Vecka 21 2012

Förskolan/Förskoleklassen Fjärilen

Veckan startade upp med att hela skolan for iväg med minibussar till den thailändska skolan på Phra Ae. Där fick vi vara med om en stor morgonsamling utomhus och sedan följa 35 stycken 11-åringar och deras lärare till ett klassrum och en thai-, samt en engelska lektion. Vi avslutade med en frågestund där vi fick svar på några av de frågor eleverna sammanställt i förväg. I Thailand börjar barnen skolan vid 5 års ålder, berättade de thailändska eleverna och deras lärare. Flickorna måste ha håret klippt i nack-/axellängd och pojkarna ska vara kortklippta. Både pojkar och flickor har skoluniform. Det är intressant att få ta del av så mycket det går av det thailändska samhället under den tid vi tillbringar här i Thailand och på Lilla Svenska Skolan!

Vårt idrottspass denna vecka blev uppdelat i två mindre pass. Under det första höll vi oss inomhus i AC:n på barnens begäran. Det är varma dagar här nu, så vi tyckte att vi kunde gå dem till mötes. Vi gjorde dock en ”deal” med dem och på fredag körde vi därför del två; en djungelvandring i Salan med olika stationer där vi rörde på oss på olika sätt. Banan hade Astrid, en av 1-2:an Snäckans elever sammanställt med praktisk hjälp av klasskamraten Zeb. Det är roligt att kunna ta vara på barnens önskemål och initiativ när det går.

Den teoretiska och experimenterande delen av vårt vattentema har vi nu knutit samman och i nästa vecka blir det intensivträning inför skolavslutningen under våra sammankomster med våra vattensånger. Eleverna har bl a fått en större insikt om vattnets olika former, vad som flyter och sjunker och varför, om vattnets ytspänning och om avdunstning. Dessutom har vi sjungit vattensånger, ritat, dokumenterat och jämfört. Ett varsitt häfte om detta arbete blir också resultatet!

Matematik- och språkaktivteter har vi haft denna vecka som andra. Den här veckan har t.ex. en del elever gjort egna berättelser med bilder till som de läst högt för oss. Vi har gjort sorteringsövningar och räknat bokstäver i våra namn osv. Barnens intresse har fått styra inriktningen på dessa aktiviteter!

Den stora grejen den här veckan har nog ändå varit FÖRSKOLANS DAG, som inträffade på torsdagen. Vi, Fjärilar och Mangosar, uppmärksammade den genom att bjuda in berörda föräldrar, samt övriga skolans elever och lärare på ett uppträdande i Salan. Fjärils- och Mangobarn var då ansiktsmålade till olika djur som vi sjöng om. Efteråt var det mingel med dryck, bulle och kaka. Allt var uppskattat och barnen tyckte det var roligt – en härlig eftermiddag.

Trevlig helg!
önskar Kristina och Sharon

 

1-2:an Snäckan

Måndagen började vi med att besöka thailändska skolan på Long Beach, det var intressant att se hur en skola och ett klassrum kan se ut här på Koh Lanta jämfört med skolan i Sverige. När vi kom tillbaka till vår skola diskuterade vi skillnader och likheter mellan skolorna i klassen.

Efter lunch hann vi med såväl ett svenska som ett mattepass. Vi läser just nu Tzatsiki och Retzina(mycket populär) som högläsningsbok och det hann vi också med innan dagen var slut.

På tisdagen idrottade vi innan fruktrasten och därefter jobbade vi vidare med matten. På eftermiddagen arbetade vi med Fjäril/Mangon i vårt gemensamma vattentema. Denna gång var det vatten i gasform.

På onsdagen hade jag semester och då arbetade Snäckaneleverna med sina egna planeringar och de fick dessutom vara med på de andra klassernas genomgångar/arbeten.

Torsdagen startade vi upp med läxförhör på veckans ord, gott resultat! Sedan arbetades det på med de svenskauppgifter som inte hunnits med i veckan. I Sverige var det Förskolans dag och eftersom Lilla Svenska Skolan är svensk så firades den även här på Koh Lanta. Vi och resten av skolan tillsammans med föräldrarna blev inbjudna till detta firande och på eftermiddagen gick vi till Salan och lyssnade på Fjäril/Mangobarnen som uppträdde ansiktmålade i olika djurformer. De sjöng om det djur som de föreställde. Sedan blev vi bjudna på kanelbullar, kakor, juice eller kaffe, mums!

På fredagen började vi med ett förhör på läxan i engelska sedan jobbade vi med datorn och tränade på att stava ord som finns i hemmet. Efter detta hann vi med att göra klart arbetet med våra vanligaste bondgårdsdjur, denna gång jobbade vi med höns.

Efter fruktstunden kom Mangobarnen till oss på Snäckan och arbetade med bokstäver. Sedan gick vi till Salan och idrottade en stund. Astrid presenterade en rolig idé som vi nu provade på. Vi hade byggt upp ett djungeltema utifrån en karta som Astrid gjort. Alla fick slå kullerbyttor, krypa igenom en grotta fick balansera på stenar(kuddar) för att inte trilla i floden och bli tagna av krokodilerna etc. kul!

Efter lunchen och långrasten hade vi en liten egen avskedsstund med Astrid som nu åker hem till Sverige, och kommer att saknas av oss nästa vecka! Fredagen avslutades ändå i glädjens tecken, för när vi tänker efter, har vi så många delade upplevelser av denna fantastiska tid som vi fått vara tillsammans här på Lilla Svenska Skolan.

