Vecka 2 2010

Förskolan Fjärilen

Den här veckan har gått lite som i fjärilens tecken och det passar alldeles utmärkt för vi kommer inom kort att arbeta med ett fjärilsprojekt tillsammans med klass 5-6:an. Därför har vi redan nu fokuserat på fjärilar i olika aktiviteter. Dessutom verkar det som att alla nya blommor på vår gård lockar till sig fjärilar. Den ena fjärilen efter den andra flyger omkring och alla är så fina. På måndagen hade alla barn med sig helgens uppdrag och variationen var som vanligt stor gällande det barnen valt ut. Det var allt från ett stort fjärilsliknande löv till koraller och snäckor som barnen visade upp för varandra. De förklarade hur delarna skulle sitta ihop och berättade även var de hittat sina saker. Vi har under veckan lekt en lek som barnen tyckte var väldigt skojig och det var att leta efter en bild på en fjäril som vi gömde på mer eller mindre svåra ställen. Denna lek påminde om gömma nyckel men kändes annorlunda när det var en fjäril som var gömd. Barnen har också ritat, färglagt och skapat egna fjärilar på flera sätt. Inför fredagens storsamling har barnen ritat larver och fjärilar som har likadana färger så att de ska kunna paras ihop. På tal om storsamlingen så har vi ju utmanat övriga klasser i att vi tillsammans ska sjunga den svenska nationalsången fredagen denna vecka. Därför har vi tränat på den några gånger, texten är svår men med några bilders hjälp har vi försökt att lära oss den. Vi valde också att utmana oss själva till att sjunga några sånger på engelska inför publik som avslutning på veckan.

På gymnastiken värmde vi upp med ”följa John-leken” och sedan introducerade vi leken tunnelboll. Det var svårt att styra bollen så att den kom rätt väg mellan alla barns ben men efter en stunds träning började barnen förstå hur leken skulle genomföras. Som vi tidigare sett så ger övning färdighet. Som avslutning på gymnastiken hade vi en liten tävling i tunnelboll och den slutade oavgjort.

En dag hade vi en sagoteater om fisken Sam som letade efter sin familj nere i havet. Det var många fiskar, krabbor mm i vattnet som blev tillfrågade innan Sam hittade dem som han hörde ihop med. Barnen tyckte att sagan var jättespännande och den inspirerade Sissla, Emil och Albin till att själva spela teater. Barnen använde gosedjur som de visade och spelade med för en liten publik.

Förra veckan lärde vi oss en ramsa om två tummar och denna vecka har vår engelsklärare Annika översatt den till engelska. Det är många nya ord att lära och syftet är att barnen ska lära sig att känna igen en del av orden i ramsan. Genom att använda rörelser försöker vi underlätta lärandet ännu mera. Denna veckas ramsa handlar om ett spöke och planen är att göra på liknande sätt med den, dvs vi lär oss den på svenska först och senare på engelska.

På fredagen hade vi en samarbetsdag på stranden tillsammans med övriga klasser. Det var nio grupper med barn och ungdomar som deltog i sandskapandet. Gruppernas fantasifulla namn var exempelvis Tulpanerna, Rävarna till Kobraormarna. Förskolebarnen var med i tre av dessa grupper och varje grupp bestämde tillsammans vad de skulle bygga i sanden. Vår rektor Helena var den enväldige domaren och det fanns flera kriterier att rätta sig efter som samarbetsförmåga, kreativitet, design osv. Spänningen var stor över vem som skulle få priser ända fram till storsamlingen i salan på fredagseftermiddagen.  Alla deltagare var verkligen värda ett pris och så blev det också för det var helt fantastiskt att se så många olika sandbyggnationer på stranden. Det var förskolan som höll i fredagens underhållning i salan. Barnen sjöng tre sånger på engelska och lekte en samarbetslek med klasserna där fjärilar och larver skulle paras ihop. Som avslutning sjöng alla barn och vuxna den svenska nationalsången så det stod härliga till.

Trevlig helg önskar Karin, Majsan och alla barn på Fjärilens förskola

Förskoleklassen Mangon

Denna vecka har vi glädjen att hälsa en flicka välkommen till oss på Mangon. Välkommen Engla hoppas du ska trivas bra hos oss. Vi började veckan med att leka spindelnätet där man skickar ett garnnystan, mottagaren säger sitt namn och den här gången även något som man är bra på. Barnen kom på att de är bra på en hel del saker t.ex. springa, räkna, äta, fotboll, sjunga, rita, skriva mm.

