Vecka 3 2010

Förskolan Fjärilen

Fredag igen och det känns som veckorna bara flyger iväg precis som alla de fjärilar som vi alltjämt brukar beundra på vår gård. I tisdags påbörjade vi vårt fjärilsprojekt tillsammans med klass 5-6:an. I förskolan har barnen funderat ut en hel del frågor som vi vill ha hjälp med att besvara. Naturligtvis har även förskolebarnen haft funderingar om svar på sina frågor så det ska bli kul att senare jämföra dem med skolbarnens svar. Projektstarten inleddes med att vi besökte klass 5-6:an i deras klassrum, vilket bara det var en stor upplevelse för våra barn. Plötsligt verkade de i våra ögon stora förskolebarnen ganska små och skoleleverna blev plötsligt jättestora. Vi blev verkligen väl mottagna och barnen satt varannan stor och varannan liten i en fin ring på golvet. Lite pirrigt var det nog för flera och ännu en nytta med fjärilsbesöket blir säkert att vi kommer lära känna varandra allt mer. Vi överlämnade följande frågor till klass 5-6:an:

•    Kan fjärilar flyga till Sverige?
•    Hur gör fjärilar när de flyger?
•    Hur kan fjärilen få sina färger?
•    Vad händer med fjärilarna när de blir sjuka?
•    Vad har fjärilen för fiender?
•    Finns det fjärilar som inte kan flyga?
•    Vad äter fjärilar?

På tisdag fm var Emil, Elin och Dante vid Baan Café tillsammans med Karin och bakade. Vetedegen jäste och jäste så den blev verkligen stor. Det var bra för då räckte den till många gifflar och kanelbullar. Barnen bakade länge och fick på köpet lära sig triangelformen eftersom gifflarna skulle skäras i trianglar, innan de fylldes med sylt och rullades ihop. Det var många moment i bakningen och det fixade barnen galant. Det bästa var nog ändå då gifflarna var färdiga och vi satt i caféet och njöt av det goda brödet.

Förra fredagen var vi till stranden och hade en samarbetsdag med hela Lilla Svenska Skolan med temat sandkonstruktioner. Detta blev en inspiration till denna torsdag då vi besökte stranden igen. Barnen var aktiva i sitt skapande och tillsammans tillverkades en elefant, en haj och en fjäril. Sandfjärilen blev dock inte helt färdig, eftersom en jagningslek lockade barnen till att springa istället. Med så gott om utrymme fanns det plats för alla att springa runt i sanden. Innan vi gick tillbaka till förskolan provade barnen att sitta på sandelefanten. Den höll och vi sa att idag har alla barn ridit på en elefant på stranden. Att den var av sand behöver vi ju inte tala om, eller hur?

En dag fick barnen höra och se bilder till en ny saga om tio fjärilar. Den handlade om allt från fjärilsägg, larver, puppor och kokonger tills det blev fjärilar. Fjärilarna hade barnen tidigare färglagt. Barnen var så intresserade och verkade tycka att det var kul att få se sina egna fjärilar delta i sagan. Fredagen ägnades till stor del till att göra egna fjärilar med hjälp av akrylfärg som barnen tryckte med på ett dubbelvikt papper. Alla barn fascinerades av hur färgerna blandats då de öppnade de hopvikta papperen. Det var som trolleri varje gång som det blev en ny fjäril i härliga färger.

Som avslutning på fredagen kom brevbärare Fredrik till förskolan igen. Denna gång hade han med sig ett brev från katten Nix. Katten mådde ganska bra i sin bur och hade fått ett brev skrivet på engelska från sin svenska kusin Sessan. Nix behövde hjälp med att översätta brevet från sin kusin och det ska förskolebarnen fixa redan på måndagens engelska samling.

Alla förskolebarn, Karin och Majsan önskar er en trevlig helg.

Förskoleklassen Mangon

Välkommen Talula till oss på Mangon, hoppas du skall trivas hos oss.

På matten denna vecka har vi arbetat med olika mönster. Barnen har tittat på olika ytor, ritat med krita av underlag som ger mönster. Klassrummet består av så många underlag mönster och det blev roliga avtryck. På vår gård fann barnen ännu mer mönster att rita av. Vad är det som gör att det blir mönster har varit vårt matteuppdrag denna vecka. Vi har tillverkat en liten bok, där vi satte in våra arbeten.

Veckans bokstav var Ee, vi tränade ljudet, letade ord och ritade något som börjar med bokstaven.

