när man ska lära sig hur vokalerna fungerar i stavningen! Vi tränade på detta svåra! Swea läste en saga för oss, som hon skrivit själv! Den handlade om en ettårig elefant! Lite underhållning hade vi gjort oss förtjänta av!

Det var Mangobarnens tur att uppträda i Salan och efter en fin uppvisning fick vi allihop pröva den nyttiga morgongymnastiken!

Trevlig helg önska Barbro

 

3-4:an Hajen

Nu är vårterminens andra skolvecka slut och de nya eleverna känns redan som ”gamla”! Eleverna tar verkligen arbetet på allvar och det är mycket fin arbetsro i klassen. Det är härligt att se hur självständigt eleverna arbetar med sina planeringar!

I svenskan har vi arbetat med ordklassen adjektiv. Eleverna fick i grupper om tre visa hur man komparerar ett adjektiv t ex glad, gladare, gladast.
Vi har läst en gemensam berättelse och funderat över vilka personer den handlade om, var och när den utspelades, händelser i berättelsen och hur den slutade. Sedan fick eleverna göra en tankekarta med dessa begrepp och utifrån den påbörja en egen berättelse, en deckarhistoria.

Veckans engelska handlade om olika sporter i både 3: an och 4: an.
Varje vecka har eleverna i läxa att träna på den engelska texten och glosorna och på torsdagen blir det förhör.

Vi har fortsatt arbetet med kartan och pratat om vilka länder som gränsar till Sverige. I samband med det kom vi också in på väderstrecken. Eleverna har fått träna på namnen på landskapen i Götaland och sedan börjat arbeta med enskilda landskap. De nya eleverna har börjat med sin bok om Thailand. Det första arbetet var att göra en fin framsida med världskartan och där markera var Thailand ligger. Eleverna skulle också måla Thailands flagga och göra en Thailandskarta.

Sharon kom till klassen på tisdag eftermiddag och hade terminens första thai-lektion. Först var det repetition av gamla ord och på slutet fick eleverna göra olika saker på Sharons uppmaning t ex stå upp, sitta ner, klappa i händerna och klappa sig på huvudet. De nya eleverna hängde snabbt med i svängarna!

På slöjden fortsatte de ”gamla” eleverna med tsunamiväskorna och de ”nya” eleverna fick tillverka loggböcker att redovisa arbeten i.

Onsdag morgon var det idrott på stranden tillsammans med Anders. Eleverna fick själva välja en sträcka att springa, enda kravet var att de skulle orka hela vägen fram och tillbaka. Sedan spelade eleverna strandtennis eller tränade volleybollslag. Dagens simning fick ställas in på grund av höga vågor men ett dopp i havet blev det förstås!

Förra veckan började eleverna på en fantasibild om hur det kan se ut på planeten Jupiter och denna vecka fortsatte det arbetet. Det blev fantasifulla och färggranna bilder som nu sitter på väggen!

På musiken har eleverna tränat på noternas värden; helnot, halvnot, fjärdedelsnot och åttondelsnot. De spelade också ”Notvärdesbingo”.
Tänk att noter kunde vara så roligt!

Tack för ännu en bra vecka!
Hoppas att alla får njuta av en härlig helg!
Birgit

 

3-4:an Kobran

Nu har två veckor gått och arbetet har kommit igång ordentligt. Barnen har fått sina långsiktiga planeringar så att de själva kan ha koll på att de hinner med det arbete de fått med sig från hemskolorna. Denna tittar vi noga på när vi gör veckoplaneringen på måndagarna. Målet är att barnen själva ska ta ansvar för att hinna med det arbete som de fått i uppgift att göra. Men självklart hjälper vi till och påminner dem som behöver.

Många olika uppgifter har barnen haft i uppdrag att göra, men den som skapade det största intresset bland övriga elever var helt klart Alexandras experiment med elektricitet.

Utöver de egna planeringarna så har vi arbetat en hel del gemensamt. Vi har startat upp arbetet med Thailandsboken. Där började vi jobba med jordgloben och världskartan. Vi tränade på världsdelar och världshav innan vi tittade närmare på Thailands karta. Barnen har gjort fina utsidor till sina böcker, skrivit lite fakta om landet, målat flaggor och tränat på nationalsången. När vi kom till fakta om Koh Lanta visade det sig att många barn kunde berätta om spännande platser som fröken inte hade en aning om. Det är roligt att lära sig av varandra.

Tre nyheter, med nya lärare, har vi haft på schemat. Den första var engelska med Maria, den andra var Thailändska med Sharon och den tredje var Musik med Maria.

På engelskan den här veckan arbetade både treor och fyror med olika sporter. Vi tränade på att läsa med bra uttal och översätta texterna. Vi övade också på enkla dialoger och grammatikövningar. Till läxa fick vi några glosor.

Sharon lärde oss att fråga, på thailändska, vad andra heter och svara på det. Vi fick också lära oss att fråga hur någon mår. Det var spännande att lära sig ett nytt språk.

På musiken pratade vi om noters värde. Vi fick rita hel- och halvnoter, fjärdedelar och åttondelar. Maria spelade på pianot och vi fick gissa vilken sorts not det var.

På bilden har vi målat självporträtt i vattenfärg. Nu hänger de vackra porträtten i klassrummet. I svenska har vi fortsatt med att skriva rent våra självporträttstexter på dator. De är snart klara att skrivas ut med foto.

Den här veckan har det inte blivit lika mycket lekar men några har vi ändå hunnit med. Vi gjorde en substantivssaga och körde flirtleken i repris. En dag gjorde vi också massage till lugn musik. Det tyckte alla var skönt.