Magiska diamanten har vi använt oss av där vi tränar oss på bl.a. att lyssna på varandra. Reglerna är att bara den som håller diamanten i sin hand får prata, man kan säga pass och då går den vidare till nästa barn. En fråga var om jag var ett djur så skulle jag vilja vara…..därför….Barnen svarade en katt för den är söt, en örn för den är snabb och kan fånga byten snabbt, en fågel för den kan flyga till olika platser, en kanin för den är gullig eller en kungskobra.

På matten har vi använt våra stora tärningar, tränat lägga ihop och dra ifrån. Vi har skrivit talen som tärningen visar. En sifferramsa 1-9 har vi tränat på. Vi har använt oss av formerna cirkel, kvadrat, triangel och rektangel. Ritat, färglagt och lekt en lek med dessa former. Barnen har letat ord på D, d och tränat dess ljud.

Under veckan har vi varit en del tillsammans med förskolans barn. Barnen har lekt affär, båtresa och grävt efter en skatt. Lekarna har varit många och alla barnen har haft det kul i leken tillsammans.

Under fredagen var hela skolan tillsammans på stranden. Barnen var indelade I olika lag. Laget tog med sin flagga satte ner den I sanden och laget bestämde tillsammans vad de skulle bygga I sanden. Det blev underbara sandbyggen, djur, slott mm. Liten som stor samarbetade med dessa byggen och på fredagsavslutningen nämndes alla lagen som vinnare. Förskolan sjöng några sånger och vi avslutade med svenska nationalsången.

Barnen på Mangon har funderat på varför vi ej fått något brev från vår vän Labolina, då kom vi på att vi ej skickat något brev själva till henne. Så då skrev vi .

Hej Labolina

Hur har du det där ute på havet?  Kan du komma hit till Mangon?  snälla, snälla Labolina. Nicko har det jättebra, vi brukar leka med honom. Han är frisk nu men han är med och leker och då får han vara sjuk. Labolina är du en havsfru. Engla undrar om du har ett badkar och Maja undrar om du har en toalett. Linus funderar på om du har någon deg. Vi har många fler frågor till dej hoppas du kommer snart. Hälsningar Mangobarnen.

Barnen väntar nu på ett brev…

Trevlig helg på er alla önskar Mangobarnen och Maritha

1-2:an Snäckan

Vi hälsar Olga, Jacob och Lukas välkomna till Snäckan.

Denna vecka har vi firat Tildas och Gottfrids födelsedag. De bjöd på goda muffins och kanelbullar. Vi lekte en massa dramalekar som Eva lärde oss innan jul och målade vackra tavlor.

Vi har tränat på månaderna och hur man skriver datum. Vi har  börjat mäta i cm och meter. Barnen arbetar också på i sina matteböcker.

På svenskpassen har vi repeterat alfabetet och våra vokaler. Alla barn har också skrivit härliga sagor till klistermärken. Vi tränar oss att skriva med små bokstäver och försöka sätta ut punkter och stora bokstäver. Det är en svår konst som kräver mycket arbete.

På engelskan har vi tillverkat varor till vår affär. Där kommer det att säljas och köpas.

På rasterna är det Uno, pingis och byggande med kaplastavar som gäller. Det blir fantastiska byggnader. Vi har också byggt korthus. Det gäller att ha tungan rätt i mun så att husen inte rasar.

På samarbetsdagen i fredags var hela skolan på stranden och byggde i sanden. Vi var uppdelade i nio grupper, där det var barn från förskolan till åk. 9. Härligt att se alla grupper samarbeta och bygga fantastiska konstverk. Det var inte lätt för domaren att utse en vinnare.

Trevlig helg

Sussi

1-3:an Geckon

Tänk så fort en vecka kan gå! Tiden går fort när man har roligt! Vi hälsade Adam och Philip välkomna på måndagen och de kom snabbt in i gruppen.

Det är kul när klassrummet fylls av så många härliga barn. Denna vecka var vi 9 elever och om någon vecka är det nästan fullt i Geckon. Alla elever är mycket energiska och de har med stor energi satt igång med sina arbeten. Varje barn har nu en egen planering som de följer på de timmar när vi inte gör något gemensamt.

På måndag arbetade vi vidare med Tema Thailand. Vi skrev upp lite fakta om landet och sedan hann vi också med ett litet vanligt djur på Koh Lanta. En Geckoödla hade alla barn sett och vi ritade och skrev ner lite fakta om den också.

På engelskan tränar vi på det engelska alfabetet. Nu sitter det nästan för alla eleverna. Vi sjöng även ett par små sånger. På bilden målade vi bitar till en tusenfoting, som nu pryder vår vägg.

