Vecka 20 2013

Förskolan/Förskoleklassen Fjärilen

På Fjärilen så har det hänt en hel del denna vecka. Måndagen började med att vi klistrade in en engelsk sång i rim och sångboken. Det var sången huvud axlar knä och tå, barnen tycker verkligen om den sången och har lärt sig att sjunga den både snabbt och sakta. På fredagen kom Snäckans barn in till oss för att ha thailändska tillsammans med oss på Fjärilen, då fick vi också sjunga huvud axlar knä och tå fast på thai. Vi tränade även på några andra populära thaisånger som vi sedan ska sjunga på skolavslutningen. Även denna vecka så har vi haft dans med Sharon i salan. Vi dansade så svetten lackade och hade väldigt roligt. Passet avslutades med en skön stunds avslappning och tillsist en dusch i slangen.

Vi har fortsatt med vårt thailandstema och då har vi pratat om och gjort elefanter. Elefanterna gjorde vi av ett handavtryck där fingrarna förvandlade sig till ben och snabel. Nu har vi både apor och elefanter i vår thailändska skog. Nästa vecka kommer det något annat djur men det får vi se vad det blir. Vi fick också besök av ett djur på Fjärilen och det var vår vän draken Berta som flög in till oss och fortsatte att prata om luft. Hon visade oss olika spännande experiment. Hon lovade att komma tillbaka nästa vecka igen och det ser vi framemot.

Vi har också tittat lite extra på hur de olika siffrorna ser ut.  Vi kände på dem och tog fram saker som motsvarade siffran. Barnen kastade också en tärning för att sedan göra någon rörelse så många gånger som det visades prickar på tärningen. Det är verkligen då man lär sig när man gör något både teoretiskt och praktiskt samtidigt som man har roligt.

Under fredagen hade vi drama och då fick barnen spela charader för varandra. Tiden gick väldigt fort men det brukar ju den göra när man har kul. Barnen tycker verkligen om att göra detta och är duktiga på att våga spela för varandra. Vi har också dramatiserat sagan om bockarna Bruse som vi först läste och sedan spelade upp. Alla ville prova på att spela trollet och de tre bockarna innan vi var färdiga. Sedan har barnen på eget initiativ spelat upp sagan om Törnrosa för mig och det gjorde de verkligen bra.

Nu önskar jag er en härlig helg så syns vi nästa vecka!
Maritha

 

1-2:an Snäckan

Sommarlovet kommer närmare och närmare. Nu är det bara 2 veckor kvar tills det är dags och vi har en del saker som ska hinna med innan dess, men det fixar vi ju lätt.

Veckan började med att Carl berättade om allt roligt han upplevde på sin 9-årsdag. Alfred läste upp en välskriven redovisning av en bok som han läst under helgen. Som vanligt skrev vi också om helgen i dagboken.

Den här veckan handlade veckans ord om ng-ord. Vi lärde oss att ng-ljudet kan skrivas på tre olika sätt. Vi vet att ord med ng är vanligast och att ng-ljudet framför n stavas med g och att det framför k stavas bara med n. Vi rimmade på olika ng-ord och det var faktiskt inte så lätt. Tvåorna arbetade med ng-ljudet i sina svenskböcker. Ettorna skrev en berättelse med hjälp av tre bilder som visade en början, en mitt och ett slut. Berättelsen döpte de till ”Olyckan”. Det blev två trevliga historier om en olycka som  tvåorna fick lyssna på. Vi fortsatte att läsa i våra böcker trots att vi redan vecka 19 nådde målet att läsa 10000 sidor. Nu har vi läst 10500 sidor.

Tillsammans högläste vi en spännande saga som heter  ”Månflickan Mys äventyr” och illustrerade handlingen med passande bilder. Den här blev resultatet på ”Veckans ord” strålande. Alla hade alla rätt. Hurra vad vi är bra!

På tisdagen dansade alla Zumba i Salan till ”häftig musik”. På NO-lektionerna gjorde tvåorna en tankekarta om den planet de hade valt att arbeta med. Nästa vecka ska de ta reda på fakta och skriva en text om sin planet.

På mattelektionerna satsade vi på klockan och analog tid. Vi tillverkade en egen träningsklocka och alla tränade på hel, halv, kvart i och kvart över. När vi är säkra på det går vi vidare till fem i och fem över. Vi pratade om urtavlan, timvisaren, minutvisaren och sekundvisaren. Vi vet att en timme är 60 minuter och att en minut är 60 sekunder. Vi lärde oss också att ett dygn är samma sak som en natt och en dag, alltså tjugofyra timmar.

Vi har också haft några lektioner om området vikt. Vi lärde oss vad det finns för olika slags vågar, vilka enheter vi använder när vi väger något och hur de skrivs med förkortningar  Vi använde ett vattenfyllt enliters juicepaket som kilovikt och ett batteri som hektovikt. Vi gick runt i klassrummet och letade efter saker som vägde 1 kg eller 1 hg. Vi skulle hitta 3 saker var.

Vi jämförde med tyngden på  kilovikten (juicepaketet) och hektovikten (batteriet) och försökte lista ut vad våra fynd vägde. Att det var svårt att uppskatta vikter förstod vi eftersom bara en i gruppen lyckades gissa rätt på en av sina saker. Vi lärde oss att 1 kg=10 hg, 1 kg=1000 gram och att 1 hg=100 gram. Sedan var det dags att dra nytta av våra kunskaper. Det gjorde vi genom att Sharon kom in i klassrummet med en klase bananer, en melon, en ananas och en mixer. Yes, vi skulle få göra fruktshake! Vi vägde frukterna, skar dem i bitar och la bitarna i mixern, Vi gjorde två olika sorter. Den med ananas, melon och vatten blev godast. Den andra var en blandning av melon, banan och ananas. I den kände vi mest banansmaken och så var den lite för söt. Nu blir det minsann fruktshake hela sommaren.

