Vecka 17 2016

Förskolan Fjärilen

”Ska vi måla med händerna?!” sa barnen inne på förskolan Fjärilen.
Ja, precis så startade vi vår vecka. Vi målade och skapade vackra blommor med hjälp av fingerfärg på papper.

Efter det fick vi lyssna på en fin Mhé presentation. Nallen Mhé hade under helgen fått vara hemma hos ett av barnen på Fjärilen, Mhé fick där lära sig mer om bokstaven Nn.

I Salan hade vi idrott och det blev massa lek. Vi lekte en lek, ”Kims lek”, den går ut på att barnen får titta på massa olika saker och sedan göms en sak och alla barn är tvungna och klura ut vilket föremål som fattas.
Sedan lekte vi ”kom alla mina mangofjärilar” och då förvandlades vi till olika djur.

Det har varit en underbar vecka med mycket lek och lärande. Barnen har bland annat lekt restaurang och fått prova på att betala för maten på restaurangen med ”hemmagjorda” thailändska bath.

På fredagen åkte Mangon och Fjärilarna till Causarina Park och hade en mysig sångstund tillsammans. Handdockan Chang var också med och sjöng på thai för barnen.

Nu får ni alla ha en trevlig helg så får vi hoppas på lite svalkande regn. ;)

Sharon

Förskoleklassen Mangon

Vi startade upp veckan med att fortsätta ta bort eller lägga till nya ljud på ord. Vi avslutade också alfabetet med de sista bokstäverna.

På idrotten lekte vi lekar. Vi började med ballongleken och bildade olika former med våra kroppar. Vi byggde ett hjärta och en stjärna. Sedan fortsatte vi att leka olika grupplekar som ”lövet faller”,” Kims lek”, ”Karlsson möter Persson” och ”kom alla mina Mangofjärilar”.

Vi har också fortsatt att leka vår restauranglek, vi använde oss utav vår meny som vi har gjort tillsammans och vi fick betala med thailändska bath. Vi byggde upp ett restaurangkök på Fjärilen och vi har skaffat en mycket trevlig serveringspersonal.

Mitt i veckan hade vi ”hela Salan sjunger” på skolan och gjorde rörelsesången ”räven, råttan och grisen”. Sedan sjöng vi sånger i blandad kompott till ukulelespel.

Vi har haft matematik med vår mattetärning. Då får man träna på att lägga ihop ord till meningar, para ihop samma mönster, följa mönster, bygga geometriska former och räkna.

Vi avslutade veckan med thai och musiksamling i Causarina park. Vi lekte och samlade naturföremål tillsammans innan vi åkte tillbaka till skolan.

Ha en trevlig helg!

Lill

1-2:an Snäckan

Till skillnad mot förra veckan så har detta varit en vecka utan andra aktiviteter än de vanliga. Barnen kämpar på i värmen. Värmen gör att vi blir väldigt trötta, så eftermiddagarna försöker vi ägna åt aktiviteter som inte kräver så mycket koncentration, t. ex bild, musik, film och Lilla aktuellt.  Några orkar faktiskt spela King på rasterna, även om solen ligger på i king-rutan. Det går åt en del vatten!

Vi har tränat oss på lite mer avancerad utvärdering där vi pratat om hur man kan använda mer värderande ord än tidigare och hur det känns när man använder positiva och negativa ord. Det var inte så lätt att variera meningarna på ett sätt som man kanske inte är så van vid. Bra träning!

No-lektionen handlade om vatten och barnen har bl.a. tagit reda på hur många vattendroppar det får plats på en peng. De har sedan ritat av hur vattnet lade sig på pengen och diskuterat varför det blev så (ytspänningen). Vi har tittat på hur vattnet kommer till våra kranar och vart det tar vägen sedan samt att vattnet kan förekomma fast, flytande och som gas.

Lite religionskunskap har vi hunnit med också. Det har handlat om kristendom och vi har pratat om Bibelns båda böcker, kristendomens symboler samt läst en liknelse som barnen funderat omkring.

I matte har det presenterats nya strategier och barnen har löst balklängesproblem igen. De börjar bli riktigt duktiga på att formulera problem.!

Vi har en ny högläsningsbok som barnen gillar skarpt. Den handlar om Monsterakademien.

Lena

3-8:an Hajen och Kokosbananen

Hej!

Detta har varit en väldigt rolig vecka. Vi i Hajen fick förstärkning från Kokosnöten och Bananen eftersom Ullis och Magnus slutat för terminen. Vi är nu 10 elever i årskurserna 3-8 och har fått massor gjort. Vår fantastiska lärarstudent Emelie och jag har delat på oss ibland för att ha genomgångar eller specifika ämnen, övriga lektioner har vi haft härliga och givande diskussioner tillsammans allihop.

Det var dessutom vår tur att ansvara för salan. Den här gången uppträdde vi med charader. Vi gick upp två och två, den ena personen drog ett kort med ett djur på och den andra med en aktivitet. Därefter fick publiken gissa vad vi gestaltade. Det kunde t.ex. vara: En tiger som åker skridskor, eller En sköldpadda som kammar håret. Det var nog roligast för oss som framförde charaderna, men förskolebarnen var väldigt engagerade och roade av de stora eleverna som uppträdde.

Må så gott och ha en fin helg!

Linda