Några sånger har vi sjungit, envisa Elin och något som barnen tyckt varit roligt, att sjunga några välkända melodier som blinka lilla stjärna, björnen sover och imse vimse spindel enbart med b-ljudet. Många rim och ramsor med ord på e har ingått I veckans arbete.

Barnen har påbörjat en liten bok som de ritar och skriver olika saker om dem själva som heter boken om mej själv. Thailandsuppgiften denna vecka var att skriva och rita valutan bath och tänka ut vad man kan köpa för t.ex.100 bath.

Som alltid är barnen på Mangon fantastiska på att leka, många rollekar har avlöst varandra. Barngruppen har så roligt tillsammans, många hjärtliga skratt ljuder i vår lilla bungalow.

Vi fick ett svar från vår goda vän Labolina så här stod det.

Hej svejs mina kära vänner.

Vad fint ni har börjat skriva. Jag blev så glad för alla brev och för att ni hjälper mej med veckodagarna. Jag vet ju inte I vilken ordning de kommer. Tur att jag har er så det blir ordning på dagarna. Den här veckan kan jag inte komma men snart….Love du får ha det så bra hemma I Sverige. Här får du en karta, en överraskning väntar….

Love tog kartan och vi andra följde med ner till stranden. Barnen mätte och grävde enligt kartan och fick fram ett knyte med dryck och några skeppskakor. Där låg också en liten diamant till Love, barnen är säkra på att diamanten är en del av en skatt som Labolina hittat på havets botten. Vi ska fråga henne detta när hon besöker oss. Nu har vi skrivit ner många frågor för henne att besvara.

Fredagsavslutningen stod vi på Mangon för, barnen har under veckan tränat på vår lilla saga om Petter och hans fyra getter. Tänk att man kan ha så roligt med en kort saga. Barnen avslutade med en engelsk rörelsesång som heter Hoookey Poookey. Undertecknad tyckte barnen gjorde ett personligt, fantastiskt uppträdande.

Detta var Loves sista dag hos oss och vi tackar Love för allt han tillfört vår grupp och önskar honom lycka till.

Trevlig helg från alla barn och Maritha

1-2:an Snäckan

Veckorna far iväg och det ska vi i klassen också göra snart. I måndags fick alla barn var sitt kuvert från SOK där det stod att de har blivit uttagna att representera Sverige i olika sporter vid OS. Vi har tillverkat pass, pengar och biljetter så att vi ska vara beredda att fara till Vancouver den 1 februari. Vi har gjort små resväskor som vi har packat.

Alla barn har tittat på bilder på datorn och läst på om sin sportgren. Efter det har de  skrivit och målat om den. Nu är det bara att sätta igång hårdträningen så att vi kommer väl förberedda.

Vi har fortsatt vår skogspromenad och klivit in i stugan. Där gick vi upp på vinden och hittade en chiffonjé. Chiffonjen innehöll massor av spännande saker som vi har målat av och skrivit om. Då fick vi tillfälle att träna punkt och stor bokstav. Ettorna tränar också att skriva med små bokstäver vilket är svårt att komma ihåg att göra ibland. Vi arbetar också med frågetecken och utropstecken.

På idrotten var rockringen vårt redskap. Det rockades, hoppades och lektes så badet i slutet av timmen blev bara ett snabbdopp. Som vanligt duschade vi efteråt och smakade på den underbara frukten vi får varje förmiddagsrast.

På fredagssamlingen så spelade förskoleklassen teater för oss. Det är så härligt att se att alla vågar framträda trots att hela Salan är proppfull med barn, ungdomar och vuxna.

Trevlig helg

Sussi

1-3:an Geckon

Denna vecka har gått precis lika fort som vanligt här nere på Lanta. Vi har arbetat vidare med många olika saker. Vi började i måndags med att sy arken till våra böcker. Vi ska göra en riktigt fin bok där vi kommer att samla arbeten som ska minna om tiden på Lilla Svenska Skolan.

I vårt tema om Thailand fortsatte vi med ännu ett vanligt djur på ön. Cikadorna har alla hört när de spelar uppe i träden. Vi fick även studera en cikada som Mon tagit vara på. De genomskinliga vingarna var sköra.
Vi skrev ner lite fakta och ritade ett djur.Vi tränar också på de Thailändska räkneorden och många kan dem redan.

Vi hann också med att tala om fåglar under veckan. Red Wiskered Bulbul som sitter i sina burar och sjunger, örnarna som flyger högt över träden samt den pigga staren, Myna, som verkligen kan sjunga både högt och vackert.

På Bildtimman ritade vi fjärilar som nu pryder väggarna i klassrummet.