På fredagen började vi dagen med att sjunga några rörelsesånger om djur och frukter på thailändska tillsammans med Fjärilen. Vi slutade dagen med att leka ”Charader” inne på Fjärilen. Det var roligt som bara den.

Tack för den här veckan! Vi ses på måndag!
Berit

 

3-4:an Hajen

Nu börjar vi gå in i slutspurten av terminen och det är många olika arbeten som ska bli klara innan det är dags att åka tillbaka till Sverige.

Vi tränar extra mycket på rättstavning nu på slutet och något som är svårt är dubbelteckning. Men det är viktigt, det kan ju bli så tokigt annars. När man skriver. ”Jag ska barra ta ut grannen, sa granen” kan det ju vara knepigt att förstå i stället för ”Jag ska bara ta ut granen, sa grannen”.

Stavning får eleverna också träning i när vi jobbar med skoltidningen. Alla tycker att det är roligt att skriva på dator och det blir många intressanta artiklar att läsa.

Vi har arbetat med tid. Tillsammans har vi funderat över vad ett år egentligen är, hur många dagar det går på ett år och hur många veckor. Ordet kvartal var nytt för eleverna men bra att känna till.

Både treor och fyrar hade djur som tema på engelskan denna vecka. Treorna tränade på bondgårdens djur och fyrorna hade djur i norra USA som läxa, t ex tvättbjörn och grizzlybjörn. Eleverna fick göra charader och med rörelser och djur försöka få kamraterna att förstå vilket djur de menade.

Clas har haft några lektioner kemi med klassen. Eleverna fick titta på olika ämnen som t ex socker, krita och bakpulver och beskriva hur de ser ut. De fick också testa om de löser sig i vatten eller ättika. Allt skulle dokumenteras i en tabell. Nästa steg var att försöka separera olika blandningar och eleverna hade riktigt bra lösningar på detta.

På bilden berättade jag om den spanske konstnären Joan Miró. Vi tittade på en film där man fick se några av hans målningar. Sedan studerade vi tavlan ”Människor och hund i solsken” och pratade om hur den var gjord.  Med inspiration av den målade eleverna med vattenfärger och svart tusch. Till sist fick de hitta på ett fantasifullt namn till sin bild. Det var roligt att även ha 5-7:ans elever med på den här lektionen. När alla var klara skulle eleverna gissa vilket namn som hörde till vilken bild. Att hitta vilken bild som föreställde ”fisken som äter upp månen” var inte så svårt!

Sharon fortsatte med dans för alla elever på idrotten. Det var väldigt svettigt men oj så roligt tyckte både stora och små!

”Tivoli” var temat för fredagssamlingen. Elever och föräldrar fick i grupper genomföra en liten 4-kamp. Det gällde bland annat att kasta bollar i hink och kasta ner käglor. Den sista grenen var en stafett. Det gällde att så snabbt som möjligt ta sig runt en bana med en pingisboll på en sked. Inte helt lätt, tur att det inte blåste så mycket! Bilder från ”Tivolit” kommer på våran hemsidan nästa vecka.

Tack för den här veckan! Njut av helgen så ses vi på måndag!
Birgit

 

5-7:an Bananen

Denna vecka har vi i Bananen haft besök av eleverna från 3-4 Hajen under några lektioner. Eleverna från Hajen har arbetat med kemi i form av blandningar, lösningar och hur man kan separera olika ämnen som är blandade. Eleverna från Bananen har fortsatt förra veckans arbete med surt och basiskt. Man har bland annat testat olika indikatorer som BTB och fenolftalein samt klurat på hur pH skalan fungerar.

Även denna vecka så stod det dans på schemat på tisdagsmorgonens idrottspass. Alla skolans elever från förskola till högstadium deltog med inlevelse veckans zumbapass. Senare på eftermiddagen så var det drama för 3-4:an och 5-7:an med Sharon. Vad de gjorde vet jag inte men att det var roligt förstår jag utifrån alla härliga skratt från gruppen.

3-4:an och 5-7:an hade under torsdagen bild tillsammans. Eleverna fick lära sig lite om målaren Miro och sedan fick de utifrån hanns sätt att måla själva skapa en bild som de färglade med vattenfärg. Idérikedomen var stor bland de kreativa eleverna och målningarna blev fantastiskt fina.

Denna vecka har alla elever och personal fått rösta fram vilken mat skolan ska ha de sista två veckorna. Givetvis så finns det lika många tankar om vad som ska serveras som det finns elever men vi lyckades ändå få ihop två önskeveckor som förhoppningsvis tillfredställer alla på skolan.

På veckans fredagsavslutning så var det 4 kamp på schemat. Elever och föräldrar var indelade i fyra olika grupper. De fick tävla i grenarna kasta boll i korg, frisbee, äggstafett och kasta ner käglor med bollar. Det var inte så lätt som det låter men alla, både små som stora gjorde mycket bra ifrån sig. Nu tar vi ledigt några dagar och njuter av allt som Koh Lanta har att erbjuda.

Ha en skön och avkopplande helg!
Clas