Vecka 19 2012

Förskolan/Förskoleklassen Fjärilen

Veckan började med en gemensam storsamling för hela skolan, som vanligt därefter en morgonsamling inne på Fjärilen för Fjärilens och Mangons barn. Fr.o.m. denna vecka är barnen i förskoleklassen Mangon tillsammans med oss fram till och med skolavslutningen. Sharon är också tillbaka i gruppen dessa veckor, vilket känns väldigt bra! Det kommer att bli roliga, intressanta och lärorika veckor, hoppas och tror jag!

På måndagen pratade vi om gemensamma trivselregler och om att vi nu öppnar upp dörren helt mellan Fjärilen och Mangon och därmed får 2 klassrum att vara i! Det tyckte vi alla kändes mycket bra. På frågan var Mangobarnen ville ha sina saker och sina ryggsäckar etc blev svaret Fjärilen, så nu är namnskyltar fixade både ute på altanen , i tvättrummet och på lådorna inne på Fjärilen.

Inne på Fjärilen finns ett stort uppritat träd på en ”tavla” på väggen. Där har barn och vuxna som varit på Fjärilen från oktober fram till nu tryckt sina målade handflator som trädets löv. Det börjar bli ganska välfyllt nu! Denna vecka har även Mangobarnen fått göra detsamma. Vi passade samtidigt på att räkna alla händer i respektive färger och sedan räkna ihop alla summor. På så sätt fick vi in lite praktisk matematik också!

Ett föräldrapar på skolan har varit ledare för alla skolans elever under en dag denna vecka. Vi blev indelade i smågrupper och fick en timme var/grupp för att göra stavpois, vilket var en stor lycka för många av eleverna, som sett äldre killar och tjejer jonglera med liknande saker, fast då med eld, på kvällarnas strandshower. Efter detta tillfälle kan nu alla träna på att bli lika duktiga som dem! 3 äldre killar som går på skolan visade lite olika grepp och jongleringsmöjligheter senare under dagen. Alla fick prova på och då använda sina egna stavpois, vilket de tyckte var spännande!

Vi har också startat upp ett samarbete med 1-2:an Snäckan denna vecka och det kan bli hur bra som helst! Vi valde ett vattentema, där det kommer att ingå en del experiment men även en hel del annat. Vad det blir exakt beror på vad barnen intresserar sig för under våra 2 träffar/vecka. Det här kommer att bli spännande och lärorikt för både stora som små!

Till tisdagsträffen, första grupptillfället, hade vi vuxna fyllt 2 ballonger med vatten och lagt i frysen. Dessa visade vi upp och barnen fick gissa vad de trodde att det fanns inuti ballongerna. Det ena ledde till det andra och många reflektioner och kunskaper om vatten kom fram under vårt ganska långa samtal. Barn har många viktiga tankar och funderingar, som vi nu kan fortsätta jobba med. En av oss vuxna höll i aktiviteten och den andra skrev ner vad som hände och blev sagt. Nästa gång bytte vi uppgift. När man dokumenterar på det här sättet blir kunskapen så tydlig!

Veckans rörelsepass blev ”Röris 3”, som vi körde tillsammans med 1-2:an Snäckan inne i AC:n. Det märktes att elever och vuxna vi inspirerade varandra att ta i lite extra.

Vi, från förskolan och t o m år 4, har träffats i aktiviteten ”hela skolan sjunger”. Vi tränade på en thailändsk sång, som de redan nu kan väldigt bra. Det lät mycket fint! Innan vi skildes åt hann vi med att leka en sånglek tillsammans. Jag hade med ett snöre med en stor pärla, som fick symbolisera ringen i ”Denna ringen den ska vandra…” Personen i mitten fick sedan går runt och lyssna till alla när vi sjöng ”Jag har ingen..”, respektive ”Jag har ringen”. Den tränar hörseln, det är lite spännande och framförallt är den en kul sånglek att göra tillsammans!

På dramapasset var vi varandras speglar. Det är ganska svårt att följa varandras rörelser ibland, men samtidigt roligt!

Under veckans thaipass repeterades frukt- och grönsaksord och vi tränade på att säga ”Jag vill ha en banan, tack”, eller ”Nej tack, jag vill inte ha en apelsin” osv. Alla var intresserade och gjorde sitt bästa!

En överraskning väntade oss ute på gården en em! Det var skolan som beställt hit ”pannkaksvagnen”! Alla på hela skolan fick beställa en varsin thailändsk pannkaka med 2 fyllningar på och glädjen var stooor!

