Vecka 15 2008

Förskolan

Ännu en vecka har gått, tiden bara rasar förbi.Måndagen tillbringades dels i soffan där vi läste böcker och över diverse spelplaner, nya favoriter är Lotto och MixMax. Barnen lekte även rollekar med dockor och utklädnings kläder. Vi har läst en bok om att gå på kalas, vilket resulterade i en vecka med många överrasknings fester!

I tisdags var jag tyvärr sjuk, barnen fick då vara med inne i förskoleklassen hos Cathrine.

I onsdags var Fred på förskolan och lekte med barnen på förmiddagen, de lekte ute på gården med Lego och Barbie. På eftermiddagen gav vi oss iväg till ett närliggande café och lyxade till det med sockerbullar.

I torsdags gick vi och badade, havet har varit ganska oroligt den sista tiden och det går höga vågor, så det blev pool bad den här gången. På eftermiddagen kom förskoleklassen in och var med oss, Cathrine var ledig torsdag em och fredag.

Fredagen tillbringade vi alltså med förskoleklassen. På förmiddagen hade vi vattenlekar på gården, med blom sprutor och vattenpistoler.

Albin hade med sig ett spel som heter UNO-attack, de flesta barnen var med och spelade hela eftermiddagen. De andra barnen pärlade vackra halsband och flög med pappers flygplan.

Idag var det ett sorgligt farväl, Olivia som varit med sedan läsårets start åker nu hem. Vi önskar dig all lycka hemma i Sverige, vi kommer att sakna dig!

Jennie Enenge, förskollärare

Förskoleklassen

Barnen har ritat och skrivit om sitt tempelbesök förra veckan. Det blev jättefina resultat.

Vi fortsatte också med vå thailandsbok, där barnen fick färglägga en Buddhabild och sen skriva ner lite om buddhismen. Boken börjar fyllas på och barnen är riktigt stolta över sin bok och sitter gärna och tittar i den.

Vi har även denna vecka jobbat med tio-kamraterna och vi har spelat Domino tillsammans, något barnen tyckte var kul och är duktiga på.

På engelskan den här veckan fick barnen lära sig de engelska namnen på djur. De fick sedan spela ett djurmemory för att lära sig namnen. Sen skrev de djurnamnen bredvid små djurbilder. De är väldigt läraktiga och tycker det är jättekul med engelska.

Denna vecka har vi läst boken Kalabalik hos morfar Prosten. vi gjorde sen vår gemensamma bokrecension. De är så duktiga på att berätta innehållet och berätta vad de tyckte om boken.

Sjunga är ju kul och denna vecka har vi sjungit om veckodagarna och månaderna. Sen blev det en liten sång om fingrarna, där de gällde att få ihop fingrarna till sången och det var inte det lättaste, men efter lite övande gick det riktigt bra.

Cathrine Ingebrigtsen, lärare förskoleklassen

1-2:an

Jag förstår inte, att våra elever kan vara så lite påverkade av värmen som de är. De jobbar på nästan som vanligt utom på tisdagen då det var elavbrott. Men då passade vi på att laborera och mäta med liter och deciliter, så att vi kunde svalka oss lite med att hälla med vatten.

Vi lärde oss också ett alfabetsspel som går ut på att kunna allmänbildande saker som länder, städer, möbler, klädesplagg osv. som ska börja på en viss bokstav beroende på vad tärningen visar. Det var lärorikt, men ganska svårt. Med lite hjälp gick det i alla fall.

Den här veckan har många gjort flera sidor till sin Thaibok. Om någon är entusiastisk smittar det gärna av sig och det var vad som hände. De  har skrivit och ritat om fåglar, frukter, räkodling, snorkling, elefantridning- ja allt möjligt, som de varit med om eller är intresserade av. Många bra alster har blivit till och det är roligt att se, när de själva är så nöjda med resultatet.

Nu (kanske) barnen vet vad ett substantiv är. Vi har i alla fall pratat om det och jobbat gemensamt på tavlan, men inte enskilt. I ettan och tvåan behöver man bara ha hört talas om det och i bästa fall veta vad det är. Det viktiga nu, är att förstå, att ett språk är uppbyggt med delar, som är viktiga för ett rikt språk.

På rasterna är det full fart med byte av Pokémonkort. Jag håller ett öga på hur det utvecklar sig, så att det inte spårar ur och blir för allvarligt. Jag har en känsla av att det snart avtar i intresse, så det kanske rinner ut i sanden. Om ni märker hemma att ert barn blir ledsen eller far illa ( jag ser ju definitivt inte allt), måste ni tala om det för mig. En del barn är omåttligt intresserade och andra tycker inte alls om den här typen av lek.

På musiken hade vi en rytmövning med muggar. Det föll så väl ut, att vi tog det på fredagssamlingen med hela skolan. Jag tyckte de var mycket duktiga och alla var koncentrerade och gjorde sitt bästa.