Idrotten på stranden blev leken Fruktsallad som uppvärmning. Sedan fortsatte vi med olika aktiviteter med rockringar och till sist fick det bli ett  dopp i havet.

Vi skriver en hel del till bilder och barnen är riktigt duktiga på att få ihop små berättelser. Det som lockar mest är dock Den flygande mattan. Det är ett matematiskt dataspel där det gäller att lösa olika problem under spelets gång. Alla de äldre barnen är nu igång och de kämpar verkligen att komma vidare.

På torsdagen satte vi så ihop våra böcker samt gjorde etiketter och namnlappar. Böckerna blir otroligt fina och barnen är så nöjda.

På fredagen fick alla barn ett brev från SOK där de fick ett meddelande om att de uttagits att delta i OS. Alla elever kommer att få en idrottsgren, som de ska ta reda på vad man behöver kunna, och vad man måste ha med i sin packning inför resan till Vancouver i Canada.

Avslutningen i Salan var som alltid lika trevlig med de små Mango-barnen.

En trevlig helg önskar jag er alla

Agneta

3-4:an Hajen

Så många spännande resmål det finns i Sverige och så mycket roligt man kan få vara med om: ishotell med kristallkronor av is långt upp i Lappland, slädturer efter hundar längs hela fjällkedjan, Vasaloppet att delta i eller bara vara åskådare till, båttur på Storsjön för att spana efter Stora sjöodjuret, skattjakt på Gotland efter en gömd silverskatt eller medeltidsfesten i Visby i slutet av sommaren. Listan kan bli lång och som ni förstår pågår vårt arbete om Sverige för fullt.

Viola, Filippa och Kate, som har jobbat klart med sina landskap gjorde sitt bästa för att övertyga oss om att vi absolut borde göra ett besök i just deras landskap. Veckans bilduppgift blev att måla bokstäverna i namnat Sverige i blågult och dekorera med typiska svenska företeelser. Resultatet kan ni så småningom se på hemsidan.

På idrotten var temat OS. Detta symboliserades av rockringar. Efter leken fruktsallad där alla stod i ringar, lades rockringarna ut på stranden. Agneta ropade ut en siffra och nu gällde det att så många samsades i en ring. När siffran sju ropades ut gällde det att springa snabbt till en ring hålla hårt i alla sju, så att ingen ramlade ut ur ringen. Därefter fick alla elever välja en övning i ringarna som de övriga skulle härma. Det blev bl.a. grodhopp, galoppsteg och krabbgång. Efter att ha rockat med rockringarna och hoppat bock över dem skulle en ring träs igenom en rad av 14 elever, höll varandra i händerna. Ingen fick släppa taget med händerna innan ringen var på andra sidan. Därefter var det väldigt skönt att få ta ett snabbt dopp i havet.

Musiklektionen inleddes av Griegs musikstycke Per Gynt.  Det är alltid lika spännande att höra hur trollporten slås igen: Flöjterna plockades sedan fram och eleverna provade att spela blockflöjt. Alla lyckades att blåsa tonen b på rätt ställe till ett musikstycke.

På EQ-lektionen diskuterade vi våra inre domare. När känns en situation pinsam eller obekväm. Vad gör man när detta händer.  Diskussionen var livlig. Är de inre domarna ibland för hårda?

Två barn var ensamma i stugan på heden. Deras föräldrar hade inte kommit hem som de skulle. Barnen beslöt att gå ut och gick längs den branta klippkanten när de plötsligt fick syn på en stig, som verkade leda till en grotta. Uppgiften eleverna fick, var att skriva slutet på den berättelsen. Det gick lekande lätt och vi fick ta del av fantasifulla händelser både sorgliga och spännande. Som ni förstår har vi denna vecka övat och diskuterat hur man gör ett bra slut på en historia.

Många hälsningar
Elisabeth

5-6:an Kokosnöten

På idrotten hade vi brännboll som uppvärmning och efter det fick de testa
fotbollsbrännboll som går till på samma sätt förutom att man ska sparka
iväg en fotboll. Det var många som aldrig hade prövat på det innan och
alla tyckte det var en riktigt kul variant på en redan populär gren.
Härligt att höra hur de peppar och uppmuntrar varandra när de är i gång och spelar!

På no:n har de som inte har någon planering hemifrån fortsatt att läsa om rymden och solsystemet.

Vi har också haft besök av förskolan, Fjärilen, för att inleda ett
samarbete som ska avslutas med att vi åker till ett fjärilshus nästa vecka och 5-6.ans elever kommer att fungera som guider/experter när de yngre barnen undrar något. Klassen tycker det ska bli mycket roligt och de känner sig nästan vuxna, som någon sa.