Trevlig helg Anne-Lie

 

3-4:an Hajen

Vilket spännande studiebesök vi gjorde i måndags! Vi besökte en thailändsk skola. Där fick vi uppleva introduktionen till ett tre dagars matteläger för några av klasserna på skolan. Sedan besökte vi en klass med 35 elever som först hade thailändska och sedan engelska. Med hjälp av Sharon kunde vi ställa frågor till läraren och eleverna. Vi fick bland annat veta att eleverna går i skolan från nio på morgonen till halv fyra på eftermiddagen.

Svenskan denna vecka har innehållit lite olika saker. Varje morgon har vi som vanligt haft en lässtund då eleverna läser tyst i sina böcker. Extra roligt blir det när någon gjort en bokredovisning som vi får lyssna på. Jag läser också högt för eleverna en stund varje dag, något som de längtar efter! Just nu läser vi ”Fågelprinsen” av Maj Bylock.

Eleverna har fått prova på stafettskrivning. Alla fick början på samma berättelse och skulle sedan under fem minuter skriva en fortsättning på den. Sedan lämnade eleverna sitt papper till nästa person i gruppen och fick ett annat papper från en kamrat. Då gällde det att komma på en fortsättning på det kamraten skrivit. Så fortsatte det hela tills fem delar var skrivna och då lästes berättelserna högt. Det blev annorlunda och roliga berättelser!

I kroppstemat har vi pratat om hur man blir smittad av olika sjukdomar, vad som händer i kroppen när man till exempel drabbas av feber och hur kroppen försvarar sig. Eleverna fick fundera över vad man ska göra när man blir sjuk och hur man kan förebygga sjukdomar.

I vårt tema om väder har vi pratat om hur en termometer fungerar. Eleverna fick också veta att mannen som uppfann vår termometer var svensk och hette Anders Celsius. Sedan kom vi in på växthuseffekten, något som engagerar eleverna mycket! Vi pratade också om hur vindarna påverkar vädret och om olika sorters nederbörd.

På bilden fick eleverna höra en fantasihistoria om en forskare som hört talas om ett nytt djur i djungeln. Men olika personer beskrev djuret på olika sätt. Utifrån dessa beskrivningar skulle eleverna måla en bild av hur de tror att djuret såg ut. Det blev färggranna men väldigt olika bilder!

I onsdags hade vi hela ”Hela skolan sjunger! Nu var det dags att börja träna på sångerna till skolavslutningen. Det kändes nog lite vemodigt både för elever och lärare…

Torsdag eftermiddag blev vi inbjudna av Fjärilen och Mangon att fira ”Förskolans dag”. Barnen var ansiktsmålade till olika djur och de sjöng sånger om djuren. Efter det trevliga uppträdandet fick vi njuta av dricka och kanelbullar.

Eleverna fortsatte att träna på sina danser på idrotten och på fredagssamlingen fick de visa upp sin dans för publik!

Tack för en fin vecka! Ha en riktigt bra helg så ses vi på måndag!
Birgit

 

5-7:an Bananen

Och så slutade Irma. Hon som varit med ända sedan start. Vi saknar dig redan!!

Veckan inleddes med studiebesök på en thailändsk skola. Det var intressant att få följa med till klassrummen och se hur det ser ut och hur thailändsk undervisning kan gå till. Vi fick se ett klassrum med 35 elever och det fanns inte bänkar till sex av eleverna som då fick sitta på golvet. Bänkarna omoderna, bokhyllor saknades det och det stod böcker i travar på golvet. Det märktes att eleverna var vana vid att svara i kör. När det ställdes en fråga så svarade alla. Om det var en enskild som skulle svara så ställde den eleven sig upp bredvid bänken för att svara.

5-7: an hade förberett frågor som Sharon, lika fantastiskt som vanligt, översatte – både frågor och svar. Efter frågestunden fick vi åka buss tillbaka till skolan. På eftermiddagen var det vanliga lektioner.

De två sista veckorna har eleverna fått göra egna matsedlar. Det är önskemat för hela slanten. Vi lärare har också fått önska. Det är nästan som julafton vi har fått Chiken Satay, Massaman, Räkor i vitlök, Hamburgare och pastasallad mums hela veckan. Se nästa vecka matsedel klicka här>>>

De två sista veckorna kommer 5-7:an vara med i ”Hela skolan sjunger”. Kan vara trevligt att få delta i sångstund.

När det gäller ämnena så arbetar eleverna med:
Svenska: Sagotemat fortsätter. Irma har varit och berättat sin saga i förskolan. Sagan ligger också ute på skolans hemsida.

Bild: Bildspel i Power Point löper vidare.

Musik: Vi är med i ”Hela skolan sjunger” samt gör en egen dans.

Engelska: Vi läser texter, översätter och tränar glosor. Nu har vi läst lite dialoger och jag tycker det låter riktigt bra. Eleverna vågar chansa lite mer när det gäller uttalet och oftast är det ju rätt. Vi jobbar även med när det ska vara –s på presensformen när det gäller verb.

Språkval: Franskeleven har lärt sig böja regelbundna verb samt att vi fortsätter läsa små franska texter.

NO: Syra – bas.

Matematik: Procent är det som gäller just nu. Någon har precis startat upp och någon ska strax ha prov.

SO: De äldsta jobbar med geografi världsdelarnas natur och befolkning.

Idrott: Eleverna har satt ihop en egen dans som de framförde med bravur på fredagssamlingen.

Tack för ännu en bra vecka.

Kattis och Anders