Idag fick vi säga hejdå till Alexander och det känns tungt. Vi får glädja oss åt hans glädje att få komma till Sverige, även om han har trivts och säkert kommer att längta hit också. Det är synd, att man inte kan vara på flera ställen samtidigt. Vi säger ett stort LYCKA TILL med skolan i Sverige. Han får inte mer än omkring en vecka ledigt, så börjar han hemma i en ny skola.

Nu har vi en långhelg framför oss och det ska bli skönt. Vi får se hur blöta vi blir på söndag. Kanske bäst att stanna inne eller……..nej vi får nog ge oss ut och fightas vi också.

Elisabeth Lundmark, lärare åk 1-2

3-4:an

Nu är vi nio elever som arbetar i Hajens klassrum. Den här veckan har flitens lampa lyst starkare än någonsin. Eleverna har tyckt att skoldagarna har runnit iväg alldeles för fort. Denna kommentar får man väl ta som något positivt. Trots att vi är i slutet av vårterminen så är skolarbetet fortfarande roligt.

Under måndagens bildlektion fick eleverna välja mellan att måla färgglada clowner eller att göra en reklamaffisch om Koh Lanta. På reklamaffischerna har samtliga beskrivit Koh Lanta som en paradisö till vilken man gärna återkommer och visst stämmer det.

Vi har fortsatt våra värderingsövningar kring kompisskap. Alla har sina erfarenheter kring detta, både positiva och negativa, som de vill berätta om inför gruppen.

Det blev idrott, med samtliga elever, på skolgården den här veckan. De fick testa på att spela volleyboll, kubb, bordtennis och king. Det är en härlig upplevelse att se hur bra det fungerar med en idrottslektion där åldrarna är mellan 8 och 15 år.

På mattelektionerna har vi bland annat repeterat mattetermer. Alla arbetar på flitigt med sina individuella arbetsuppgifter. Den stora utmaningen, för tillfället, är hur fort man lyckas sätta ihop en Happy Cube.

I torsdags hade vi talking activities. Då tränade vi oss i att be om hjälp för att ta oss till olika platser.

Vi läser på i vår högläsningsbok ”Djupt vatten”. Spänningen bara stiger och vi kan inte enas om vem som är miljöboven i berättelsen.

Under fredagens mattekul lekte vi bland annat poliser och löste ett ”bov-problem”. Det var inte det lättaste problemet men eleverna löste det med hjälp av varandra.

Under höstterminen hade 3-4:an musik tillsammans med 1-2:an. Detta har vi återgått till igen. Den här veckan tränade vi in en rytmlek med muggar och en rimsång. Detta valde vi att visa upp på fredagssamlingen i Salan. Högstadie-eleverna fick vara med i vår rytmlek. Tänk vad barn lär sig fort!

Ann-Sofi Ericsson, lärare åk 3-4

5-8:an

Denna vecka har jag, Julia, fått äran att ta över klasserna efter Mia och Maria . Jag har jobbat på skolan sedan årsskiftet men tidigare har jag varit ansvarig för engelsk undervisningen på skolan. Så, både kul och spännande att få ha en egen klass. Det är lite sorligt att många har åkt hem men väldigt roligt att få ta över en sådan fin klass Vi har nu slagit ihop 5-6:an och 7-9:an. Så nu har jag alltså en 5-8:a. Klassen består av sju elever, tre killar och fyra tjejer. Vi har flyttat in i ett nytt klassrum och möblerat det så mysigt. Det har blivit en hel del grejer i klassrummet eftersom vi har saker från två klassrum. Men det är väldigt positivt med två datorer. Nu jobbas det otroligt flitigt med datorerna. Många elever har stora arbeten som de sitter och söker fakta till och sedan skriver rent på datorn. Det är ett fantastiskt bra redskap för eleverna här nere.

Alla eleverna denna vecka har tittat på sin planering och kommit fram till vad det är som de behöver jobba extra mycket med. De vill ju ligga på samma nivå som sina klasskompisar när de kommer hem till Sverige. Så det är rätt spridda skurar i de olika ämnena. Vi har en elev som jobbar med massmedia och han försöker att titta på skillnader mellan de olika medierna.Vi har fått tag på en svensk dagstidning från ett Café här i närheten och så har vi ju tillgång till internet. När eleven suttit och läst sin lokaltidning från Sverige blev flera andra elever intresserade. Detta bidrog till att många ville gå in och läsa nyheterna från sin hemkommun. Jag fick en intressant diskussion med många elever och de diskuterade även med varandra. –Vad händer i din kommun? Har ni några stora nyheter? Många elever insåg att de annars så trista nyheterna var kanske inte så dumma ändå

I tisdags hade vi gympa på skolgården med alla elever. Skaran består nu endast i ett trettiotal elever. Vi hade olika stationer med både volleyboll, Kubb och pingis. Det var väldigt varmt och efteråt  sprutade jag vatten på dem med spolslangen, vilket var väldigt uppskattat.

Denna vecka har vi även lagt in roliga timmen på fredag och ryktet går att det skall bli chockladbollar och lekar. Så nu ser vi alla fram emot roliga timmen på fredag och en skön helg efter det!

Trevlig helg önskar

Julia Engström, klassföreståndare åk 5-8