Trevlig helg!
önskar Kristina och Sharon

 

1-2:an Snäckan

Denna vecka har vi startat upp ett samarbete med Mangon/Fjärilen vi kommer att samarbeta kring ett vattentema fram till skolavslutningen. Vi har planerat in tisdagar och torsdagar för detta.

Dessutom har vi idrott tillsammans och idrottspasset flyttar vi fortsättningsvis från onsdagar till tisdagar. Dörrarna mellan oss håller vi öppna så att eleverna kan gå mellan lokalerna. Alla ligger ju på olika utvecklingsnivåer och vi tror att det kommer att gynna allas utveckling såväl socialt som kunskapsmässigt.

Skolarbetet
På måndagen började vi med veckans planering, sedan att skriva klart våra berättelser.

Växterna, de som överlevt, blev omskötta, nu har solrosfröna äntligen slagit rot och börjat titta upp, det blir spännande att se hur snabbt eller inte de växer!

I matematik arbetade vi i veckan med viktenheterna kg, hg och g, multiplikation, räknade ut medellängden för eleverna i 1-2:an samt metoden bakifrån med plus.

I svenska skrev vi färdigt kapitelboken och dikterna. Dessa läste vi sedan upp och tränade på hur man läser högt så att det blir intressant för publik som ska lyssna. Vi har även hunnit med ordlisteövningar.

På tisdagen kom Marcus och Josette, Douglas och Tristans föräldrar och gjorde stavpois med alla på skolan. Det skapades supefina stavpois av elrör, bitar av moppeinnerslangar, vävtape i olika kulörer samt guldpapper och paljetter. I detta ingick många moment t.ex. mätning, beräkna, klippa och estetik, kul! Efter lunchen fick vi en lektion hur rörelserna går till med stavarna av de äldre eleverna i Salan. Alla deltog villigt och hela Salan var full av entusiastiska elever som tränade och gav varandra goda råd.

Vi hann även starta upp vårt vattentema denna dag. Inledningsvis visade vi två isballonger och utifrån dessa fick vi igång en intressant diskussion om vatten i fast och flytande form. Sedan stänkte vi färg på dem och kommenterade vad som hände, vad barnen såg och vad de tror kommer att hända. På onsdagen gick vi till Fjärilen och hade Röris tillsammans med dem.

Sedan arbetade vi med verb i engelska, eleverna fick välja ut fem verb som de ska kunna samtala kring på veckans läxförhör.

Vi hann med ett religionspass uppgiften var att jämföra Kristendom, Judendom, Islam och Buddism och nu är vi klara med religion för detta läsår.

Efter morgonsamlingen på torsdagen kom Mangon/Fjärilsbarnen till oss på Snäckan, vi fortsatte då arbeta med vårt vattentema. Vi återkopplade till tisdagen, studerade brickorna med det salta färg/vattnet och därefter fick alla elever dokumentera vad de hittills har sett- tänkt-diskuterat, vi avslutade passet med att sjunga ”Dripp dropp” och ”Petronella ifrån Plaskeby”.

På eftermiddagen fick vi en riktig överraskning, Pannkaks tuk-tuken  kom till skolan, Mums! Oj så härligt det smakade och doftade, det tyckte föräldrarna också som passade på att äta pannkakor när de kom för att hämta sina barn. Kön växte och förslagen haglade på vad man skulle ha i och eller på sin thai-”pankis”.

Fredagen avslutades med fredagsavslutning, som vanligt gick det strålande. Det var resulatet av vårt skrivtema som eleverna också själva hade valt att läsa upp. Zeb valde att läsa upp en dikt som handlade om kärleken till havet. Zeb lyckades verkligen förmedla känslan och genom sitt fantastiska mod att ta det lugnt, nå ut till publiken.

Astrid läste upp sin berättelse ”Den oplanerade resan” en kapitelberättelse i 10 delar. Astrid läste med inlevelse och lyckades trollbinda publiken. Ni gjorde det så bra och Zebs förslag att skapa en flaskpost och helikopter blev verkligen det som gav ytterligare en dimension till hela framträdandet. Ni ska vara stolta över er!