I onsdags var det ”Hela skolan sjunger”. Då var vi tillsammans med förskolan och 1-2:orna i Salan och sjöng några danslekar. Det var kul.

På matten har vi denna vecka gnuggat multiplikationstabellerna. Det fortsätter vi med ett par veckor tills de sitter ordentligt.

När det gäller läxorna så har nästan alla skött dem exemplariskt. Några hade dock missat någon läxa. Om ni är osäkra på vad läxan är, så står det på schemat utanför klassrummet och ni är alltid välkomna att komma in och fråga om något är oklart.

Trevlig helg önskar Gun

 

5-6:an Kokosnöten

Alla har kommit igång och jobbar bra med sina planeringar. Det har varit hårt och effektivit arbete i alla ämnen. Nedan följer en liten sammanställning av de olika ämnena.

I bild får fantasin flöda fritt när vi målar alla möjliga typer av cupcakes. Vi målar på A3 papper och hela bilden ska vara täckt med färg. Eleverna får experimentera med färger och blanda dem för att få fram olika nyanser. De får också blanda akrylfärger, pastellkritor, akvarellpennor och tusch.

I musiken repeteras instrumentgrupperna. Vi går igenom den sista gruppen som är tangentinstrument. Alla vet hur cembalo, celesta, flygel, orgel och dragspel låter nu. Vi har börjat med första pianolektionen. Vi spelar ett instrumentspel. Evelina presenterade sin favoritlåt och pratade lite kring den.

I svenska har vi har många samtal i klassen. Barnen är duktiga på att uttrycka sig och pratar gärna om stora frågor. De kan också lyssna på varandra och vänta på sin tur att få prata. Vi har valt böcker att läsa och skrivit in på en fin lista så att alla kan se.

I engelska har vi också tränat att prata fritt när alla lyssnar. Det känns lite mer ovant, men det går också bra.

Sexorna har språkval och denna terminen finns dessa tre språk med: Spanska, Tyska och Franska.

Idrotten kommer under 5-6 veckor innehålla simning, kondition, styrka och pröva på strandtennis, frisbee och volleyboll. Alla ska simma 200 meter i havet varav 50 meter på rygg.

I matematik, SO och NO har det varit individuella uppgifter där var och en jobbar utefter egen planering.

Gruppen har kommit igång bra med lektionsarbetet. På rasterna är det mycket kortspel i olika varianter.

Det är fantastiskt roligt att få vara lärare för er
Anders, Inger, Kattis, Kersti och Maria

 

7-9:an Bananen

…och tack för alla trevliga barn jag har fått i min grupp.

För min del började terminen på sämsta tänkbara sätt. Hög feber och rejäl hosta. Man vill ju vara med från början och lära känna sin nya grupp.

Som tur är har jag duktiga och hjälpsamma kolleger som skötte terminsstarten alldeles utmärkt. Och i måndags fick jag äntligen träffa alla nya. Sofia, Kevin, Alva, Joanna, Vilma, Victor och Lisa är jättevälkomna till Lilla Svenska skolan och Bananen.

Största förändringen jämfört med innan jul är att vi blivit några fler OCH att vi dubblat pojkantalet i gruppen. Nu har vi fyra gossar i klassen. Trevligt!

Vi har fått ett ambitiöst och målmedvetet gäng att jobba med. Flitens lampa lyser mest hela tiden. Fantastiskt!

Denna vecka har vi gjort grovplaneringar och veckoplaneringar. Fr.o.m nu gör vi bara veckoplaneringar varje måndag.
Precis som innan lägger vi nästan all information på Googledocs. Alla elever har ett gmailkonto och via detta förmedlar vi info och dokument.

Nästa vecka ska jag ha mina första avstämningssamtal. Detta betyder att några av eleverna har nått halvtid av sin vistelse här.

I de olika ämnena håller vi på med:

Svenska: I svenska har vi högläsning, där alla får träna. Det är ett bra komplement till att alla läser tyst hemma i sin egen bok.

Engelska: I Engelska har vi ett gemensamt arbete. Eleverna gör virtuella resor till engelskspråkiga länder. De arbetar som m skulle de verkligenskulle resa iväg och börjar med att ”beställa” flygbiljetter på nätet. De lär sig om den stad de valt och skall sen redovisa för hela klassen. Det är härligt att höra hur alla pratar engelska under arbetes gång.

Språkval: Här jobbar alla med eget. Alla språk är representerade.
Bild: Porträtt; kända porträttmålningar, teknik för att rita ett porträtt, självporträtt.

NO: Här är det som vanligt blandad kompott med syra-bas, akustik, magnetism, kolkemi, atomer och luftens gaser.

Matematik: I matte är det också många områden i gång. Algebra, procent, bråk, geometri, tabeller och diagram. Någon konstruerar ett matteträningsspel.

Musik: Trummans historia. Slaveriet och trummans betydelse då. Samiska trolltrumman. Trumsetets delar. Trumsetets utveckling. Victor och Fabian tränar på nya ackord samt att få flyt i ackorden. De tränar in en låt som vi andra ska sjunga nästa gång.

SO: Vi jobbar med andra världskriget och förintelsen, lag och rätt, buddism, samhällets ekonomi, första människorna mm

Idrott: Eleverna får visa att de kan simma 200 m. Det har varit löpning med egen bestämd sträcka. Det har även varit friidrott och då har vi haft hjälp av en förälder som är friidrottstränare.

Det blir roligt att få träffa er igen på måndag – det ser vi fram emot.

Katarina, Anders, Maria och Kersti