På bilden har vi målat perspektivbilder (att få djup i bilden). Fina
alléer blev det och en väg som fortsätter långt in i bilden.

På musiken har vi gått igenom notsystemet och ritat in notskalan på
notrader, samt pratat g-klavar och paustecken. Vi har också pratat om och tittat på bilder av olika instrument och eleverna fick göra ett korsord
för att testa sina kunskaper. Det fixade de galant!

I engelska fortsätter alla att arbeta aktivt och fokuserat med att följa
sina planeringar, och ett entusiastiskt övande av det muntliga grupparbetet har fortgått.

I franska har det övats veckans dagar, nationaliteter, länder, siffror
och klockslag. I spanska har det övats kroppsdelar och skrivits om
favoritmaträtter och favoritämnen och i tyska har det övats på djur.

Förutom att arbeta med sina egna planeringar så har vi arbetat mycket med Thailand, som vi gör varje vecka, och klassens nyaste elever har nu också kommit en bra bit på vägen med sina Thailandsböcker. Vi har även läst mycket i ”Klassresan” denna vecka för vi vill alla veta hur det ska gå för personerna i boken. Varje kapitel handlar nämligen om en ny person i klassen som vi läser om och vi pratar mycket om hur de personerna är och hur de tänker. Med bokens hjälp pratar vi också om viktiga saker som barn och ungdomar funderar på och kommer i kontakt med; denna vecka har vi bl.a. pratat om anorexi och bulimi och mens.

På fredagen började vi ”på riktigt” med vårt kärlekstema; vi har ju redan tjuvstartat med ”Klassresan” så att de som slutar om några veckor ska få höra hela boken. Det vi nu har börjat med är att alla i klassen ska skriva för hand en ”kärleksbok” på fem kapitel. Alla har fått ett häfte med förslag på kapitel man kan välja, te.x. skriva en egen dikt eller berätta om en kärleksfilm man sett eller sina egna tankar om olika sorters kärlek. Syftet är att alla ska få fundera vad kärlek är för dem och att det finns olika sorters kärlek, vilket vi också pratat om tillsammans i klassen.

Trevlig helg önskar 5-6:an och Sophie

7-9:an

Så var det åter igen dags för alla 12 (”sibsong” på thai) att samlas för ännu en skolvecka.

Matematiken: Måndagens matematiklektion började med 5 tal på tavlan som de skulle räkna ut. Efter det var det dags att följa den individuella planeringen. De har mycket att göra men arbetar på riktigt bra!

På idrotten hade vi brännboll som uppvärmning och efter det fick de testa fotbollsbrännboll som går till på samma sätt förutom att nu skulle de sparka iväg en fotboll. Det var många som aldrig hade prövat på det innan och alla tyckte det var en riktigt kul variant på en redan populär gren. Härligt höra hur de peppar och uppmuntrar varandra när de håller på.

På no:n har Pontus experimenterat med linser och laserljus, Marlies har gjort ett test i kemin, Victor har gjort försök med pendel och undersökt en kulas accelererande hastighet. Ja det är mycket på gång på no:n nu.

I bild Elin har gjort klart sin bildmapp, den blev mycket fin med mönster
i svart och vitt. Moa och Alisa har jobbat efter sina planeringar och vi andra har målat perspektivbilder i form av en allé där vägen fortsätter långt in i bilden.

Det enskilda låtarbetet fortsätter i musiken, och eleverna har valt låtar
som; Get mama a house; It´s my life; I caught myself.

I engelska jobbas det på och läses skönlitteratur, skrivs om Thailand, jobbas med texter och grammatik samt övas inför presentationen av det muntliga grupparbetet. Vi kommer att få se och höra många tokiga, roliga nyheter och andra inslag tror jag visst!

På fredagen började vi ”på riktigt” med vårt kärlekstema; vi har ju redan
tjuvstartat med ”Hjärtans fröjd” så att de som slutar om några veckor ska få höra hela boken. Det vi nu har börjat med är att alla i klassen ska
skriva för hand en ”kärleksbok” på fem kapitel. Alla har fått ett häfte
med förslag på kapitel man kan välja, t.ex. skriva en egen dikt eller
berätta om en kärleksfilm man sett eller sina egna tankar om olika sorters
kärlek. Syftet är att alla ska få fundera på vad kärlek är för dem och att det finns olika sorters kärlek.

Trevlig helg önskar Peo och 7-9:an