Idrotten på stranden på torsdagen var trevlig som vanligt. Frisbee brännboll spelade vi efter en jobbig uppvärmning. Doppet i havet kändes otroligt skönt efteråt.

På fredagen hade hela skolan en samarbetsdag och vi byggde sandfigurer nere på stranden. Det är härligt att se hur de äldre eleverna tar ansvar för de mindre. Kreativiteten var stor bland grupperna.

Fredagsavslutningen stod förskolan Fjärilen för. De sjöng bland annat en sång om siffror på svenska, engelska och thailändska de var jätte duktiga.

Trevlig helg

Agneta

3-4:an Hajen

Många semesterfirare, som flanerade längs stranden beundrade våra fantasifulla sandskulpturer på fredag förmiddag. Hela skolan hade samlats för att samarbeta. Nio grupper med elever i olika åldrar, från förskolan upp till 9:an tog sig ivrigt an uppgiften att bygga en sandmodell. På given signal var arbetet i full gång och knappt en timma senare fanns nio olika skapelser att beundra. Idérikedomen var stor och samarbetet mycket gott. Theodor och Simon, som hälsades välkomna i början av veckan deltog, liksom övriga barn, med liv och lust.

Nu är även det vanliga skolarbetet i full gång och ambitionsnivån i Hajen är hög. Vi har startat ett lösprojekt och rasterna har läshungriga barn legat på mage och läst på bänkar och räcken. Vi har fortsatt med skrivövningar och stavning. Denna vecka handlade stavningen om ng-ljudet.

Sverige har många landskap och vi tävlade två och två för att lära oss att känna igen namnen.  Vi fångade det skånska landskapet på bild genom att inspireras av den danske konstnären Ole Kortzau. Det blev vindmöllor och ängar mor blå himmel. Eleverna har också inspirerats av Picasso och målat färgstarka porträtt.

Idrottslektionen började med uppvärmning och följdes av brännboll med frisbee eller fotboll. Alla sprang för glatta livet och det tar på krafterna att springa i värmen.  Det blir svettigt, trots att vi försökte hitta en skuggig plats till brännbollsplan. Därför var det extra uppskattat att vi avslutade med att bada i havet. Kan man ha det bättre?

Denna vecka började slöjden med Lasse. Gissa om det var populärt?

Det är lätt at tro att vi inte hunnit arbeta i klassrummet. Men korta stunder mellan allt som händer, har barnen arbetat intensivt med sitt eget arbete.
De är mycket duktiga att utnyttja tiden väl.

Jag är verkligen privilegierad som får arbeta med dessa barn på denna skola.

Många hälsningar
Elisabeth

5-6:an Kokosnöten

Den här veckan kom Sofia till klassen. Vi önskade alla henne välkommen och hoppas att hon ska trivas.

Denna vecka har alla fortsatt med sina egna planeringar och de som inte hade någon när de kom har nu fått dem från sina lärare i Sverige. Vi har givetvis även haft en del gemensamma moment den här veckan och på svenskan ville Nathalie att vi skulle ha en liten tävling, så det hade vi. Vi skrev ordet ”överlevnadsinstinkt” på tavlan och sedan skulle klassen komma på så många ord som möjligt, bildade av bokstäverna i ordet. Den som hittade flest ord var Linnéa och hon hittade 47 stycken. Vi har även fortsatt att läsa vår bok ”Klassresan”, en bok som alla verkar gilla och är engagerade i och de flesta i klassen är mycket duktiga på att berätta om vad vi läst och vilka tankar de får.

På eftermiddagen på måndagen började vi arbeta med Thailand igen. Alla som går i klassen ska nämligen ha gjort en egen bok om Thailand och den ska innehålla några kapitel som alla ska ha, t.ex. fakta om Thailand och Koh Lanta, men den ska även innehålla kapitel som varje elev själv bestämmer. De flesta gjorde denna lektion en fin framsida och ritade Thailands flagga.

På tisdagen var det dags för idrott på stranden. Den här lektionen tränade vi styrka och kondition. Efter uppvärmningen delades klasserna upp i fyra olika grupper och varje grupp blev tilldelad varsin station. Stationerna var: hopprep, situps, armhävningar och benböj. Varje station varade i 3 minuter och när man gjort sina 3 minuter på en station, tog man en klunk vatten och sedan gick man till nästa. Som avslutning hade vi stretching.

På bilden har vi målat ansikten inspirerade av Picassos stil, kubism. Vi
använde kladdkritor och det gällde att man inte fick släppa kritan från
papperet. Sedan fyllde man i de olika fälten som bildats, i olika färger.
Mycket fina och färgglada konstverk blev det!