Vill ni läsa det barnen skrivit och läste upp på avslutningen så klicka här >>>

Med denna värme i ett ”frökenhjärta” kan jag bara önska er alla en riktigt trevlig helg!
Anne-Lie

 

3-4:an Hajen

På tisdagen kom Douglas pappa, Marcus, till skolan och hjälpte alla elever att tillverka stavar som man jonglerar med. Man gjorde dem av plaströr, gamla innerslangar till mopeder och eltejp. Här på Koh Lanta är det många som gör eldshower i barerna med sådana när det blivit mörkt. Det var härligt att se skolans alla elever jonglera med sina färdiga stavar!

Eftersom det blivit en ny månad har vi skrivit en vers om månaden maj och gjort en bild till. Hemma börjar man se fram mot sommaren men här väntar monsunperioden.

När eleverna skriver berättelser är det lätt att de glömmer bort att använda talstreck. Därför har vi tränat på det denna vecka. Eleverna har fått intervjua varandra, skriva ut intervjun med talstreck och sedan spela upp det hela som ett samtal.

Förra veckan arbetade vi med personbeskrivningar. Den här veckan har eleverna fått välja en bild av en person och beskriva denna. De skulle berätta om utseende, egenskaper, familj och intressen.

Förutom att arbeta vidare i sina matteböcker har eleverna denna vecka också spelat ett bingospel för att träna multiplikationstabellerna. De har också fått arbeta med en matteutmaning i form av några ”kluringar”

I engelskan har treorna arbetat med de olika årstiderna och väderuttryck. Femmorna har fått träna på do och does.

Vi har fortsatt arbetet med kroppen. Först pratade vi om synen och hörseln och hur det kommer sig att man kan se och höra. Sedan tittade vi på bilder av ögat och örat i genomskärning. Eleverna fick också se några så kallade synvillor, bilder som är gjorda för att ”lura” ögat.

Vi har inlett ett nytt tema i fysik. Det handlar om väder. Denna vecka har vi pratat om att ordet meteorologi kommer från grekiskan och betyder ungefär läran om vad som händer i luften. Vi pratade också om varför det blir olikas årstider. Eleverna fick rita vad de tycker är typiskt för varje årstid.

Veckans bildlektion handlade om konstnären Carl Kylberg som började måla ungefär år 1900. Eleverna fick se en bild av en av hans mest kända målningar ”Hemkomsten”. Den visar ett segelskepp på väg hem mot bakgrund av en himmel och ett hav som färgats av solen. Uppgiften var att ur minnet måla av tavlan. Snäckan höll i fredagssamlingen. Eleverna har under några veckor skrivit berättelser och dikter. Vi fick höra Zeb läsa en vacker dikt om havet och Astrid läste en berättelse i många kapitel om ett skeppsbrott. Som tur var slutade det hela lyckligt! Vilken skrivglädje vi fick prov på!

Jag önskar alla en riktigt trevlig helg!
Birgit

 

5-7:an Bananen

Veckans stora höjdpunkter har varit besök av pannkakstuk-tuken och att vi fick göra egna poistavar. Ett stort tack till Marcus och Josette pappa till Douglas och Tristan som hjälpte oss med stavarna. Alla vart nöjda med sina stavar och kommer träna hårt med dem. Och tack till Fredrik för att du beställde en tuk-tuk lastad med godsaker. Eftermiddagen kändes genast mer energirik.

Arbetet med sagorna går vidare många har kommit en bit på väg med sina skrivna sagor och någon har börjat med sin bildsaga. Det är ett roligt jobb att tänka ut vilka bilder man ska ta och fundera ut hur de ska animeras i PowerPoint. Hur får man gosedjuren att röra sig som man vill? Ni kommer få se om några veckor då vi kommer publicera dem på hemsidan. En saga ligger redan där så ni kan kolla klicka bara här Näbbe på dykäventyr.

I matte har vi jobbat med huvudräkning, procent, bråk, tabeller och diagram. Det har gått bra och alla har klarat sina mål.

I SO har några gjort läxförhör på Buddhismen och klarat det utmärkt.

I NO har det laborerats med glödlampor, sladdar och batterier samt forskats om planeter och stjärnbilder.

I teknik har det byggts bil. Bilen drevs med motor och batteri. Fanns lite att klura på – hur får man kraften från batteriet till att driva hjulen framåt? Och visst gick den framåt och visst gick den fort.

I engelska har vi läst om Titanic och haft läxa på glosor och att kunna läsa text med flyt. På idrotten har vi startat med dans ihop med Hajarna.

Vi tycker att våra elever har jobbat väldigt bra denna vecka också.

Anders och Kattis