På musiken sjöng vi igenom den svenska nationalsången och påbörjade genomgång av notsystemet. Vi ritade även g-klavar.

På engelskan har vi gått igenom this och that och eleverna har jobbat
vidare i sina planeringar samt fortsatt det muntliga grupparbetet.

På matematiken har de räknat i sina böcker och kommit bra bit in i sina egna planeringar. Vi har också inlett första fasen i multiplikationstävlingen mot 7-9:an genom att de har fått göra första testet, 90 uppgifter på 360 sekunder, så att de vet vad de behöver träna på. Vecka 4 ska de avgöras vilken klass som är bäst på multiplikationstabellen 1-12.

På no:n har de som inte haft egna planeringar arbetat med rymden. De har
fått svara på frågor om vårt solsystem och läst om kometer. De har även
fått ett brev från rymdvarelsen Gnuf, så nu var det klassens tur att skriva och berätta om hur vi har det här på Jorden och i vårt solsystem.

På fredagsförmiddagen hade vi samarbetsdag på stranden. Alla klasser delades in i olika lag där det fanns elever från skolans alla klasser. Dagens uppgift var att bygga en fin sandskulptur och det blev flera olika fina och häftiga byggen, t.ex. en spindel och olika slott.

Efter en härlig förmiddag gick vi tillbaka till våra klassrum och fortsatte att arbeta.

Efter lunchen fick 5-6:an en stund till att titta över sina veckoplaneringar och sedan hade vi tillsammans en geografi-uppgift. Uppgiften gick ut på att sätta ut länder på rätt plats på kartan. De länder som de skulle sätta ut är de länder som kommer att delta i fotbolls-VM i sommar, så tyvärr skulle de inte hitta Sverige på kartan, men många andra länder. Uppgiften var inte helt lätt, men klassen är klarade av den bra. Innan vi gick ut i salan för samling så avslutade vi med högläsning i vår bok.

Trevlig helg önskar 5-6:an och Sophie

7-9:an

Så är den första hela skolveckan för 2010 slut och klass 7-9 med sina 12 (”sib-song” på thai) elever har kommit igång riktigt bra med sina planeringar. De har även röstat och diskuterat sig fram till klassens nya namn men det återkommer vi till senare…

På matematiken har de, förutom att arbeta med sina egna planeringar, också tränat på att ställa upp de fyra räknesätten genom att få räkna de tal jag skrivit upp på tavlan. Sista talet varje gång har varit lite svårare där det har gällt att både kunna räknereglerna, potensform och roten ur. Vi har också inlett första fasen i multiplikationstävlingen mot 5-6:an genom att de har fått göra första testet, 90 uppgifter på 360 sekunder, så att de vet vad de behöver träna på. Vecka 4 ska de avgöras vilken klass som är bäst på multiplikationstabellen 1-12.

På idrotten i tisdags var det en del som var lite småskadade så de fick gå en promenad på stranden medans vi andra lekte pepparkakskull som uppvärmning. Efter det hade vi konditions och styrketräning där de fick gå till olika stationer och på tid utföra magövningar, armhävningar, benböj och hoppa hopprep. Det var riktigt kul att se hur varje person gjorde sitt bästa på varje station.

På engelskan har eleverna jobbat vidare i sina planeringar samt fortsatt
det muntliga grupparbetet.

På no: har de arbetat enligt sin planering hemifrån och vissa har fått göra experiment. Marlies har dekanterat och destillerat och Daniel har undersökt pH-värdet på olika vardagliga saker.

På svenskan och so:n har vi fortsatt att läsa i vår högläsningsbok
”Hjärtans fröjd”. Vi har nu kommit en bra bit in i handlingen och klassen
har nu upptäckt varför och hur boken är uppbyggd som en film och de tycker
att boken blir mer och mer intressant.

På bilden har vi målat ansikten inspirerat av Picassos stil, kubism. Vi
använde kladdkritor och det gällde att man inte fick släppa kritan från
papperet. Sedan fyller man i de olika fälten som bildats, i olika färger.
Mycket fina och färgglada konstverk blev det!

På musiken jobbar eleverna vidare med att analysera en valfri låt. Några
har även spelat gitarr. Vi fick höra Idas sommarvisa fint spelad av både
Elin och Amanda.

I språkvalen tyska och spanska jobbas det på bra.

Så var det dags att äntligen ge klass 7-9 ett namn i samma tema som alla andra klasser här på Lilla Svenska Skolan. Efter en del diksuterande och efter en demokratisk röstning är det nya namnet… bananen!

Trevlig helg önskar Peo och alla i klass ”Bananen”